Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (594) z 61. posiedzenia

Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego

w dniu 7 stycznia 2003 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, przyjętego przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 15 listopada 2000 r.

2. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu przeciwko przemytowi migrantów drogą lądową, morską i powietrzną, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, przyjętego przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 15 listopada 2000 r.

(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 05)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Wiesław Pietrzak)

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Otwieram posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.

Witam serdecznie w nowym roku wypoczętych panów senatorów. Witam serdecznie panie z obsługi naszej komisji. Witam panią z Biura Legislacyjnego. I bardzo serdecznie witam naszych gości.

Mamy do rozpatrzenia dwie ustawy. Jako pierwsza jest uchwalona przez Sejm na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2002 r. ustawa o ratyfikacji Protokołu o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, przyjętego przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 15 listopada 2000 r. - druki sejmowe nr 1026 i 1100 oraz druk senacki nr 206.

Do reprezentowania rządu został wyznaczony minister spraw wewnętrznych i administracji oraz minister spraw zagranicznych. W dniu dzisiejszym witam przedstawicieli ministra spraw wewnętrznych i administracji na czele z panem Andrzejem Rudlickim, dyrektorem Departamentu Prawnego w tym ministerstwie, witam pana dyrektora serdecznie. Witam pana Andrzeja Rylskiego i pana Piotra Miereckiego. Naszą panią Katarzynę z Biura Legislacyjnego już witałem.

Nie ma przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych, ale ponieważ nie mamy sygnału, co się stało, wobec tego nie będziemy czekać. Myślę, że pan dyrektor przedstawi nam tę ustawę. Miał być pan minister Kosiniak-Kamysz, ale pojechał gasić pożar w Śląskiej Regionalnej Kasie Chorych, o czym radio cały dzień donosi.

Proszę bardzo, Panie Dyrektorze, oddaję panu głos w celu przedstawienia intencji tej uchwały.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Andrzej Rudlicki:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

Jeśli chodzi o protokół o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, to zawiera on regulacje dodatkowe, zapewniające bardziej skuteczne przeciwdziałanie wszelkim formom handlu ludźmi, wykorzystywaniu osób, a szczególnie kobiet i osób małoletnich, które podlegałyby takiemu handlowi. Ma on zapobiegać wszelkich formom zarówno wykorzystania tych osób jako niewolników czy jako świadczących pracę przymusową, jak i wykorzystywania seksualnego tych osób.

Wprowadzenie tego protokołu do polskiego porządku prawnego spowoduje konieczność dokonania pewnych modyfikacji, uzupełnień w polskim kodeksie karnym, w którym konieczne będzie spenalizowanie czynów polegających na werbowaniu, transporcie, przechowywaniu czy przyjęciu dziecka, osoby małoletniej, która nie ukończyła osiemnastu lat w celu jej wykorzystywania. Niewykluczone, że będzie konieczna jeszcze drobna korekta art. 253, który penalizuje handel ludźmi. I to jest powód tego trybu ratyfikacji.

Przyjęcie protokołu nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa. Tak jak mówiłem, pozwoli skuteczniej walczyć z tym procederem.

I to chyba, w skrócie, wszystko, nie chciałbym zajmować czasu, oczywiście służymy odpowiedziami na wszelkie pytania.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Dziękuję bardzo.

Ten protokół był od dawna oczekiwany, a jego ratyfikowanie jest konieczne. Myślę, że i tak nic do niego nie wniesiemy. Mamy przed sobą opinię Biura Legislacyjnego do tej ustawy, wniosek końcowy jest taki, że nie budzi ona zastrzeżeń natury legislacyjnej, podobnie jak wszystkie tego rodzaju ustawy, zezwalające na ratyfikację umów międzynarodowych.

Proszę bardzo, jakie są pytania? Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi? Nie ma.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To już jego zmartwienie.

Proszę bardzo, czy są wypowiedzi, wnioski? Jeżeli nie ma, to stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Proszę bardzo, kto jest za przyjęciem wniosku i przyjęciem ustawy bez poprawek? (4)

Dziękuję.

Przechodzimy do punktu drugiego dzisiejszego porządku obrad.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Zobaczymy, może będzie jeden sprawozdawca obu ustaw.

Kto zgłasza się na ochotnika jako sprawozdawca? Senator Grzegorz Niski na ochotnika, dobrze...

Witamy po świętach panią marszałek, witamy zastępcę, pana senatora Podkańskiego. Witamy w nowym roku. A w ogóle to wszystkim życzę wszystkiego dobrego w nowym roku. Już jeden punkt porządku obrad mamy za sobą, życzę, żeby tak sprawnie były realizowane wszystkie...

(Głos z sali: Życzenia.)

Tak, życzenia.

Przechodzimy do punktu drugiego porządku obrad, a mianowicie do rozpatrzenia projektu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2002 r. ustawy o ratyfikacji Protokołu przeciwko przemytowi migrantów drogą lądową, morską i powietrzną, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, przyjętego przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 15 listopada 2000 r. - druki sejmowe nr 1025 i 1099, druk senacki nr 307.

Był to projekt rządowy. Do reprezentowania rządu uprawniony jest minister spraw wewnętrznych i administracji oraz minister spraw zagranicznych. Goście ci sami, co przy poprzedniej ustawie. Witam serdecznie. I przechodzimy do prezentacji ustawy. Proszę pana dyrektora o zaprezentowanie głównych tez protokołu i ustawy.

Proszę bardzo.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Andrzej Rudlicki:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Pani Marszałek! Szanowni Panowie Senatorowie!

Protokół ten ma ułatwić zapobieganie przemytowi migrantów, czyli osób, które nie mają legalnego prawa pobytu na terenie dawnego kraju z tytułu nieposiadania obywatelstwa czy stałego miejsca pobytu. Chodzi tutaj o zapobieganie organizowaniu takiej działalności w celu uzyskania korzyści majątkowej.

Podobnie jak w przypadku poprzedniego protokołu powodem przyjętego trybu tak zwanej dużej ratyfikacji jest konieczność dokonania zmian, konieczność uzupełnienia polskiego kodeksu karnego, ponieważ aktualnie spenalizowane czyny z tego zakresu nie obejmują całego zakresu przedmiotowego określonego tym protokołem.

Podobnie jak w wypadku poprzedniego protokołu, jego wprowadzenie nie spowoduje skutków finansowych ani w postaci wydatków, ani w postaci zmniejszonych przychodów dla budżetu.

Protokół ten podobnie reguluje też kwestie powrotu i traktowania w międzyczasie osób, które były przedmiotem zorganizowania nielegalnej migracji.

Również jak poprzednio nie chciałbym zajmować czasu, służę ewentualnymi wyjaśnieniami. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.

Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

(Przewodniczący Wiesław Pietrzak: A, zmieniło się Biuro Legislacyjne.)

Nie mam uwag. Dziękuję.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Nie ma uwag.

Proszę państwa senatorów o pytania.

Proszę, pan senator.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Senator Grzegorz Niski:

...ustawy mówili o takim problemie, że powrót nielegalnych migrantów odbywał się koszt Skarbu Państwa. Czy w świetle tej ratyfikacji jest przewidziana taka sytuacja, że jeżeli nielegalny migrant ma przy sobie pieniądze, to będzie partycypować w kosztach - nieraz są one duże - przekazania go do kraju jego pochodzenia. Dziękuję bardzo.

(Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Andrzej Rudlicki: Mogę, Panie Przewodniczący?)

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Proszę bardzo.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Andrzej Rudlicki:

Panie Senatorze!

Obecnie obowiązujące prawo wewnętrzne daje możliwość sfinansowania kosztów wydalenia, kosztów readmisji ze środków posiadanych przez osobę nielegalnie przebywającą w kraju, daje również możliwość sięgania do kieszeni osoby, która nielegalnie zatrudniała taką osobę. Szczerze i wprost powiem, że w niektórych przypadkach jest to możliwe, jednak w znakomitej większości przypadków tego typu osoby nie mają tych środków ani nie ma możliwości ustalenia osób, które mogłyby materialnie za to odpowiadać. Niestety, w tym zakresie poziom wydatków związanych z wydalaniem cudzoziemców nielegalnie przebywających na terenie RP należy traktować jako stały. I dlatego mówiłem, że nie spowoduje to ani pozytywnych, ani negatywnych skutków dla budżetu.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Dziękuję.

Czy jeszcze pytania?

Ja mam pytanie. Czy w związku z tą uwagą - którą wyraził zresztą pan dyrektor, nasze Biuro Legislacyjne również ją zgłosiło - że ratyfikowanie protokołu spowoduje konieczność nowelizacji art. 264 kodeksu karnego, poczyniono już coś w tym względzie? Czy będzie taka inicjatywa rządowa?

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Andrzej Rudlicki:

Z całą pewnością będzie taka inicjatywa. Było to przedmiotem uzgodnień międzyresortowych, oczywiście informowaliśmy o tym resort sprawiedliwości, bo stamtąd musi wyjść inicjatywa. Tak więc oczywiście będzie przedłożenie rządowe w tym zakresie.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Wydaje mi się, że to powinno iść równolegle, żeby było spójne. Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze pytania, wnioski, wypowiedzi? Nie ma.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dobrze.

Poddaję pod głosowanie propozycję czy wniosek pana senatora Grzegorza Niskiego o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Proszę bardzo, kto jest za? (5)

Dziękuję.

Jednogłośnie za.

Na ochotnika jako sprawozdawca zgłosił się senator Grzegorz Niski.

Gościom serdecznie dziękuję za udział w posiedzeniu komisji, biuru obsługi i Biuru Legislacyjnemu również.

Szanowni Państwo Senatorowie, dobrze by było, żebyśmy byli tu dwie, trzy minuty przed godziną 15.00. O 15.00 będzie spotkanie z ministrem obrony narodowej. Dziękuję.

Zamykam posiedzenie komisji. Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 21)