18 listopada 2003 r.

Z okazji 85. rocznicy powstania polskiego lotnictwa odbyło się uroczyste posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, poświęcone jego historii i współczesności.

W gmachu Senatu otwarto okolicznościową wystawę, przygotowaną przez Dowództwo Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej. Na wystawie zgromadzono m.in. makiety samolotów i sprzętu lotniczego, fotografie z obchodów Święta Lotnictwa, pokazów lotniczych i ćwiczeń NATO. Na wideo pokazano film ukazujący życie wojsk lotniczych. Wystąpił także kameralny zespół muzyczny.

Wystawę otworzyła wicemarszałek Jolanta Danielak, która podkreśliła, że jubileusz 85-lecia polskiego lotnictwa wpisuje się w kontekst 100-lecia lotnictwa światowego. Samolot stał się symbolem cywilizacji XX wieku, szybko znalazł również swe miejsce na polu działań wojennych.

Jak stwierdziła wicemarszałek Senatu, brak własnego państwa sprawił, że lotnictwo polskie pojawiło się na arenie dziejów nieco później niż lotnictwo czołowych państw świata. Wielu polskich lotników wzięło udział w burzliwym rozwoju lotnictwa w tzw. okresie pionierskim do 1914 roku, a kilkudziesięciu było nawet pilotami w lotnictwie zaborców lub aliantów podczas I wojny światowej. Entuzjazm towarzyszący odzyskaniu niepodległości Rzeczypospolitej wspierał również odbudowę polskich sił zbrojnych, ambicją Polaków było stworzenie sprawnej i nowoczesnej armii, w której znalazły się również wojska lotnicze.

Wicemarszałek J. Danielak podkreśliła, że polskie lotnictwo wojskowe zapisało wiele pięknych kart historii, było obecne we wszystkich ważnych dla ojczyzny wydarzeniach. Biało- czerwona szachownica stała się symbolem umiejętności, odpowiedzialności i poświęcenia.

"Jesteśmy dumni z osiągnięć polskiego lotnictwa wojskowego w trudnym okresie powstania II Rzeczypospolitej, przez cały okres międzywojenny, na uchodźstwie w czasie II wojny światowej, w okresie powojennym i wreszcie w czasie polskich przemian gospodarczych i politycznych zwieńczonych polską obecnością w NATO" - powiedziała wicemarszałek.

Podczas uroczystości głos zabrali także dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej gen. Broni Ryszard Olszewski oraz przewodniczący Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego senator Wiesław Pietrzak.

Podczas posiedzenia komisji senatorowie wysłuchali wystąpienia gen. R. Olszewskiego, poświęconego 85 latom lotnictwa polskiego - jego historii i współczesności.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przyjęła uchwałę w sprawie 85. rocznicy powstania lotnictwa polskiego:

"Utrata niepodległości przez Polskę na ponad sto lat nie unicestwiła naszej dumy narodowej ani marzeń o odbudowie państwowości. Już pod koniec I wojny światowej pojawiły się plany zbudowania polskiego lotnictwa. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, mimo trudności materiałowych i braku doświadczonej kadry, powołanie lotnictwa pod koniec 1918 r. stało się faktem. Już 4 listopada 1918 r. rozpoczęła działalność Sekcja Żeglugi Napowietrznej Departamentu Technicznego Ministerstwa Spraw Wojskowych. Rozkazem z 1 grudnia 1918 r. została wprowadzona biało-czerwona szachownica jako odznaka Polskiego Lotnictwa Wojskowego.

20 grudnia 1918 r. na mocy rozkazu nr 66 przyjęto pierwszą formę organizacyjną wojsk lotniczych.

Lata trzydzieste XX wieku to złoty okres w rozwoju polskiej myśli lotniczej, a także czas wielkich wyzwań i pionierskich dokonań wszystkich entuzjastów awiacji. Nazwiska polskich lotników - Rogalskiego, Tańskiego, Drzewieckiego i Wigury były i są znane w całej Europie, a ich konstrukcje lotnicze, takie jak RWD-2, RWD-4 i PZL-5, stały się sławne na całym świecie. Największym dokonaniem polskiego lotnictwa owego czasu było brawurowe zwycięstwo pilotów Żwirki i Wigury w berlińskim challenge w 1932 r. oraz późniejsze nadzwyczajne sukcesy polskich pilotów, takich jak Skarżyński, Orliński, Bajan i inni.

W pierwszych dniach II wojny światowej nasze lotnictwo brało udział w walkach o polskie niebo, największe męstwo wykazało zaś w czasie obrony naszej stolicy. Ponowna utrata suwerenności przez Polskę skazała na wojenną tułaczkę kilkanaście tysięcy polskich lotników. Będąc na Zachodzie i Wschodzie, polscy lotnicy podjęli walkę z niemieckim okupantem. Ich odwaga i determinacja była wzorem dla alianckich żołnierzy i pilotów, a biało-czerwona szachownica zawsze była symbolem umiejętności, odpowiedzialności i poświęcenia. Polscy piloci wojskowi - Skalski, Urbanowicz, Łokuciewski i wielu innych, trwale zapisali się na kartach historii lotnictwa dzięki swojej niezwykłej odwadze, brawurze i mistrzostwu w lotniczej profesji.

Okres powojenny to czas gruntownych, dynamicznych, ale i trudnych przemian w siłach powietrznych naszego kraju, zakończony w latach osiemdziesiątych modernizacją lotnictwa wojskowego, które wyposażono w samoloty trzeciej generacji. Polscy piloci szkolili się i wykonywali po mistrzowsku zadania bojowe na poligonach w kraju i za granicą, a jeden z nich - Mirosław Hermaszewski, uczestniczył w locie kosmicznym.

Pod koniec XX wieku nastąpiły dalsze przeobrażenia strukturalne, zwieńczone przyjęciem polskiego lotnictwa w szeregi Sił Powietrznych NATO wiosną 1999 r.

Z okazji Jubileuszu, przypadającego w stulecie światowego lotnictwa, Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego składa wszystkim pilotom Wojska Polskiego, lotnictwa cywilnego oraz wszystkim osobom związanym z lotnictwem wojskowym, sportowym i aeroklubowym serdeczne podziękowania za godną, wytrwałą oraz ofiarną służbę i pracę dla III Rzeczypospolitej. Zachęcamy serdecznie do głębokiej refleksji nad przeszłością i do odpowiedzialnego podejmowania stojących przed całym lotnictwem zadań i wyzwań, które niesie początek XXI wieku.

Wszystkich entuzjastów lotnictwa, którym leży na sercu umacnianie bezpieczeństwa Rzeczypospolitej i pomyślność polskich Sił Powietrznych, inspirujemy do czynnego wsparcia i aktywnego celebrowania tak ważnego dla wszystkich Polaków Jubileuszu".