9 września 2003 r.

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Dodatkowego Protokołu do Konwencji o zakazie lub ograniczeniu użycia pewnych broni konwencjonalnych, które mogą być uważane za powodujące nadmierne cierpienia lub mające niekontrolowane skutki, z dnia 13 października 1995 r.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat ustaleń przyjętych w przedmiotowym protokole przekazanych przez wiceministra spraw zagranicznych Adama Rotfelda oraz wiceministra obrony narodowej Andrzeja Towpika. Pozytywną opinię na temat ustawy sejmowej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

26 sierpnia br. Sejm wyraził zgodę na ratyfikowanie przez prezydenta RP Dodatkowego Protokołu do Konwencji o zakazie lub ograniczaniu użycia pewnych broni konwencjonalnych, które mogą być uważane za powodujące nadmierne cierpienia lub mające niekontrolowane skutki, z dnia 13 października 1995 r.

Wobec ramowego i otwartego charakteru konwencji z 1980 r. o zakazie lub ograniczaniu użycia pewnych broni konwencjonalnych, które mogą być uważane za powodujące nadmierne cierpienia lub mające niekontrolowane skutki szczegółowe zakazy lub ograniczenia zamieszczane są protokołach stanowiących integralną część konwencji. Dodatkowy Protokół (Protokół IV) jest czwartym aktem uzupełniającym konwencję.

Przedmiotem Protokołu IV jest wprowadzenie zakazu stosowania broni laserowej, której wyłączną funkcją bojową lub jedną z funkcji bojowych jest spowodowanie trwałej ślepoty nieuzbrojonego oka lub oka z urządzeniem korygującym wzrok. Niezastosowanie się do zakazu wprowadzonego ratyfikowanym dokumentem podlegać będzie odpowiedzialności karnej, zgodnie z art. 122 § 2 kodeksu karnego, który stanowi, że każdy, kto w czasie działań zbrojnych stosuje środek walki zakazany przez prawo międzynarodowe, podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy niż 5 lat albo karze 25 lat pozbawienia wolności.

Ponadto Protokół IV zobowiązuje państwa strony do podjęcia wszelkich możliwych środków ostrożności (m.in. szkolenie sił zbrojnych) w celu uniknięcia wypadków powodowania trwałej ślepoty.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Koniecznego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisja przystąpiła do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu i niektórych innych ustaw.

W tej części obrad wzięli udział wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tadeusz Matusiak oraz poseł sprawozdawca Bogdan Bujak. Uwagi szczegółowe zgłosiło biuro legislacyjne.

Głównym celem rozpatrywanej nowelizacji jest dostosowanie ustawy o BOR do ustaw o innych służbach mundurowych. Nowela reguluje m.in. szczegółowe zasady kwalifikacji osób ubiegających się o przyjęcie do służby w BOR. Wprowadza wymóg uzyskania przez przyszłego funkcjonariusza BOR poświadczenia dostępu do informacji niejawnych. Zawiera także zasady przyznawania funkcjonariuszom mieszkań służbowych oraz korzystania przez nich z urlopów macierzyńskich i opiekuńczych. Wśród funkcjonariuszy BOR są również kobiety.

Całość kosztów związanych z nowelizacją ma wynieść ponad 2 mln zł. Ta kwota ma objąć zarówno dopłaty do wypoczynku funkcjonariuszy, jak i koszty związane z przyznawaniem im mieszkań służbowych, a więc z zasiłkiem osiedleniowym. Według rządu środki te pochodzić będą z budżetu BOR.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego opowiedziała się za wprowadzeniem do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej 5 poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Józefa Dziemdzielę.