22 stycznia 2003 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywała ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o ułatwieniach w odprawie granicznej w ruchu kolejowym i drogowym.
Ustalenia przyjęte w przedmiotowej umowie omówił dyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Remigiusz Henczel. Informacje uzupełniające przedstawił dyrektor Biura Prawnego Straży Granicznej Marcin Własnowolski. Ponadto wysłuchano informacji poseł sprawozdawcy Danuty Grabowskiej. Jak stwierdziło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, rozpatrywana ustawa ratyfikacyjna nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.
Celem umowy jest przede wszystkim umacnianie współpracy granicznej oraz rozwijanie stosunków sąsiedzkich między Polską i Słowacją, a także ułatwienie kontroli osób, towarów i środków transportu przekraczających polsko-słowacką granicę państwową.
Umowa reguluje w sposób całościowy zasady współpracy przy dokonywaniu kontroli granicznej, celnej, weterynaryjnej, sanitarnej i fitosanitarnej osób, towarów i środków transportu przekraczających granicę państwową w ruchu drogowym i kolejowym.
W umowie określono w szczególności zasady, na jakich przeprowadzana będzie kontrola graniczna, zasady, na jakich dochodzone będą roszczenia z tytułu szkody wyrządzonej przez funkcjonariuszy podczas wykonywania czynności służbowych na terytorium drugiej umawiającej się strony oraz roszczenia tych funkcjonariuszy związane z doznaniem przez nich szkody lub uszczerbku na zdrowiu podczas dokonywania czynności kontrolnych na terytorium drugiej strony. W umowie sformułowano również zasady oznaczania pomieszczeń i budynków służbowych, zasady ochrony obiektów przejścia granicznego, zasady ochrony kontrolowanych lub oczekujących na kontrolę osób, towarów i środków transportu, zasady postępowania z dokumentami służbowymi, służbowymi środkami transportu, czy też przedmiotami przeznaczonymi do wykonywania czynności kontrolnych. Umowa zawiera także postanowienia dotyczące wywożenia towarów, środków transportu, dewiz i innych środków płatniczych zdeponowanych lub zatrzymanych przez organy kontrolne, jak również pobranych przez te organy ceł, podatków i innych opłat oraz próbek towarów.
W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przyjęła bez poprawek rozpatrywaną ustawę sejmową. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Koniecznego.
Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrzyli także ustawę o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o zwalczaniu finansowania terroryzmu, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 9 grudnia 1999 r.
W tym punkcie wysłuchano informacji przedstawionych przez dyrektora R. Henczela z MSZ oraz uwag dyrektora Departamentu Informacji Finansowej w Ministerstwie Finansów Pawła Brochackiego. Pozytywną opinię przedstawiło biuro legislacyjne.
Konwencja będąca przedmiotem ratyfikacji została przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 9 grudnia 1999 r. i zmierza do zahamowania i eliminacji zjawiska terroryzmu poprzez pozbawienie go źródeł finansowania.
W myśl konwencji przestępstwo popełnia ten, kto dowolnymi środkami, bezpośrednio lub pośrednio, bezprawnie i umyślnie udostępnia lub gromadzi fundusze z zamiarem ich wykorzystania lub mając świadomość, że zostaną wykorzystane, w całości lub w części, do dokonania czynu stanowiącego przestępstwo określone w jednym z 10 traktatów międzynarodowych wymienionych w aneksie do konwencji.
Przestępstwem jest również zachowanie polegające na bezprawnym i umyślnym udostępnianiu lub gromadzeniu funduszy, aby zostały wykorzystane, w całości lub w części, do dokonania czynu mającego spowodować śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu osoby cywilnej lub innej osoby nie uczestniczącej aktywnie w działaniach wojennych w sytuacji konfliktu zbrojnego, jeżeli celem takiego czynu jest zastraszenie ludności albo skłonienie rządu lub organizacji międzynarodowej do dokonania lub do zaniechania określonej czynności.
Rozwiązania przyjęte w konwencji dotyczą również ekstradycji osób, którym zarzuca się popełnienie tych przestępstw. Ponadto konwencji nakłada na państwa-strony obowiązek stypizowania przestępstw, których dotyczy, w prawie wewnętrznym. W wypadku Polski konieczne będzie m.in. wprowadzenie odpowiedzialności karnej za przygotowanie do popełnienia przestępstw, o których mowa w konwencji oraz odpowiedzialności osób prawnych. Ratyfikacja konwencji spowoduje ponadto konieczność dokonania odpowiednich zmian w ustawie - Prawo bankowe oraz ustawie o publicznym obrocie papierami wartościowymi.
W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego poparła rozpatrywaną ustawę sejmową. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator J. Konieczny.
Na zakończenie posiedzenia komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu.
Senatorowie wysłuchali omówienia zapisów przyjętych przez Sejm, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tadeusz Matusiak, wicedyrektor Departamentu Prawnego w MSWiA Andrzej Rudlicki, naczelnik Wydziału Prawnego w Komendzie Głównej Policji Lucyna Pietrzyk oraz posłowie Jerzy Czepułkowski i Jerzy Dziewulski. Szereg szczegółowych zastrzeżeń zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Uchwalona przez Sejm ustawa ma charakter dostosowawczy. Ustawa implementuje postanowienia Dyrektywy Rady nr 91/477/EWG z 18 czerwca 1991 r., dotyczącej kontroli nabywania i posiadania broni, oraz uwzględnia treść Konwencji Rady Europy nr 101 o kontroli nabywania i posiadania broni palnej przez osoby fizyczne z 28 czerwca 1978 r., podpisanej przez Polskę 23 maja 2003 r.
Zasadniczą zmianą ustawy jest wprowadzenie postępowania mającego na celu pozbawienie broni palnej cech użytkowych. Istotnym novum jest wprowadzenie do ustawy o broni i amunicji zasad wydawania europejskiej karty broni palnej, terminu jej ważności, obowiązku jej posiadania przez korzystającego z broni. Europejska karta broni palnej będzie upoważniała cudzoziemców będących ob
ywatelami Unii Europejskiej - myśliwych i biorących udział w zawodach sportowych - do przywozu i wywozu broni i amunicji na teren i z terenu Rzeczypospolitej Polskiej.Przepisy dotyczące pozbawienia broni palnej cech użytkowych, a także dotyczące europejskiej karty broni palnej będą miały zastosowanie z dniem uzyskania przez RP członkostwa w Unii Europejskiej.
Ustawa przewiduje rozszerzenie zakresu dotychczasowego rejestru prowadzonego przez Komendanta Głównego Policji o osoby dopuszczone do posiadania broni, osoby posiadające legitymację osoby dopuszczonej do posiadania broni, osoby ubiegającej się o pozwolenie na broń lub dopuszczenie do posiadania broni oraz osoby posiadające kartę rejestracyjną broni oraz utworzenie, prowadzonego również przez Komenda
nta Głównego Policji, rejestru cudzoziemców uprawnionych do posiadania i nabywania broni zawierającego również informacje dotyczące przewozu przez terytorium RP, przywozu i wywozu na teren i z terenu RP broni przez cudzoziemców.Ponadto do ustawy wprowadzono definicję broni palnej sygnałowej, broni palnej alarmowej oraz definicji noszenia broni, a także na objęcie obowiązkiem posiadania karty rejestracyjnej każdej broni pneumatycznej. Obecnie regulacją ustawową objęte jest posiadanie broni pneumatycznej o lufie gwintowanej, na którą należy mieć pozwolenie.
Podczas posiedzenia odbyto długą i wnikliwą dyskusję, w której wątpliwości dotyczyły m.in. zasad i warunków wydawania, cofania pozwoleń na broń, rejestracji broni
oraz dysponowania bronią i amunicją.
W przyjętym stanowisku Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować 25 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, m.in. skreślenie w art. 1 w pkt 27 litery b.
Ustalono, że stanowisko wypracowane przez komisję zarekomenduje Izbie senator Grzegorz Niski.