Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (106) z 10. posiedzenia

Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego

w dniu 30 stycznia 2002 r.

Porządek obrad

1. Opinia w sprawie ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 50)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Wiesław Pietrzak)

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.

Witam państwa senatorów; witam gości: panią Beatę Hebdzyńską z Rządowego Centrum Legislacji i panią Aleksandrę Skorupkę z Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu.

Porządek obrad dzisiejszego posiedzenia państwo senatorowie otrzymali. Składa się on z jednego punktu: opinia dla Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw, w zakresie nowelizacji ustaw zawartych w art. 47 i 57. Te dwa artykuły dotyczą zakresu działalności naszej komisji.

Proszę panią Beatę Hebdzyńską, aby w imieniu rządu przedstawiła te dwa artykuły, to, czego dotyczą i jaki zakres zmian jest proponowany.

Wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji Beata Hebdzyńska:

Dziękuję bardzo.

Artykuły te regulują dwie różne materie. Jeżeli chodzi o art. 47, to zmiany tu zaproponowane są konsekwencją zniesienia organu prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu. Zniesienie tego organu nastąpiłoby z dniem 30 czerwca 2002 r., a jego kompetencje przejąłby minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu.

Konieczność wprowadzenia zmian w art. 19 ust. 5 i art. 20 ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych wynika z tego, że w tych dwóch artykułach był wymóg zasięgania opinii prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu. Skoro znosimy ten organ, to upoważnienie nie może pozostać w starym brzmieniu. Dlatego też proponuje się wykreślić wyraz "zasięganie" oraz żeby te upoważnienia mogły być wydawane w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury fizycznej i sportu. Pozostałe kwestie nie ulegają zmianie. Jest to zmiana ściśle techniczna, legislacyjna.

Gdy chodzi o art. 57, to jest niewielka zmiana, dotycząca ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach i zmianie niektórych ustaw. W tejże ustawie w art. 14 jest zapis, że postępowania administracyjne wszczęte przed dniem wejścia w życie nowej ustawy, obecnie obowiązującej, które toczyły się na podstawie ustawy z 1997 r. o cudzoziemcach i niezakończone do dnia wejścia w życie decyzją ostateczną, toczą się według dotychczasowych przepisów, a kompetencje ministra właściwego do spraw wewnętrznych i administracji przechodzą na prezesa Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców. W art. 57 proponuje się, ażeby przewidzieć podobny mechanizm, czyli przejęcie postępowań administracyjnych, jeżeli zostały wszczęte na podstawie jeszcze wcześniejszej ustawy o cudzoziemcach, a mianowicie ustawy o cudzoziemcach z 1963 r. Chodzi o to, ażeby postępowania wszczęte na podstawie ustawy z 1963 r. i niezakończone do dnia wejścia w życie tejże ustawy ostateczną decyzją również toczyły się według przepisów dotychczasowych.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Dziękuję bardzo.

Czy nasze Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

W tym zakresie nie mam zastrzeżeń legislacyjnych.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Proszę bardzo, czy państwo senatorowie mają pytania do pani z Rządowego Centrum Legislacji? Nie ma pytań? A może są jakieś uwagi, wypowiedzi?

Ja bym miał jedno pytanie związane z cudzoziemcami, ale do przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Myślę zatem, że odłożymy to na inny czas.

Jeżeli nie ma pytań i wypowiedzi, to przystępujemy do głosowania.

Czy możemy głosować bez uwag? Czy może być opinia bez uwag? Jeżeli tak, to głosujemy.

Kto jest za tym, żeby przekazać naszą pozytywną opinię, bez uwag, odnośnie do tych dwóch artykułów, proszę o podniesienie ręki. (6)

Dziękuję.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Jednomyślnie opowiadamy się za przekazaniem Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej pozytywnej opinii odnośnie do tych dwóch artykułów.

Czy musimy kogoś delegować do komisji, czy wystarczy opinia na piśmie?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Zamykam posiedzenie komisji.

Dziękuję gościom, dziękuję państwu senatorom za udział w posiedzeniu komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 57)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.