18 grudnia 2001 r.

Senatorowie z Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego spotkali się z wiceministrem spraw wewnętrznych i administracji Zbigniewem Sobotką. Tematem spotkania były działania resortu na rzecz realizacji zadań dotyczących ładu i porządku publicznego, bezpieczeństwa państwa oraz zapewnienia bezpieczeństwa obywateli.

Wiceminister poinformował, że resort posiada program zarządzania na czas kryzysowy. Niestety, problemy wynikające z powstania dziury budżetowej dotkną także MSWiA i służby mu podległe, najbardziej policję. Budżet 2002 jest budżetem przetrwania. Dlatego należy poszukiwać rozwiązań odciążających policję, a jednocześnie zapewnić bezpieczeństwo publiczne obywatelom. Następnie Z. Sobotka szczegółowo omówił działania podjęte przez resort w tym zakresie, m.in. opracowywany program zwalczania przestępczości, skonstruowany tak, by nie był to program wyłącznie represyjny i oparty na karaniu, ale by obejmował przyczyny i źródło zjawisk patologicznych. Zdaniem wiceministra, bardzo ważna jest współpraca z opozycją parlamentarną i pozaparlamentarną, aby program ten realizować niezależnie od ekipy rządzącej.

Jeśli chodzi o inne służby podległe MSWiA, to np. Państwowa Straż Pożarna jest nowoczesną formacją, dysponującą sprawnym systemem ratowniczym. Reformy wymaga powszechne ratownictwo i obrona cywilna, zwłaszcza w wypadku zagrożenia bioterrorystycznego.

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, ustawy o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz niektórych innych ustaw, ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne, ustawę o wyrobach medycznych oraz ustawę o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz o zmianie ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza oraz o zmianie innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali wiceministra zdrowia Jana Kopczyka. Ponadto zapoznali sie z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Cztery pierwsze artykuły nowelizacji sejmowej dotyczyły przesunięcia o rok terminu wejścia w życie przepisów odnoszących się do wyłączenia z ogólnego systemu ubezpieczenia zdrowotnego żołnierzy zawodowych oraz żołnierzy odbywających nadterminową i okresową służbę wojskową. Uzasadnieniem do podjęcia tej nowelizacji był przede wszystkim zbyt krótki czas, jaki został ustawowo przewidziany na wprowadzenie nowego systemu ubezpieczeń zdrowotnych żołnierzy zawodowych. Dodatkowym argumentem za przesunięciem o rok wyłączenia z systemu ubezpieczeń zdrowotnych tej grupy żołnierzy był brak środków finansowych na finansowanie świadczeń zdrowotnych z budżetu państwa, a dokładniej mówiąc - z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.

W przyjętym stanowisku komisja zaproponowała siedem poprawek, z których cztery miały charakter merytoryczny i dotyczyły świadczeń zdrowotnych wobec żołnierzy zawodowych oraz odbywających nadterminową zasadniczą służbę wojskową i służbę okresową, a trzy pozostałe były poprawkami legislacyjnymi.

Postanowiono, że stanowisko komisji w sprawie nowelizacji sejmowej przedstawi Izbie senator Wiesław Pietrzak.