Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (1595) ze 126. posiedzenia
Komisji Nauki, Edukacji i Sportu
w dniu 15 grudnia 2004 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 74. posiedzeniu Senatu do ust
awy o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 00)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marian Żenkiewicz
)Przewodniczący Marian Żenkiewicz
:Otwieram kolejne posiedzenie senackiej Komisji Nauki, Edukacji i Sportu.
Witam serdecznie pana ministra, z którym już tak się zżyliśmy, że niedługo nawet nie będziemy za nim tęsknić. Witam także przedstawiciela parlamentu studentów.
Wyrażam głęboki żal, że koledzy, którzy złożyli wiele poprawek, nie pof
atygowali się na posiedzenie naszej komisji.Ale, Szanowni Państwo, wydaje mi się, że sytuacja jest dosyć jasna i kl
arowna. Mamy do czynienia z trzydziestoma sześcioma poprawkami. Nad poprawkami wymienionymi przy okazji głosowania nad poprawką drugą będziemy głosować łącznie z tego względu, że dotyczą one dwóch znanych nam spraw.(
Sygnał telefonu komórkowego)Panie Stanisławie, niech pan wyłączy
...Chodzi mianowicie o zwiększenie zakresu tytułów do świadczeń stype
ndialnych o dopłaty do stołówek i do akademików. Tego samego dotyczy jeszcze jedna poprawka, poprawka dziesiąta, i wiążąca się z nią poprawka dwudziesta trzecia, które zwiększają próg sumy uprawniającej do tych świadczeń o 50%.Jeśli chodzi o pozostałe poprawki, to chcę przypomnieć, że były już one omawiane podczas posiedzenia komisji, zatem właściwie nie powinny budzić naszych emocji. W związku z tym proponuję, abyśmy przegłosowali kolejne p
oprawki. A jeśli ktoś z państwa będzie miał jakieś wątpliwości, to wówczas będę prosił pana mecenasa o interpretację.Pan
chciał jeszcze dwa słowa...Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Chcę jeszcze dodać odnośnie do tego bloku poprawek, że oprócz poprawek dziesiątej i dwudziestej piątej, które podnoszą próg o 50%, są również poprawki osiemnasta i trzydziesta, które są o tyle ważne, że umożliwiają przyznawanie stypendium za wyniki w nauce na semestr lub rok akademicki, a nie wyłącznie na rok akademicki. W tej grupie poprawek znalazło się również takie postan
owienie.Ponadto wśród tych poprawek znalazła się również poprawka trzecia, która wyłączyła prawo obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i państw członkowskich EFTA i członów ich rodzin studiujących w Polsce do otrzymania stypendiów o charakterze so
cjalnym. Dotyczy to zarówno stypendiów socjalnych, jak i dopłat, które wnioskodawcy proponują dodać, a mianowicie do zakwaterowania i do posiłków. Dziękuję.Przewodniczący Marian Żenkiewicz
:Jasne, dziękuję bardzo.
Panie Ministrze, jeśli chodzi o stanowisko rządu, to przepraszam, że pana częściowo wyręczę. Pan już powtarzał wielokrotnie i podczas posiedzenia kom
isji, i podczas debaty, że poprawki, które zostały zgłoszone przez komisję na poprzednim posiedzeniu, są poprawkami, z którymi rząd się utożsamia. Natomiast rząd jest generalnie przeciwko poprawkom pana senatora Niskiego i pani senator Sadowskiej dotyczącym nowego kompleksu świadczeń.Czy dobrze zrozumiałem?
(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Tadeusz Szulc
: Jeśli mówimy o generaliach, to tak, ale jeszcze...)Dobrze.
Proszę państwa, czy są jakieś pytania w tej sprawie?
Jeśli nie, to przystępujemy do głosowania.
Poprawka pierwsza, którą należy przegłosować łącznie z poprawką trz
ydziestą trzecią, zmienia tytuł ustawy. Jest to poprawka pana senatora Gładkowskiego, a poprawka trzydziesta trzecia jest poprawką komisji.Panie Ministrze, zgadza się pan?
(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Tadeusz Szulc: Tak.)
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tych popraw
ek, zechce podnieść rękę. (9)(
Głos z sali: Obie?)Tak, tak łączymy.
Dziękuję bardzo.
Wszyscy głosowali za, zatem już nie pytam, kto był przeciw i kto się wstrzymał od głosu.
Teraz przystępujemy do bloku poprawek zgłoszonych przez pana senatora Niskiego i panią senator Sadowską, którym
- jak już powiedziałem - rząd jest przeciwny. Argumentację tego stanowiska słyszeliśmy już kilkakrotnie. Zapytuję...(
Wypowiedź poza mikrofonem)Proszę bardzo, Panie Senatorze. Pańska poprawka została przyjęta, to pan już wie, tak? Pana poprawka, pierwsza, została przyjęta.
(
Senator Witold Gładkowski: Pierwsza i trzydziesta trzecia.)Tak. Ale trzydziesta trzecia była poprawką komisji, a pierwsza była p
oprawką pana senatora.(
Wypowiedź poza mikrofonem)Tak jest. Słucham pana sena
tora.Senator Witold Gładkowski:
Chcę tylko powiedzieć, Panie Przewodniczący, iż te wszystkie poprawki, o których pan przed chwilą powiedział, były przez nas omówione na posiedzeniu komisji poprzedzającym nasze dzisiejsze spotkanie i są zawarte w...
(Przewodniczący Marian Żenkiewicz: Pan senator był uprzejmy mówić o tym jako sprawozdawca w swoim wystąpieniu, a my go pilnie słuchaliśmy.)
Uważam więc, że teraz jest to już demagogiczne i populistyczne zgłaszanie tego wszystkiego.
Przewodniczący Marian Żenkiewicz:
Dziękuję bardzo.
Proszę bardzo.
Przewodniczący Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej A
rkadiusz Doczyk:Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!
Chcę odnieść się do poprawek, które zostały złożone przez państwa senat
orów. Jednocześnie nie będę mówił...(
Przewodniczący Marian Żenkiewicz: Proszę pana, serdecznie proszę, żeby wniósł pan tylko nowe elementy do tej dyskusji. Wczoraj również uzasadniał pan swoje stanowisko.)Dobrze. Jest uchwała Zgromadzenia Plenarnego Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich z 19 listopada gorąco popierająca zgłaszany przez studentów postulat przywrócenia możliwości dopłat do posiłków w ramach przyznanego uczelniom funduszu pomocy materialnej.
Likwidacja tych dopłat sprawiła, że znacząco, niekiedy nawet o 100%, p
odrożały posiłki w stołówkach studenckich. Stołówki obecnie wydają o połowę mniej obiadów. Część studentów spożywa tylko jedno ciepłe danie dziennie, a wielu nie stać nawet na taki wydatek. Uchwała została podpisana przez przewodniczącego KRASP, pana profesora Franciszka Ziejkę.Tak więc widać, że nie są to postulaty zgłaszane tylko przez studentów. Z
yskały one poparcie także rektorów. Jak wynika z naszych danych, a zapewne ministerstwo również takie dane otrzyma z uczelni, wiele stołówek zostało zamkniętych, a w większości pozostałych posiłki zdrożały od 50 do 100%. Środowisko studenckie w wielu miejscach bardzo głośno protestuje przeciwko tej likwidacji.Jest tak, tym bardziej że fundusz pomocy materialnej jest przeznaczony dla studentów i studenci winni mieć możliwość otrzymywania w różnych formach świadczeń zapisanych w ustawie. I dlatego gorąco apelujemy o to, aby pojawiła się możliwość
- nie było to negowane przez Trybunał Konstytucyjny - zarówno dopłat do posiłków, jak i wyodrębnienia ze stypendium socjalnego dodatku mieszkaniowego, zwanego tutaj dopłatą do zakwaterowania. Wynika to stąd, że koszty studiowania dla osób, które uczą się w innym miejscu, niż mieszkają, są znacznie wyższe. Jeśli próg stypendium socjalnego jest określony na przykład na poziomie 510 zł, i student przekroczy go o 2-3 zł, to jest automatycznie pozbawiony zarówno stypendium, jak i dopłaty do zakwaterowania. Bardzo negatywnie odbija się to na studentach. Wielu studentów zwraca na to uwagę, że często pozbawiani są środków, dzięki którym mogliby studiować na wybranej przez siebie uczelni.Wydaje się nam, że zróżnicowanie form przyznawania pomocy materialnej nie wpłynie negatywnie, a wręcz przeciwnie, na środowisko studenckie. Dlatego gorąco apeluję do państwa senatorów o to, aby między innymi te poprawki, które będą przegłosowywane w bloku, uzyskały państwa poparcie. Dziękuję serdec
znie.Przewodniczący Marian Żenkiewicz
:Dziękuję bardzo.
Tylko gwoli sprawiedliwości należy do tego, co pan powiedział, dodać jeszcze co najmniej dwie sprawy
.Po pierwsze, wprowadzenie dodatkowych form pomocy na pewno nie zwiększy puli środków, która na tę pomoc jest przeznaczona. Czyli jeżeli wpr
owadzilibyśmy dofinansowanie stołówek czy akademików, to odbierzemy pieniądze przeznaczone na inne cele. To po pierwsze.Po drugie, w tym katalogu, w art. 152, jest wyszczególnionych pięć pozycji, z których dwie mają charakter socjalny, a mianowicie stypendium socjalne i z
apomogi losowe. A zatem i te argumenty trzeba gwoli ścisłości podać.Proszę państwa
...Pan minister jeszcze, tak?
Proszę bardzo.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Tadeusz Szulc:
Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie!
Z uwagi na to, że kolega powiedział to, co zresztą jako przedstawiciel mł
odzieży powiedzieć chciał i powinien, to ja jednak chcę króciutko powiedzieć tylko o pewnych sprawach.Po pierwsze, studenci mają możliwość wpływania na podział środków i w niektórych uczelniach wpływają na to w sposób znaczący. Wpłynęli nawet tak
- o czym mówiłem na posiedzeniu plenarnym - że na stypendia socjalne jest przeznaczanych 20, 30, a nawet 35%, a powinno być odwrotnie. To na stypendia socjalne powinno być 70%, a na stypendia za wyniki w nauce powinno być mniej. Dlatego spróbujemy to zmienić.Po drugie -
tak jak powiedział pan przewodniczący - z tego nie przybędzie pieniędzy.I po trzecie, pozwólmy na to, żebyśmy po zakończeniu semestru przepr
owadzili gruntowną analizę wszystkiego. Jeżeli trzeba będzie, zaproponujemy zmiany w nowej ustawie, która - jak sądzę - wejdzie w życie 1 października i będzie zawierała to, o czym mówimy.Przewodniczący Marian Żenkiewicz
:Jasne. Dziękuję bardzo.
Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów chce zabrać głos?
Myślę, że nie będziemy już prowadzili dalszej polemiki, bo jest to już nasze trzecie spot
kanie.Przystępujemy do głosowania.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawek: drugiej, trzeciej, szóstej, ósmej, dziewiątej, dziesiątej, osiemnastej, dziewiętnastej, dwudziestej, dwudziestej trzeciej, dwudziestej czwartej, dwudziestej piątej, tr
zydziestej, trzydziestej pierwszej i trzydziestej szóstej, zechce podnieść rękę. (0)Kto jest przeciwny? (8)
Kto się wstrzymał od głosu? (3)
3 senatorów wstrzymało się od głosu
- poprawki zostały odrzucone.Poprawka czwarta, poprawka Komisji Nauki, Edukacji i Sportu.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki, zechce podnieść rękę. (11)
Wszyscy są za. Dziękuję bardzo.
Poprawka piąta, którą przegłosujemy łącznie z poprawką dwudziestą pier
wszą.Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki piątej i poprawki dwudziestej pierwszej, zechce podnieść rękę. (11)
Dziękuję bardzo, wszyscy za.
Dalej już nie pytam.
Poprawka siódma, nad którą głosujemy łącznie z poprawką dwudziestą trzecią.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki siódmej i poprawki dwudziestej trzeciej, zechce podnieść rękę. (11)
Dziękuję bardzo. Wszyscy są za.
Przechodzimy teraz do poprawki jedenastej i poprawki dwudziestej szóstej. To są poprawki pana senatora Drożdża.
Proszę, Panie Ministrze, o stanowisko ministerstwa w t
ej sprawie. Rozumiem, że jest pozytywne, tak?Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Tadeusz Szulc:
Tak, pozytywne.
Przewodniczący Marian Żenkiewicz
:Ona nie była przedmiotem posiedzenia komisji, dlatego zapytałem pana ministra. Jest t
o poprawka...(
Głos z sali: Ja się troszeczkę spóźniłem...)No właśnie, Panie Senatorze, a jako wiceprzewodniczący powinien pan być pięć minut przed rozpoczęciem, a nie po rozpoczęciu.
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Tak, pięć minut wcześniej. Dziękuję bardzo.
Prz
ystępujemy do przegłosowania poprawki jedenastej i dwudziestej szóstej.Kto z państwa senatorów jest za, zechce podnieść rękę. (11)
Dziękuję bardzo, wszyscy. Nie pytam dalej.
Poprawka dwunasta.
Kto z państwa senatorów jest za jej przyjęciem? (11)
Dziękuję
bardzo, wszyscy za.Poprawka trzynasta.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (11)
Dziękuję, wszyscy.
Poprawka czternasta.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (11)
Dziękuję bardzo, wszyscy za.
Poprawki piętnasta i szesnasta. Są to również poprawki komisyjne, nad kt
órymi głosujemy łącznie.Kto z państwa senatorów jest za? (11)
Dziękuję, wszyscy za.
Poprawka siedemnasta.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (11)
Dziękuję bardzo, wszyscy za.
Teraz poprawka dwudziesta siódma.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki dwudziestej siódmej? (11)
Dziękuję bardzo, to też była poprawka komisji.
Poprawki dwudziesta ósma i dwudziesta dziewiąta, również komisyjne.
Kto jest za ich przyjęciem? (11)
Dziękuję bardzo. Wszyscy są za.
Poprawka trzydziesta druga.
Kto z państwa senatorów jest za tą poprawką? (11)
Dziękuję bardzo, wszyscy za.
Poprawka trzydziesta czwarta.
Kto jest za? (11)
Dziękuję, znowu wszyscy ja popierają.
Poprawka trzydziesta piąta.
Kto jest za? (11?)
Dziękuję, wszyscy za.
Nad całością teraz nie musimy głosować, bo będziemy o tym dyskutować jeszcze na posiedzeniu plenarnym.
Czy pan ma jakieś uwagi, Panie Mecenasie?
(Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski
: Dziękuję, nie mam uwag.)Dobrze.
Pan chciał jeszcze coś dodać?
Proszę bardzo.
Przewodniczący Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej A
rkadiusz Doczyk:Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!
Chcę zwrócić uwagę, że chodziło nam o to, aby poprawka osiemnasta umożliwiała przyznanie stypendiów za wyniki w nauce na semestr lub rok ak
ademicki. Nie wiem, dlaczego znalazła się w jednym bloku, skoro dotyczyła zupełnie odrębnej kwestii. Rząd w swoim stanowisku do projektu poselskiego o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym pozytywnie zaopiniował możliwość przydzielania stypendiów za wyniki w nauce na semestr lub rok akademicki. Dlatego też chciałbym, abyście państwo senatorowie wyrazili zgodę na to, aby uczelnia decydowała, czy stypendium za wyniki w nauce będzie przyznawane na uczelni na rok akademicki czy na semestr. Tak było dotychczas, a ta poprawka spowodowała wielkie zamieszanie.Przewodniczący Marian Żenkiewicz
:Myślę, że państwo macie cały szereg uwag co do sposobu podziału stype
ndiów. Pan minister przyrzekł, że w następnej ustawie, która będzie już funkcjonowała prawdopodobnie od 1 października przyszłego roku, część tych postulatów będzie uwzględniona.(
Wypowiedź poza mikrofonem)No ale dlaczego nie zgłaszał pan tego w trakcie
...(
Wypowiedź poza mikrofonem)Pr
oszę bardzo.Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Dziękuję.
Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!
Biuro Legislacyjne przed głosowaniem nad poprawkami poinformowało o tym, że poprawki osiemnasta i trzydziesta również wprowadzają taką zmianę. Te dwie sprawy znalazły się w jednym przepisie wobec nadania nowego brzmienia ust. 2. Jeżeli Wysoka Komisja uzna za stosowne rozbicie ust. 2 na dwie części, to ja nie widzę pr
oblemów od strony legislacyjnej. Dziękuję bardzo.Przewodnicz
ący Marian Żenkiewicz:To jest poprawka osiemnasta i...
(Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Poprawki osiemnasta i trzydziesta. Wówczas te poprawki składałyby się...)
I trzydziesta. Proszę państwa, jestem skłonny zaproponować komisji, żeb
yśmy wrócili jeszcze...(
Wypowiedź poza mikrofonem)Słucham?
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Byłbym skłonny poddać to pod głosowanie, ale moja skło
nność...(
Głos z sali: Może zmienić...)Dobrze, chwileczkę. Te poprawki zostały zgłoszone przez osoby, kt
órych nie ma.(Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski
: Ale ja zmienię tylko sposób zapisu poprawek zaproponowanych przez państwa senatorów.)Dobrze. Czy jest zgoda komisji, żeby przychylić się do postulatów prze
dstawiciela studentów i pana ministra?(
Głosy z sali: Jest.)Zatem ponownie poddaję pod głosowanie poprawki osiemnastą i trzydzi
estą, tak?(Wypowiedzi w tle nagrania)
Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Panie Przewodniczący, pozwolę sobie w tym momencie zaproponować zmianę całej poprawki osiemnastej i poprawki trzydziestej. Jeżeli chodzi o p
oprawkę osiemnastą, zostałaby ona podzielona na trzy litery. W lit. a ust. 2 wyrazy "stypendium socjalne" zostają zastąpione wyrazami "świadczenie pomocy materialnej dla studentów, o których mowa w art. 152 ust. 1 pkt 1-1c i 2. W lit. b ust. 2 wyrazy... Przepraszam bardzo, ale muszę skonsultować z ministerstwem, jak to zrobić.(Wypowiedzi w tle nagrania)
(
Przewodniczący Marian Żenkiewicz: No tak, ale w tym momencie ingerujemy w treść poprawki.)Nie ingerujemy.
(
Przewodniczący Marian Żenkiewicz: No jak nie ingerujemy? Jeżeli...)Jest ta sama treść, tylko zostanie nadane nowe brzmienie, w którym znajdą się dwie różne rzeczy. Generalnie całe brzmienie mogę rozpisać w ten sposób, że dokonam zmiany w pierwszym zdaniu i dokonam zmiany w drugim zdaniu.
(
Przewodniczący Marian Żenkiewicz: Tak, czyli zaingeruje pan w poprawkę.)W zależności od tego, co jest ważniejsze: forma czy treść.
(
Przewodniczący Marian Żenkiewicz: Czyli zaingeruje pan w poprawkę.)Jeżeli jest ważna forma, to zaingeruję. Jeżeli ważna jest treść, to nie zaing
eruję.(
Wypowiedź poza mikrofonem)Przewodniczący Marian Żenkiewicz
:Proszę bardzo, niech pan
...Przewodniczący Parlamentu Studentów Rzeczypo
spolitej Polskiej Arkadiusz Doczyk:Proszę pana, czy w takim brzmieniu była zgłoszona poprawka, czy pan ją modyfikował jako przedstawiciel Biura Legislacyjnego? Czy takie było jej brzmienie?
Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Poprawka została zgłoszona w takim brzmieniu.
Przewodniczący Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej A
rkadiusz Doczyk:To dziękuję. Jeżeli w takim brzmieniu i nie ma wnioskodawców, to nie m
ożemy grzebać w poprawce.(
Głos z sali: Ale jeśli jest to lepsze?)Nie, nie. No co jest lepsze?
Przewodniczący Marian Żenkiewicz
:Proszę państwa, musimy przestrzegać pewnych zasad, chociaż jesteśmy
- jak widzę - przekonani. Ja też jestem za tym, żeby poddać to pod głosowanie, ale wymaga to ingerencji w formalność poprawki, a nie ma jej wnioskodawców.(
Wypowiedź poza mikrofonem)Nie, ale chyba, że ktoś z państwa senatorów chce zgłosić nową poprawkę, to może
...(
Głos z sali: Nie może.)Nie, nową poprawkę, która będzie zmodyfikowaną wersją poprawki osiemnastej.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Jak nie?
(Głos z sali: Posiedzenie Senatu się zakończyło i tylko autor może zmienić...)
Nie?
(Głos z sali: Mogliśmy zmienić, ale na poprzednim posiedzeniu.)
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Dobrze. W takim razie niestety...
(Wypowie
dź poza mikrofonem)No dobrze, ale nie ma tutaj nikogo.
(
Głos z sali: Sadowska i Niski.)(Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski
: Dwie osoby odrębnie zgłosiły te poprawki i wystarczy jedna z tych osób.)(
Wypowiedź poza mikrofonem)No dobrze, to pięć minut przerwy. Pan sprawdzi, czy jest
...(Wypowiedzi w tle nagrania)
To też jest niepoważnie, zgłaszają poprawki i nie przychodzą.
(
Głos z sali: Panie Przewodniczący, ale równocześnie obraduje komisja gospodarki i oni tam pilnują swoich poprawek. Ja miałem szczęście, że moja poprawka przeszła i zdążyłem...)(Przerwa w obradach)
Przewodniczący Marian Żenkiewicz
:Poprawki pana senatora Niskiego i pani senator Sadowskiej usłyszymy z ust pana mecenasa.
Tak, Pani Senator, czy pani chce to zgłosić
?(
Głos z sali: Nie.)Proszę bardzo.
Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Wobec tego, że poprawka w takim samym brzmieniu została zgłoszona z
arówno przez panią senator, jak i pana senatora, poprawka w brzmieniu nadanym przez pana senatora Niskiego pozostanie tak jak jest, bo pan senator jej nie modyfikuje, a zmodyfikujemy poprawkę, którą zgłosiła pani senator Sadowska. Proponuję, aby poprawka osiemnasta otrzymała brzmienie: "W lit. a ust. 2 otrzymuje brzmienie: Stypendium socjalne i stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych oraz stypendium za wyniki w nauce, o którym mowa w art. 152 ust. 1 pkt 2, są przyznawane na semestr lub na rok akademicki, a stypendium za wyniki w sporcie, o którym mowa w art. 152 ust. 1 pkt 2 i stypendia ministra, o których mowa...(
Głos z sali: Za wyniki w nauce i sporcie na semestr lub rok akademicki, zaś stypendia ministra na rok akademicki.)No to dobrze. To jeszcze raz.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
(
Przewodniczący Marian Żenkiewicz: Proszę państwa, przepraszam bardzo, ale dajcie spokój, niech prawnicy dojdą do porozumienia.)Dobrze. Wobec tego: stypendium za wyniki w nauce lub w sporcie, o któ
rym mowa w art. 152 ust. 1 pkt 2, w całości będą mogły być przyznawane na semestr lub na rok akademicki.Wobec tego poprawka osiemnasta, pani senator Sadowskiej, powinna brzmieć:
"W lit. a ust. 2 otrzymuje brzmienie: Stypendium socjalne i stypendium specjalna dla osób niepełnosprawnych oraz stypendium za wyniki w nauce lub w sporcie, o którym mowa w art. 152 ust. 1 pkt 2, są przyznawane na semestr lub na rok akademicki, a stypendium ministra, o którym mowa w art. 152 ust. 1 pkt 3 i 4, na rok akademicki, z wyjątkiem przypadków gdy ostatni rok studiów, zgodnie z planem studiów, trwa jeden semestr." Dziękuję.Przewodniczący Marian Żenkiewicz
:Jest zgoda?
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Tak.
A jeżeli chodzi o poprawkę trzydziestą?
Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Poprawka trzydziesta dotyczy ustawy o wyższych szkołach zawodowych. Ona będzie miała analogiczne brzmienie do tego, które przed chwilą podałem.
Przewodniczący Marian Żenkiewicz:
Aha, dobrze. W związku z tym rozumiem, że te dwie poprawki przegłos
ujemy łącznie, tak?(Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Tak.)
Dobrze.
Proszę państwa, mamy teraz sytuację jasną. Proponuję, żebyśmy dokonali ponownego głosowania nad poprawkami osiemnastą i trzydziestą, przychylając się do wniosku pani senator i pana ministra.
Czy jest na to zgoda komisji?
(
Głosy z sali: Tak.)Jest. Zapytuję zatem, kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawek osiemnastej i trzydziestej, zechce podnieść rękę. (9)
Dziękuję bardzo, wszyscy.
Nie pytam już, kto jest przeciwny. Dziękuję bardzo.
(Wy
powiedź poza mikrofonem)(Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski
: Chyba się nie zmieni.)Zatem na tym zamykam posiedzenie senackiej Komisji Nauki, Edukacji i Sportu.
Dziękuję panu ministrowi
Rozumiem, że sprawozdawcą zostanie pan senator Witold Gładkowski.
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Dziękuję bardzo. Sprawdził się dzisiaj.
(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 32)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.