Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny ze wspólnego posiedzenia
Komisji Nauki, Edukacji i Sportu (95.)
oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (135.)
w dniu 19 maja 2004 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ust
awy o systemie oświaty.(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 42)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zbyszko Piwoński
)Przewodniczący Zbyszko Piwoński
:Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.
Czynię to w imieniu pana przewodniczącego Mariana Żenkiewicza i własnym.
Witam pana ministra. Witam naszych gości.
Mamy do rozpatrzenia ustawę, nad którą debatowały te dwie komisje.
W czasie debaty zostały zgłoszone do niej dwa wnioski.
Przypomnę, że wnioski obydwu komisji zmierzały do przyjęcia ustawy bez poprawek. Wtedy, kiedy ustawa była rozpatrywana, dyskutowaliśmy dość n
amiętnie. Usłyszeliśmy ze strony resortu zapewnienie, że przy najbliższej zmianie ustawowej dokonane zostaną pewne przesunięcia, jako że jest to materia bardziej nadająca się do regulacji kodeksowej niż do regulacji w ramach systemu edukacji. Ale dzisiaj niezbędne jest przyjęcie tej ustawy w takiej postaci. Dlatego zgłaszaliśmy wniosek o przyjęcie jej bez poprawek.W czasie debaty zostały zgłoszone dwa wnioski.
Zatem w tej chwili, na wstępie mamy do rozstrzygnięcia taki dylemat: czy podtrzymamy nasze stanowisko o przyjęciu ustawy bez poprawek i od razu z
ostanie ona przyjęta jako taka, czy ewentualnie będziemy rozważali poprawki?Może oddałbym głos pani mecenas.
Czy w tej chwili miałaby pani coś do powiedzenia na temat tych poprawek, mimo że w jednym głosowaniu, w tym pierwszym, nad najdalej idącym wni
oskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, odrzucimy ewentualnie możliwość rozpatrywania ich?Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:
Dziękuję bardzo.
Szanowni Państwo, właściwie te poprawki mają charakter ściśle meryt
oryczny. Poprawka pierwsza wiąże się z określeniem innej koncepcji dofinansowania kosztów kształcenia pracownika młodocianego i rozszerza tutaj niejako krąg beneficjentów tego dofinansowania. Poprawka druga właściwie również ma charakter merytoryczny, aczkolwiek biuro po analizie ust. 5, jest przekonane, że skreślenie tych wyrazów, które tutaj zostało zaproponowane, właściwie merytorycznie nie zmieni tego przepisu.Przewodniczący Zbyszko Piwoński
:Dziękuję.
Panie Ministrze, czy mógłbym prosić o opinię rządu?
Myślę, że razem to
...Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Tadeusz Szulc:
Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Senatorowie, wprawdzie to Wa
rszawa, a nie Kraków, ale chcielibyśmy prosić o to, żeby krakowskim targiem uwzględnić poprawkę drugą.Stanowczo nie chcielibyśmy zaś, żeby została przyjęta poprawka pierwsza. Ten system, w takim wydaniu, funkcjonuje bowiem od lat. Nie ma żadnych ko
nfliktów związanych z tym, że pracodawca musi być zaangażowany, zainteresowany tym, aby jego uczeń był właściwie przygotowany, zdał egzamin, bo wtedy otrzyma on pieniądze. Jeżeli przyzwolimy na to, że uczeń może sobie skończyć albo nie skończyć kształcenie się, to poniesiemy z tego tytułu konsekwencje. I bardzo często to będzie mogło rodzić konflikty, również pomiędzy pracodawcami a tymi uczniami.Bardzo prosimy, żeby nie uwzględniać poprawki pierwszej. Jeśli chodzi o poprawkę drugą, to ją popieramy. Pozostawiając wyrazy zapisane w tej części, ona nicz
ego nie burzy. Dziękuję.Przewodniczący Zbyszko Piwoński
:Przepraszam, rozumiem, że nie burzy, ale wcześniej słyszeliśmy opinię, że właściwie
...(
Głos z sali: ...niczego nie zmienia.)Właśnie. Stąd moje pytanie: czy jest zasadne wydłużanie procesu legisl
acyjnego? Chodzi mi o to, czy jest to na tyle istotne, żeby...Jak z pozycji resortu państwo na to patrzycie?
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Tadeusz Szulc:
Z naszego punktu widzenia w poprawce drugiej jest doprecyzowanie, tam, gdzie w drugim zdaniu jest napisane: "z przyczyn niezależnych od pracodawcy". Jeżeli tego doprecyzowania nie będzie, o co wnosi pani senator, to my nie będziemy się sprzeciwiali. To państwo zdecydujecie, co zrobić.
Przewodniczący Zbyszko Piwoński:
Ale ponawiam pytanie: jaka jest opinia resortu w tej sprawie? Bo pan minister pozostawia to do uznania...
(Głos z sali: ...komisji.)
(Głos z sali: Co to znaczy pozostawia do uznania?)
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Tadeusz Szulc:
To może powiem precyzyjnie, żeby już nie było wątpliwości. Jesteśmy za pozostawieniem dotychczasowych zapisów zarówno w jednym, jak i w
drugim przypadku.(
Głos z sali: Dobrze. Jasna sprawa.)Przewodniczący Zbyszko Piwoński
:Czy ktoś z państwa senatorów w tej sprawie?
Proszę bardzo, pan senator.
Senator Edmund Wittbrodt:
Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.
Oczywiście najłatwiej byłoby pewnie przyjąć tę ustawę bez poprawek. Ale muszę powiedzieć że argumentacja, którą przedstawiła pani senator Liszcz, była przekonująca. I mnie ona przekonała. Myślę, że dobrze by było, żeby to, czy d
ofinansowanie kosztów kształcenia będzie miało miejsce, czy też nie, nie było uzależnione od tego, jaki jest wynik tego kształcenia. Chodzi o to, żeby nie tworzyć pewnego klimatu przymusu, że ten ktoś musi zdać, bo inaczej nie będzie dofinansowania. I taka argumentacja mnie przekonała. I ja, Panie Ministrze, nie mam takich obaw, o których pan mówi. Mnie się wydaje, że nawet przyjęcie obu poprawek niczego nie zmieni, a sprawę jak gdyby wyklaruje.Przewodniczący Zbyszko Piwoński
:Dziękuję.
Przepraszam bardzo, Panie Ministrze...
Kto z państwa miałby jeszcze jakąś uwagę lub wątpliwość? Nikt.
Proszę bardzo, Panie Ministrze.
(
Głos z sali: Czesia ma.)Przepraszam bardzo, nie zauważyłem.
Bardzo proszę, senator Czesława Christowa.
Senator Czesława Christowa:
Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, uważam, że należy przyjąć tę ustawę bez poprawek ze względu na fakt, iż wprowadzenie tej zmiany nie będzie motywować do bardzo szczegółowej pracy, współpracy i opieki nad uczniem. I to jest większe niebezpieczeństwo, niż to, którego obawia się pan senator. Dziękuję.
Przewodniczący
Zbyszko Piwoński:Dziękuję.
Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Dziękuję.
Panie Ministrze, bardzo proszę ustosunkować się do wypowiedzi pana s
enatora Wittbrodta.Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Tadeusz Szulc:
Do wypowiedzi
pana senatora chciałbym się odnieść tylko tak, że powiem, iż wtedy, kiedy pan senator był ministrem edukacji narodowej, ten przepis tak brzmiał i bardzo dobrze funkcjonował. (Wesołość na sali)Senator Edmund Wittbrodt:
Przepraszam bardzo, ale ja myślę, że to nie jest żaden argument
...(
Przewodniczący Zbyszko Piwoński: Nie, nie. Ja się uśmiechnąłem właśnie dlatego, że to nie jest argument.)...
dlatego, że jeżeli nawet coś już było, to nie znaczy, że teraz nie może być lepiej.Przewodniczący Zbyszko Piwoński
:Ma pan rację.
Nie słyszę więcej uwag. Rozumiem, że wszystkie dane są dla nas jasne, wiemy, czego one dotyczą.
Wobec tego poddaję pod głosowanie wniosek najdalej idący, wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej ust
awy bez poprawek? (17)Kto jest przeciwny? (4)
Kto się wstrzymał od głosu? (2)
Dziękuję.
Stwierdzam, że wniosek został przyjęty. Będzie rekomendowane przyjęcie ustawy bez poprawek.
Zatem nie rozpatrujemy już obydwu poprawek zapisanych we wniosku oznaczonym rzymską dwójką.
Dziękuję.
Sprawozdawcami...
(
Głos z sali: Tak, jak było...)Właściwie był jeden, bo od początku była
...Tylko mam prośbę, Pani Senator, żeby to było sprawozdanie w imieniu obydwu kom
isji.(
Głos z sali: Dobrze.)Nie ma innych wniosków.
Dziękuję.
Na tym kończę posiedzenie komisji.
Dziękuję, Panie Ministrze. Dziękuję naszym gościom.
(Koniec posiedzenia komisji o godzinie 16 minut 51)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.