4 listopada 2003 r.
Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu
oraz Komisji Nauki, Edukacji i Sportu. Posiedzenie poświęcone było edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży, akcji podjętej z inicjatywy wiceprzewodniczącej Komisji Kultury i Środków Przekazu senator Doroty Kempki.14 stycznia 2003 r. w Senacie odbyła się, pod patronatem marszałka Longina Pastusiaka, konferencja poświęcona tej tematyce, podczas której zwracano m.in. uwagę na szanse, jakie stwarzały projekty ustaw o wolontariacie oraz regulacji prawnych zmierzających do przeznaczenia na kulturę środków z zakładów wzajemnych i gier losowych. Po uchwaleniu tych aktów prawnych służą one niewątpliwie sprawie edukacji kulturalnej.
Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali wystąpienia wiceministra kultury Macieja Klimczaka, który przedstawił działania podejmowane w tym zakresie przez resort w bieżącym roku. W opinii wiceministra, realizacja programu edukacji kulturalnej wymaga współdziałania administracji rządowej z samorządem te
rytorialnym oraz sektorem pozarządowym, reprezentowanym przez organizacje non-profit.W czerwcu br. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu rozpoczęło intensywne prace nad założeniami strategii dla młodzieży na lata 2003-2012. Projekt powstał z inicjatywy Biura Młodzieży MENiS, które powołało zespół ekspertów pod kierownictwem prof. Barbary Fatygi z Ośrodka Badań Młodzieży UW. Główne cele strategii to tworzenie i wyrównywanie szans rozwoju i samorealizacji, w tym szans własnej aktywności kulturalnej młodeg
o pokolenia oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Ma ona przyczyniać się do rozwiązywania konkretnych problemów oraz uczyć demokratycznych procedur i włączania się młodzieży w budowę społeczeństwa obywatelskiego. Istotnym celem strategii jest także wykorzystanie możliwości pojawiających się przed młodymi ludźmi w związku z przystąpieniem Polski do UE.W skład jednego z celów strategicznych o nazwie "przeciwdziałanie marginalizacji młodego pokolenia" wchodzą trzy zadania realizowane wspólnie przez MENiS i Ministerstwo Kultury we współpracy z samorządami. Są to: przygotowanie oferty spędzania wolnego czasu w warunkach niżu demograficznego, na bazie zwolnionych w jego wyniku zasobów lokalowych i kadrowych; przeformułowanie i wdrożenie na nowych zasadach międ
zyresortowego "Programu Edukacji Kulturalnej" (realizacja w 2005 r.); uruchomienie programu "Patronat artystyczny", wspierającego edukację kulturalna młodzieży w szkołach, placówkach oświatowych i instytucjach kultury.Informacje o działaniach z zakresu edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży podejmowanych przez resort edukacji przedstawił wiceminister edukacji narodowej i sportu Franciszek Potulski. W opinii wiceministra, przekonanie o konieczności prowadzenia edukacji kulturalnej podziela coraz więcej śr
odowisk. Może to dobrze rokować edukacji, a także pozyskiwaniu na nią niezbędnych środków finansowych.W dyskusji, z udziałem m.in. dyrektor Instytutu Kultury Narodowej Aliny Magnuskiej i przedstawicieli departamentów ekonomicznych obu resortów, rozmawiano o aspektach finansowych planowanych działań.
Senatorowie zwracali także uwagę na konieczność włączenia w podejmowane działania innych instytucji, np. telewizji publicznej, która w opinii senatora Stanisława Niciei w niedostateczny sposób wypełnia nałożoną na nią misję edukacyjną i kulturową, nie spełniając odpowiednich standardów.
Formułując wnioski płynące z dyskusji senatorowie zobowiązali się przy rozpatrywaniu przyszłorocznego budżetu zwrócić szczególną uwagę na środki przeznaczane na edukację kulturalną dzieci i młodzieży.