Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1504) z 77. posiedzenia

Komisji Kultury i Środków Przekazu

w dniu 3 listopada 2004 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 71. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Ryszard Sławiński)

Przewodniczący Ryszard Sławiński:

Dobry wieczór państwu.

Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu.

Proszę państwa, mamy do załatwienia właściwie jedną kwestię: rozszerzenie poprawki, którą przyjęliśmy na poprzednim posiedzeniu na wniosek naszych legislatorów. Ministerstwo Kultury zwróciło uwagę na pewną cechę tej poprawki, która blokuje sprawiedliwe, najdelikatniej mówiąc, rozstanie w przypadku, gdyby te połączone instytucje kultury zdecydowały się rozdzielić.

Jest pan minister Klimczak, którego bardzo serdecznie witam i przepraszam, że nie dopełniłem tej formalności. Witam również pana... Nigdy nie mogę zapamiętać pańskiego nazwiska...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Kłaniam się, Panie Dyrektorze Wojciechu Dziomdziora.

Myślę, Panie Ministrze, że będzie pan uprzejmy skomentować nam tę drugą część, żebyśmy się przekonali, iż powinniśmy, a moim zdaniem powinniśmy, ją zaaprobować.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury Maciej Klimczak:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Uważamy, że jeśli Wysoka Komisja przychyliłaby się do wniosku legislatora, że poprawki w tej ustawie należy rozbudować o kwestie związane z likwidacją instytucji kultury, to ust. 2 art. 25 powinien brzmieć tak, jak zaproponowaliśmy, wyłącznie i tylko dlatego, że... Tu chciałbym się odwołać do sytuacji, która nieraz miała miejsce, to znaczy takiej, w której Senat był strażnikiem tworzenia dobrego prawa. Myślę, że skoro mamy wprowadzić konkretne poprawki, to Senat powinien stać na straży tworzenia prawa, które skutecznie zabezpieczy różnorodne sytuacje, jakie mogą wystąpić. Dlatego też proponujemy, aby zaproponowane zapisy o zobowiązaniach solidarnych zostały uzupełnione o takie zapisy, zgodnie z którymi organizatorzy instytucji kultury współtworzący te instytucje wzajemnie określają zakres zobowiązań na wypadek ich likwidacji. Dziękuję.

Przewodniczący Ryszard Sławiński:

Czy to jest zrozumiałe? Czy są jakieś pytania ze strony państwa senatorów? Jeśli tak, to proszę bardzo.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bardzo proszę, Panie Dyrektorze.

Dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury Wojciech Dziomdziora:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Oprócz argumentów, które podał pan minister, są jeszcze argumenty natury czysto prawnej i argumenty dotyczące faktów. Zobowiązania solidarne regulowane są w kodeksie cywilnym i narzucenie obowiązku tworzenia instytucji oraz - w razie jej likwidacji - ponoszenia wspólnej odpowiedzialności przez organizatorów może skutecznie blokować podejmowanie przez nich takich decyzji. Uważamy tak z bardzo prostej przyczyny: w razie likwidacji instytucji kultury utworzonej wspólnie przez Skarb Państwa i organy samorządu terytorialnego potencjalni dłużnicy zawsze skierują swoje roszczenia wobec Skarbu Państwa, a nie wobec jednostek samorządu. Chcielibyśmy takich sytuacji uniknąć, bo w praktyce będzie to blokowało tworzenie tego typu instytucji.

Przewodniczący Ryszard Sławiński:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Grzegorz Matuszak.

Senator Grzegorz Matuszak:

Podczas sesji, na której byłem sprawozdawcą, padło pytanie, czy - skoro Sejm nie nowelizował art. 25 - nie idziemy zbyt daleko i czy to nie jest naruszenie uprawnień przez Senat. Ja wprawdzie odpowiedziałem, jak mi się wydawało, zgodnie z celem tych zapisów, że kiedy zapisuje się, w jaki sposób dwa podmioty mogą utworzyć i prowadzić wspólną instytucję kultury, to należy także przewidzieć możliwość rozwiązania tego rodzaju instytucji. Pan senator Łęcki, który o to pytał, przyjął taką odpowiedź, ale jak mówię, jest pewna wątpliwość i dlatego pozwalam sobie ją zasygnalizować. Dziękuję.

Przewodniczący Ryszard Sławiński:

Pan dyrektor, mam nadzieję, spróbuje odpowiedzieć na tę wątpliwość, a teraz udzielam głosu panu senatorowi Litwińcowi.

Senator Bogusław Litwiniec:

W odpowiedzi na informację mego poprzednika chciałbym powiedzieć, że rzeczywiście mądry Senat, aczkolwiek jest tylko poprawczakiem, jest jednocześnie bytem mądrej Rzeczypospolitej, która budując żłobek, musi też pomyśleć o cmentarzu.

Przewodniczący Ryszard Sławiński:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze. To było bardzo, bardzo, powiedziałbym, refleksyjne. Bardzo.

Czy ktoś z państwa senatorów ma jeszcze wątpliwości, pytania do tej drugiej części poprawki?

Skoro nie, to może pan dyrektor Dziomdziora...

Dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury Wojciech Dziomdziora:

Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, Szanowni Państwo, myślę, że tutaj decydujący głos powinno mieć biuro prawne Senatu, ale w moim głębokim przekonaniu takie uzupełnienie tej regulacji nie wykraczałoby poza kompetencje Senatu i mieściłoby się właśnie w tym, co nazywamy poprawianiem projektów sejmowych, byłoby więc jak najbardziej na miejscu.

Przewodniczący Ryszard Sławiński:

Dziękuję bardzo.

Może pan legislator.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Rzeczywiście, zgodnie z poglądem Trybunału Konstytucyjnego Senat jest ograniczony zakresem nowelizacji przyjętej przez Sejm, ale z jednym wyjątkiem. W tym wypadku, naszym zdaniem, ten wyjątek zachodzi i wydaje się, że jest to niezbędne uzupełnienie regulacji uchwalonej przez Sejm. Dziękuję.

Przewodniczący Ryszard Sławiński:

Mnie się też tak wydaje, że skoro cała nowelizacja dotyczy możliwości łączenia, to ta kwestia w tym zakresie się mieści. Myślę więc, że tutaj te wątpliwości, jakkolwiek się pojawiły, nie są do końca uzasadnione.

Gdyby nie było uwag, wniosków, uzupełnień, to poddałbym tę poprawkę pod głosowanie.

Poprawka... pierwsza, tak, pierwsza.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (12)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

W związku z przyjęciem poprawki pierwszej, poprawka druga nie wymaga przegłosowania, utraciła swoją moc.

Tyle na dzisiaj.

Myślę, że pan senator Matuszak będzie nadal naszym sprawozdawcą i przedstawi tę część naszej pracy.

Dziękuję bardzo za obecność.

Zamykam posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu.

(Koniec posiedzenia o godzinie 19 minut 09)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie: Robert Rynkowski
Publikacja: Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów