Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1891) z 214. posiedzenia

Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych

w dniu 20 lipca 2005 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 86. posiedzeniu Senatu do ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

2. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 86. posiedzeniu Senatu do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

3. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 86. posiedzeniu Senatu do ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym.

4. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 86. posiedzeniu Senatu do ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.

(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 58)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Markowski)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Otwieram dwieście czternaste posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, poświęcone rozpatrzeniu poprawek zgłoszonych w trakcie debaty nad ustawą o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Witam serdecznie przedstawiciela rządu, wiceministra finansów, pana profesora Nenemana.

Mamy do rozpatrzenia właściwie jedną poprawkę. Zastanówmy się może nad tą poprawką trzecią, której autorem jest pan senator Rzemykowski.

Jedno takie rozwinięte zdanie, Pani Mecenas, na temat tego, czego ona dotyczy.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Poprawka trzecia dotyczy tego samego, co poprawka siódma, czyli określa sześciomiesięczny termin wniesienia wniosku w wypadku tych inwestycji, które będą zakończone przed dniem wejścia w życie ustawy, przy czym poprawka ta jest inaczej zapisana, w innym miejscu. Biuro Legislacyjne prosiłoby państwa o przychylenie się do wersji przedstawionej przez rząd jako bardziej prawidłowej w charakterze przepisu przejściowego...

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Dziękuję, Pani Mecenas...)

Ja mam jeszcze jedną prośbę.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Proszę.)

Ja mam prośbę do państwa senatorów, abyście państwo dokonali autopoprawki w poprawce, którą Biuro Legislacyjne zgłosiło do art. 6 ust. 3. Ten zapis powinien być zmieniony, ale po dyskusji z państwem z Ministerstwa Finansów doszliśmy do wniosku, że nie będziemy wykreślać wyrazów "lub termin doręczenia decyzji", tylko że ta końcówka będzie brzmiała w następujący sposób, taki, że to oprocentowanie będzie się liczyło od dnia, w którym upłynął bądź termin wydania decyzji, bądź termin wypłaty kwoty zwrotu.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Nie termin doręczenia decyzji...)

Nie wykreślenie, nie termin doręczenia decyzji, tylko termin wypłaty kwoty zwrotu. Jeżeli upłynął termin wypłaty kwoty zwrotu, a to jest ten dwudziestopięciodniowy termin, o którym mowa w ust. 2, to od tego dnia będzie to liczone.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Panie Ministrze Neneman, do której wersji jest pan bardziej przywiązany: do wersji z poprawki trzeciej, czy z poprawki siódmej?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:

Do tej w poprawce siódmej.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: A co do sugestii Biura Legislacyjnego Senatu?)

Jak najbardziej zgadzam się z Biurem Legislacyjnym.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze. Jak wobec tego wygląda to z prawnego punktu widzenia? Musimy to przegłosować jako autopoprawkę, tak?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

To będzie autopoprawka komisji i nowa poprawka będzie brzmiała w ten sposób, że w art. 6 ust. 3 wyrazy "doręczenia decyzji" zastępuje się wyrazami "wypłaty kwoty zwrotu".

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze.

Proszę państwa, głosujemy nad poprawkami. No, głosujmy nad wszystkimi po kolei, żeby tutaj... Bo to i tak nic nie zmieni.

Poprawka pierwsza. Jest to poprawka komisji gospodarki.

Kto z państwa jest za? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka druga. Stanowisko rządu niezmienne? Tak.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka trzecia, wykluczająca głosowanie nad poprawką siódmą.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki trzeciej? (0)

Kto przeciwko? (6)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Dziękuję bardzo.

Poprawka czwarta w wersji: w art. 6 w ust. 3 zapisuje się "termin wypłaty kwoty zwrotu". Rozumiem, że pan minister opowiada się za tym tekstem.

Poprawka czwarta z autopoprawką.

Kto z państwa jest za? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka piąta. Jest to poprawka komisji. Stanowisko rządu niezmienne? Tak.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za? (7)

Poprawka szósta. Jest to poprawka komisji. Stosunek rządu do niej? Niezmienny.

Kto z państwa jest za? (6)

No i głosujemy nad poprawką...

(Głos z sali: Jeszcze kto przeciw.)

Aha, przepraszam.

Kto jest przeciwko? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

(Głos z sali: Bo pani senator...)

Dobrze. Czyli jak gdyby nas nie było, mimo że jesteśmy.

Poprawka siódma, popierana przez rząd. Jest to poprawka komisji.

Kto z państwa jest za? (7)

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Sprawozdawcą była pani senator Ferenc i chce być nim dalej, tak? Dziękujemy pani bardzo.

To tyle, jeżeli chodzi o ten projekt ustawy.

Panie Ministrze Neneman, dziękujemy panu za udział w posiedzeniu.

Powracamy, proszę państwa, do ustaw stanowiących tę trylogię o instrumentach...

(Głos z sali: Nie-Sienkiewiczowską.)

Nie, nie-Sienkiewiczowską.

Proszę państwa, zaczniemy od ustawy, która moim zdaniem jest najmniej kontrowersyjna, czyli od ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Proponuję procedować w taki sam sposób, jak przy poprzedniej ustawie.

Ponieważ zobowiązałem się, że szybko skończymy, i pan senator patrzy na mnie z nadzieją, że dotrzymam słowa, więc, Panie Ministrze, bardzo proszę tylko o ustosunkowanie się do treści poprawek. Mówię o ustawie o obrocie instrumentami finansowymi.

Poprawka pierwsza, poprawka komisji gospodarki.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki pierwszej? (6)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawki: druga, siódma, ósma, dziewiąta, dwunasta, dwudziesta i dwudziesta pierwsza. Tylko proszę mi dać troszkę czasu, żebym ja sobie to...

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek?( 6)

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka trzecia, komisji gospodarki.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki trzeciej? (6)

Dziękuję.

Poprawki: czwarta, czternasta, piętnasta i szesnasta.

Proszę o przedstawienie opinii rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek czwartej, czternastej, piętnastej i szesnastej? (6)

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka piąta, pana senatora Matuszaka.

Proszę o przedstawienie opinii rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Można prosić, Panie Mecenasie, o rozwinięcie treści tej poprawki?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Ta poprawka, zresztą bardzo nieprecyzyjnie zapisana, zmierza do zwolnienia dziennikarzy z wymogów obowiązujących osoby, które sporządzają rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

To już wystarczy. Dziękuję bardzo.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki piątej? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Dziękuję bardzo. Wstrzymał się już w biegu, to się rzadko zdarza.

Poprawka szósta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki szóstej? (6)

Kto jest przeciwko? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Też nikt, dobrze.

Poprawka dziesiąta, poprawka komisji.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

To poprawki redakcyjne. Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dziesiątej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka jedenasta, jest to poprawka komisji.

Proszę o przedstawienie stanowiska rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki jedenastej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka trzynasta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki trzynastej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka siedemnasta.

Proszę o przedstawienie opinii rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

To poprawka redakcyjna. Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki siedemnastej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka osiemnasta...

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Redakcyjna, rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki osiemnastej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dziewiętnasta.

Opinia rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dziewiętnastej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

I poprawka dwudziesta druga.

Proszę o przedstawienie opinii rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Jak w wypadku art. 15, rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej drugiej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta trzecia.

Opinia rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Poprawka legislacyjna, poprawienie odesłania. Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej trzeciej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta czwarta, poprawka komisji.

Opinia rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta piąta, poprawka komisji.

Opinia rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest za, jak wcześniej.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

(Senator Genowefa Ferenc: Może łącznie...)

Proszę?

(Senator Genowefa Ferenc: Te redakcyjne i legislacyjne...)

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Chodzi o to, żeby połączyć te redakcyjne i legislacyjne...)

Dobrze, Panie Mecenasie, to proszę prześledzić, które się da pogrupować, bo skoro czeka nas sześćset głosowań, to trzeba się starać jakoś to skrócić. Dobrze? To już ja będę sprawozdawcą, bo tak było od początku, z przerwą rano. Wobec tego pan mecenas zrobi mi tylko tę poprawkę, to znaczy uzupełnienie, i jak gdyby to uporządkuje.

Dobrze, jedziemy dalej, proszę państwa.

Wracamy do ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym. Mamy tu szereg poprawek zgłoszonych przez pana senatora profesora Bielę. Bardzo proszę...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę? Nie, no tak nie można. Będziemy się odnosili do każdej z tych poprawek, prosząc o opinię rządu, ale najpierw jeszcze prosząc o informację pana mecenasa, to znaczy niejako o rozszyfrowanie przedłożenia.

Poprawka pierwsza.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Już mówię. To jest poprawka, która rozszerza skład Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o przedstawicieli Sejmu i Senatu.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Opinia rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw.

(Głos z sali: Nie chcecie...)

Czy mam uzasadnić, Panie Przewodniczący?

(Głos z sali: Senatu nie chcecie?)

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Proszę?)

Czy mam uzasadnić?

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Bardzo proszę.)

Otóż rozszerzenie składu KPWiG o przedstawicieli Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej jest sprzeczne ze standardami przyjętymi w Unii Europejskiej i na rozwiniętych rynkach kapitałowych. Standardy te zakładają odpolitycznienie organów nadzoru i zapewnienie ich charakteru merytorycznego, bezstronności i fachowości. Takie zalecenie zostało wyraźnie sformułowane przez Komisję Europejską podczas przeglądu polskich regulacji dokonanego przed akcesją w ramach tak zwanego pre-review i wprowadzone do prawa przed akcesją. Także w KNUiFE i KNB, jako organach nadzoru, nie ma takiej reprezentacji, w związku z tym byłaby to nierówność.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję. Ja tylko zapiszę sobie tę argumentacje, bo muszę to zreferować.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki pierwszej? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Dziękuję.

Poprawka druga.

Panie Mecenasie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Ta poprawka wymaga od członków komisji, aby posiadali obywatelstwo polskie, korzystali z pełni praw cywilnych i obywatelskich oraz byli nieskazitelnego charakteru.

(Senator Genowefa Ferenc: Co to znaczy "nieskazitelny charakter"?)

(Głos z sali: Według mnie ja taki mam.)

(Głos z sali: A według innych nie masz.)

(Wesołość na sali)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo. Dziękuję.

(Głos z sali: Nie ma co nad tym... Głosujmy.)

Przepraszam, rozszyfrujmy jeszcze sprawę obywatelstwa polskiego, bo to jest dosyć istotne, i ja spodziewam się już awantury wokół tego akurat zwrotu.

No, proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw tym poprawkom. Te zapisy są już zawarte w tak zwanej ustawie konkursowej.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

No widzi pan, i ta argumentacja jest lepsza. Dziękujemy bardzo.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki drugiej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie przeciw.

Chwileczkę, ja tylko zapiszę sobie tę argumentację: bo w innej ustawie to...

(Senator Genowefa Ferenc: Bez nieskazitelności...)

(Głos z sali: Tylko nie mów o nieskazitelności, bo przecież jak byś to powiedział, to już...)

Nie, nie, nie. Po prostu nie znam takich ludzi i wobec tego musiałbym...

(Senator Genowefa Ferenc: No, jest taki.)

(Głos z sali: Ja znam jednego.)

(Głos z sali: Który to?)

Ja to tylko jedną.

(Wesołość na sali)

Dobrze. Poprawka trzecia.

Panie Mecenasie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Poprawka przewiduje możliwość odwołania przewodniczącego komisji przed upływem kadencji.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Przed upływem kadencji?

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Tak, tak.)

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. To jest propozycja upolitycznienia stanowiska przewodniczącego komisji. Byłoby to także niespójne z regulacjami dotyczącymi pozostałych nadzorów.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję. To jest argumentacja, która mnie przekonuje.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki trzeciej? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka czwarta.

Proszę, Panie Mecenasie.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Ta poprawka dodaje przepis, w myśl którego stronom w postępowaniu przed komisją przysługuje prawo odwołania się od decyzji komisji do sądu.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Opinia rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. Poprawka jest bezzasadna, ponieważ strona może odwołać się od decyzji KPWiG w ramach procedury sądowoadministracyjnej określonej w k.p.a.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze, chwileczkę, zanotuję: procedury określonej w k.p.a.

Dobrze, głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki czwartej? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka piąta.

Panie Mecenasie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Ta poprawka precyzuje, co powinno znaleźć się w uzasadnieniu decyzji, której nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Tutaj trzeba określić, jaki ważny interes uczestników rynku kapitałowego lub jakie zagrożenie prawidłowego funkcjonowania tego rynku wymagało zastosowania tego rygoru.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Panie Ministrze?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. Poprawka jest bezzasadna, gdyż zastosowanie rygoru natychmiastowej wykonalności wynika z zastosowania przepisów k.p.a.: art. 107 w związku z art. 108 k.p.a.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki piątej? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Dziękuję.

Poprawka szósta.

Panie Mecenasie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Ta poprawka przewiduje publikację w dzienniku urzędowym komisji regulaminu określającego szczegółowy tryb pracy urzędu komisji.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. Regulamin stanowi informację publiczną i w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej podlega udostępnieniu do publicznej wiadomości na zasadach określonych w tej ustawie.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki szóstej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka siódma.

Proszę, Panie Mecenasie.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Ta poprawka dotyczy przepisu, zgodnie z którym, jeżeli komisja wyrazi na to zgodę, informacje udzielone przez komisję organowi nadzoru w innym państwie członkowskim mogą być wykorzystane w celach innych niż prawidłowe wykonywanie określonych zadań w zakresie nadzoru lub mogą być przekazane przez ten organ do właściwego organu innego państwa. W myśl poprawki komisja może wydać taką zgodę po otrzymaniu opinii odpowiednich służb ochrony państwa.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Panie Ministrze?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. Wprowadzenie dodatkowo w ustawie konieczności uzyskania odpowiedniej zgody służb ochrony państwa na ujawnienie informacji w innych celach może stanowić podstawę do stwierdzenia niewłaściwej implementacji dyrektywy. Poza tym art. 21 ust. 4 projektu ustawy stanowi implementację art. 2 dyrektywy wprowadzającej zmiany w zakresie zasad dokonywania wymiany informacji z państwami trzecimi, które są przyjęte jako ogólny standard w Unii Europejskiej.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki siódmej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka ósma, poprawka komisji gospodarki.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki ósmej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dziewiąta.

Panie Mecenasie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Ta poprawka nakłada na kontrolerów komisji pewne wymogi dotyczące obywatelstwa, pełni praw cywilnych, odpowiedniego wykształcenia i doświadczenia zawodowego.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Najbardziej byłbym zobowiązany za opinię, że to jest określone w innej ustawie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. To jest określone w innej ustawie.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dziewiątej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka dziesiąta.

Panie Mecenasie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

No, tu ta poprawka, zdaniem wnioskodawcy, doprecyzowuje przepis dotyczący zakresu kontroli.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. O zakresie kontroli rozstrzyga projektowany art. 27 ust. 1., a przedmiot kontroli określony został w art. 27 ust. 2. Odesłanie w przepisie ust. 2 do ust. 1 jest zbędne z punku widzenia zarówno zasad techniki legislacyjnej, jak i poprawnej interpretacji przepisów.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

(Głos z sali: Dlaczego, Panie Andrzeju, wyłączył mi pan mikrofon?)

Poprawki jedenasta i dwunasta.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Aha, mikrofon, dobrze.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Te poprawki uzupełniają treść upoważnienia do przeprowadzenia kontroli o dane dotyczące kontrolerów niebędących pracownikami urzędu komisji oraz jednocześnie wprowadzają obowiązek okazywania przez kontrolerów także dokumentu tożsamości.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Panie Ministrze?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa legitymacja służbowa jest wystarczającym dokumentem legitymującym kontrolera. Jeżeli chodzi o poprawkę dwunastą, to nie może ona zostać przyjęta w związku z nieprzyjęciem poprawki jedenastej.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję. Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek jedenastej i dwunastej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

(Głos z sali: Od tego zaczynajmy, kto jest przeciw.)

(Głos z sali: Oczywiście.)

A nie, nie, nie. Powolutku, Panowie. Trzymajmy fason do końca.

(Głos z sali: Przecież ja tego nie rozumiem, dlaczego ja ten rząd popieram.)

(Wesołość na sali)

Poprawka trzynasta.

(Głos z sali: W komisji gospodarki zawsze się popiera, będąc w opozycji...)

Panie Mecenasie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Ta poprawka zobowiązuje przewodniczącego komisji do pisemnego uzasadnienia zmiany składu osobowego zespołu kontrolującego.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Tylko że z tej komisji się nie awansuje...) (Wesołość na sali)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. Pisemne uzasadnienie przez przewodniczącego zmiany składu zespołu jest zbędne z punktu widzenia celu, zakresu oraz potrzeby przeprowadzania kontroli, nie przewidują go także wcześniej przywołane ustawy.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję. Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki trzynastej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka czternasta.

Pan mecenas?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Ta poprawka dotyczy przepisu, zgodnie z którym w szczególnie uzasadnionych przypadkach zagrożenia bezpieczeństwa obrotu czynności kontrolne niecierpiące zwłoki mogą być podejmowane w dniach wolnych od pracy lub poza godzinami pracy. W myśl tej poprawki w tych przypadkach upoważnienie do przeprowadzenia kontroli powinno wskazywać, o jakie zagrożenie bezpieczeństwa obrotu chodzi, oraz uzasadniać, dlaczego są to czynności kontrolne niecierpiące zwłoki.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Panie Ministrze?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. Poprawka jest bezzasadna, gdyż wymóg ten już jest umieszczony w ust. 2 i wynika z niego bardzo jasno.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czy pan senator Biela chciałby bronić poprawki czternastej?

(Senator Genowefa Ferenc: Głosujmy, to później.)

No nie, to...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Spokojnie, spokojnie, trzymajmy klasę do końca.

(Głos z sali: Panie Przewodniczący, trzeba to...)

Mówimy o poprawce czternastej, Panie Profesorze.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: Nie ma uwag...)

To co, można poddać to pod głosowanie?

(Głos z sali: Tak.)

(Głos z sali: Jeżeli można głosować, to ja bym się trochę przygotował.)

Dobrze. Głosujemy. Przy czym my jesteśmy przy poprawce czternastej.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki czternastej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka piętnasta, która wyklucza poprawkę szesnastą, czyli jest alternatywna do naszej poprawki.

Panie Ministrze, za czym pan się opowiada?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Przeciw. Przyjęcie tej poprawki powodowałoby, po pierwsze, dyskryminację funduszy zagranicznych w zakresie opłat - pkt 22, po drugie, nieuzasadnione pozostawienie uprawnień prokuratorskich przewodniczącego wbrew ogólnej kompetencji określonej w ustawie o nadzorze - pkt 21, i naruszenie interesów uczestników poprzez uniemożliwienie im dostępu do informacji o subfunduszach zarządzanych przez zagraniczne fundusze typu umbrella funds, gdyż poprawka określa wymóg ujawnienia subfunduszy w rejestrze - pkty 24 i 27. W pozostałym zakresie poprawka zmierza do uchylenia zmian liberalizujących zasady funkcjonowania funduszy, znoszących biurokratyczne bariery działalności funduszy...

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Dziękuję...)

I oczywiście do obciążenia czynności organu nadzoru.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Czy pan mecenas podziela tę argumentację?

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: To znaczy argumentacja do tej poprawki była taka, iż...)

Nie, argumentację ze stanowiska rządu.

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: No tak, oczywiście.)

Czy pan profesor jako autor poprawki chciałby się wypowiedzieć w tej sprawie?

(Senator Adam Biela: Nie.)

W takim razie głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki piętnastej? (0)

Kto jest przeciw? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka szesnasta.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki szesnastej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka siedemnasta, poprawka komisji.

Opinia rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki siedemnastej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka osiemnasta.

Opinia rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki osiemnastej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

To tyle, jeżeli chodzi o ustawę o rynku kapitałowym. Sprawozdawca - jak poprzednio.

Teraz wracamy do ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.

Proszę państwa, korzystając z obecności autora wniosków, najpierw będziemy prosili o opinię.

Poprawka pierwsza.

Panie Profesorze, proszę bardzo.

Senator Adam Biela:

Dziękuję bardzo.

Chodzi o dodanie do artykułu jednostek samorządu terytorialnego jako uprawnionych do emitowania papierów wartościowych o charakterze nieudziałowym. Poprawka ta, w moim przekonaniu, znacznie rozszerzyłaby dostępność do rynku kapitałowego i spowodowałaby kompatybilność tego systemu z systemami wielu krajów Unii Europejskiej, gdzie taka możliwość istnieje i gdzie jednostki samorządu terytorialnego mają takie prawo i nie muszą pytać o zgodę komisji papierów wartościowych.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Stanowisko rządu wobec poprawki?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. Może uzasadnię to w ten sposób, że jeżeli w Rzeczypospolitej Polskiej nieprzestrzeganie dyscypliny budżetowej przez jednostki samorządu terytorialnego byłoby karane więzieniem do lat dwóch, jak to jest na przykład w Wielkiej Brytanii, to wprowadzenie tego rodzaju instytucji nie budziłoby zastrzeżeń rządu. Wydaje mi się, że to jest poprawka, którą moglibyśmy przedyskutować w przyszłości, przy okazji zmiany zasad prowadzenia rachunkowości przez jednostki samorządu terytorialnego.

Senator Adam Biela:

Panie Ministrze, czy w takim razie kontrola prowadzona przez regionalne izby obrachunkowe nie jest wystarczająca?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Niestety, Panie Senatorze, praktyka tego nie potwierdza.

(Głos z sali: Ale ja mam rację.)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Były minister skarbu znowu węszy w tym okazję do sprywatyzowania.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek pierwszej i szesnastej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Chwileczkę, tylko dajcie mi czas, bo muszę to zapisać.

Poprawki druga i siedemnasta.

Panie Profesorze, bardzo proszę.

Senator Adam Biela:

Poprawki te rozszerzają zakres podmiotów uprawnionych do emitowania papierów wartościowych o charakterze nieudziałowym o jednostki władz regionalnych oraz o osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych. W wielu krajach istnieje taka możliwość, takie papiery wartościowe są emitowane z przeznaczeniem na cele charytatywne, więc można by się zastanowić, czy u nas też by tego nie można było wprowadzić.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw, ponieważ dyrektywa prospektowa 2003/71 nie przewiduje wyjątków od obowiązku prospektowego dla kościołów i związków wyznaniowych. To jest sprzeczne z dyrektywą Unii Europejskiej. Ale można by się w przyszłości zastanowić, oczywiście jeżeli dalej będą prowadzone prace legislacyjne nad poprawieniem pakietu trzech ustaw o rynku kapitałowym, nad takim rozwiązaniem, żeby zakwalifikować związki wyznaniowe oraz kościoły jako jednostki pożytku publicznego i tak to zapisać, aby nie było to w sprzeczności z odpowiednimi artykułami tej dyrektywy.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek drugiej i siedemnastej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka trzecia, poprawka komisji gospodarki.

Opinia rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Niezmiennie za.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki trzeciej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka czwarta.

Opinia rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki czwartej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka piąta, pana profesora Bieli.

Jeżeli pan profesor chce zabrać głos, to bardzo proszę.

Senator Adam Biela:

Poprawka ta z góry ogranicza zakres wymaganej wiedzy i uznaniowość komisji...

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Panie Profesorze, umówmy się, że ja nie wymuszam na panu referowania tej poprawki, bo od tego jest Biuro Legislacyjne, tylko daję panu okazję do uargumentowania wniosku.)

Ja myślę, że takie wymogi, które aktualnie są stawiane, są za wielkie. Przyjęcie tej poprawki mogłoby wprowadzić trochę większą swobodę emisji papierów.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw, ponieważ niezależny ekspert sejmowy, pan profesor Chłopecki, wydał opinię, że taki zapis byłby sprzeczny z duchem dyrektywy prospektowej.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Panie Mecenasie, chce pan coś dodać? Nie? Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki piątej? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Dziękuję.

Poprawka szósta.

Czy autor wniosku chce zabrać głos?

(Senator Adam Biela: Dziękuję.)

Dziękuję.

Panie Ministrze, proszę o pana opinię.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. Poprawka jest bezcelowa, ponieważ takie informacje muszą zostać upublicznione niezwłocznie w każdym czasie jako zmiana prospektu. Ponadto do zawarcia takiej umowy niezbędna jest uchwała organu stanowiącego emitenta.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki szóstej? (0)

Kto przeciwko? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka siódma.

Czy autor chce zabrać głos? Autor nic nie mówi.

Panie Ministrze, jaka jest opinia?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Jesteśmy przeciw poprawkom siódmej i ósmej. Uzasadnienie jest takie, że działania KPWiG mają charakter prewencyjny i muszą być podejmowane bardzo szybko, a wprowadzenie procedury sądowej istotnie by ten proces wydłużyło i w związku z tym zabierałoby KPWiG możliwości szybkiego reagowania w sytuacjach, które są sytuacjami wymagającymi takiego działania.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Panie Mecenasie, podziela pan ten pogląd z uzasadnienia pana ministra?

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: To jest sprawa merytoryczna. Ja się nie orientuję, co by się mogło stać.)

Dziękuję bardzo.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki siódmej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka ósma.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki ósmej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka dziewiąta.

Czy autor chce się wypowiedzieć?

(Senator Adam Biela: Dziękuję.)

Dziękuję.

Panie Ministrze, proszę o przedstawienie opinii rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. Odesłanie jest zbędne, bo art. 18 ust. 2 będzie działał bezpośrednio.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Tak, Panie Mecenasie? Bo widzę, że pan chce coś powiedzieć.

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: No, mam wątpliwości.)

Proszę bardzo.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

W tej poprawce chodzi o to, aby umożliwić uchylenie przez komisję swojej decyzji o zastosowaniu środków określonych w art. 16 lub art. 17 wobec emitenta, dla którego Polska jest państwem przyjmującym. W sytuacji, gdy ten przypadek jest uregulowany w art. 19, wydaje się, że nie będzie dostatecznie jasne, czy można zastosować art. 18 ust. 2.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Ja bym prosił, żeby na ten temat wypowiedział się pan przewodniczący Mrowiec.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Bardzo proszę.

Zastępca Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych i Giełd Zbigniew Mrowiec:

Tutaj jest jedna i ta sama decyzja i z tego względu to odesłanie wydaje nam się zbędne. Byłaby wtedy wątpliwość, jak w tym przypadku miałoby się ten przepis stosować odpowiednio. On powinien być zastosowany wprost i tak było to zaplanowane. Poza tym jeśli się spojrzy na sposób sformułowania tej poprawki, to ja mam wrażenie, że ona jest powiązana z poprzednimi poprawkami do tych artykułów i miałaby odpowiadać temu systemowi, w którym dokumenty typu prospekt i odpowiadające im memoranda informacyjne są rozpatrywane najpierw przez sąd, a działanie komisji, że tak powiem, jest dopiero później. I z tego względu było tam to stosowanie odpowiednie, poprawka dotyczyła odpowiedniego stosowania art. 18 ust. 2. Skoro nie przewidujemy tego systemu dwoistego, w ramach którego w wypadku pewnych informacji działamy bezpośrednio, a w wypadku innych informacji - wprost, to w tej sytuacji art. 18 ust. 2 po prostu się stosuje, nie ma potrzeby stosowania bezpośredniego.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję. Dla mnie to jest zrozumiałe.

Ktoś w tej sprawie? Nie ma zgłoszeń.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dziewiątej? (0)

Kto jest przeciwko? (5)

Kto się wstrzymał od głosu? (2)

Dziękuję.

Poprawka dziesiąta.

Czy autor poprawki chce zabrać głos?

Senator Adam Biela:

Tak. Mam informację, iż komisja sejmowa pochopnie skreśliła słowa "z zastrzeżeniem ust. 2 prospekt emisyjny może być"... itd. Analiza art. 5 ust. 3 i 4 dyrektywy 2003... itd. wskazuje, że takie zastrzeżenie jest nieodzowne. Prosiłbym, żeby Biuro Legislacyjne pomogło w interpretacji tej rozbieżności.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Panie Ministrze?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Otóż rząd jest przeciw tej poprawce, dlatego że obowiązek sporządzenia prospektu podstawowego wynika bezpośrednio z zapisów dyrektywy prospektowej 2003/71. Ten zapis jest tam jednoznaczny, w związku z tym wprowadzanie tego rodzaju zapisów do naszej ustawy byłoby niekorzystne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dziesiątej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka jedenasta.

Czy autor poprawki chce zabrać głos?

Senator Adam Biela:

Otóż mam informację, iż niewłaściwe jest odwołanie do art. 24 rozporządzenia nr 809/2004, który następnie odwołuje się do art. 5 itd. No, to są bardzo szczegółowe uwagi. Prosiłbym, żeby Biuro Legislacyjne pomogło to rozstrzygnąć.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze.

Panie Mecenasie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Jak rozumiem, tutaj chodzi o to, aby tę treść, która jest w art. 24 rozporządzenia, przenieść do ustawy, a ta treść jest zawarta w dodawanym ust. 2. I tylko taka była tutaj intencja. To, co wynika z rozporządzenia, miało zostać przeniesione do ustawy.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw tego rodzaju poprawce, ponieważ, po pierwsze, zapis należy traktować informacyjnie, jako odesłanie do odpowiednich przepisów obowiązującego rozporządzenia Komisji Europejskiej. Należy tutaj wskazać, że pakiet ustaw kapitałowych jest fundamentalnie różny od obowiązującego prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, w związku z tym takie odesłanie na zasadzie informacyjnej ma swoje uzasadnienie merytoryczne. Po drugie, jeżeli chodzi o lit. b, to jesteśmy przeciw, bo to jest określone w drodze rozporządzenia nr 809 Komisji Europejskiej.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki jedenastej? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Dziękuję.

Poprawka dwunasta. Jak rozumiem, to była poprawka redakcyjna.

Kto z państwa jest za? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka trzynasta.

Bardzo proszę, Panie Mecenasie.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

W tej poprawce chodzi o to, aby skreślić przepis określający przypadki, w których nie stosuje się przepisów art. 38 ust. 1-3. W art. 38 ust. 1 jest wyraźne wskazanie, w jakich przypadkach stosuje się te przepisy, w związku z tym wydaje się, że zbędne jest określanie, w jakich przypadkach się ich nie stosuje.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Panie Ministrze?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. Inwestorzy kwalifikowani nie potrzebują ochrony ze strony Komisji Papierów Wartościowych i Giełdy, bo z założenia są profesjonalistami albo inwestorami posiadającymi do dyspozycji duże środki finansowe. Oferta kierowana do tej kategorii inwestorów powinna być dowolnie kształtowana, aby nie powstrzymywać rozwoju tego segmentu rynku. W efekcie wprowadzenie takiej poprawki działałoby bardzo niekorzystnie na konkurencyjność polskiego rynku kapitałowego.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki trzynastej? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Dziękuję.

Poprawka czternasta.

Proszę pana ministra o przedstawienie opinii.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. Argumentacja identyczna, jak w wypadku poprzedniej poprawki, trzynastej.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czy pan profesor chce zabrać głos?

Senator Adam Biela:

W dotychczasowym ust. 1 art. 39 ustawy wskazano wyraźnie, że obowiązek sporządzenia memorandum w zakresie określonym w tym ustępie występuje w przypadku, o którym mowa w art. 7 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz ust. 4 pkty 6-8.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Nie możemy mieszać wyjątków podmiotowych z przedmiotowymi, w związku z tym rząd dalej podtrzymuje swoje stanowisko.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki czternastej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka piętnasta jest poprawką komisji.

Stanowisko rządu jest niezmienne?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Tak.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki piętnastej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka osiemnasta, której przyjęcie wyklucza głosowanie nad naszą poprawką.

Panie Ministrze?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. Efekt sprzeciwu wobec poprawki pierwszej.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Rozumiem, pamiętam.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki osiemnastej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka dziewiętnasta, nasza, komisyjna poprawka.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dziewiętnastej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Rząd jest przeciw. Celem zapisu jest minimalizacja kosztów przekazania do publicznej wiadomości informacji o emitentach. Uzasadnienie - na sesji plenarnej.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

To jest nasza poprawka. Czuję się w obowiązku poinformować, że otrzymałem list z Polskiej Agencji Prasowej, który w tej kwestii udziela daleko idącego wyjaśnienia, kwestionując argumentację pana ministra użytą w trakcie wystąpienia w Senacie i powołując się na regulacje unijne w tym zakresie. Dlatego też poddaję to pod głosowanie.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej? (6)

Kto jest przeciwko? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Dziękuję.

Poprawka dwudziesta pierwsza. Autorem jest pan senator Biela.

Proszę bardzo.

Senator Adam Biela:

Dotychczasowy zapis, który brzmi: "w celu umożliwienia wykonywania ustawowych zadań komisji w zakresie", nie określa precyzyjnie zakresu informacji i dokumentów, jakich może żądać komisja. Wydaje się, że nie jest intencją ustawodawcy, by komisja mogła żądać na przykład receptury lub dokumentacji technologicznej stanowiącej pilnie strzeżoną tajemnicę emitenta. Dlatego też wydaje się, że takie sformułowania, które są w tej poprawce, wyjdą naprzeciw tym trudnościom.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Tak, proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Otóż to jest odwieczny problem, czy lista powinna być negatywna, czy pozytywna, prawda? I czy egzemplifikacja tutaj, w tym przypadku, jeżeli chodzi o wyszczególnienie wszystkich zadań komisji, jest w ogóle możliwa. W związku z tym ja przyznam się szczerze, że w tym wypadku nie mam zdania.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Panie Mecenasie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Ja też zastanawiam się, czy lepsze jest sformułowanie "w celu umożliwienia wykonywania ustawowych zadań komisji", czy "w zakresie niezbędnym do wykonywania"... Tu tak naprawdę chodzi o to samo.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej pierwszej? (4)

Kto jest przeciwko? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (2)

Dziękuję.

Poprawka dwudziesta druga, poprawka komisji gospodarki.

Opinia rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Jacaszek:

Jeśli chodzi o poprawkę dwudziestą drugą, to poprawka ma charakter merytoryczny i rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem poprawki dwudziestej drugiej? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta trzecia, poprawka komisji gospodarki.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

To wszystko, jeżeli chodzi o tę ustawę. Sprawozdawca - jak poprzednio.

Dziękuję, Panie Ministrze. Dziękuję, Panie Prezesie. Dziękuję, Panie Dyrektorze. Dziękujemy państwu za współpracę przy tej ustawie. Dziękuję państwu bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 20 minut 42)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie: Jacek Gilarski
Publikacja: Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów