12 lipca 2005 r.

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywali łącznie pięć ustaw ratyfikacyjnych:

Na temat rozwiązań przyjętych w przedmiotowych dokumentach mówił wiceminister finansów Jarosław Neneman. Na posiedzeniu obecny był także wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusz Łącki. Pozytywną opinię o ustawach przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W kolejnych głosowaniach komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrzonych ustaw. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego Izby senator Władysław Mańkut.

Następnie przystąpiono do łącznego rozpatrzenia uchwalonych przez Sejm pięciu ustaw ratyfikacyjnych:

Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych nad ustawami, które uchwalono z przedłożenia rządowego, zostali upoważnieni ministrowie spraw zagranicznych oraz finansów. W związku z tym wysłuchano informacji wiceministra finansów J. Nenemana, obecny był także wicedyrektor J. Łącki z MSZ. Ponadto zapoznano się z pozytywną opinią senackiego biura legislacyjnego.

Przedmiotowe umowy, których ratyfikacji dotyczą rozpatrywane przez komisję ustawy, zmierzały do tego, aby przychody z oszczędności w formie odsetek wypłacanych w jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej na rzecz właścicieli odsetek - osób fizycznych mających miejsce zamieszkania w drugim państwie członkowskim zostały opodatkowane zgodnie z przepisami tego ostatniego państwa.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanych ustaw ratyfikacyjnych. Ustalono, że ustawy zarekomenduje w imieniu komisji senator Andrzej Chronowski.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o ratyfikacji Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie wzajemnej pomocy i współpracy między administracjami celnymi, sporządzonej w Brukseli dnia 18 grudnia 1997 r.

Na temat ustawy, która była projektem rządowym, wypowiadał się wiceminister finansów J. Neneman. Pozytywną opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

Przedmiotowa konwencja miała na celu poprawę współpracy między administracjami celnymi państw członkowskich Unii Europejskiej w zapobieganiu, przeprowadzaniu dochodzeń i ściganiu naruszeń prawa celnego.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Genowefę Ferenc.

Komisja nie zgłosiła również zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Jerzy Markowski.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem poselskim i miała na celu umożliwienie otrzymania emerytury górniczej przez grupę około 100 górników ze zlikwidowanych kopalni Dolnośląskiego Zagłębia Węgla Kamiennego, którzy nie nabyli prawa do emerytury górniczej na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy o kredycie konsumenckim oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Na temat sejmowej nowelizacji, uchwalonej na podstawie dwóch projektów poselskich, wypowiadali się wiceminister sprawiedliwości Andrzej Grzelak, posłanka sprawozdawczyni Aldona Michalak, sekretarz Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego przy Ministrze Sprawiedliwości sędzia Robert Zegadło oraz prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz. Swoją opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja miała na celu ograniczenie stosowania w stosunkach cywilnoprawnych odsetek o znacznej wysokości poprzez wprowadzenie przepisów określających maksymalną wysokość odsetek od sumy pieniężnej. Ponadto zmierzała do określenia maksymalnej kwoty należności konsumenta w związku z zawartą przez niego umową o kredyt konsumencki, rozszerzenia zakresu stosowania umów o kredyt konsumencki oraz uchylenia przepisów wyłączających stosowanie przepisów o odsetkach maksymalnych w stosunku do oprocentowania obligacji.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej noweli sejmowej. Ustalono, że ustawę zarekomenduje Izbie senator Bogusław Mąsior.

Akceptację komisji uzyskała także ustawa o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich. Jej przyjęcie bez poprawek przegłosowano po wysłuchaniu informacji wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Stanisława Kowalczyka oraz zapoznaniu się z uwagami senackiego biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator G. Ferenc.

Ostatnią rozpatrywaną ustawą była ustawa o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych przestępstw umyślnych.

Na temat ustawy, uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego, wypowiadał się wiceminister sprawiedliwości A. Grzelak. Swoje sugestie zgłosiło biuro legislacyjne.

Uchwalenie ustawy stało się konieczne ze względu na przystąpienie Polski do Unii Europejskiej. 29 kwietnia 2004 r. uchwalona została dyrektywa dotycząca kompensaty przysługującej ofiarom przestępstw. Nakłada ona na państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązek uwzględnienia, od 1 stycznia 2006 r., w krajowych systemach prawnych możliwości uzyskania kompensaty.

Ustawa będzie rodziła istotne skutki finansowe dla budżetu państwa, wynikające z podsumowania kwot wypłacanych kompensat oraz kosztów związanych z potrzebą zwiększenia zatrudnienia w sądach rejonowych i prokuraturach okręgowych.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych przestępstw umyślnych. Jak ustalono, sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego Izby senator W. Mańkut.

Na zakończenie swojego posiedzenia komisja przyjęła stanowisko w sprawie sytuacji w Stoczni Gdańskiej SA. W stanowisku stwierdzono:

"Komisja wnosi do Marszałka Senatu RP o:

1. Skierowanie wniosku do Najwyższej Izby Kontroli w celu zbadania wszystkich aspektów sprzedaży Stoczni Gdańskiej SA.

2. Skierowanie wniosku do Ministra Sprawiedliwości o objęcie nadzorem wszystkich procesów sądowych oraz postępowań prokuratorskich prowadzonych przeciwko: