15 marca 2005 r.

Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzyła ustawę o dopłatach do umów na budowę niektórych typów statków morskich.

Ustawa zakłada wprowadzenie tymczasowego mechanizmu ochronnego dla polskich stoczni w formie dopłat na budowę niektórych typów statków morskich. Dopłaty do kontraktów będą udzielane polskim stoczniom ze środków budżetu państwa i mają się odbywać na analogicznych zasadach, jak stosowane w krajach Piętnastki Unii Europejskiej.

Rada UE rozporządzeniem nr 1177/2002 z 27 czerwca 2002 r. wprowadziła "Tymczasowy Mechanizm Ochronny" dla przemysłu stoczniowego w związku z niewypełnieniem przez Koreę Południową zobowiązań podjętych w 2000 r., wskutek czego stocznie UE doznały poważnego uszczerbku. "Tymczasowy Mechanizm Ochronny" ma na celu wyrównanie tych szkód.

Uczestniczący w posiedzeniu komisji dyrektor Departamentu Polityki Przemysłowej Ministerstwa Gospodarki i Pracy Tomasz Bryzek poinformował, że zgodnie z ustawą będzie możliwe zastosowanie dopłaty - w wysokości maksymalnie 6% wartości kontraktu, zawartego do 31 marca br. - na budowę 4 typów statków.

Organem udzielającym dopłat będzie minister gospodarki i pracy. Dopłaty w poszczególnych latach będą udzielane w miarę możliwości budżetowych za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego.

Łączne zapotrzebowanie na dopłaty wynosi 110 mln zł w roku bieżącym, 150 mln zł w roku 2006 i 115 mln zł w roku 2007. W sumie dopłaty będą dotyczyć 40 statków budowanych w polskich stoczniach.

Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych po dyskusji jednogłośnie postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek.

Sprawozdanie komisji w tej sprawie na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Mieczysław Mietła.