Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1236) ze 149. posiedzenia

Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych

w dniu 1 kwietnia 2004 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.

(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 28)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Markowski)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Mamy do rozpatrzenia zgłoszone w trakcie debaty poprawki do projektu ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o uruchomieniu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.

Witam serdecznie panią minister Elżbietę Suchocką-Roguską, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów i towarzyszącą jej osobę.

Szanowni Państwo, proponuję procedować w sposób następujący. Ponieważ nie ma wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek lub o jej odrzucenie, wobec tego będziemy procedować nad poszczególnymi poprawkami po kolei.

Rozpoczniemy od poprawki pierwszej, autorstwa Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.

Proszę uprzejmie panią minister o przedstawienie stanowiska w sprawie poprawki pierwszej. Jakie jest stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Rząd popiera tę poprawkę. Już w trakcie prac sejmowych wiadomo było, że delegacja zawarta w uchwalonej ustawie jest niezgodna z konstytucją.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki pierwszej? (6)

Kto jest przeciwko? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Dziękuję bardzo.

Poprawki druga i trzecia.

Przed głosowaniem proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Jeżeli można, to chcielibyśmy prosić Wysoką Komisję o poparcie poprawki trzeciej. Zależy nam na tym, żeby środki na zwalczanie bezrobocia w miarę możliwości kierować do wojewódzkich urzędów pracy. A ponieważ z tego tytułu bezpośrednio województwo nie będzie miało korzyści materialnych, bo żaden majątek nie powstanie, więc uważamy, że nie można go obciążać odsetkami od udzielonych pożyczek.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Autorem poprawki drugiej jest pan senator Wnuk.

Przystępujemy do głosowania nad poprawka drugą.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki drugiej? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Dziękuję bardzo.

Poprawka trzecia. Autorem poprawki jest pan senator Wnuk.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki trzeciej? (6)

Dziękuję bardzo.

Poprawka została przyjęta.

Poprawka czwarta, autorstwa Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Jakie jest stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak. Proszę bardzo, Panie Mecenasie.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Dziękuję.

Szanowna Komisjo!

Ja chciałbym zaproponować komisji pewne doprecyzowanie art. 30h, który otrzymuje nowe brzmienie. Chodzi o to, aby we wszystkich przypadkach, we wszystkich ustępach używać liczby pojedynczej, czyli nie "jednostki sektora finansów publicznych", tylko: jednostka jest obowiązana do otwarcia rachunku. Wydaje się, że tak będzie bardziej precyzyjnie. Chodzi także o to, aby w ust. 3 wyraźnie wskazać, że chodzi o jednostkę samorządu, która otrzyma z budżetu państwa środki na prefinansowanie, a w ust. 4, że chodzi o agencję płatniczą, która otrzyma z budżetu państwa środki na prefinansowanie i która jest obowiązana do otwarcia w Narodowym Banku Polskim rachunku bankowego do obsługi finansowej zadań Wspólnej Polityki Rolnej.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Jeśli dobrze pana rozumiem, proponuje pan, ażeby w całej tej poprawce używać liczby pojedynczej.

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Tak.)

Czy to dużo zmieni w istocie przedłożenia, Pani Minister?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska: Nie.)

Głosujemy więc nad poprawką czwartą.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki czwartej w postaci zasugerowanej przez pana mecenasa? (6)

Dziękuję.

Poprawka piąta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Popieramy poprawkę.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki piątej? (6)

Dziękuję.

Poprawka szósta.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Popieramy poprawkę.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Panie Senatorze, na czym polega ta poprawka, bo to jest dość istotna kwestia?

Senator Tadeusz Wnuk:

Chodzi o ustalenie górnej granicy oprocentowania pożyczek przeznaczonych na prefinansowanie. Najczęściej na tym właśnie poziomie budżet będzie pozyskiwał środki z rynku pieniężnego. Występuje tutaj jak gdyby bilans zerowy. Ważne jest dodanie wyrazów "nie wyższą", co oznacza, że minister finansów w porozumieniu z właściwym ministrem zarządzającym programem operacyjnym może ustalać niższe oprocentowanie dla gmin będących w trudnej sytuacji.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki szóstej? (6)

Dziękuję.

Poprawka siódma.

Jakie jest stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Popieramy. To jest poprawka redakcyjna.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki siódmej? (6)

Dziękuję.

Poprawka ósma.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Popieramy.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Kto z państwa jest za poprawką ósmą? (6)

Dziękuję.

Poprawka dziewiąta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Popieramy poprawkę.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za poprawką dziewiątą? (6)

Dziękuję.

Poprawka dziesiąta.

Jakie jest stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Popieramy poprawkę.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za poprawką dziesiątą? (6)

Dziękuję.

Poprawka jedenasta.

Czy autorzy wniosku chcieliby zabrać głos?

(Senator Bogusław Mąsior: Jeżeli rząd poprze, to...)

Proszę bardzo, stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Nie, nie zgłaszamy sprzeciwu.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki jedenastej? (6)

Dziękuję.

Poprawka dwunasta.

Proszę o stanowisko rządu.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No, problem polega na różnicy między organem i dysponentem.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No właśnie, to jest istotna różnica. Proszę się zastanowić, żebyśmy nie popełnili błędu, który potem prawnicy będą nam wytykali.

Panie Mecenasie, czy pan by coś doradził?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Mogę jedynie powiedzieć, że intencją tej poprawki było to, aby ten przepis dotyczył także dotacji udzielanych przez Kancelarię Senatu, która nie jest organem, a jest dysponentem części budżetowej. Taka była intencja.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pani Minister, czy zepsujemy tę ustawę?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Ja rozumiem intencję i, mówiąc szczerze, nie mam nic przeciwko temu. Mam natomiast wątpliwość, czy można mówić "organ lub inny dysponent", bo nie zawsze organ musi być dysponentem. Możliwa jest sytuacja tego rodzaju, że organ centralny administracji państwowej nie jest dysponentem części budżetowej. W związku z tym...

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Ale jeżeli jest adresatem, to będzie dysponentem. Ja byłbym o to spokojny, Pani Minister.)

Panie Przewodniczący, my nie zgłaszamy zastrzeżeń.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze. Głosujemy nad poprawką dwunastą.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwunastej? (6)

Dziękuję.

Poprawka trzynasta, która wyklucza głosowanie nad poprawką czternastą.

Za którą pani minister się opowiada? Nie ma na sali autora wniosków.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Panie Przewodniczący, tę kwestię pozostawiamy do decyzji Wysokiej Komisji. Wniosek pana senatora Janowskiego zmierza do tego, żeby nie wprowadzać ograniczeń, jeżeli chodzi o poziom zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego w trakcie roku budżetowego. Dzisiejszy przepis też stanowi tylko o poziomie zadłużenia na koniec roku, czyli na dzień 31 grudnia.

A w Sejmie, ze względu na bezpieczeństwo jednostek samorządu terytorialnego, stwierdzono, że jednak dobrze byłoby, żeby zadłużenie było monitorowane na bieżąco i żeby w trakcie roku nie przekraczało poziomu 60%. Może bowiem zdarzyć się sytuacja tego rodzaju, że nadmierne zadłużenie w ciągu roku spowoduje niemożność obniżenia tego zadłużenia na koniec roku, czyli w efekcie przekroczenie progu 60%, co spowoduje określone konsekwencje.

Ponieważ dzisiaj takiego przepisu w ustawie o finansach publicznych nie ma, więc rząd zajmuje neutralne stanowisko i nie sprzeciwia się skreśleniu tego ustępu. Prosimy natomiast o rozważenie, czy w sytuacji koniecznej kontroli zadłużania się spowodowanej osiąganym obecnie poziomem długu publicznego, wskazane jest, żeby nie było takiego bieżącego monitorowania zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Czyli opowiada się pani bardziej za poprawką czternastą niż trzynastą, tak?)

Tak.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Tak. Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki trzynastej? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Dziękuję.

Poprawka czternasta.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki czternastej? (6)

Dziękuję.

Poprawka piętnasta.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Rząd popiera tę poprawkę.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za poprawką piętnastą? (6)

Dziękuję.

Poprawka szesnasta.

Jakie jest stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Rząd popiera tę poprawkę.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za poprawką Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych? (6)

Dziękuję.

Poprawka siedemnasta.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Popieramy.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy. Poprawka jest poprawką Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.

Kto z państwa jest za poprawką siedemnastą? (6)

Dziękuję.

Poprawki osiemnastą i dwudziestą przegłosujemy łącznie.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Popieramy.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Kto z państwa...

Proszę, pan mecenas.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Dziękuję.

Szanowni Państwo, moja uwaga jest taka, że wydaje się, że ust. 1 w art. 2a, jest niepotrzebny, ponieważ mówi o tym, że do dotacji stosuje się nowe przepisy, a to już wynika z faktu, że ustawa wchodzi w życie. Jeśli zaś chodzi o ust. 2, to zasadne byłoby doprecyzowanie, że chodzi o sprawy dotyczące zwrotu dotacji wszczęte przed dniem ogłoszenia ustawy. Wydaje się, że wtedy będzie wiadomo, że jest to przepis przejściowy dotyczący spraw już wszczętych, a nie spraw, które mogłyby być wszczęte po wejściu w życie ustawy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Tak, na pewno chodzi o te sprawy, którym już nadano bieg. Zaś co do art. 2a ust. 1, to rozumiem, że tam też chodzi o te sprawy, które już zostały wszczęte, czyli o przypadki, w których naruszenie zasad udzielania dotacji zostało już stwierdzone i sprawy są w toku. Ale tutaj...

Przewodniczący Jerzy Markowski:

No tak, ale jeśli pani minister podziela ten pogląd, to trzeba dokonać zmiany w zapisie. Wobec tego jak brzmi poprawka?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Ja bym to naprawdę ograniczył do ust. 2, jeżeli pani minister się zgodzi...

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska: Dobrze.)

Napisałbym tak: wszczęte przed dniem ogłoszenia ustawy sprawy dotyczące zwrotu dotacji - i dalej tak, jak jest w tekście. Wydaje się, że wtedy przepis będzie ograniczony do tej kwestii, o którą chodzi: żeby te same organy nadal rozpatrywały te sprawy.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Do poprawki dwudziestej nie macie państwo zastrzeżeń?

(Głos z sali: Nie.)

Dziękuję.

Głosujemy nad poprawką.

Czy nie ma sprzeciwu wobec takiego sposobu wniesienia poprawki do naszej poprawki, poprawki komisji, przypominam. Nie ma sprzeciwu.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek osiemnastej i dwudziestej wraz z autopoprawką komisji, kto z państwa jest za? (6)

Dziękuję.

Poprawka dziewiętnasta.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska:

Popieramy tę poprawkę.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za poprawką dziewiętnastą? (6)

Dziękuję bardzo.

To są wszystkie rozpatrzone poprawki. Ponieważ nie ma na posiedzeniu sprawozdawcy, proponuję, ażeby sprawozdawcą był, jeśli się zgodzi, autor jedynej przyjętej dodatkowo poprawki.

Czy pan senator Wnuk może być sprawozdawcą?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ja mam smutne doświadczenia z tymi, którzy mówią, że będą.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę? Musimy teraz zadecydować.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pan senator Wnuk będzie sprawozdawcą w imieniu komisji, tak? Dziękuję bardzo. To wszystko.

Dziękuję pani minister, dziękuję pani dyrektor.

Zamykam posiedzenie.

Dziękuję państwu.

(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 41)