10 marca 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywała ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Algierskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i ustalenia zasad wzajemnej pomocy w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Algierze dnia 31 stycznia 2000 r.

Z rozwiązaniami przyjętymi w przedmiotowej konwencji zapoznali senatorów wiceminister finansów Elżbieta Mucha oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Finansów Piotr Ogonowski. Pozytywną opinię na temat sejmowej ustawy ratyfikacyjnej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Przedmiotowa konwencja jest pierwszym tego typu aktem podpisanym z Algierią, zawiera m.in. zasady opodatkowania dochodów osób wykonujących wolny zawód, dochodów z pracy najemnej, dochodów artystów i sportowców oraz rent i emerytur. Konwencja zawiera także klauzulę równego traktowania, która stanowi, iż obywatele jednego państwa nie będą poddani w drugim państwie opodatkowaniu i związanym z nim obowiązkom, które są bardziej uciążliwe niż opodatkowanie i związane z nim obowiązki, którym są poddani w tych samych okolicznościach obywatele drugiego państwa.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę wybrano senatora Mieczysława Mietłę.

Następnie komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001-2006.

Ustawę sejmową przedstawił i odpowiadał na pytania senatorów wiceminister obrony narodowej Maciej Górski. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja zmierza do określenia trwałych mechanizmów kształtowania wydatków obronnych, dostosowanych do rozwiązań obowiązujących w tym zakresie w NATO. W tym celu rozpatrywana ustawa sejmowa odchodzi od epizodycznego charakteru nowelizowanej ustawy, która w obowiązującym stanie prawnym dotyczy lat 2001-2006. Ustawa nowelizująca przewiduje, że Rada Ministrów co 2 lata będzie określać szczegółowe kierunki przebudowy i modernizacji Sił Zbrojnych, kierując się przy tym głównymi kierunkami rozwoju Sił Zbrojnych określanymi przez Prezydenta RP oraz zobowiązaniami RP przyjętymi w ramach planowania obronnego w NATO. Nowelizacja zakłada, że od 1 stycznia 2004 roku liczebność Sił Zbrojnych nie przekroczy 150 tys. stanowisk etatowych żołnierzy. Daje ministrowi obrony narodowej możliwość wprowadzania na kolejny okres planistyczny (po roku 2006) programu rozwoju Sił Zbrojnych, a także przeznacza corocznie na finansowanie potrzeb obronnych RP wydatki z budżetu państwa w wysokości nie niższej niż 1,95% produktu krajowego brutto z roku poprzedniego.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, zbieżnej z sugestią senackiego biura legislacyjnego. Ustalono, że sprawozdanie komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001-2006 przedstawi Izbie senator Władysław Mańkut.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz o zmianie innych ustaw.

Gośćmi komisji byli dyrektor Departamentu Instytucji Finansowych w Ministerstwie Finansów Bartosz Drabikowski, dyrektor Departamentu Prawnego i członek zarządu Narodowego Banku Polskiego Andrzej Jakubiak, prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz oraz przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Generalnego Inspektora Danych Osobowych i Ministerstwa Sprawiedliwości. Do sejmowej nowelizacji szereg uwag zgłosiło biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja obejmuje szeroki zakres zagadnień, m. in. wprowadzając ustawową regulację nowych zjawisk w systemie bankowym, korygując przepisy pod wpływem doświadczeń wynikających z ich stosowania oraz dokonując dalszej implementacji prawa wspólnotowego.

Do nowych rozwiązań należy uregulowanie tzw. outsourcingu, rachunku powierniczego i sekurytyzacji. Outsourcing oznacza prowadzenie działalności przez bank z wykorzystaniem podmiotów zewnętrznych. Ustawa przewiduje powierzanie przez bank przedsiębiorcy krajowemu lub zagranicznemu, w drodze umowy, wykonywania w imieniu i na rzecz banku pośrednictwa w zakresie określonych czynności bankowych polegającego np. na przyjmowaniu wpłat, dokonywaniu wypłat, zawieraniu umów rachunków bankowych i niektórych umów kredytowych. W nowelizacji przewidziano szereg warunków powierzenia wykonywania tych czynności, m.in. wymóg uzyskania zezwolenia na zawarcie przez bank takiej umowy z przedsiębiorcą zagranicznym, czy też stały nadzór Komisji Nadzoru Bankowego w toku jej realizacji.

Regulacja dotycząca rachunku powierniczego stanowi normatywne uregulowanie praktyki bankowej w tym zakresie funkcjonującej na podstawie zasady swobody umów. Na rachunku powierniczym mogą być gromadzone wyłącznie środki pieniężne powierzone posiadaczowi rachunku przez osobę trzecią na podstawie odrębnej umowy.

Instytucja sekurytyzacji polega na uprawnieniu banku do przeniesienia jednolitych rodzajowo wierzytelności na spółkę kapitałową w celu emisji przez nią papierów wartościowych, których zabezpieczenie stanowią przeniesione (sekurytyzowane) wierzytelności. Rozwiązanie to ma służyć ułatwieniu uzyskania przez banki płynności finansowej.

Ponadto nowelizacja wprowadza szereg innych zmian, wynikających z doświadczeń związanych ze stosowaniem dotychczas obowiązujących przepisów, a także związanych z koniecznością implementacji dyrektyw wspólnotowych.

W dyskusji zastanawiano się m.in. nad propozycją Związku Banków Polskich, dotyczącą przechowywania danych o klientach nawet po zakończeniu ich obsługi, ale za ich zgodą. Dzięki temu oczekiwanie klientów ponownie na kredyt mogłoby być skrócone. Dla przyspieszenia obsługi klientów bankowcy chcieliby także otrzymać prawną możliwość elektronicznego dostępu do baz danych, które pozwalają sprawdzić klienta i jego dokumenty. Przeciwni tym propozycjom byli przedstawiciele GIODO.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie kilkunastu poprawek do rozpatrywanej nowelizacji prawa bankowego. Wśród zaaprobowanych przez komisję zmian znalazło się m.in. rozszerzenie zakresu umowy w ramach outsorcingu, umożliwienie zakładania wspólnych rachunków dla kilku jednostek samorządu terytorialnego, a także dodanie przepisu umożliwiającego określenie wysokości skonsolidowanego oprocentowania dla środków zgromadzonych na rachunkach bankowych spółek tworzących podatkową grupę kapitałową.

Ustalono, że sprawozdanie komisji w sprawie rozpatrzonej ustawy sejmowej przedstawi na posiedzeniu plenarnym senator Tadeusz Wnuk, wnioskodawca większości zaakceptowanych zmian.