5 stycznia 2004 r.

Senatorowie z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r.

Komisja wysłuchała informacji wiceminister finansów Elżbiety Muchy na temat przyjętych w przedmiotowej umowie ustaleń.

W głosowaniu postanowiono zarekomendować Izbie przyjęcie bez poprawek sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Markowskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywano ustawę o podatku akcyzowym. Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra finansów Piotra Sawickiego, zapoznali się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Ponadto w posiedzeniu komisji uczestniczyli i przekazali swoje opinie przedstawiciele Konfederacji Pracodawców Prywatnych, Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego, Krajowej Rady Przemysłu Spirytusowego oraz Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Ustawa o podatku akcyzowym dostosowuje polskie prawo do prawa Unii Europejskiej w zakresie podatków pośrednich. Zastępuje ona dotychczasowe uregulowania, zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym. W ustawie zachowano dotychczasowe funkcje akcyzy, wprowadzono natomiast nowy podział towarów akcyzowych na zharmonizowane i niezharmonizowane. Towary zharmonizowane to towary, w wypadku których państwa członkowskie zobowiązane są do harmonizacji systemu akcyzowego. Do tej grupy zaliczono: paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, wyroby tytoniowe, napoje alkoholowe. W zakresie niezharmonizowanych towarów akcyzowych Unia Europejska pozostawia państwom członkowskim swobodę, jeśli chodzi o stosowanie akcyzy.

W dyskusji interesowano się, w jakim stopniu ta ustawa zaspakaja potrzeby budżetu i jak może wpływać na rozwój gospodarki. Pytano m.in., czy powinno się likwidować akcyzę na takie wyroby jak jachty, sprzęt elektroniczny zaliczany do luksusowego, o wartości powyżej 750 euro, czy powinna być utrzymana akcyza na kosmetyki i środki czystości, jaki zakres powinna mieć przyjęta przez parlament swoboda działania ministra finansów, jeśli chodzi o ustalanie stawek, i wreszcie - czy maksymalna stawka 65% na wyroby niezharmonizowane nie jest zbyt wysoka.

Wiele uwagi w dyskusji poświęcono art. 24, mającemu szczególne znaczenie dla zakładów chemicznych. Brak projektów rozporządzeń do tego artykułu wywołuje u przedstawicieli dużych zakładów chemicznych wątpliwości, czy na pewno znajdą się w rozporządzeniach rozwiązania zapobiegające pogorszeniu się sytuacji w tym przemyśle.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 12 poprawek do ustawy o podatku akcyzowym. Zmierzały one przede wszystkim do uporządkowania, wyjaśnienia i uszczegółowienia pojęć zawartych w ustawie. Na ich sprawozdawcę wybrano senator Genowefę Ferenc.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali. Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra gospodarki, pracy i polityki społecznej Krzysztofa Krystowskiego. Zapoznali się także z opinią biura legislacyjnego. W przyjętym stanowisku komisja zaproponowała Senatowi wprowadzenie jednej poprawki o charakterze redakcyjnym. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie złoży senator J. Markowski.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono ustawę o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych.

O rozwiązaniach przyjętych przez Sejm poinformowali senatorów wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej K. Krystowski oraz wicedyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Energetycznego w tym resorcie Zbigniew Kamieński. Wysłuchano także opinii biura legislacyjnego. Rozpatrywana ustawa dostosowuje polskie ustawodawstwo do dyrektyw unijnych.

W dyskusji zastanawiano się m.in., w jaki sposób rozszerzyć system kontroli również na producentów paliw, których w Polsce jest obecnie osiemdziesięciu. Senatorowie rozważali również kwestię uruchomienia kontroli na trasie przewozu, dostarczania paliw ciekłych od producentów do dystrybutorów. Chodziło tu o możliwość kontrolowania cystern, które to paliwo dostarczają.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do rozpatrywanej ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych. Zmierzały one do doprecyzowania zapisów ustawy. Komisja przyjęła m.in. poprawkę, która daje możliwość i nakłada obowiązek kontroli również podmiotów, które dokonują obrotu gazem płynnym, także w wypadku wartości nieprzekraczającej 10 tysięcy euro. Pierwotnie w ustawie nie przewidywano kontroli tego rodzaju podmiotów, ale komisja doszła do wniosku, że z uwagi na bezpieczeństwo użytkowników powinna być ona dokonywana.

Ustalono, że w imieniu komisji proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Bogusław Mąsior.