Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (982) z 111 posiedzenia

Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych

w dniu 5 listopada 2003 r.

Porządek obrad

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.

2. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

3. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 02)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Markowski)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Rozpoczynam posiedzenie.

Proszę zająć miejsca.

Jest na tyle późno, że musimy szybko skończyć, nie mówiąc już o tym, że niektórzy chcą obejrzeć mecz. Mamy do rozpatrzenia poprawki do trzech ustaw podatkowych. Chodzi o to, żebyśmy jutro mogli rozpocząć posiedzenie plenarne od głosowania nad nimi.

Witam panią minister wraz ze współpracownikami. Witam państwa senatorów, którzy wprawdzie nie są członkami Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, ale przybyli po to, by rekomendować nam swoje poprawki.

Proponuję, żebyśmy procedowali w sposób maksymalnie uproszczony. Ja będę czytał tylko numer poprawki. Państwo mają przed sobą tekst, a czytanie całości znakomicie wydłużyłoby czas trwania posiedzenia. Trzeba jednak dać możliwość wypowiedzenia się przedstawicielowi rządu, ale raczej w formie decyzji "tak" lub "nie". Biuro Legislacyjne włączy się tylko wtedy, kiedy będzie to konieczne. Oczywiście prawo do zabierania głosu mają autorzy wniosku.

Zaczynamy od ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Przy okazji ustalmy sprawozdawcę.

(Senator Genowefa Ferenc: Tego samego.)

Senator Mietła będzie sprawozdawcą swoich dwóch poprawek, a senator Mańkut - swojej. Tego będziemy się trzymali.

Poprawka pierwsza. Autorzy: senator Christowa, senator Koszada, senator Janowski, senator Liszcz i senator Sagatowska.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Negatywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czy autorzy są obecni?

(Głos z sali: Autorów nie ma.)

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto z państwa jest przeciwko? (6)

Kto wstrzymał się od głosu? (1)

Dziękuję bardzo.

Poprawka druga. Autor - senator Smoktunowicz.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Negatywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Biuro Legislacyjne nie wyjaśnia niczego dodatkowego.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki drugiej? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Kto wstrzymał się od głosu? (1)

Dziękuję bardzo.

Nad każdą poprawką Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych będziemy głosowali z osobna. Niektóre wykluczają się, wobec tego trzeba głosować nad nimi jeszcze raz. Rozumiem, że państwo woleliby zrobić to en bloc.

Poprawka trzecia, Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Jesteśmy za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka czwarta. Ta poprawka wyklucza głosowanie nad poprawkami: piątą, szóstą i ósmą.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Jesteśmy przeciwni.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Dziękuję bardzo.

Poprawka piąta, Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, ma charakter porządkujący.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka szósta, pana senatora Graczyńskiego. Nie przyjęliśmy poprawki czwartej, więc głosujemy nad szóstą.

Poproszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Jesteśmy przeciwni.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czy autor chce zabrać głos?

Senator Adam Graczyński:

Poprawka ta zmierza do uszczelnienia systemu osiągania zniżki w podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 19%.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czy Biuro Legislacyjne ma stanowisko w tej sprawie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Biuro uważa, że poprawka ta poprawia przepis zabezpieczający przed przechodzeniem na samozatrudnienie. Jest to rozwiązanie o wiele lepsze niż przyjęte Sejm i jest mniejsza szansa, że zostanie uznane za niekonstytucyjne. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Czy ta poprawka kosztuje?

Senator Adam Graczyński:

Zmniejsza wydatki.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Nie, pod względem kosztów ma ona taki sam charakter jak rozwiązanie sejmowe.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Ale udoskonala system?)

Dyskutowaliśmy już na ten temat. W ocenie rządu, zabezpieczenie zaproponowane i rekomendowane przez rząd oraz Sejm jest sprawdzone pod względem konstytucyjności, gdyż obecnie obowiązuje w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Pani senator Ferenc.

Senator Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Pani Minister, chcę zapytać, czy jest to lepsze rozwiązanie nie tylko pod względem konstytucyjności ustawy, ale jej szczelności, bo w tej chwili na ten aspekt musimy zwracać szczególną uwagę.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czy jest to rozwiązanie doskonalsze w sensie skutków?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

W naszej ocenie, obydwa rozwiązania są na równym poziomie.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze.

Głosujemy - poprawka szósta, senatora Graczyńskiego.

Kto z państwa jest za jej przyjęciem?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka siódma.

(Senator Genowefa Ferenc: Siódma i ósma zostały wykluczone.)

Ta poprawka została wykluczona, a więc wykreślę sobie to, co sam wymyśliłem.

Poprawka dziewiąta jest poprawką komisji.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Pozytywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

To jest poprawka tylko uściślająca.

Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Nie.)

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka dziesiąta, komisji.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Pozytywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Ta poprawka jest też uściślająca.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka jedenasta - Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Pozytywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka dwunasta, senatora Podkańskiego. Autora nie ma.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Negatywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czy Biuro Legislacyjne wyjaśni, o co chodzi?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

To jest kwestia opodatkowania objęcia udziałów czy wkładów w zamian za wkład niepieniężny.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze, rozumiem.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Kto wstrzymał się od głosu? (1)

Poprawka trzynasta, Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Pozytywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka czternasta, senatorów Janowskiego, Liszcz i Sagatowskiej.

Proszę o stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Stanowisko rządu jest negatywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Panie Mecenasie, co to znaczy "skreśla się trzecie tiret"? Co skreśla się?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

W tej poprawce chodzi o to, aby nie skreślać dwóch zwolnień, które zawarte są w art. 21 ustawy.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Rozumiem.

Głosujemy.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Chodzi o to, by nie skreślać zwolnień.

(Głos z sali: Ale których?)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Art. 1 pkt 10.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha: Może ja powiem - to będzie szybciej.)

Proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Chodzi o pkt 12 i 12a, czyli o wartość napojów bezalkoholowych oraz posiłków wydawanych pracownikom do spożycia wyłącznie w czasie wykonywania pracy, z wyjątkiem ekwiwalentu z tego tytułu, oraz o wartość otrzymanych przez pracowników bonów, talonów, kuponów itd.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Kto z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nikt.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Kto wstrzymał się od głosu? (1)

Dziękuję bardzo.

Już nie będę wygłaszał formułki, bo wynika ona z głosowania.

Poprawka piętnasta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Negatywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Panie Mecenasie, "uchyla się pkt 20a i 21". O czym one mówią?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Tutaj chodzi o to, że Sejm uchwalił, iż uchyla się pkty 20a-23, a w poprawce chce się uchylić jedynie pkty 20a i 21.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Tylko te dwa, rozumiem.

(Głos z sali: A co jest w pktach 22 i 23?)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Ryczałty samochodowe i dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze, sprawa jest jasna.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Kto wstrzymał się od głosu? (1)

Dziękuję bardzo.

Poprawka szesnasta, senatorów Janowskiego, Liszcz i Sagatowskiej.

Proszę, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Poprawki szesnasta i siedemnasta są ze sobą połączone. Chodzi tutaj o dodanie i wykreślenie...

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Tego samego.)

Tak. Pani senator Liszcz zgłosiła zmianę w pkt 17. Chodzi o zastąpienie sformułowania "od wszczęcia" na "przed wszczęciem". Rząd jest pozytywnie nastawiony zarówno do poprawki szesnastej, jak i do siedemnastej.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze.

Rozstrzygnijmy, które rozwiązanie jest rozsądniejsze.

(Senator Genowefa Ferenc: Jedno wyklucza drugie.)

One wykluczają się nawzajem.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Lepsza jest poprawka siedemnasta, bo jest to nowe brzmienie pktu 29. Rząd proponował skreślenie pktu 29, czyli zwolnienia przychodów uzyskanych z tytułu odszkodowań wypłaconych zgodnie z przepisami o gospodarce nieruchomościami. Pani senator proponuje przywrócenie tego zwolnienia, ale z pewnymi ograniczeniami uniemożliwiającymi spekulację przy korzystaniu z niego i przy nabywaniu nieruchomości.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Chwileczkę, przepraszam. Poczytajmy.

(Senator Genowefa Ferenc: Rzecz w tym, żeby nie kupować po to, by sprzedać i otrzymać odszkodowanie.)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha: Tak jest.)

Dobrze. Mamy więc poprawki szesnastą i siedemnastą, dotyczące tej samej sprawy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki szesnastej?

Kto jest przeciw?

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka siedemnasta.

Kto z państwa jest za jej przyjęciem?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka osiemnasta, komisji.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze. Czyli albo uszczelniamy, albo nie uszczelniamy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka dziewiętnasta, komisji.

Proszę bardzo o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Panie Mecenasie, czy nie popełniamy tu błędu?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Nie, nie, tu jest ujednolicenie terminologii.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze. Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dziewiętnastej? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto wstrzymał się od głosu? (1)

Dziękuję bardzo.

Poprawka dwudziesta, Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta pierwsza, komisji, jest uściślająca, ale ważna.

Pani Minister, rozumiem, że jesteśmy za?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Tak.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

To jest pańska poprawka, więc nie będzie pan przeciwko?

Aczkolwiek mnie się to już raz zdarzyło, Panie Mecenasie. Proszę się nie martwić.

Kto z państwa jest za poprawką dwudziestą pierwszą?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta druga, komisji.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Kto z państwa jest za poprawką dwudziestą drugą?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta trzecia, pani senator Liszcz.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Negatywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Proszę nam powiedzieć, na czym polega zmiana.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Chodzi o to, aby nie skreślać zwolnienia od podatku zasiłków na zmniejszenie wydatków na leki i artykuły sanitarne, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Tych odrębnych przepisów już nie ma, a zatem zapis ten jest po prostu blankietowy.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Rozumiem.

(Głos z sali: A co było najpierw?)

Po prostu takiej regulacji już nie ma.

osujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej trzeciej?

Kto jest przeciw?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka dwudziesta czwarta, komisji.

Rząd jest za.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta piąta, senatorów Janowskiego, Liszcz i Sagatowskiej.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest przeciwny.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Proszę, Panie Mecenasie.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Chodzi o to, aby dochody, o których jest mowa w nowym punkcie 118, były zwolnione z podatku.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Nie będziemy szukać zwolnień. Tu jest napisane, jakich.

Głosujemy, proszę państwa.

Kto jest za poprawką dwudziestą piątą?

Kto jest przeciw?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka dwudziesta szósta. Trzeba nad nią głosować razem z trzecią, dotyczącą ustawy podatku zryczałtowanym.

Słucham stanowiska rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Stanowisko rządu jest negatywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Jest jeden z autorów.

Proszę bardzo.

Senator Adam Graczyński:

W sytuacji, kiedy nie ma jeszcze przepisów regulujących wydanie kwoty 1 miliarda 400 milionów na dojazdy dzieci do szkół, odpłatne dokształcanie i doskonalenie zawodowe oraz odpłatne kształcenie w szkołach wyższych, o czym mówiła pani minister, intencja poprawki jest taka, ażeby w roku 2004 wprowadzić regulację, która pozwoli na pełną kontynuację działania, przygotować odpowiednie przepisy i od 1 stycznia 2005 r. pracować w myśl innych zasad. Całkowicie zgadzam się z tym, co pani minister powiedziała w trakcie debaty. Proponowany system będzie znacznie lepszy, bowiem jest adresowany do ludzi rzeczywiście ubogich. Ale na razie go nie ma i jest obawa, że pomiędzy wygaśnięciem obecnego systemu a zbudowaniem nowego wytworzy się próżnia. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Proszę, Panie Marszałku.

Senator Andrzej Wielowieyski:

W dzisiejszej debacie padło wiele argumentów, ale ja chciałbym skoncentrować się na jednej, podstawowej sprawie. Na prowincji, zwłaszcza w miasteczkach, w małych gminach i w powiatach - czyli nie tam, gdzie działa Fundacja imienia Stefana Batorego, Związek Harcerstwa Polskiego czy inne duże organizacje, które jakoś radzą sobie z dochodami - ci indywidualni sponsorzy, a więc małe czy większe przedsiębiorstwa i pojedynczy ludzie, mają olbrzymie znaczenie. Gdyby nawet pani minister wykazała, że można tu uzyskać kilkadziesiąt milionów oszczędności, to dofinansowywanie w ten sposób setek tysięcy ludzi - bo jest to kwestia setek tysięcy ludzi i mnóstwa różnych inicjatyw - ma istotne znaczenie, ponieważ akcja ta odbywa się w pewnym klimacie społecznym i psychicznym. Dlatego jest to takie ważne. Proszę więc Wysoką Komisję o wsparcie tego wniosku, pomimo zastrzeżeń rządu.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pani senator Staniszewska.

Senator Grażyna Staniszewska:

Jestem za zachowaniem ulg edukacyjnych, a nie darowizn na rzecz organizacji.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Edukacyjnych, oczywiście.)

Tak. Chcę powiedzieć, że kapitalne znaczenie ma sprawa, na którą zwrócił uwagę pan senator Graczyński, a mianowicie to, iż reguły będą zmienione od 1 stycznia, czyli w trakcie roku szkolnego i akademickiego. Przecież 1 stycznia ustawy regulującej nowy system stypendialny po prostu nie będzie, nie czarujmy się. Już jest praktycznie połowa listopada. Gdyby przepisy te weszły w życie z dniem 1 września, a rząd zadeklarowałby, że do końca tego roku akademickiego sfinalizuje prace nad ustawą łącznie z debatą parlamentarną, to wtedy można byłoby zgodzić się na koncepcję rządu. Ale nie można zgodzić się na nią w sytuacji, kiedy w trakcie roku szkolnego drastycznie zmienia się warunki życia studentów i uczniów będących często w trudnej sytuacji. Rok szkolny nie pokrywa się z budżetowym i to trzeba mieć na uwadze.

Senator Adam Graczyński:

Panie Przewodniczący, jeszcze jedna uwaga. Mam szacunki, dotyczące tych trzech ulg. Z danych, które posiadam, wynika, że jest to kwota około 500 milionów złotych. 33 miliony na dojazdy, 360 milionów na stypendia i 120 milionów na dokształcanie. Rząd mówi o 1 miliardzie 400 milionach - taka liczba padła dzisiaj podczas debaty...

(Głos z sali: Ona jest w budżecie.)

Tak. Czyli zwiększa się wydatki na ten cel, a wnioskodawcy chcą je ograniczyć. Tak to rozumiem.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Pani minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Dziękuję bardzo.

Chcę zwrócić uwagę na następującą sprawę: nie mogą istnieć dwa systemy wspomagania - jeden poprzez ulgi podatkowe i drugi zasilany z budżetu, który jest planowany. Rzeczywiście w projekcie budżetu kwoty te są zagwarantowane, z tym, że zależy to od przebiegu prac nad ustawami podatkowymi, a więc od tego, czy i w jakim zakresie ulgi te zostaną utrzymane oraz od tego, w takim zakresie w ustawie budżetowej będą uruchomione środki z rezerwy, o których mówiłam. Oczywiście jest to zapisane w programie rządu i ustawy te będą wchodziły w życie w ramach prac nad ustawą budżetową jako tak zwane ustawy okołobudżetowe, wspomagające dofinansowanie studentów, czyli przewidujące pomoc na dojazdy dzieci do szkół i tak dalej. To jest planowane w budżecie na 2004 r. Trzeba ponadto zaznaczyć, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych są utrzymane zwolnienia dla stypendiów studenckich oraz świadczenia, dotyczące pomocy materialnej - to jest art. 21 pkt 39, 40 i 40b. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Pani senator Staniszewska.

Senator Grażyna Staniszewska:

Chcę tylko zauważyć, że budżet jest w Sejmie i trwa intensywna praca nad ustawami okołobudżetowymi, ale ustawy o metodach rozdziału funduszu stypendialnego od 1 stycznia 2004 r. nie ma.

(Głos z sali: To powinno być zapisane w budżecie.)

Oczywiście, powinno być zapisane w budżecie i w ustawie okołobudżetowej. A w parlamencie tego nie ma.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Spokojnie. Dziękuję bardzo.

Pan senator Graczyński.

Senator Adam Graczyński:

Przepraszam, że po raz któryś z rzędu zabieram głos.

Zwolnienie stypendiów z opodatkowania to jest zupełnie oddzielna kwestia. Stypendia są przyznawane w innym trybie przez różne organizacje i do pewnej kwoty istotnie nie płaci się od nich podatku. Dobrze, że taką zasadę utrzymujemy. Jeśli jednak mówimy o ustawach okołobudżetowych, to nie słyszałem, żeby rząd przyjął ustawy, o których mówimy. Zgadzam się, że nie może być dwóch systemów zasilania i tu popieram panią minister. Jednocześnie stwierdzam, że w roku przyszłym powinniśmy po prostu przedłużyć o rok działanie starego systemu i od 1 stycznia 2005 r. spokojnie wdrożyć nowy.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pani senator Ferenc.

Senator Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Uważam, że jeżeli w budżecie jest rezerwa w wysokości 1 miliarda 400 milionów, to do niej musi być odnośnik w części opisowej. To jest po prostu część budżetu i w części opisowej powinien być przedstawiony sposób rozdzielenia tej rezerwy.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Jeżeli jest rezerwa, to w części opisowej musi być dyspozycja. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pani senator ma na myśli część opisową ustawy budżetowej.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Proszę państwa, dla mnie sprawa jest o tyle klarowna, że...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

...zastosowanie tej ulgi spowoduje nieangażowanie wprost proporcjonalnej kwoty z budżetu państwa. Poza deklaracją i umieszczeniem w budżecie nie ma jeszcze reguł zastosowania tej kompensaty. Chodzi także o to, że zmieniamy reguły w trakcie roku akademickiego, mając jednocześnie szanse na to, żeby je zmienić w roku przyszłym i stosować w roku akademickim 2004/2005. Tak to rozumiem.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej szóstej? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto wstrzymał się od głosu? (1)

Dziękuję bardzo.

Poprawka dwudziesta siódma.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Pozytywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Czy pan mecenas chce zabrać głos?

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej siódmej?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta ósma. Teraz zaczynają się te nasze schody.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Jesteśmy za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Ta poprawka upraszcza zapis.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej ósmej?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta dziewiąta.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Pozytywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pan mecenas?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Różnica między poprawką dwudziestą dziewiątą a trzydziestą sprowadza się do nowych ust. 5a i 5b. To różni te dwie poprawki. Obydwie ma...

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Ten sam zakres regulacji, tylko ta wchodzi na ust. 5a i 5b.

Rozumiem, że pani minister absolutnie świadomie opowiada się za moim pomysłem, tak?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha: Tak.)

Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za poprawką dwudziestą dziewiątą?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Tym samym nie głosujemy nad poprawką trzydziestą.

Poprawka trzydziesta pierwsza, senatora Smoktunowicza.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest przeciwny.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Panie Mecenasie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Tutaj chodzi o utrzymanie zwolnienia składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika jest obowiązkowa.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciwko?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka trzydziesta druga, senatora Smoktunowicza.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Negatywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Panie Mecenasie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

W tej poprawce chodzi o to, aby w ogóle nie było możliwości odliczania od dochodu darowizn na cele pożytku publicznego, a więc żeby pozostawić stan obecny.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki trzydziestej drugiej?

Kto jest przeciwko?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka trzydziesta trzecia, pani senator Sienkiewicz.

Proszę panią senator.

Senator Krystyna Sienkiewicz:

Dziękuję.

Pod tym enigmatycznym zapisem, że w art. 1 pkt 18 lit. a skreśla się tiret szóste, kryje się kult religijny. W przypadku przyjęcia tej poprawki wszystkie organizacje mające przymiot pożytku publicznego, niezależnie od obszaru, w jakim działają, miałyby możliwość otrzymania darowizny, nie więcej jednak niż 350 zł.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Co do zasady, rząd jest przeciw wykreśleniu darowizny dla celów kultu religijnego. Jeśli zaś chodzi o limit, to dalej mamy limitowane darowizny. A więc jednak rząd jest za tym, żeby darowizny związane z kultem religijnym pozostały i jesteśmy przeciwko definitywnemu ich skreśleniu.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Przypomnę, że...)

Z limitem określonym tak, jak dla...

(Przewodniczący Jerzy Markowski: To jest początek...)

Tak, to jest początek, żeby nie było...

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Na razie rozprawiliśmy się z kultem religijnym. Problem polega na tym, że w innych poprawkach mamy inne uregulowania tego samego obszaru, konsumujące jak gdyby część intencji pani senator Sienkiewicz.

Senator Krystyna Sienkiewicz:

Mamy również poprawkę, która konsumuje to, a ma inną treść. To jest jedna z prób.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pani Senator, staram się tylko zrozumieć to, co sam będę za chwilę robił.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za poprawką trzydziestą trzecią? (1)

Kto jest przeciwko? (6)

Poprawki trzydziesta czwarta oraz pięćdziesiąta pierwsza.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest przeciwny.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Autorzy?

Senator Adam Graczyński:

W trakcie debaty zgłoszono bardzo wiele uwag, dotyczących limitu darowizn dla organizacji. W związku z powyższym proponuje się zwiększenie tegoż limitu do 10% dochodu w odniesieniu do wszystkich organizacji, niezależnie od ich charakteru. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Pani senator Ferenc.

Senator Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Mam pytanie do pana z Biura Legislacyjnego: która poprawka mówi o tym, że jest to 5% i od osób fizycznych i od osób prawnych?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

W taki sposób reguluje to właśnie następna poprawka. Jest jeszcze jedna poprawka, trzydziesta siódma, pana senatora Markowskiego, która określa te same limity, ale jej zapis jest odmienny w kilku szczegółach.

(Senator Genowefa Ferenc: Ta poprawka też mówi o 5% w jednym i w drugim przypadku?)

Tak, tak.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Też o 5%. Jest jeszcze poprawka pani senator Ferenc, która mówi o 350 zł.

(Senator Andrzej Wielowieyski: Przepraszam bardzo, chcę zapytać pana przewodniczącego...)

Proszę bardzo, Panie Marszałku.

Senator Andrzej Wielowieyski:

W poprawce trzydziestej siódmej, w przypadku celów religijnych, przewidziane jest do 5%. Jak to jest z pozostałymi celami w pkcie  8 lit. a?

Senator Genowefa Ferenc:

Limit 5% dotyczy wszystkich celów oraz osób fizycznych i prawnych.

(Senator Andrzej Wielowieyski: Te 5% dotyczy litery a i b, tak?)

(Przewodniczący Jerzy Markowski: W trzydziestej siódmej poprawce jest 5% we wszystkich parametrach.)

We wszystkich równo.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pani senator Staniszewska.

Senator Grażyna Staniszewska:

Chcę powiedzieć, że poprawka trzydziesta czwarta zmierza do utrzymania stanu obecnego, czyli niepomniejszania możliwości organizacji pozarządowych. Jest to ważne dlatego, iż wykonują one zadania, o których wspominałam. Pani minister nie przedstawiła żadnych innych symulacji. Organizacje te działają dziesięć razy taniej niż jakakolwiek administracja, gdyż wiele zadań realizuje się społecznie, nieodpłatnie, a więc w grę wchodzą wyłącznie koszty rzeczowe. Kiedy w związku z wejściem do Unii Europejskiej gospodarka nasza będzie przeżywała wstrząs, miejscowo zwiększy się bezrobocie i będą różnego rodzaju dramaty, wtedy organizacje pozarządowe, które potrafią lokalnie spojrzeć na problemy i podjąć się ich rozwiązania, będą miały kapitalne znaczenie. Uważam, że nie powinniśmy w tym momencie szczególnie pogarszać ich możliwości finansowych.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Pani Senator.

Rozumiem, że mamy trzy poprawki. Argumenty są te same.

Czy możemy, Pani Minister, przynajmniej szacunkowo, określić tę kwotę?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Obecnie mamy 10%.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Wiem, ale jaka będzie to kwota?)

Obecnie, przy 10%, kwota ta kształtuje się na poziomie 144 milionów zł odliczeń od dochodu. Przypominam jednak, że mamy też 1% od podatku. Gdyby każdy podatnik przekazał odliczenie w wysokości 1%, to będzie to około 300 milionów.

(Głos z sali: Nie zdążą.)

Mówię o kwocie maksymalnej, bo nie wiemy, jak zachowają się podatnicy.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Pani Minister.

Przypominam, że poprawka trzydziesta czwarta sankcjonuje stan obecny.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (3)

Kto jest przeciw? (3)

Kto wstrzymał się od głosu? (1)

Poprawka nie uzyskała większości.

Poprawka trzydziesta piąta...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Jak pan senator sobie życzy.

(Senator Adam Graczyński: Tak, bardzo proszę.)

Pan senator składa wniosek mniejszości. Rozumiem, że jesteście państwo co najmniej we dwójkę.

Poprawka trzydziesta piąta, senatorów Sienkiewicz, Kempki i Piwońskiego.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd zajmuje stanowisko negatywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Szanowni państwo autorzy?

Senator Krystyna Sienkiewicz:

Przy negatywnym stanowisku rządu i po wielogodzinnej dyskusji nie ma o czym mówić. Państwo w głosowaniu rozstrzygniecie, czy akceptujemy zdrowy rozsądek, istnienie państwa demokratycznego i wszystkie slogany, które na co dzień powtarzają przedstawiciele rządu, a także my - parlamentarzyści, czy też skazujemy na niebyt aktywność społeczną i wiele dziedzin życia, jakie organizacje pozarządowe, bardzo niewielkim kosztem, wypełniają swoim działaniem, przy nieudolności administracji rządowej. Nie mam nic więcej do dodania.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Proszę, Panie Mecenasie przybliżyć nam - rozumiem, że nie potrafi pan zrobić tego matematycznie - różnicę między poprawką trzydziestą piątą a trzydziestą siódmą.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Redakcyjna różnica polega na tym, że w poprawce trzydziestej piątej te dwa tytuły darowizn umieszczone są w odrębnych punktach, zaś w trzydziestej siódmej jest to jeden pkt 9 lit. a i b. Różnica merytoryczna jest taka, że w poprawce trzydziestej siódmej - właśnie w pkcie 9 na końcu lit. a, która dotyczy darowizn przekazanych na cele określone w ustawie o działalności pożytku publicznego - jest dopisek, że chodzi o darowizny na rzecz organizacji realizujących cele wymienione w art. 4 tej ustawy.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: To znaczy?)

(Senator Genowefa Ferenc: To są te dwadzieścia cztery cele.)

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Prowokuję świadomie, bo chodzi o to, żebyśmy nie uwikłali się w jedną definicję.)

Analogiczna poprawka jest w ustawie o podatku od osób prawnych i tam nie ma dopisku "realizującym te cele". Wydaje się więc, że powinniśmy dążyć do jednolitości, zwłaszcza dlatego, że jest to bardzo trudny warunek. Stawia on podatników przed koniecznością sprawdzenia, czy organizacja rzeczywiście wydała darowaną kwotę na te cele, na które została ona przekazana. To jest wada tego rozwiązania.

(Senator Grażyna Staniszewska: Mówi pan o poprawce trzydziestej siódmej? Trzydziesta piąta była...)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pani Senator, mimo późnej pory potrafimy jeszcze logicznie konstatować.

Proszę państwa, głosujemy nad poprawką trzydziestą piątą.

Kto z państwa jest za jej przyjęciem? (6)

Kto jest przeciwko? (0)

Kto wstrzymał się od głosu? (1)

Dziękuję bardzo.

Poprawkę trzydziestą siódmą wykluczamy. Tym samym wykluczona jest trzydziesta ósma.

Poprawka trzydziesta dziewiąta, senatorów Janowskiego, Liszcz i Sagatowskiej.

Pani senator Sienkiewicz niepotrzebnie na nas nakrzyczała, bo mieliśmy już wrażenie, że robimy coś z przekonania, a teraz okaże się, że robimy to pod presją. (Wesołość na sali)

Poprawka trzydziesta dziewiąta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Negatywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Panie Mecenasie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

To jest możliwość odliczania od dochodu wydatków na Internet. Są tu dwie kwoty: w poprawce trzydziestej dziewiątej jest 760 zł rocznie, zaś w czterdziestej - 600 zł rocznie.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Co na to pani Staniszewska?

Senator Grażyna Staniszewska:

Odniosę się do obu tych problemów. Obecnie VAT za korzystanie z sieci Internet wynosi 7%. Wprawdzie w tej chwili nie rozpatrujemy ustawy o VAT, ale rząd chce podnieść tę stawkę do 22%, a więc koszt dostępu do Internetu ma wzrosnąć o 15%. To jest próba. We wszystkich wystąpieniach publicznych rząd twierdzi, że nie jest to chęć podwyższenia kosztów korzystania z Internetu, ale spełnienie wymogów Unii Europejskiej, dotyczących jednolitej stawki podstawowej. Ta poprawka zmierza do tego, żeby usatysfakcjonować rząd pod względem jednolitej stawki podatkowej na wszelkiego rodzaju usługi teleinformatyczne, a jednocześnie uniknąć szokowego, znaczącego skoku ceny dostępu do Internetu.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Pani Senator.

Pan senator Graczyński.

Senator Adam Graczyński:

Nad tego typu poprawką głosowano w Sejmie i nie uzyskała ona poparcia bardzo nieznaczną liczbą głosów.

(Senator Andrzej Wielowieyski: Jeśli można, dwa słowa.)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Proszę, Panie Marszałku.

Senator Andrzej Wielowieyski:

Chcę mocno podkreślić, że czym innym jest obrona szkół i całej sfery oświatowej, a zwłaszcza aktywności społecznej w tym zakresie, a czym innym -Internet. My musimy ciąć miliardy i dotyczy to głównie naszej konsumpcji, uposażeń, diet i tak dalej. Internet jest potrzebny, przydatny i bardzo rozwojowy, ale stanowi jeden z tych elementów naszego codziennego życia, który musi być przykrócony. Będę głosował przeciwko.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Senator Grażyna Staniszewska:

Chcę powiedzieć, że w Senacie jednogłośnie przyjęliśmy uchwałę zobowiązującą rząd do tego, żeby przedstawił mechanizmy obniżenia kosztów dostępu do Internetu. W zamian za to mamy podniesienie VAT o 15%. Rząd zobowiązał się do rozszerzenia dostępu do Internetu w programie e-Polska, chwali się tym w gremiach europejskich, a są to tomy, które leżą tylko na półce. Jeżeli ceny tego dostępu wzrosną, to nie będzie on zwiększony, a wręcz zmniejszony. Za dwa tygodnie będzie gotowy raport UNDP, dotyczący grupy gmin w województwie rzeszowskim, która wprowadziła nieograniczony dostęp do Internetu w ramach trzydziestosiedmiozłotowego abonamentu. Raport ten będzie pokazywał, jak na biednej wsi nastąpił skokowy wzrost gospodarczy, wynikający tylko z tego, że rozmowy telefoniczne i dostęp do Internetu były dużo tańsze niż tam, gdzie działa TP SA. Jeżeli myślimy o jakimkolwiek kole zamachowym rozwoju zaniedbanych terenów wiejskich, to przede wszystkim musimy myśleć o tym, co ułatwia komunikację, zbycie produktów i nawiązanie kontaktów gospodarczych, a więc o usługach teleinformatycznych, które powinny być maksymalnie tanie.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Gwoli przypomnienia chcę tylko powiedzieć, że jest kilka innych sposobów uatrakcyjnienia dostępu do Internetu, jak chociażby obniżenie kosztu tego dostępu przez operatora, w tym przez TP SA, która ma pieniądze na wszystko.

(Senator Genowefa Ferenc: Można?)

Proszę.

Senator Genowefa Ferenc:

Panie Przewodniczący, przy tych poprawkach powinniśmy uwzględnić fakt, że nie dotyczą one rolników, bowiem oni nie płacą podatku i nie mają ulg. Nie wybiegajmy więc zbyt daleko. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze.

Proszę państwa, rozumiem wszystkie argumenty. Mamy do rozstrzygnięcia rzecz bardzo ważną i trudną.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki trzydziestej dziewiątej?

Kto jest przeciw?

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka czterdziesta.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (1)

Kto jest przeciw? (6)

Dziękuję.

Nad poprawką czterdziestą pierwszą nie musimy głosować.

Poprawka czterdziesta druga.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Pozytywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Panie Mecenasie, czy tu nie ma jakiegoś błędu lub kruczka?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Nie ma. Chodzi tylko o wyeliminowanie niedobrego sformułowania "odzież".

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze, dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka czterdziesta trzecia, komisji.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Pozytywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Panie Mecenasie - błędu nie ma.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za poprawką czterdziestą trzecią?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka czterdziesta czwarta, pana senatora Szafrańca.

Poproszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest przeciwny.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Panie Mecenasie, proszę przybliżyć nam intencje tej poprawki.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Kwestia jest taka, aby kwota zmniejszająca podatek była uzależniona od tego, czy chodzi o osobę samotną, czy o pozostającą w związku małżeńskim.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki czterdziestej czwartej?

Kto jest przeciwko?

Jednogłośnie przeciw.

Nie dość, że ma żonę, to jeszcze musi więcej płacić.

(Senator Genowefa Ferenc: Może powinien dostać odszkodowanie.) (Wesołość na sali)

Albo dopłatę z budżetu państwa.

(Senator Genowefa Ferenc: A za męża co?)

Ulga.

(Senator Genowefa Ferenc: Podwójne odszkodowanie.)

Poprawka czterdziesta piąta. Jej autorem jest senator Gierek.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Adam Gierek:

Dziękuję bardzo.

Sens tej poprawki polega na podniesieniu kwoty wolnej od opodatkowania w stosunku do obecnie istniejącej i na regresywnym obniżaniu liniowym tej kwoty po uzyskaniu przekraczających ją dochodów. Cele są tu dwa. Pierwszy to bardziej sprawiedliwe rozłożenie obciążeń fiskalnych na grupy wysoko, średnio i nisko zarabiające, zwłaszcza w sytuacji, gdy grupy wysoko i średnio zarabiające uzyskają prawdopodobnie - nie wiem, jakie będzie późniejsze głosowanie - zmniejszenie obciążeń fiskalnych. Drugi cel ma charakter bardziej ekonomiczny. Chodzi o stymulację popytu wewnętrznego. Rozumiem, że jest to poprawka trudna, wymagająca odwagi i determinacji ze strony rządu. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest przeciw.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w tej sprawie?

Panie Mecenasie, nie próbuje pan włączyć się w debatę na ten temat? Dobrze.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki czterdziestej piątej? (0)

Kto z państwa jest przeciw? (3)

Kto z państwa wstrzymał się od głosu? (3)

Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawki: czterdziesta szósta, sześćdziesiąta, sześćdziesiąta czwarta i sześćdziesiąta ósma.

Może poprosimy pana senatora Graczyńskiego o wyjaśnienie.

Senator Adam Graczyński:

Jest to próba utrzymania ulgi dla tych, którzy kształcą uczniów, to znaczy dla rzemieślników. Ulga ta znika przy nowelizacji ustawy i w czasie debaty nie wyjaśniono, czy na ten cel będą środki, czy też nie. Proponuje się więc utrzymać obecne rozwiązania prawne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest przeciwny.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Wyjaśnijmy jeszcze raz intencję, Panie Senatorze. Proszę bardzo.

Senator Adam Graczyński:

Rzemieślnicy, którzy kształcą uczniów w okresie nie dłuższym niż dwa lata otrzymują za to ekwiwalent w wysokości 4 tysięcy 500 zł. Jeśli nauka trwa powyżej dwóch lat, jest to kwota 6-7 tysięcy zł. Między innymi dzięki temu młodzi ludzie znajdują pracę i możliwość nauki zawodu. Mam kontakty z różnymi cechami rzemiosła i wiem, że jest to ważne dla funkcjonowania tego rzemiosła, w którym pracuje kilkaset tysięcy ludzi.

Zadam pytanie pani minister: Jeśli ulga ta zniknie, to czy będzie coś w zamian? Jak ten system będzie funkcjonował? Wiem, że prawa nabyte będą obowiązywać i umowy podpisane do końca tego roku będą ważne. A co będzie dalej? Czy ten przywilej w ogóle znika, czy rząd zastosuje jakieś inne rozwiązania? Stąd propozycja tej poprawki.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Senator Ferenc.

Senator Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Mam pytanie do pani minister: Czy ta ulga zostaje zastąpiona zapisem w ustawie o finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego? Przecież tam są opiekunowie praktyk. Czy chodzi o opiekunów praktyk w szkołach?

Jeśli ta ulga rzeczywiście zostanie zlikwidowana, to będzie to dotyczyło, Panie Senatorze, nie tylko jednego roku, bo umowy tego rodzaju są podpisywane na okres kilku lat.

(Senator Adam Graczyński: Proszę mnie nie pouczać. Mówiłem o tym, że nauka trwa nawet powyżej trzech lat.)

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Nawet, gdy ktoś chce komuś pomóc, to go za to skrzyczą.) (Wesołość na sali)

Proszę o wyjaśnienie, bo tu w grę wchodzi nie tylko ten rok, ale na pewno kolejne lata. Umowy były podpisywane we wrześniu.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Rozumiem, że jeżeli ulga ta zniknie, a nie będzie innego sposobu dofinansowania, to takie rozwiązanie odbije się wyłącznie na poziomie wynagrodzeń uczniów.

(Senator Genowefa Ferenc: Nie, oni nie będą przyjmowani na praktyczną naukę zawodu.)

Po prostu pracodawca mniej im zapłaci.

Proszę bardzo, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Jeżeli chodzi o umowy już zawarte, to oczywiście działa tutaj zasada praw nabytych i w przepisach przejściowych mamy stosowne rozwiązania. Przewidziane jest również rekompensowanie tej ulgi. W budżecie państwa, w kwocie, o której mówiłam, zostały zagwarantowane środki na finansowanie umów dotyczących nauki zawodu. To jest około 300-350 milionów zł.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Zanim będzie mówiła pani senator Ferenc, chcę zapytać panią minister, czy są inne akty prawne, z których wynikają preferencje dla osób zatrudniających po raz pierwszy?

W międzyczasie wypowie się pani senator Ferenc.

Senator Genowefa Ferenc:

Pani Minister, kto będzie dysponentem tych 300 milionów i jaką ścieżką środki te będą rozdzielane? W ostatnich latach dwa razy była taka sytuacja, że nagle zakłady, szczególnie rzemieślnicze, przestały przyjmować pracowników na praktyczną naukę zawodu dlatego, że nie było pieniędzy na refundację. Wtedy finansowanie to szło przez urzędy pracy i była tragedia. Chodzi o to, żeby taka sytuacja nie powtórzyła się. Jeśli w budżecie jest zagwarantowane 300 milionów, to czy nie lepiej zachować dotychczasowe rozwiązanie? Czy pani może nas poinformować, jaki jest koszt tych ulg dla budżetu państwa? Jakie to są kwoty? Jeżeli są porównywalne, to możemy wylać dziecko razem z kąpielą. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze.

Zanim pani zastanowi się, zabierze głos pan marszałek.

Senator Andrzej Wielowieyski:

Ile wynosiły te kwoty w roku 2001 i 2002?

(Senator Genowefa Ferenc: No właśnie.)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Koszt ulg odliczanych z tego tytułu za lata 2002 i 2001 kształtował się mniej więcej na tym samym poziomie, co środki przeznaczone z budżetu, czyli wynosił około 300 milionów zł. Jeżeli chodzi o dystrybucję tych środków, to zgodnie z projektami, które widziałam, rozdzielałby je MENiS - bo są one zagwarantowane w rezerwie tego resortu - oraz oczywiście samorząd.

Chcę jednocześnie zaznaczyć, że u podatników będzie następowała kumulacja ulg do odliczenia. Jeżeli podatnik nie miał możliwości odliczenia, to następowała kumulacja ulg uczniowskich i obecnie, o ile dobrze sobie przypominam, dzięki temu jest do odliczenia na około 130 milionów. Czyli podatnicy, którzy mają niewykorzystane te skumulowane ulgi, będą mogli z tego korzystać jeszcze w latach następnych.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Pan senator Graczyński.

Senator Adam Graczyński:

Skargi rzemieślników do tej pory dotyczyły braku pieniędzy i opóźnień w wypłatach. Stąd wynikało wiele interwencji. Dla mnie sprawą obojętną jest to, czy będziemy w taki sposób wspomagać rzemiosło, czy w inny. Chodzi o to, by pani minister przekonała nas, że proponowany system będzie lepszy. W przypadku ulg uczniowskich mamy do czynienia z systemem lepszym, tylko opóźnionym. W odniesieniu do rzemieślników może być to rozwiązanie gorsze. Nie rozumiem więc, dlaczego zamieniamy system lepszy na gorszy i bardzo proszę o wyjaśnienia. Jakie są atuty nowego rozwiązania? W sprawie ulg uczniowskich były one wyraźne, bezdyskusyjne. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pani Minister, czy podejmuje się pani odpowiedzi, czy może przesądzimy to najpierw w głosowaniu.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha: Myślę, że w tym zakresie jest różnica zdań.)

A więc przesądźmy tę kwestię najpierw w głosowaniu.

(Głos z sali: Już Kopernik powiedział, że pieniądz gorszy wypiera pieniądz lepszy.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Senator Grażyna Staniszewska:

Ta kwota w budżecie jest przeznaczona na realizację tych samych umów i dlatego jest identyczna. Kiedy umowy wygasną, to pan minister zyska, bo po prostu nie będzie już żadnego finansowania. Wiemy, że do czterech lat jest finansowanie, bo musi być, a potem nie będzie nic.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Poprawka czterdziesta szósta, senatora Graczyńskiego oraz cztery poprawki: sześćdziesiąta, sześćdziesiąta czwarta i sześćdziesiąta ósma, a także trzy kolejne, czyli piąta, siódma i ósma z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek: czterdziestej szóstej, sześćdziesiątej, sześćdziesiątej czwartej, sześćdziesiątej ósmej? (5)

Kto jest przeciwko? (0)

Kto wstrzymał się od głosu? (2)

Dziękuję. Poprawki: czterdziesta szósta, sześćdziesiąta, sześćdziesiąta czwarta i sześćdziesiąta ósma zostały przyjęte.

Poprawka czterdziesta siódma, senatora Podkańskiego. Aha, to już przesądziliśmy, czyli nie trzeba głosować.

Poprawka czterdziesta ósma - komisji gospodarki.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki czterdziestej ósmej?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka czterdziesta dziewiąta...

(Senator Genowefa Ferenc: Można, Panie Przewodniczący?)

Tak, oczywiście. Proszę, Pani Senator.

Senator Genowefa Ferenc:

Panie Przewodniczący, chciałabym wprowadzić do tej poprawki małą modyfikację, a mianowicie zamiast "28 lutego" napisać "do końca lutego", gdyż taki termin jest w innych ustawach. Ten sam problem występuje jeszcze w dwóch miejscach w ustawie: w pkcie b w ust. 3 i w pkcie c w art. 42 ust. 2 i w art. 42a.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Ta poprawka porządkuje zapis.

(Senator Genowefa Ferenc: Po prostu wydłuża termin.)

Tak, tak. Czyli w tej chwili, Pani Senator, głosujemy nad tą poprawką łącznie z autopoprawką?

(Senator Genowefa Ferenc: Tak, tak.)

Dobrze. Przy czym głosujemy troszkę w ciemno, bo nie znamy tekstu do końca, ale rozumiem, że to, co pani powiedziała, mamy w pamięci.

Głosujemy nad poprawką czterdziestą dziewiątą.

Kto z państwa jest za?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka pięćdziesiąta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Kto z państwa jest za tą poprawką?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawki pięćdziesiąta druga i sześćdziesiąta pierwsza, senatora Smoktunowicza.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest przeciwny.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Panie Mecenasie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Są to jakby trzy poprawki, w których chodzi o odłożenie opodatkowania dochodów ze zbycia papierów wartościowych.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze, dziękuję. Rozumiem.

Poprawki pięćdziesiąta druga i sześćdziesiąta pierwsza - głosujemy.

Kto z państwa jest za ich przyjęciem?

Kto jest przeciwko?

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka pięćdziesiąta trzecia, senatora Suchańskiego oraz poprawka sześćdziesiąta druga.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest przeciwny.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Panie Mecenasie, proszę o uzasadnienie.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

W poprzedniej poprawce było odłożenie o trzy lata, a tutaj jest o dwa lata.

(Głos z sali: I dotyczy to tego samego obszaru.)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Tego samego obszaru, tej samej sprawy.

Poprawka dotyczy art. 39a. Tam było trzy lata, a tu jest dwa. Proszę pamiętać, że my przyjęliśmy rok. Świadomie zmierzam do tego, abyśmy uzmysłowili sobie, że jest to trzeci termin.

Tak, Pani Minister?

(Głos z sali: Jeszcze nie.)

W poprawce komisji gospodarki jest rok. Czyli mamy do wyboru trzy lata, dwa lata albo rok, i to jest właściwie przedmiot naszej dyskusji.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki pięćdziesiątej trzeciej?

Kto jest przeciwko?

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka pięćdziesiąta czwarta, komisji gospodarki.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest przeciwny.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawki: pięćdziesiąta piąta, sześćdziesiąta piąta i sześćdziesiąta dziewiąta. To są te wszystkie futra, które chciał kupić pan senator Mietła.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przepraszam, to może ja kupowałem...

(Senator Genowefa Ferenc: Nie, pan przewodniczący chciał króliki i nutrie.)

Tak, bo ja dla żony. A ci, co norki, to nie dla żony. (Wesołość na sali)

Dobrze.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest za.

(Głos z sali: Rząd też chce mieć norki.)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek: pięćdziesiątej piątej, sześćdziesiątej piątej i sześćdziesiątej dziewiątej?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawki pięćdziesiąta szósta i sześćdziesiąta szósta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Pięćdziesiąta szósta, tak? Za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Kto z państwa jest za?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka pięćdziesiąta siódma, pani senator Ferenc, i poprawka sześćdziesiąta siódma, tejże samej autorki.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Jeżeli chodzi o poprawkę pięćdziesiątą siódmą, to jesteśmy za. Pięćdziesiąta ósma jest właściwie taka sama, a więc rząd jest i za tą, i za tą wersją. Decyzję pozostawiam Biuru Legislacyjnemu, bo obydwa zapisy są...

(Senator Genowefa Ferenc: Mają inną redakcję.)

Jest to inna redakcja, ale efektu ten sam.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pani senator ma więcej kolegów w rządzie niż ja, wobec tego głosujemy.

Kto jest za przyjęciem poprawki pięćdziesiątej siódmej?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

W tej sytuacji nad poprawką pięćdziesiątą ósmą głosować nie musimy. Sześćdziesiątą siódmą też automatycznie przyjęliśmy. Sześćdziesiątą drugą już odrzuciliśmy.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha: Czy nad sześćdziesiątą szóstą już głosowano?)

(Senator Genowefa Ferenc: Została przyjęta.)

A sześćdziesiąta trzecia?

(Głos z sali: Też została przyjęta.)

To tyle, jeżeli chodzi o ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Teraz bierzemy się za następną ustawę - o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pan pamięta sprawę dotyczącą ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

(Głos z sali: Zostały tylko dwie poprawki.)

Tak.

Musimy tylko pamiętać, żeby kwestia tych 5% pasowała tak samo, jak w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Proszę państwa, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Głosujemy nad poprawkami.

Poprawka pierwsza.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Za.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Może najpierw załatwimy kwestię ustawy o podatku zryczałtowanym?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Tu są tylko dwie poprawki.

Co nam zostało do głosowania, jeżeli chodzi o ustawę o zryczałtowanym podatku?

(Głos z sali: Poprawki czwarta i szósta.)

Proszę państwa - ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów.

Głosujemy nad poprawkami czwartą i szóstą.

(Głos z sali: Nad nimi można głosować łącznie.)

Stanowisko rządu?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha: Przepraszam, nie mam tych poprawek przed oczami. Czy to są te, nad którymi głosowano już wcześniej?)

Tak. To są już przyjęte nasze poprawki.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Przyjęte wcześniej przez komisję? Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem poprawek czwartej i poprawki szóstej?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

To tyle prac nad ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Teraz zajmiemy się ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych. Pro cedujemy tak samo.

Panie Mecenasie, możemy zaczynać, czy jeszcze pan...

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka: Ja jestem od tej ustawy.)

Dobrze, przepraszam bardzo.

Poprawka pierwsza.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Kto z państwa jest za poprawką pierwszą?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka druga, komisji.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Za.

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka: Mogę?)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Tak, nawet pani musi. Proszę bardzo.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

W tym miejscu chcę zasugerować dokonanie autopoprawki do poprawki trzeciej, tak aby po zmianie obejmowała ona treść, którą przyjęła komisja oraz treść zaproponowaną w pkcie 3, czyli identycznie, jak zostało to przyjęte w przypadku ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w formie brzmienia pktu 6, obejmującego również dodane ust. 5a i 5b.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Czyli, innymi słowy, modyfikuję tu swoją poprawkę trzecią, uzupełniając ją o treść poprawki drugiej.)

Tym samym, po modyfikacji, nad poprawką tą należy głosować przed poprawką drugą.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czyli głosujemy nad poprawką trzecią, gdyż poprawki drugiej de facto nie ma z uwagi na modyfikację. Rozumiecie państwo? Nawet jeżeli nie rozumiecie, to głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki trzeciej z modyfikacją?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka czwarta jest bardziej dramatyczna, prawda?

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki czwartej?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawki: piąta, siódma, dziesiąta i jedenasta, komisji gospodarki.

Stanowisko rządu wobec tych poprawek?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Pozytywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pani Mecenas? Regulujemy tylko prawo upadłościowe.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Dostosowujemy do prawa...

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy nad poprawkami: piątą, siódmą, dziesiątą i jedenastą.

Kto jest za?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka szósta.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Za.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Tutaj jest tylko zmiana odesłania do odrębnych przepisów zamiast do ustawy o funduszach inwestycyjnych, w której to nie jest jeszcze uregulowane.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Tak jest, dziękuję.

Głosujemy.

Kto za?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawki ósma i dwunasta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pani mecenas?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Te poprawki mają na celu odformalizowanie zasad prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, tak aby była ona prowadzona na podstawie ustawy, a nie na podstawie wzoru ogłaszanego przez ministra finansów.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Specjalnie pytam o tę opinię, żeby sprowokować moment refleksji nad tym punktem.

Poprawki ósma i dwunasta.

Kto z państwa jest za?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dziewiąta.

Pani minister?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Kto z państwa jest za?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawki: trzynasta, dwudziesta ósma, dwudziesta dziewiąta i trzydziesta trzecia, autorstwa zbiorowego.

Proszę bardzo.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Poprawki trzynasta i trzydziesta trzecia mają na celu utrzymanie na stałe zwolnienia od podatku dochodów podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, kulturalna i tak dalej, oraz dochodów spółek, których udziałowcami są wyłącznie stowarzyszenia, a wskazana działalność jest ich celem statutowym. Konsekwencją pozostawienia w mocy zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest skreślenie art. 2 i 3, które zostały dodane w związku z tym, że zwolnienie to było likwidowane.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Kto z państwa autorów, poza Markowskim, chce zabrać głos?

(Senator Zbigniew Kruszewski: Kruszewski.)

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Zbigniew Kruszewski:

Pani Minister, dzisiaj dwukrotnie oświadczyła pani - raz z trybuny sejmowej, a drugi raz w rozmowie prywatnej ze mną - że pkt 4 jest skreślony, ponieważ został on wniesiony przez poprawkę senatora Markowskiego. Chciałbym widzieć tę poprawkę - w którym miejscu jest to uczynione? Jeżeli czwórka jest wykreślona...

(Głos z sali: I piątka.)

...to wszystkie omawiane tu poprawki stają się po części bezprzedmiotowe. O której poprawce rozmawialiśmy? Powiedziała pani również, że poprawki: trzydziesta, dwudziesta ósma i dwudziesta dziewiąta są bezprzedmiotowe, bo wykreślony jest pkt 4. Czy on jest, czy go nie ma?

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Zanim nim pani minister dotrze do treści, poprosimy jeszcze raz panią mecenas o wyłożenie istoty poprawki.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Najistotniejsze są dwie poprawki: trzynasta i jej konsekwencja, czyli poprawka trzydziesta trzecia, ponieważ mają one na celu utrzymanie na stałe zwolnienia od podatku dochodów podatników, których celem jest działalność naukowa, oświatowa, kulturalna, dobroczynna i tak dalej, które to zwolnienie w tej chwili, zgodnie z ustawą przyjętą przez Sejm, utrzymane jest na rok. Pkt 5 w art. 17 ust. 1 jest to dodatkowe pozostawienie zwolnienia dochodów spółek, których udziałowcami są stowarzyszenia, mające za cel statutowy działalność naukową, kulturalną i tak dalej. Ta poprawka jest szersza od poprawki czternastej, obejmuje bowiem nie tylko pkt 4, ale także pkt 5. W związku z tym, że szkoły wyższe i jednostki badawczo-rozwojowe korzystają ze zwolnienia od podatku właśnie na podstawie pktu 4 w art. 17 ust. 1 i w razie przyjęcia tej poprawki będą miały zwolnienie od podatku, trzeba skreślić art. 2 nowelizujący ustawę o jednostkach badawczo-rozwojowych oraz art. 3, który nowelizuje ustawę o szkolnictwie wyższym, ponieważ zwolnienia te zostają, a więc i tamto zwolnienie, znajdujące się równolegle w ustawach przedmiotowych, zostaje. Poprawka trzydziesta jest wykluczona dlatego, że zakłada ona, iż szkoły wyższe będą płacić podatek, bo tylko wtedy jest mowa o kosztach, jeśli płaci się podatek.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Senator Zbigniew Kruszewski:

Dziękuję.

Pani wyjaśnienie jest pełne, z tym, że poprawkę trzydziestą wprowadziliśmy dlatego, że było to zobowiązanie, jakie rząd złożył kiedyś Konferencji Rektorów Szkół Wyższych. W momencie, kiedy pani minister powiedziała, że pkt 4 jest skreślony, staje się to bezprzedmiotowe. Ani w moim wniosku, ani we wniosku senator Grabowskiej nie było rozszerzenia na podmioty, które prowadzą szkoły. Dodanie pktu 5 rozszerza zwolnienie na spółki, które prowadzą różne szkoły. Myśmy mówili tylko o szkołach wyższych i o działalności oświatowej, bo wtedy jest to w jednym zapisie. Tylko na to zwracam uwagę.

(Głos z sali: Mowa jest o poprawce czternastej?)

Tak, ona jest szersza.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze, rozumiem. Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek: trzynastej, dwudziestej ósmej, dwudziestej dziewiątej i trzydziestej trzeciej?

(Głos z sali: Ale jak wypowiada się rząd - czy jest za czy przeciw?)

Przeciw.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Jeżeli chodzi o poprawkę trzynastą, rząd jest za dlatego, że poprawka ta jest szersza od czternastej. Poprawka trzynasta kumuluje przywrócenie dwóch zwolnień - bezterminowego z pktu 4 i z pktu 5.

Panie Senatorze, oczywiście, na trybunie sejmowej jasno mówiłam, że wczoraj Rada Ministrów podjęła decyzję przywrócenia bezterminowego zwolnienia. W tej sytuacji propozycja dotycząca kosztów uzyskania przychodu staje się bezprzedmiotowa i w tym sensie należało odczytywać moją wypowiedź. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pani Minister, jeszcze raz, żebyśmy nie popełnili błędu: poprawka trzynasta idzie dalej niż czternasta. Pani, w imieniu rządu, popiera poprawkę trzynastą?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha: Tak.)

Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek: trzynastej, dwudziestej ósmej, dwudziestej dziewiątej i trzydziestej trzeciej? (5)

Kto jest przeciwko? (0)

Kto wstrzymał się od głosu? (2)

Dziękuję.

Tym samym nie trzeba głosować nad poprawkami: czternastą, trzydziestą czwartą i trzydziestą.

Poprawki piętnasta i trzydziesta piąta.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Stanowisko rządu jest negatywne.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Proszę panią mecenas o wyjaśnienie intencji poprawki.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Ma ona na celu zachowanie na stałe, a nie tylko na rok, zwolnienia od podatku dochodów jednostek organizacyjnych Ochotniczej Straży Pożarnej.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki piętnastej? (2)

Kto jest przeciwko? (4)

Kto wstrzymał się od głosu? (1)

Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawki szesnasta oraz trzydziesta szósta. Jest ich autor, pan senator Kruszewski.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Zbigniew Kruszewski:

Pani mecenas bardzo dobrze wyjaśniła, o co chodzi. Jest to po prostu zwolnienie od podatku działalności spółdzielni mieszkaniowych, TBS oraz przedsiębiorstw komunalnych, dotyczącej zamiany mieszkań.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest przeciw.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

A jak potraktowane są domy akademickie?

Senator Zbigniew Kruszewski:

To ich nie dotyczy - domy akademickie poszły w poprzedniej poprawce.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czy ktoś potrafi wyliczyć efekty tej poprawki?

(Senator Zbigniew Kruszewski: Ja nie potrafię. Teraz spółdzielnie będą musiały płacić podatek od działalności statutowej.)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Na 2004 r. dla tych podmiotów jest utrzymane status quo. To jest w art. 7.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze.

Głosujemy nad poprawkami szesnastą oraz trzydziestą szóstą.

Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Kto wstrzymał się od głosu? (1)

Dziękuję bardzo.

Poprawki siedemnasta i trzydziesta siódma, senatora Kruszewskiego.

Proszę autora.

Senator Zbigniew Kruszewski:

Przepraszam, tu chodzi domy studenckie. To nie było w poprzedniej poprawce, ale jest w tej.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest przeciw.

(Głos z sali: To nie są domy studenckie.)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Niech pani mecenas wyjaśni.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Pkt 7, który w poprawce siedemnastej proponuje się utrzymać jako zwolnienie na stałe, a nie tylko na rok, dotyczy dochodów z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części przeznaczonej na cele szkoły. A więc nie dotyczy to na przykład szkół wyższych, bo ich ustawa o systemie oświaty nie obejmuje.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest przeciw.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki siedemnastej? (2)

Kto jest przeciwko? (2)

Kto wstrzymał się od głosu? (3)

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawki osiemnasta i trzydziesta ósma, senatora Suchańskiego.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest przeciw.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pani Mecenas, powie nam pani, co tam jest napisane?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Poprawka ta ma na celu zachowanie na stałe, a nie, jak poprzednio, tylko na rok, dotychczasowego zwolnienia od podatku składek członkowskich członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze, dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciwko?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka dziewiętnasta.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Poprawka dziewiętnasta ma na celu zachowanie zwolnienia od podatku nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Przepraszam, wycofuję się z tej poprawki.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest za.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Na pewno?)

Tak.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dlaczego? Niech mi pani to wyjaśni.

Proszę bardzo, Pani Dyrektor.

Dyrektor Departamentu Podatków Bezpośrednich w Ministerstwie Finansów Małgorzata Długosz-Szyjko:

Tam byłaby pewna asymetria, ponieważ jednocześnie w przepisie dotyczącym wykluczenia z kosztów za koszty uzyskania przychodów nie uważa się odpisów amortyzacyjnych, na które środki przyszły z zewnątrz.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Rozumiem. Pieniądze, które dostali, musieliby opodatkować.

(Dyrektor Departamentu Podatków Bezpośrednich w Ministerstwie Finansów Małgorzata Długosz-Szyjko: Tak, tak.)

Przepraszam bardzo, rozumiem.

Poprawka dziewiętnasta

Kto z państwa jest za?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta, senatora Smoktunowicza.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Rząd jest przeciw.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pani mecenas coś powie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Ta poprawka ma na celu zwolnienie od podatku dochodów organizacji pozarządowych w rozumieniu art. 3 ust. 2. Jeśli się nie mylę, jest to w pewnym sensie i w pewnym zakresie dublowanie pozostawionego pktu 4.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej?

Kto jest przeciwko?

Dziękuję. Jednogłośnie przeciw.

Poprawka dwudziesta pierwsza, komisji gospodarki.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Nad tą poprawką już raz głosowaliśmy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta druga, komisji. Przypomnę, że chodzi o te nasze procenty - dziesięć i zero. W następnej poprawce, dwudziestej trzeciej, pani senator Ferenc, jest pięć i pięć.

Proszę bardzo, Pani Mecenas.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Proponuję zastanowić się, czy zarówno w poprawce dwudziestej drugiej, jak i w dwudziestej trzeciej, tam, gdzie jest mowa o kulcie religijnym, nie dopisać wyraz "łącznie". Nie ma to, co prawda, wielkiego znaczenia, ale skoro w ustawie o podatku od osób fizycznych wszędzie przy procentach jest wyraz "łącznie", to powstanie wątpliwość, dlaczego tutaj tego słowa nie ma.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czyli w poprawce dwudziestej drugiej mamy 10%, a w dwudziestej trzeciej - 5%.

(Senator Genowefa Ferenc: W ustawie o podatku od osób fizycznych przegłosowaliśmy 5%.)

Dobrze.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem poprawki dwudziestej drugiej? (2)

Kto jest przeciwko? (5)

Kto wstrzymał się od głosu? (0)

Dziękuję. Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka dwudziesta trzecia, senator Ferenc, z autopoprawką o "łącznie".

Kto z państwa jest za?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Przepraszam, że nie zapytałem o stanowisko rządu. Wiem, że jest negatywne.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha: Jestem wdzięczna.)

Rozumiem. Niech pani nie dziwi się, że pani senator Ferenc ma kolegów w rządzie, a ja -nie.

Poprawka dwudziesta czwarta, komisji gospodarki.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta piąta.

Poproszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta szósta, komisji gospodarki.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej szóstej?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta siódma, komisji gospodarki.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej siódmej?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta ósma, senatora Nogi.

(Senator Genowefa Ferenc: Przecież ona już była.)

Byliśmy za, tak?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Dwudziestą dziewiątą już przegłosowaliśmy na "nie". A więc teraz poprawka trzydziesta pierwsza, komisji.

Kto z państwa jest za?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka trzydziesta druga, komisji.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Kto z państwa jest za?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawka trzydziesta trzecia.

(Głos z sali: Też już była.)

Przepraszam, trzydziestą trzecią już przyjęliśmy. To jest poprawka dotycząca subsydiów dla gmin, tak?

(Głos z sali: Nie. To są te słynne pkty 4 i 5.)

Dobrze, przepraszam bardzo. Nad poprawką trzydziestą piątą nie głosowaliśmy.

(Głos z sali: Była.)

Trzydziesta siódma?

(Głosy z sali: Też była.)

Trzydziesta ósma też.

Poprawka trzydziesta dziewiąta.

Głosujemy.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawki czterdziesta i czterdziesta trzecia.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Mucha:

Za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pani mecenas?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

W tej sytuacji należałoby przyjąć te poprawki ze względu na przyjęte już poprawki w ustawie o podatku od osób fizycznych. Te mają podobne brzmienie, ale...

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze, to jest to samo, dlatego z tej poprawki też muszę się wycofać, żeby nie było pomyłki. A więc głosując nad poprawkami czterdziestą i czterdziestą trzecią, nie trzeba głosować nad poprawkami czterdziestą pierwszą i czterdziestą drugą, tak?

(Głos z sali: Tak.)

Głosujemy.

Kto jest za?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Dziękuję państwu.

Zamykam posiedzenie.

Dziękuję, Pani Minister. Dziękuję państwu.

(Koniec posiedzenia o godzinie 20 minut 36)