Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (756) z 90. posiedzenia

Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych

w dniu 7 maja 2003 r.

Porządek obrad

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

2. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym.

3. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych.

4. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

5. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy o kredycie konsumenckim.

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 16)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Markowski)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Proszę państwa, otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych poświęcone rozpatrzeniu wniosków zgłoszonych w trakcie debaty plenarnej do, nazwijmy to, pakietu ustaw ubezpieczeniowych; chodzi o punkty porządku obrad: czwarty, piąty, szósty i siódmy. Poszerzamy jednocześnie zapowiedziany przez pana marszałka porządek posiedzenia o rozpatrzenie poprawek zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy o kredycie konsumenckim. W ten sposób unikniemy zwoływania kolejnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.

Proszę państwa, proponuję, żebyśmy w obecności pana ministra Sopoćki i jego współpracowników, których serdecznie witam, procedowali w ten sposób, aby komisja poprawki własne przegłosowała w bloku, indywidualnie zaś rozpatrywała poprawki zgłoszone podczas debaty przez państwa senatorów.

Rozpoczynamy od ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

Autorem poprawki pierwszej jest pan senator Izdebski. Procedowalibyśmy w sposób następujący: jedno zdanie wyjaśnienia Biura Legislacyjnego i krótkie stanowisko rządu wobec przedłożonego projektu poprawki.

Proszę bardzo, Pani Mecenas.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Poprawka pierwsza dodaje do art. 12 przepisy, zgodnie z którymi byłaby możliwość wydania zaleceń przez organ nadzoru w przypadku, kiedy ogólne warunki ubezpieczenia oraz umowa ubezpieczenia nie spełniają wymogów przewidzianych w przepisach prawa w sposób uniemożliwiający interpretację na korzyść ubezpieczającego, ubezpieczonego, uposażonego lub uprawnionego z umowy ubezpieczenia. Ust. 6 przewiduje możliwość wydania rozporządzenia dotyczącego wzorców ogólnych warunków ubezpieczenia dla wybranych rodzajów ryzyk.

Przyznam, że ta poprawka jest tak niejasno sformułowana, iż trudno mi nawet powiedzieć, czego ona dotyczy.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Proszę o stanowisko rządu. Czy rząd popiera tę poprawkę, czy nie? Nie.

Proszę państwa, przystępujemy do głosowania.

Głosujemy nad poprawką pierwszą.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki pierwszej? (0)

Kto z państwa jest przeciwko? (4)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo.

A ktoś jest przeciw, przepraszam?

(Głos z sali: Cztery...)

A nie, dobrze, przepraszam. Ten współczynnik intelektualny już, niestety, się wyczerpał, jak widać.

Poprawka czwarta to poprawka senatora Bienia.

Proszę uprzejmie, Pani Mecenas.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

O tym była już mowa na posiedzeniu komisji. Art. 15 przewiduje, że zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie lub świadczenie na podstawie uznania roszczenia uprawnionego z umowy ubezpieczenia w wyniku własnych ustaleń dokonanych w postępowaniu.

Senator Bień proponuje skreślenie wyrazu "własnych", tymczasem - tak jak to było powiedziane - fakt, że ma to wynikać z własnych ustaleń, jest korzystny dla ubezpieczonych.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Jakie jest stanowisko rządu?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Rząd nie popiera tej poprawki, jak rozumiem.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? (0)

Kto z państwa jest przeciwko? (5)

(Głos z sali: 5 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo.

Teraz poprawka piąta. W przypadku przyjęcia poprawki piątej, pana senatora Wielowieyskiego, nie będziemy głosowali nad poprawką szóstą.

Proszę uprzejmie.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Poprawka piąta niejako zawiera poprawkę szóstą, ponieważ dotyczy ona tego samego zdania w art. 16 ust. 4. Po pierwsze, tak jak to było zaproponowane w poprawce szóstej, nie byłoby wymogu wglądu do akt szkodowych w siedzibie zakładu ubezpieczeń. Po drugie, poprawka ta dodaje, że sposób udostępnienia akt szkodowych nie może wiązać się z nadmiernymi, ponad potrzebę, utrudnieniami dla tych osób. To było zapowiedziane na poprzednim posiedzeniu komisji.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Rząd, jak sądzę...

(Głos z sali: ...ponieważ jesteśmy za poprawką szóstą, to w tej sytuacji poprawka piąta...)

Nie, poprawka piąta...

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

To jest niejako więcej. Poprawka piąta zawiera więcej...

(Głos z sali: ...jesteśmy za tym więcej, więc...)

...to wtedy piąta.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

W takim razie poprawka piąta, tak jest. Ponieważ państwo ideologicznie są za poprawką szóstą, wobec tego tym bardziej za piątą. Rozumiem.

(Głos z sali: Tak.)

Dobrze. Proszę państwa, poddaję pod głosowanie poprawkę piątą, pana senatora Wielowieyskiego.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (6)

(Głos z sali: 6 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo.

Poprawka ósma.

Proszę, Pani Mecenas.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Zgodnie z tą poprawką wszystkie osoby wchodzące w skład zarządu krajowego zakładu ubezpieczeń musiałyby posługiwać się językiem polskim.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Rząd nie popiera. Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto z państwa jest przeciwko? (5)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję. Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka dwudziesta ósma. Tak, Pani Mecenas? Teraz dwudziesta ósma?

(Głos z sali: Chyba tak.)

Tak, proszę uprzejmie.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

W tej poprawce senator proponuje dodanie jeszcze jednej przesłanki, na przykład zobowiązania zakładu ubezpieczeń do usunięcia pewnych nieprawidłowości w postaci nie tylko naruszania przepisów prawa polskiego, ale także w postaci naruszenia interesów ubezpieczonych.

Przewodniczący Jerzy Markowski

Dziękuję bardzo.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Sopoćko:

Jesteśmy przeciwni, ponieważ to pozwala interpretować...

(Rozmowy na sali)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Można prosić o powtórzenie stanowiska?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Sopoćko:

Jesteśmy przeciw, ponieważ to pozwala interpretować organowi nadzoru, co jest interesem ubezpieczonego.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej ósmej? (0)

Kto z państwa jest przeciwko? (6)

(Głos z sali: 6 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka trzydziesta siódma, której przyjęcie wyklucza głosowanie nad poprawką trzydziestą ósmą.

Proszę bardzo.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Ta poprawka zmienia koncepcję funkcjonowania Polskiej Izby Ubezpieczeń z obligatoryjnej na fakultatywną, to znaczy...

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo, rozumiem.

Jakie jest stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Sopoćko:

Z naszego rozeznania wynika, że środowisko preferuje przymusowość przynależności do izby i my podporządkujemy się woli środowiska.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

(Głos z sali: 6 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała poparcia.

Poprawka czterdziesta pierwsza.

Proszę, Pani Mecenas.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

To jest poprawka, która wyeliminuje wątpliwości co do tego, jakie prawo ma być stosowane w sytuacji, kiedy zobowiązanie powstałe przed dniem wejścia w życie ustawy wiąże się jednocześnie ze sprawą rozpoczętą przed dniem wejścia w życie ustawy. Było to sygnalizowane przez Biuro Legislacyjne w opinii i wstępnie nie zostało zaakceptowane...

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Wstępnie nie zostało to zrozumiane przez przedstawiciela rządu, ale zweryfikowaliśmy poglądy i teraz rozumiemy się lepiej. Sądzę, że tym razem rząd nie jest przeciwny temu rozwiązaniu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Sopoćko:

Jesteśmy za poprawką.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki czterdziestej pierwszej? (6)

(Głos z sali: 6 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo.

Poprawka czterdziesta piąta.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Tak. Tę poprawkę należy przegłosować łącznie z poprawką trzecią... To jest dość nietypowe, ale te ustawy są na tyle ze sobą związane, że w dwóch przypadkach jest konieczność łącznego głosowania. Poprawka czterdziesta piąta jest właściwie konsekwencją poprawki trzeciej, która dodała upoważnienie dla ministra do tego, aby w drodze rozporządzenia określił między innymi wielkość środków na premie dla przewodniczącego komisji. W poprawce czterdziestej piątej chodzi o to, żeby od razu, 1 stycznia, nie musiało być wydane nowe rozporządzenie, aby dotychczasowe nie wygasało z dniem wejścia w życie ustawy. Jest to przedłużenie mocy starego rozporządzenia do czasu wydania nowego.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Czy rząd popiera tę poprawkę?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Sopoćko:

Tak.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek czterdziestej piątej i trzeciej? (6)

(Głos z sali: 6 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo.

To wszystkie poprawki...

(Głos z sali: Tak...)

Teraz proponuję, proszę o przegłosowanie...

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka: Mam jeszcze jedną uwagę.)

Tak? O co chodzi?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Mam uwagę do poprawki czterdziestej dziewiątej. Wydaje mi się, że jest tu potrzebna autopoprawka, po to, żeby ten przepis w ogóle zadziałał. Nie tylko art. 189, który wprost mówi o tym, jak się powołuje zarząd komisaryczny, jakie ma on uprawnienia i obowiązki, ale również ten dodany przepis, art. 248a, powinien wejść w życie z dniem ogłoszenia, ponieważ gdy wejdzie on w życie 1 stycznia, będzie już za późno.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Rozumiem, pozostaje tylko pytanie o skuteczność naszej autopoprawki w tym momencie.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: Tak, jest to komisja?)

Komisja. Dobrze, zgoda.

(Głos z sali: My jesteśmy za.)

W tym brzmieniu...

Pani mecenas będzie uprzejma...

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Z wyjątkiem art. 189 oraz art. 248a, które wchodzą w życie...

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Jak rozumiem, zawieramy tu również stanowisko ministra spraw wewnętrznych i administracji w tej sprawie.

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka: Nie, tutaj nie.)

(Głos z sali: Art. 248, tak?)

(Głos z sali: Art. 248a, dodawany.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: To głosujemy nad wszystkimi pozostałymi...)

Już, chwileczkę. Czy tutaj, tylko przy tym... To jest to stanowisko ministra spraw wewnętrznych i administracji? To jest to, w tym miejscu?

(Głos z sali: Nie.)

Proszę państwa, ponieważ jest to indywidualna interpretacja tej akurat poprawki, proponuję przegłosować ją jeszcze raz.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki czterdziestej dziewiątej w brzmieniu przedstawionym przez Biuro Legislacyjne? (6)

(Głos z sali: 6 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo.

Proszę państwa, proszę o przegłosowanie en bloc wszystkich poprawek, które są autorstwa Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.

(Głos z sali: Łącznie z...)

Łącznie, tak jest.

Kto z państwa jest za przyjęciem naszych poprawek? (6)

(Głos z sali: 6 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo.

Czy trzeba również projekt ustawy z poprawkami...

(os z sali: Nie.)

Teraz już nie trzeba. Dziękuję bardzo.

To wszystko, jeśli chodzi o ustawę o działalności ubezpieczeniowej. Sprawozdawca jest ten sam... Kto był sprawozdawcą?

(Senator Genowefa Ferenc: Ja.)

Pani senator Ferenc.

Pani Senator, będzie pani sprawozdawała, tak?

(Senator Genowefa Ferenc: Tak.)

Bardzo proszę.

Proszę państwa, następna jest ustawa o pośrednictwie ubezpieczeniowym. W tej ustawie mamy tak naprawdę jedną poprawkę. Jest to poprawka pana senatora Bienia.

Pani Mecenas, proszę rozsupłać intencje tej poprawki.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Trudno powiedzieć, jakie są intencje.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Teraz już wiemy, o co chodzi.)

Zmiana polega na tym, że wykreśla się słowo "agencyjną", a więc agentem ubezpieczeniowym byłby przedsiębiorca wykonujący działalność agencyjną na podstawie umowy, a nie umowy agencyjnej, zawartej z zakładem ubezpieczeń. Nic więcej się nie zmienia.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Rozumiem, dziękuję.

Jakie jest stanowisko rządu wobec tej poprawki? Czy rząd ją popiera, czy nie?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Sopoćko:

Muszę się wytłumaczyć. Początkowo byliśmy gotowi to poprzeć, ponieważ to lepiej brzmi, ale ze względu na konstrukcję innego artykułu, w którym jest zapisane, że jeśli agent ubezpieczeniowy zawrze z osobą fizyczną spełniającą wymogi określone itd. umowę dotyczącą wykonywania czynności agencyjnych, umowa ta nie jest uważana za umowę agencyjną. Zniknęłaby zatem owa korespondencja, zależność między tymi dwoma zapisami. W tej sytuacji jesteśmy przeciw.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki pierwszej? (0)

Kto z państwa jest przeciwko? (5)

(Głos z sali: 5 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo.

Głosujemy nad wszystkimi pozostałymi poprawkami zgłoszonymi przez Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych.

Kto z państwa jest za przyjęciem naszych poprawek? (5)

(Głos z sali: 5 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo.

Kto był sprawozdawcą? Nie pamiętam. Kto był sprawozdawcą tej ustawy?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: Moim zdaniem senator Graczyński.)

Pan senator Graczyński.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Pan senator Graczyński prawdopodobnie będzie jutro obecny. Umówmy się w ten sposób, że sprawozdawcą jest senator Graczyński, a gdyby go nie było, wtedy ja będę sprawozdawcą.

(Głos z sali: Dobrze.)

Dziękuję bardzo.

Ustawa o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych. Mamy tu do rozpatrzenia dwie poprawki: drugą i czwartą.

Poprawka druga.

Bardzo proszę, Pani Mecenas.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Celem tej poprawki jest zastrzeżenie dla właściwości całej komisji, czyli bez możliwości delegowania tego uprawnienia na przewodniczącego, nakładania kar pieniężnych i stosowania innych sankcji w stosunku do towarzystw emerytalnych, zakładów ubezpieczeń i członków ich organów.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Jakie jest stanowisko rządu wobec tej poprawki?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Sopoćko:

Jesteśmy za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki drugiej? (5)

(Głos z sali: 5 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo.

Poprawka czwarta. Jej autorem jest pan senator Izdebski.

Proszę o wyjaśnienie, Pani Mecenas.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Celem tej poprawki jest to, aby przy rozpatrywaniu skarg w sprawach indywidualnych kierowanych do rzecznika przysługiwały mu uprawnienia prokuratora w sprawach cywilnych.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Jakie jest stanowisko rządu wobec tej kwestii?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję bardzo.

Proszę państwa, głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki czwartej? (0)

Kto jest przeciwko? (4)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję. Poprawka nie uzyskała poparcia.

Głosujemy en bloc nad poprawkami pierwszą, trzecią i piątą.

(Głos z sali: Piąta została już przegłosowana.)

Aha, przy poprzedniej ustawie, czyli głosujemy nad pierwszą i trzecią.

Kto z państwa jest...

(Głos z sali: Trzecia też już została przyjęta.)

Aha, jeszcze wcześniej. Dobrze, to zostaje nam tylko pierwsza.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki pierwszej? (5)

(Głos z sali: 5 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo.

Przepraszam za ten bałagan.

Teraz zajmiemy się ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych. Mamy tu do rozpatrzenia poprawkę pierwszą, nad którą będziemy głosowali razem z poprawką drugą.

Proszę uprzejmie Biuro Legislacyjne.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Te poprawki dotyczą kwestii również omawianej na poprzednim posiedzeniu komisji. Chodzi o to, żeby poszkodowany mógł dokumentować wysokość należnego odszkodowania poprzez przedłożenie własnej wyceny.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Proszę o stanowisko rządu wobec tej poprawki.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Sopoćko:

Jesteśmy przeciw, ponieważ to nic nie daje.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Głosujemy nad poprawkami pierwszą i drugą.

Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek? (0)

Kto jest przeciwko? (5)

(Głos z sali: Jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo.

Czy poprawka jedenasta nie wymaga jakiejś autopoprawki ze strony komisji gospodarki w intencji tego, o czym mówiła...

(Głos z sali: Można to zrobić.)

Może by to zrobić, aby już można było posłużyć się taką czytelną, tak to nazwijmy, zasadą, a nie...

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Jeśli chodzi o ubezpieczenia obowiązkowe, art. 163 pkt 3 ma pewną wadę polegającą na tym, że niewłaściwie została powołana lit. b, podczas gdy należało przedłużyć okres vacatio legis dla lit. c. Jest to typowy błąd, który powstał w wyniku, że tak powiem, przeliterowania w ustawie.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czyli to jest miejsce i czas na to, a jednocześnie mamy prawo do tego, żeby ten błąd naprawić.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Można nadać nowe brzmienie pktowi 3 w taki sposób, by skreślić wyrazy, które proponuje się tu, w lit. c, do skreślenia, i resztę pozostawić w brzmieniu takim, jakie jest w ustawie, tylko ze zmianą lit. b na lit. c.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czy rząd popiera tę poprawkę?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Sopoćko:

Tak.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Głosujemy w takim razie nad poprawką jedenastą, ponieważ ma ona nieco zmienioną treść.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

(Głos z sali: 5 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo.

Proszę teraz o przegłosowanie wszystkich pozostałych poprawek przyjętych przez komisję gospodarki, czyli od poprawki trzeciej do dziesiątej.

Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek? (5)

(Głos z sali: 5 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo.

Sprawozdawcą był chyba senator Mietła, prawda?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak. To pozostawiamy to dla pana senatora. Gdyby go nie było, wtedy ja będę sprawozdawcą.

To wszystko, jeśli chodzi o ustawy ubezpieczeniowe.

Dziękuję pani mecenas, dziękuję panu ministrowi, dziękuję pani dyrektor za udział, dziękuję państwu za pomoc.

Mamy do rozpatrzenia jeszcze wnioski zgłoszone do ustawy o kredycie konsumenckim. Jest tu jedna poprawka zgłoszona przez pana senatora Tadeusza Wnuka do ustawy o zmianie ustawy o kredycie konsumenckim.

Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o wyłuskanie nam intencji tej poprawki.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Ta poprawka ma charakter czysto legislacyjny, poprzez uzupełnienie odesłania w nowo dodawanym art. 5a, i jest związana z poprawką drugą, przyjętą wcześniej przez komisję. Z tego wynika potrzeba łącznego głosowania nad tymi dwiema poprawkami. Ma to związek z przepisem, zgodnie z którym ustawa o kredycie konsumenckim nie będzie miała zastosowania do pożyczek i kredytów studenckich. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki trzeciej? (5)

(Głos z sali: 5 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo.

Proszę o przegłosowanie pozostałych poprawek zgłoszonych przez komisję: pierwszej, drugiej, czwartej, piątej, szóstej.

Kto z państwa jest za przyjęciem naszych poprawek? (5)

(Głos z sali: 5 głosów, jednogłośnie.)

Dziękuję bardzo. I poprawki siódmej, przepraszam bardzo, siódmej też, uzupełniam.

Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia.

Dziękuję państwu za udział, dziękuję pani mecenas za pomoc. Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 36)