20 listopada 2003 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych. Senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy oraz o zmianie niektórych ustaw.

Podczas posiedzenia wysłuchano informacji wiceministra gospodarki, pracy i polityki społecznej Jacka Piechoty. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm nowelizacja wprowadza szczególne zasady restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych, obejmując nimi przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (czyli zatrudniających powyżej 1000 pracowników), pod warunkiem że zostało wszczęte w odniesieniu do nich postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie nowelizowanej ustawy w dotychczasowym brzmieniu.

Przedmiotem restrukturyzacji na szczególnych zasadach mogą być niektóre należności publicznoprawne, m.in. należności podatkowe wobec budżetu państwa, należności celne, wpłaty z zysku na rzecz Skarbu Państwa, składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez płatnika, składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, wpłaty na rzecz PFRON - o ile nie podlegają restrukturyzacji na podstawie ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców, albo nie zostało wszczęte w stosunku do nich postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie tej ustawy. Ponadto szczególnym zasadom restrukturyzacji mają podlegać należności, których na podstawie dotychczasowych przepisów nie mogła ona obejmować, np. należności z tytułu opłat i kar pobieranych za korzystanie ze środowiska, opłat za użytkowanie wieczyste gruntów Skarbu Państwa.

Restrukturyzacji mogą podlegać również należności od przedsiębiorców z tytułu podatków stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego, nie objętych restrukturyzacją na podstawie dotychczasowych przepisów, jeśli odpowiedni organ podejmie uchwałę o ich restrukturyzacji.

Warunkiem skorzystania z restrukturyzacji jest też przeniesienie przez przedsiębiorcę na tzw. operatora własności wolnej od obciążeń części majątku o równowartości co najmniej 25% kwoty należności publicznoprawnych zgłoszonych do restrukturyzacji. Operatorem może być spółka kapitałowa ze 100-procentowym udziałem Skarbu Państwa lub Agencji Rozwoju Przemysłu SA. Wraz z przejęciem majątku operator przejmie zobowiązania zadłużonego przedsiębiorcy, następnie zagospodaruje lub sprzeda przejęty majątek, z uzyskanych środków pieniężnych spłaci wierzycieli, czyli organy restrukturyzacyjne należności publicznoprawnych (np. organy podatkowe, celne). Po wykonaniu planu spłaty zobowiązań wierzyciele podejmą decyzje o umorzeniu przypadających im należności, zgodnie z uprzednio zatwierdzonym przez Prezesa Agencji planem spłaty przejętych zobowiązań i zakresem ich umorzeń.

Wyłączone z restrukturyzacji są zaległości we wpłatach składek na ubezpieczenie emerytalne, składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenia zdrowotne, które przedsiębiorcy mają obowiązek spłacić w ciągu 24 miesięcy od dnia wydania decyzji o restrukturyzacji. Wniosek o restrukturyzację na szczególnych zasadach przedsiębiorca składa w terminie 60 dni od wejścia w życie nowelizacji.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, przyjmując argumenty przedstawiciela rządu na temat potrzeby szybkiego wejścia w życie zawartych w niej przepisów. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Krzysztofa Jurgiela.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym, a do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniono ministra sprawiedliwości, w imieniu którego wystąpił wiceminister Marek Sadowski. Zapoznał on senatorów z rozwiązaniami przyjętymi w nowelizacji sejmowej. Szczegółowe uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Nowelizacja sejmowa miała na celu m.in. dostosowanie kodeksu do przepisów dyrektyw UE dotyczących prawa spółek, usunięcie kolizji występujących między przepisami kodeksu a innymi ustawami oraz usunięcie wewnętrznych sprzeczności, a także uwzględnienie zmian dokonanych w ustawie o rachunkowości w związku z implementacją Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za wprowadzeniem 4 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, zbieżnych z uwagami biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę wybrano senator Genowefę Ferenc.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o ogólnym bezpieczeństwie produktów.

Ustawa sejmowa powstała na podstawie projektu rządowego. Jej założenia przedstawili dyrektor generalny Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tadeusz Gosztyła oraz dyrektor Departamentu Unii Europejskiej i Nadzoru Rynku w tym urzędzie Renata Wolanin. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Ustawa zawiera przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. Wprowadza przepisy określające m.in., jakie produkty można uznać za bezpieczne, obowiązki producentów i dystrybutorów w zakresie bezpieczeństwa produktów oraz zasady sprawowania nadzoru w celu zapewnienia bezpieczeństwa produktów wprowadzanych na rynek.

W zaakceptowanym przez Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych stanowisku postanowiono zaproponować Senatowi wprowadzenie 9 zmian do ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktu. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego senator G. Ferenc.