Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (403) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych (50.)

oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej (58.)

w dniu 7 sierpnia 2002 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o systemie oceny zgodności.

(Początek posiedzenia o godzinie 20 minut 34)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych Jerzy Markowski)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Z upoważnienia pani senator Genowefy Grabowskiej otwieram wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, poświęcone rozpatrzeniu wniosków zgłoszonych w trakcie debaty nad ustawą o systemie zgodności.

Witam serdecznie przedstawicieli rządu, pana ministra Macieja Leśnego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki. Jak zwykle miło nam gościć pana ministra wraz z gronem współpracowników.

Witam serdecznie panią Ostrowską, wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Szanowni Państwo, proponuję, żebyśmy maksymalnie zdyscyplinowali swoje procedowanie i żebyśmy rozpoczęli od przegłosowania wszystkich poprawek, które są poprawkami wspólnymi. Jeśli pani przewodnicząca pozwoli, przegłosujemy je en bloc - mam na myśli poprawki: drugą, piątą, siódmą, ósmą, piętnastą, siedemnastą, osiemnastą, dziewiętnastą, dwudziestą, dwudziestą pierwszą, dwudziestą czwartą, dwudziestą szóstą, dwudziestą siódmą, dwudziestą ósma, dwudziestą dziewiątą, trzydziestą i trzydziestą pierwszą.

Przystępujemy do głosowania na tymi poprawkami.

Kto z państwa senatorów, członków połączonych komisji, jest za przyjęciem przed chwilą wymienionych poprawek?

Jednogłośnie za. Dziękuję państwu bardzo.

Stwierdzam, że poprawki przeze mnie wymienione uzyskały poparcie połączonych komisji.

Przystępujemy do rozpatrzenia pozostałych poprawek.

Poprawka pierwsza jest poprawką senatora Czai.

Proszę o stanowisko rządu i Biura Legislacyjnego.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Ta poprawka chyba niezupełnie oddaje sens ustawy. Ustawa dotyczy oceny zgodności wyrobów przemysłowych, a nie żywienia czy artykułów rolno-spożywczych.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Rozumiem.

Co na to Biuro Legislacyjne?

Starszy Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Biuro Legislacyjne chciałoby tylko zwrócić uwagę na to, że pojęcie "niewytwarzanych w systemie przemysłowym", jest bardzo ogólne. Oznacza ono bowiem, że z przedmiotu ustawy zostają wyłączone artykuły rolno-spożywcze oraz środki żywienia zwierząt, które są niewytwarzane w systemie przemysłowym. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję panu bardzo.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto z państwa jest przeciwko jej przyjęciu? (11)

Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała poparcia połączonych komisji.

Poprawka trzecia, autorstwa senatora Dziemdzieli.

Proszę rząd o opinię.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny:

Uważamy, że ta poprawka nie ma tutaj sensu... Przepraszam: jest niewskazana.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Biuro Legislacyjne?

(Starszy Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag legislacyjnych.)

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciwko? (11)

Dziękuję państwu bardzo. Poprawka nie uzyskała poparcia połączonych komisji.

Poprawka czwarta, senatora Dziemdzieli.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny:

Jesteśmy przeciwni, Panie Senatorze.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Biuro Legislacyjne?

(Starszy Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Nie zgłaszamy uwag legislacyjnych.)

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciwko? (11)

Kto się wstrzymał? (0)

Pan senator Kulak właśnie wszedł, więc dlatego go liczę.

Kto był przeciwny? (11)

Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała poparcia połączonych komisji.

Poprawka szósta, senatora Mieczysława Mietły.

Proszę uprzejmie pana senatora o jej przedstawienie.

Senator Mieczysław Mietła:

Chodzi tu o dodanie wyrazów: "porządku publicznego, ochrony przeciwpożarowej i obrony cywilnej".

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Proszę rząd o stanowisko. Zwracając się do pana ministra jako do przedstawiciela rządu, rozumiem, że wypowiada się pan również w imieniu pani prezes Ostrowskiej.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny:

Na szczęście mam takie plenipotencje, że to ja reprezentuję rząd, a nie pani prezes.

Rząd jest przeciwny, bo to jest niezgodne z praktyką unijną. Tak więc proponujemy, aby tej poprawki nie przyjmować.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (1)

Kto z państwa jest przeciwko? (10)

Kto się wstrzymał? (1)

Poprawka nie uzyskała poparcia połączonych komisji.

Poprawka dziewiąta. Jej przegłosowanie wyklucza głosowanie nad poprawką dziesiątą. Może zaczniemy od wysłuchania stanowiska pani senator Ferenc, która jest autorką poprawki niejako przeciwnej.

Proszę bardzo, Pani Senator.

Senator Genowefa Ferenc:

Uważam, że zastąpienie w tym miejscu wyrazów "w szczególności", o których to wyrazach dyskutowaliśmy na poprzednim posiedzeniu komisji, wyrazami "co najmniej" jest właściwe. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Proszę rząd o opinię.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny:

Panie Przewodniczący, przyłączamy się do opinii pani senator Ferenc. Powiem, dlaczego nie może tam być słowa "w szczególności". Ponieważ ta norma oparta jest na normach europejskich, które są zmienne. I każdorazowa zmiana normy europejskiej pociągałaby za sobą konieczność zmiany ustawy. Tak więc jest to naprawdę bez sensu z powodów legislacyjnych. Proponujemy, aby przyjąć poprawkę pani senator Ferenc.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Wobec tego najpierw głosujemy nad poprawką dziewiątą.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki połączonych komisji? (1)

Kto jest przeciwko? (9)

Kto z państwa się wstrzymał? (2)

Dziękuję.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką dziesiątą.

Kto z państwa jest za jej przyjęciem? (10)

Kto jest przeciwko? (0)

Kto się wstrzymał? (2)

Dziękuję bardzo. Poprawka uzyskała poparcie połączonych komisji.

Poprawka jedenasta, autorstwa pana senatora Stokłosy.

Proszę o opinię rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny:

Panie Przewodniczący, ta poprawka oddaje dokładnie treść propozycji rządowej, która została zmieniona w trakcie procedowania w Sejmie. Jesteśmy za tym, aby tę poprawkę przyjąć. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Proszę o opinię Biuro Legislacyjne.

(Starszy Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Nie zgłaszamy uwag legislacyjnych.)

Dziękuję.

Proszę o przegłosowanie poprawki.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki senatora Stokłosy? (12)

Dziękuję państwu bardzo. Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawka dwunasta jest niejako przeciwna poprawce trzynastej. Zaczniemy więc od trzynastej.

Pani Senator Ferenc, bardzo uprzejmie proszę o przedstawienie tej poprawki.

Senator Genowefa Ferenc:

Panie Przewodniczący, chodzi dokładnie o to samo, o czym mówiłam, przy poprawce dziewiątej. Zastanawiam się, czy poprawki dziewiąta i dwunasta oraz dziesiąta i trzynasta nie mogłyby być głosowane łącznie.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Teraz to już mamy za sobą, wobec tego może na posiedzeniu Senatu będziemy głosowali nad tym w ten sposób, ale teraz musimy głosować nad nimi osobno.

Rozumiem, że stanowisko rządu jest analogiczne.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny:

Tak, popieramy tę poprawkę.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Stanowisko Biura Legislacyjnego?

(Starszy Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu, Piotr Magda: Nie zgłaszam uwag legislacyjnych.)

Dziękuję.

Głosujemy najpierw nad poprawką dwunastą.

Kto z państwa jest za podtrzymaniem poprawek Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej i Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych? (0)

Kto jest przeciwko? (11)

Kto się wstrzymał? (2)

Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała poparcia.

Teraz poprawka trzynasta, autorstwa senator Ferenc.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (11)

Kto jest przeciwko? (0)

Kto z państwa się wstrzymał? (2)

Poprawka uzyskała poparcie połączonych komisji.

Poprawka czternasta jest poprawką Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Proszę pana ministra o opinię.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny:

Popieramy tę poprawkę, Panie Senatorze.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Proszę, Biuro Legislacyjne.

Starszy Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Zdecydowanie popieramy tę poprawkę.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Głosujemy nad nią.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (13)

Poprawka uzyskała poparcie połączonych komisji.

Poprawka szesnasta, Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Jako pierwsza opinia rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny:

Popieramy tę poprawkę, Panie Senatorze.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Biuro Legislacyjne?

Starszy Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Zdecydowanie popieramy.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Przepraszam, patrzę na pierwszą stronę...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny:

Przepraszam, jeśli chodzi o szesnastą, to oczywiście - jak wielokrotnie to podnosiliśmy - jesteśmy przeciwni.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Jeszcze raz, ale spokojnie, żebyśmy się nie zagalopowali i nie popełnili błędu. Poprawka szesnasta, do art. 16 ust. 6, poprawka komisji spraw zagranicznych.

Proszę rząd o przedstawienie swojego stanowiska.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny:

Jesteśmy przeciwni tej poprawce, Panie Senatorze.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Proszę o wyjaśnienie.)

Panie Senatorze, chciałbym powtórzyć, że akredytacja jest udzielana takiej jednostce, która o nią wnosi, i dotyczy prowadzonej przez wnioskodawcę działalności. Nieprawdopodobna jest wobec tego sytuacja zaprzestania działalności, za możliwość której wnioskodawca zgodził się ponieść koszty. Ponadto teoretyczne zaniechanie działalności przez wnioskodawcę nie ma żadnego wpływu na ważność certyfikatu. Ewentualna utrata przez wnioskodawcę możliwości realizacji pewnych rodzajów akredytowanej działalności poprzez jej zaprzestanie spowodować powinna ograniczenie lub cofnięcie akredytacji, natomiast sama w sobie nie powinna stanowić przyczyny cofnięcia akredytacji.

Wreszcie wskazanie przez ustawodawcę zaniechania działalności jako warunku cofnięcia akredytacji może stanowić podstawę do występowania o akredytację firm nieprowadzących do tej pory tego rodzaju działalności i żądania - w oparciu o zapisy ustawy - udzielenia im akredytacji. Tak więc wnosimy, aby tej poprawki nie uwzględniać.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Czy ktoś w imieniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej chciałby zabrać głos?

(Głos z sali: Podtrzymujemy.)

Komisja spraw zagranicznych podtrzymuje tę poprawkę.

Biuro Legislacyjne, proszę.

Starszy Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Dziękuję uprzejmie.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Biuro Legislacyjne zdecydowanie popiera tę poprawkę. Chcielibyśmy zauważyć, że ogólna przesłanka "narusza wymagania określone w certyfikacie akredytacji" nie tylko daje możliwość różnego rodzaju nadużyć, ale również nie stanowi - w przeciwieństwie do przedłożenia rządowego, które zostało zaproponowane w poprawce Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej - jednoznacznych przesłanek do cofnięcia akredytacji.

Chciałbym ponadto zauważyć, że w poprawce komisji mamy do czynienia z dwoma alternatywnymi przesłankami: "nie podejmie, w okresie 12 miesięcy od dnia udzielenia akredytacji, działalności objętej certyfikatem" - możliwe, aczkolwiek mało prawdopodobne; jak również "w rażący sposób narusza warunki określone w certyfikacie". Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Panie Mecenasie.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej? (10)

Kto z państwa jest przeciwny? (1)

Kto się wstrzymał? (2)

Dziękuję.

Poprawka uzyskała poparcie połączonych komisji.

Poprawka dwudziesta druga, autorstwa pana senatora Szydłowskiego.

Proszę uprzejmie o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny:

Panie Przewodniczący, jesteśmy przeciwni tej poprawce dlatego, że - zgodnie z podziałem zadań między poszczególne instytucje - nadzorem na rynku zajmuje się Inspekcja Handlowa. Zadania nadzoru budowlanego dotyczą sposobu budowy, a nie obrotu artykułami.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Stanowisko rządu...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przepraszam, jest autor, pan senator Szydłowski. Przepraszam bardzo.

Senator Krzysztof Szydłowski:

W tym momencie chciałbym złożyć autopoprawkę, gdyż wymieniam tutaj Urząd Nadzoru Budowlanego, a tymczasem właściwym organem jest Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego. I chciałbym zgłosić taką autopoprawkę, ale pan minister mnie uprzedził. Chcę także powiedzieć, że w grę wchodzi obrót materiałami budowlanymi, tak więc myślę, że nie ma przeciwwskazań, by również mógł się tym zajmować inspektor nadzoru budowlanego.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Przepraszam, powolutku.

Panie Senatorze Szydłowski, to wszystko, tak? Pańska autopoprawka zmierza tylko do zmiany nazwy wymienionego urzędu - z Urzędu Nadzoru Budowlanego na Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, tak?

(Senator Krzysztof Szydłowski: Tak.)

Rozumiem, że pan minister Urban jest przekonany co do słuszności takiego zapisu? Mówię o Głównym Inspektorze Nadzoru Budowlanego.

(Senator Krzysztof Szydłowski: Dlaczego Pan mnie o to pyta, Panie Przewodniczący?)

Może panowie uzgadniali takie przejęcie kompetencji.

(Senator Krzysztof Szydłowski: Uzgadniałem to przede wszystkim ze środowiskiem budowlanym.)

Dziękuję bardzo.

Proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny:

Panie Przewodniczący, w tej chwili w Sejmie znajduje się ustawa o zmianie ustawy - Prawo budowlane. I tam, zgodnie z czystością procedowania, odbiera się Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego obrót. Jak powiedziałem, od pilnowania obrotu jest Inspekcja Handlowa, a nie główny inspektor budowlany.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Czy ktoś jeszcze w imieniu rządu chciałby zabrać głos w sprawie? Nie.

Proszę, Biuro Legislacyjne.

Starszy Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Autopoprawka pana senatora jest słuszna i jeżeli chodzi o samą istotę poprawki, to na gruncie obecnego stanu prawnego nie widzę przeciwwskazań. Jednak jeśli weszłaby w życie nowelizacja, o której powiedział pan minister, rzeczywiście ta poprawka straci sens.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Jaki jest ton legislacyjny tej nowelizacji?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przede wszystkim jest to w pakiecie "Przedsiębiorczość".

Czy pani prezes Ostrowska chciałaby zabrać głos?

Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Elżbieta Ostrowska:

Chciałabym tylko uzupełnić, Panie Przewodniczący.

Rzeczywiście, w świetle obecnie jeszcze obowiązujących przepisów, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego sprawuje nadzór nad materiałami budowlanymi na placach budowy, a także w obrocie. Zaś w świetle nowelizacji, o której mówił pan minister, uprawnienia do kontroli materiałów budowlanych w obrocie przechodzą na Inspekcję Handlową. A zatem...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Mają przejść.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A ponieważ kończymy prace nad ustawą, która jednak będzie obowiązywała w pewnej perspektywie czasowej, wydawało się zasadne uwzględnienie już nowych rozwiązań, uzgodnionych zresztą z organem, o którym mówimy.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Hipotetycznie zakładając, że nie zostanie to przyjęte w trakcie nowelizacji ustawy, to wtedy kto będzie nadzorował tę sprawę? Nikt.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny: Nikt.)

Głosujemy.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki senatora Szydłowskiego? (10)

Kto z państwa jest przeciwko? (0)

Kto z państwa się wstrzymał (3)

Poprawka uzyskała poparcie. Przypomnę tylko, że w pkcie 4a jest zapis "Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego".

Poprawka dwudziesta trzecia jest poprawką Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Czy można prosić rząd o stanowisko?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny:

Panie Przewodniczący, chcielibyśmy, aby ta poprawka została zmieniona. To znaczy zgadzamy się, aby został dodany pkt 4 lit. a, proponujemy natomiast skreślenie lit. b.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Czy można prosić przedstawiciela komisji spraw zagranicznych o zabranie głosu?

Senator Genowefa Grabowska:

W tej sytuacji popieramy poprawkę.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czy z modyfikacją, Pani Senator?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę, Biuro Legislacyjne.

Starszy Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej jest władna przyjąć stosowną autopoprawkę w drodze uchwały. Chciałbym natomiast zwrócić uwagę na to, że ta poprawka, dwudziesta trzecia, została przyjęta w brzmieniu zaproponowanym przez Radę Ministrów.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Proszę państwa, stwierdzam, że treść poprawki komisji spraw zagranicznych jest zgodna z treścią pisma prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pana Cezarego Banasińskiego, z dnia 24 lipca 2002 r.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej? (13)

Jednogłośnie za. Dziękuję państwu bardzo.

Poprawka dwudziesta piąta, senatora Szydłowskiego.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Krzysztof Szydłowski:

Proszę państwa, otóż poprawka dotyczy dopisania w art. 45-47 po wyrazie "grzywny", że wysokość tej grzywny może wynosić "do 100 000 zł". Jest to zgodne z zapisem ustawy z 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, akredytacji oraz o zmianie niektórych ustaw. Pozostawienie tego zapisu bez uściślenia wysokości grzywny - czytając to łącznie z art. 48 - oznaczałoby, że maksymalna grzywna za tego rodzaju wykroczenie będzie wynosić 5 tysięcy zł. A przy skali możliwości nadużyć i uzyskiwanych korzyści byłaby to grzywna niewspółmiernie niska, tak więc nie miałby prewencyjnego charakteru.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Proszę o stanowisko rządu.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny: Panie Przewodniczący, proszę, żeby odpowiedziała pani mecenas Głuszek.)

Proszę.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Departamencie Prawnym w Ministerstwie Gospodarki Ewa Głuszek:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Sytuacja teraz zmieniła się, gdyż kary, które przewidujemy w ustawie, będą orzekane w trybie kodeksu postępowania o wykroczenia - w którym to kodeksie, nawiązującym do kodeksu postępowania karnego, nie ma określonej wysokości maksymalnej kary, w tej sprawie orzeka sąd. Pan senator zapewne nawiązuje do postępowania egzekucyjnego w administracji, które było poprzednio stosowane. Tam faktycznie jest górna granica kary grzywny.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję pani.

Proszę, Biuro Legislacyjne.

Starszy Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Czuję się w obowiązku przypomnieć treść art. 24 §1 kodeksu wykroczeń, który mówi, iż grzywnę wymierza się w wysokości od 20 zł do 5 tysięcy zł, chyba, że ustawa stanowi inaczej. Na gruncie legislacyjnym odrębna ustawa może stanowić inaczej. Jest to kwestia merytorycznego wyboru. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Czy Pani Senator Grabowska w tej sprawie?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, tak.

Starszy Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Art. 24 § 1 kodeksu wykroczeń stanowi: "Grzywnę wymierza się w wysokości od 20 zł do 5 tysięcy zł, chyba, że ustawa stanowi inaczej." Dziękuję. Tyle ustawa - Kodeks wykroczeń.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Panie Mecenasie.

Czy pani profesor chce zabrać głos?

Senator Genowefa Grabowska:

Ponieważ jest to zupełnie nowa propozycja, a w tej chwili decydujemy o górnej granicy, zastanawiam nad wysokością tej grzywny, czy akurat to ma być 100 tysięcy zł. I nie mam wątpliwości, że 5 tysięcy zł byłoby kwotą śmieszną, natomiast zastanawiam się też, czy 100 tysięcy zł jest właściwe.

(Senator Krzysztof Szydłowski: Jeśli mogę, Panie Przewodniczący...)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Proszę bardzo.

Senator Krzysztof Szydłowski:

Przypominam, moja propozycja jest powróceniem do zapisu z ustawy z 2000 r. i nie mówi "100 tysięcy zł", tylko "do 100 tysięcy zł".

(Senator Genowefa Grabowska: Ale stanowi taki wysoki wymiar.)

Do 100 tysięcy zł, czyli to może być i 50 zł, i 5 tysięcy zł, i 50 tysięcy zł.

Senator Genowefa Grabowska:

Doskonale rozumiem, że to będzie do uznania sądu. Jeżeli był już taki przypadek, że ustawa określała górny pułap na 100 tysięcy zł, to możemy to powtórzyć. Zastanawiam się tylko, czy chcemy iść w kierunku zaostrzenia penalizacji, czy też w kierunku łagodniejszego traktowania. Jeżeli to jest przestępstwo zasługujące na ostrą penalizację, to wtedy wypada to powtórzyć.

Senator Krzysztof Szydłowski:

Chcę powiedzieć, że...

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Proszę państwa o spokój, mówi pan senator Szydłowski.)

Chcę powiedzieć państwu, że korzyści materialne, jakie mogą osiągnąć osoby dopuszczające się tych czynów, są po prostu naprawdę bardzo duże. I niepozostawienie możliwości wymierzenia proporcjonalnie wysokiej kary byłoby, jak sądzę, niewłaściwe.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki senatora Szydłowskiego? (13)

Dziękuję. Poprawka została poparta.

Poprawka trzydziesta druga jest poprawką komisji spraw zagranicznych, zmierza ona do skreślenia art. 6-8.

Czy można prosić Biuro Legislacyjne o stanowisko? Mówię o poprawce trzydziestej drugiej, Panie Mecenasie.

(Starszy Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Biuro Legislacyjne uwag nie zgłasza.)

Dziękuję.

Czy przedstawiciel Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej chciałaby to zreferować?

Senator Genowefa Grabowska:

Poprawka wiąże się z wyłączeniem art. 6-8 z bezpośredniego stosowania. Jednak w związku z tym, iż między resortem a panem prezesem Banasińskim było pewne niedomówienie - państwo nie prezentowali, przynajmniej dzisiaj rano, jednolitego stanowiska - prosiłam, aby państwo uzgodnili to między sobą. Ten przepis był wprowadzony na państwa życzenie, w związku z tym chcielibyśmy znać państwa stanowisko.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Mogę prosić rząd o przedstawienie stanowiska?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Maciej Leśny:

Tak, Panie Przewodniczący.

Rzeczywiście jest w tym trochę naszej winy, nie uzgodniliśmy pewnych spraw. Chciałbym przypomnieć, że reprezentuję rząd. Rzeczywiście, poprzednio wnosiłem o to, aby ta poprawka została przyjęta. Ponieważ ona została przyjęta bardzo późno, ponownie przeanalizowaliśmy to z zespołem ekspertów i uważamy teraz, że ona się nie powinna zostać przyjęta, że nie powinno się skreślać art. 6-8, bo to niejako łamie cały system.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Opinia Biura Legislacyjnego?

(Starszy Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Biuro Legislacyjne uwag legislacyjnych nie zgłasza, a pod względem merytorycznym trudno nam odnieść się do tego, co powiedział pan minister.)

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za podtrzymaniem poprawki trzydziestej drugiej, poprawki Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej? (0)

Kto jest przeciwko? (9)

Kto się wstrzymał? (4)

Poprawka nie uzyskała poparcia połączonych komisji.

Głosujemy nad całością ustawy wraz z poprawkami.

Kto z państwa jest za przyjęciem projektu ustawy wraz z poprawkami? (13)

Kto jest przeciwko? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję panu ministrowi, dziękuję pani prezes.

Dziękuję, Panie Mecenasie, jak zwykle był pan bardzo sprawny.

Dziękuję państwu za udział w posiedzeniu.

Zamykam posiedzenie.

Kto będzie sprawozdawcą połączonych komisji? Pan senator Mietła?

Może tak być, Pani Przewodnicząca?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pan senator Mieczysław Mietła jest sprawozdawcą.

Jeszcze raz dziękuję państwu za udział w posiedzeniu.

(Koniec posiedzenia o godzinie 21 minut 00)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.