Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (399) z 49. posiedzenia

Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych

w dniu 6 sierpnia 2002 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

2. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 20 minut 10)

(Posiedzeniu przewodniczą przewodniczący Jerzy Markowski oraz zastępca przewodniczącego Genowefa Ferenc)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych poświęcone rozpatrzeniu zgłoszonych w trakcie dyskusji wniosków do ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Witam serdecznie przedstawicieli Ministerstwa Finansów i panią minister Irenę Ożóg, przedstawicieli Ministerstwa Kultury i pana ministra Skąpskiego oraz pozostałych państwa senatorów, którzy nie będąc członkami naszej komisji wspierają nas merytorycznie przy podejmowaniu tych decyzji.

Mamy do rozpatrzenia poprawki zgłoszone w trakcie debaty. Proponuję następujący tryb pracy: poprawka, stanowisko wnioskodawcy, stanowisko rządu i głosowanie. Tak będziemy po kolei rozpatrywać punkt po punkcie.

Czy Biuro Legislacyjne jest gotowe do tego, żeby nam przedstawić poprawki, panie Adamie?

(Głos z sali: Zaraz przyjdzie, bo wymieniają się osoby.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przepraszam bardzo, zmieniamy porządek obrad i zaczynam od ustawy o podatku o towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

Jak już powiedziałem, witam Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Kultury.

Poprawka pierwsza, Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Słuchamy stanowiska rządu, opinii Biura Legislacyjnego i głosujemy.

Rząd?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Jesteśmy za.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Biuro Legislacyjne?

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Nie mam uwag do tej poprawki.)

Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (7)

Kto jest przeciwko? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

Druga poprawka, senatora Janowskiego.

Biuro Legislacyjne?

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Zdaniem pana senatora Janowskiego, poprawka ta jest potrzebna z tego powodu, iż intencją ustawodawcy jest wyłączenie spod opodatkowania wyłącznie towarów niekrajowych, w stosunku do których nie powstał jeszcze obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Rząd jest przeciw tej poprawce.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Można prosić o wyjaśnienie?)

Wyraz "i" w tej poprawce ma, na pierwszy rzut oka, charakter tylko językowy. W naszej ocenie ma on jednak charakter koniunkcyjny i wskazuje na sprzedaż towarów dokonywaną w składzie celnym, w wolnym obszarze celnym lub w składzie wolnocłowym, i dotyczącą towarów sprowadzonych tam z zagranicy. W składzie celnym oczywiście mogą być towary pochodzące z kraju, bądź też towary sprowadzone z zagranicy, i to ma charakter prawny, koniunkcji. Dlatego jesteśmy przeciwko temu, żeby zapis ten dotyczył wyraźnie towarów sprowadzonych z zagranicy.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

To wszystko, Pani Minister?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg: Tak.)

Dziękuję bardzo.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciwko? (6)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo.

Proszę państwa, prowadzenie będzie kontynuowała pani senator Ferenc, która jednocześnie, jak sądzę, będzie sprawozdawcą tego projektu ustawy, ponieważ była jego sprawozdawcą w pierwszym czytaniu.

Dziękuję bardzo. Za chwilę wrócę.

(Przewodnictwo obrad obejmuje zastępca przewodniczącego Genowefa Ferenc)

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do poprawki trzeciej.

Bardzo proszę - stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Rząd jest przeciw.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Wnioskodawca?

Senator Bernard Drzęźla:

Dwa słowa wyjaśnienia. Mam dużo do czynienia z firmami działającymi w otoczeniu przemysłu ciężkiego i znam sytuacje, kiedy ludzie rwą włosy z głowy z rozpaczy, kiedy mają zapłacić podatek od pieniędzy, których nie mają, bo tam zatory płatnicze są większe niż te dziewięćdziesiąt dni.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Biuro Legislacyjne?

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Te wyrazy wyznaczają maksymalny termin, do którego podatnik musi się zastosować, kiedy powstaje obowiązek podatkowy, wobec tego wydają się potrzebne.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za poprawką trzecią? (2)

Kto jest przeciwny? (4)

Kto się wstrzymał? (1)

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka czwarta.

Bardzo proszę, stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Stanowisko rządu jest podobne, jak przy poprzedniej poprawce, a więc przeciw.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Wnioskodawca?

Senator Bernard Drzęźla:

Nie jestem pewien, ale wydaje mi się, że tam brakuje słów: "nie później jednak niż".

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Biuro Legislacyjne?

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

W sumie prowadzi to do tego samego, więc zależy od państwa woli.

(Senator Bernard Drzęźla: Jeśli jednak doda się te słowa, to będzie lepiej pod względem stylistycznym.)

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Kto jest za przyjęciem poprawki czwartej? (2)

Kto jest przeciwny? (4)

Kto się wstrzymał? (1)

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka piąta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Pozostawiamy decyzję Wysokiej Komisji, dlatego że dwanaście miesięcy i cztery kwartały to dokładnie to samo. My optujemy na rzecz określenia "dwanaście miesięcy", bo w innych przepisach, dotyczących podatników, jest tak samo i tam pan senator nie proponował zamiany na kwartały. Dwanaście miesięcy byłoby lepiej ze względu na jednolitość nomenklatury.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Wnioskodawcy nie ma.

Biuro Legislacyjne?

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Mogę mieć tylko takie samo zdanie, jakie przedstawiła pani minister.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (1)

Kto jest przeciwny? (6)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka szósta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Stanowisko rządu jest pozytywne.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Biuro Legislacyjne?

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Nie mam uwag.)

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki?

Jednogłośnie za. Dziękuję.

Poprawka siódma.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Jest to poprawka techniczna. Rząd jest za.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Biuro Legislacyjne?

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Nie mam uwag.)

Głosujemy.

Kto jest za?

Jednogłośnie za. Dziękuję.

Kolejna poprawka, ósma.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Uważamy, że ta poprawka jest zbędna, ale jeżeli miałaby wyjaśniać przepisy, to jesteśmy za.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Biuro Legislacyjne?

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Tutaj chodzi o to, żeby powołać się na przepis art. 10 ust. 1g mówiący o tym, iż przepisy ust. 1f stosuje się odpowiednio do małych podatników, o których mowa w lit. 1d, czyli do tych, którzy nie wybrali metody kasowej. Ten przepis i tak stosowałby się, ale dla jasności można tę poprawkę wprowadzić.

(Brak nagrania)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

To, co jest w ust. 1g, potwierdzają przepisy ust. 2, ale jeżeli będzie to jaśniejsze - jesteśmy za tą poprawką.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Kto jest za?

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawka dziewiąta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Rząd jest przeciw. Szczegółowe wyjaśnienie zostało przedstawione na posiedzeniu plenarnym.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Biuro Legislacyjne?

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Celem poprawki państwa senatorów Bieli, Kurzępy i Pawełka było określenie stawki kwotowej. Obecnie stawka kwotowa dla papierosów ma być określona niezależnie od ich pochodzenia i właściwości. Państwu senatorom chodzi o to, żeby określić ją w inny sposób dla papierosów wyprodukowanych z tytoniu krajowego.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Przypomnę, że byłoby to wyjście poza materię ustawy, w związku z tym przekroczylibyśmy nasze kompetencje.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciwny?

Jednogłośnie przeciw. Dziękuję bardzo.

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka dziesiąta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Za.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Biuro Legislacyjne?

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Poprawki dziesiąta, dwudziesta szósta i dwudziesta siódma polegają na dodaniu załącznika, obecnie znajdującego się w rozporządzeniu.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Kto jest za przyjęciem poprawek dziesiątej, dwudziestej szóstej i dwudziestej siódmej?

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Poprawka jedenasta. Jest to poprawka techniczna.

Bardzo proszę, stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Tak, jest to poprawka techniczna, jesteśmy za.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Biuro Legislacyjne?

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Nie mam uwag.)

Głosujemy.

Kto jest za?

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Poprawka dwunasta, senatorów: Sławińskiego, Doktorowicz, Kempki, Pawełka, Gładkowskiego.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Rząd jest przeciw. Wypowiadałam się na ten temat na posiedzeniu plenarnym.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Biuro Legislacyjne?

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Nie jestem pewien, czy jest potrzeba dodawania sformułowania "sublokalnej". Według pana senatora Sławińskiego, taka potrzeba istnieje. Na gruncie tej ustawy coś, co jest mniejsze niż lokalne, jest też lokalne. Być może z punktu widzenia rozchodzenia się prasy, lub z innego punktu widzenia, jest to różnica, ale na gruncie ustawy to pojęcie jest zawarte w tej definicji.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Przedstawiciel wnioskodawców?

Senator Ryszard Sławiński:

Nie upieram się, chociaż jest to zapis przede wszystkim porządkujący, zgodny z obecnie obowiązującą nomenklaturą.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciwny? (5)

Kto się wstrzymał? (2)

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka trzynasta, pana senatora Romaszewskiego, wyklucza głosowanie poprawki czternastej.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Rząd jest przeciw tej poprawce.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Biuro Legislacyjne?

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: To jest państwa decyzja merytoryczna.)

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki trzynastej? (0)

Kto jest przeciwny?

Jednogłośnie przeciw. Dziękuję bardzo.

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka czternasta, wcześniej przyjęta przez Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Za.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Biuro Legislacyjne?

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Nie mam uwag.)

Dziękuję.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za?

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawka piętnasta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Rząd jest przeciw tej poprawce.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Biuro Legislacyjne?

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Wydaje mi się, że w obecnym brzmieniu ten przepis nie jest dobry. Mam wątpliwości, czy w ogóle dojdzie do uprawnionego obrotu publikacjami zawierającymi treści rasistowskie, faszystowskie, nazistowskie lub dyskryminujące mniejszości narodowe. Oznacza to bowiem, że nie ma tutaj zastosowania stawka zerowa, tylko stawka 7%.

Drugi przepisy, który proponuje pani senator Ferenc, poprawia treść pktu 2, ponieważ posługuje się, między innymi, terminologią kodeksu karnego i wyraźniej wskazuje na treści zakazane. Jest więc bardziej precyzyjny. Niemniej jednak wydaje mi się, że pkt 2 nie jest dobry.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Pani minister prosiła o głos.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Chciałabym podkreślić, że nie jesteśmy cenzorami treści pisma. My mówimy o opodatkowaniu czynności, którą jest jego sprzedaż. Kwestią treści i jej ewentualną penalizacją zajmuje się zupełnie kto inny i dotyczy jej inna gałąź prawa. My mówimy o sprzedaży, która jest czynnością opodatkowaną. W ustawie o podatku od towarów i usług powiedziane jest wyraźnie, że przepisy tej ustawy nie mogą mieć zastosowania do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Jeżeli w jakimś piśmie są treści pornograficzne, czy wzywające do nienawiści na różnym tle, to organ podatkowy nie jest od tego, by decydować, czy takie pisma mogą być w obrocie - a są - tylko stwierdza, czy podlegają one sprzedaży, czy też nie. I z tych racji opowiadam się za odrzuceniem poprawki piętnastej. Pan mecenas podniósł również kwestię poprawki szesnastej, dotyczącej tego samego problemu. Jesteśmy za jej przyjęciem, bo jest właściwiej sformułowana. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Czy wnioskodawcy chcą zabrać głos?

Bardzo proszę, pani senator Doktorowicz.

Senator Krystyna Doktorowicz:

Wydaje mi się, że przede wszystkim prawo powinno być spójne. I nie może być tak, że w jednych aktach prawnych jest jedno, a w innych co innego. To, o czym mówi pkt 16, są to działania nielegalne z punktu widzenia prawa karnego, i ja absolutnie nie rozumiem konstytucji takich aktów prawnych. Dlaczego w ustawie o VAT mają znaleźć się działania, które są nielegalne? Dla mnie jest to brak logiki legislacyjnej i nie mogę zaakceptować stwierdzenia, że Ministerstwo Finansów nie obchodzi to, iż nie nakładamy VAT na działalność przestępczą. Czy Ministerstwo Finansów nie obchodzi to, czy wolno kraść, czy nie wolno? Przepraszam, ale nie mogę zgodzić się z takim stanowiskiem. Chciałabym, żeby jednak w tej sprawie wypowiedział się pan legislator, bo, moim zdaniem, jest to nielogiczne pod względem legislacyjnym.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo, Pani Senator.

Pani minister prosiła o głos.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

To nie jest tak, że Ministerstwo Finansów czegoś chce lub nie chce. Ani ministerstwo, ani organy podatkowe nie są od tego, żeby pytać, czy to jest handel pończochami, czy czasopismami, czy jest to sprzedaż paliw, czy jakiegokolwiek innego towaru. Czasopismo jest towarem w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jego sprzedaż jest czynnością podlegającą, w myśl art. 2, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pisma, które zawierają treści społecznie nieakceptowalne - w dobrym znaczeniu tego słowa - nie muszą być w całości takimi czasopismami. Mogą zawierać różne treści, a mimo to nie chcemy, aby je preferować.

Pani Senator, mam pytanie: skąd brały się w kioskach czasopisma, do których zabierania z tych kiosków były organizowane różne społeczne trójki? Kiedy ich wydawcy znaleźli się w sądzie - wygrywali sprawy. Proszę odróżnić dwie rzeczy: treść pisma i czynności, o których opodatkowaniu mówimy. Sprzedaż jest czynnością jak najbardziej legalną i dopuszczalną w polskim systemie prawa - i nie tylko w polskim - i oczywiście podlega opodatkowaniu. Dziękuję, nie mam więcej uwag.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo, Pani Minister.

Rozumiem, że pan już przedstawił wszystko, co miał pan nam do przekazania.

Przystępujemy do głosowania.

(Głos z sali: Jeszcze pani senator Doktorowicz.)

Tak?

Bardzo proszę, tylko bardzo krótko.

Senator Krystyna Doktorowicz:

Rozumiem to, co powiedziała pani minister, ale pytam się: czy jeżeli będziemy mówili na przykład o obrocie narkotykami, to one też mają być obłożone VAT, czy nie?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Nie, to jest inna nieco sytuacja. Obrót narkotykami...

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Pani Minister, może nie będziemy rozszerzali tej dyskusji. Dzisiaj nie obradujemy nad narkotykami.

Czy są jeszcze jakieś wątpliwości?

Jeśli nie ma, przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki piętnastej? (1)

Kto jest przeciwny? (5)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka szesnasta. Znamy opinię ministerstwa i opinię Biura Legislacyjnego. Dodam, że poprawka ta uwzględnia nasze wątpliwości, o których dyskutowaliśmy na poprzednim posiedzeniu.

Kto jest za przyjęciem poprawki szesnastej? (6)

Kto jest przeciwny? (1)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawka siedemnasta. Jej przyjęcie wyklucza głosowanie nad poprawką osiemnastą, w związku z tym prosiłabym o przedstawienie stanowiska ministerstwa wobec obydwu poprawek.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Senator Ryszard Sławiński: Jeśli pani przewodnicząca pozwoli...)

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Ryszard Sławiński:

Chciałbym w imieniu grupy senatorów, która zgłaszała tę poprawkę, zgłosić autopoprawkę i zamienić 45% na 33%. Reszta jest w porządku.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Po tej autopoprawce rząd jest za.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Stanowisko Biura Legislacyjnego?

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Nie mam uwag. Jest to państwa decyzja.)

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki siedemnastej?

Jednogłośnie za.

Poprawka uzyskała poparcie, w związku z tym wykluczyliśmy głosowanie nad poprawką osiemnastą.

Poprawka dziewiętnasta.

Stanowisko rządu?

(Senator Ryszard Sławiński: Chcę zgłosić kolejną autopoprawkę w imieniu senatora Romaszewskiego, który upoważnił mnie do tego, żeby...)

Panie Senatorze, takiej sytuacji po prostu nie może być. Przymknęliśmy oko na to, że nie wszyscy senatorowie byli obecni, ale nawet poprzednia autopoprawka nie powinna być wniesiona. Takie działanie jest sprzeczne z regulaminem.

(Senator Ryszard Sławiński: Jasne, okej.)

A więc, niestety, nie możemy wprowadzić autopoprawki.

Stanowisko rządu w sprawie poprawki dziewiętnastej?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Negatywne.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Stanowisko Biura Legislacyjnego?

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Nie mam uwag.)

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki dziewiętnastej? (0)

Kto jest przeciwny? (5)

Kto się wstrzymał? (2)

Dziękuję bardzo.

Poprawka dwudziesta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Za.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Stanowisko Biura Legislacyjnego?

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Nie mam uwag.)

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki dwudziestej?

Jednogłośnie za.

Poprawka dwudziesta pierwsza. Wyklucza ona głosowanie nad poprawką dwudziestą drugą, dlatego prosiłabym o przedstawienie stanowiska rządu wobec obu poprawek.

Bardzo proszę, wnioskodawca.

Senator Ryszard Sławiński:

W imieniu wnioskodawców proponuję autopoprawkę polegającą na tym, że wykreślamy słowa "adresowanych do kobiet i mężczyzn" oraz w sformułowaniu "zawierające informacje powszechne" wyraz "powszechne" zastępujemy słowem "popularne".

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Panie Senatorze, na przyszłość trzeba albo przyprowadzać wszystkich wnioskodawców albo robić tak, że mniej osób wnioskowało, bo...

(Senator Ryszard Sławiński: Pani Przewodnicząca, przyjmuję tę uwagę z pokorą w imieniu wszystkich wnioskodawców tych poprawek.)

Ale nas obowiązuje regulamin. A więc prostu lepiej będzie, jeżeli liczba wnioskodawców będzie mniejsza. Wtedy łatwiej wprowadzać autopoprawki na posiedzeniu komisji.

Stanowisko rządu wobec poprawki z tą autopoprawką?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Rozumiem, że pozostanie pkt 6 w brzmieniu: "publikacji zawierających informacje popularne, w szczególności..." i dalej tak, jak w przepisie. Przy tej autopoprawce stanowisko rządu jest za.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Mam pytanie do pana senatora Sławińskiego, bo występował on razem z senatorami: Doktorowicz, Kempką, Pawełkiem i Gładkowskim.

(Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc: I Romaszewskim.)

Senator Romaszewski występował osobno. Wobec tego, jeżeli państwo zgłoszą taką autopoprawkę...

(Senator Ryszard Sławiński: Jestem zdumiony panem senatorem Romaszewskim.)

Pan senator Romaszewski zgłaszał tę poprawkę samodzielnie. Wobec tego, jeżeli państwo zgłaszają taką autopoprawkę, to wydzielimy poprawkę pana senatora Romaszewskiego, która teraz będzie poprawką najdalej idącą i musimy najpierw nad nią głosować.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Rozumiem, że w tej chwili...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak.

(Senator Ryszard Sławiński: To jest poprawka Romaszewskiego.)

Romaszewskiego.

Pani Minister, w tej chwili głosowalibyśmy nad poprawką pana senatora Romaszewskiego, dokładnie tej treści, która jest w poprawce dwudziestej pierwszej.

Jakie jest stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Przeciw.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki pana senatora Romaszewskiego?

Kto jest przeciwny?

Jednogłośnie przeciw.

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka dwudziesta pierwsza lit. a, senatorów: Sławińskiego, Doktorowicz, Kempki, Pawełka i Gładkowskiego, z autopoprawką, poparta przez rząd.

Biuro Legislacyjne nie ma uwag?

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Nie mam uwag.)

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za tą poprawką?

Jednogłośnie za. Dziękuję.

Poprawka dwudziesta druga została wykluczona.

Poprawki dwudziesta trzecia i dwudziesta czwarta także wzajemnie się wykluczają.

Stanowisko rządu w sprawie poprawki dwudziestej trzeciej?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Przeciw.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Stanowisko Biura Legislacyjnego?

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

To jest państwa decyzja merytoryczna, ale trudno się spodziewać, że na czasopismach importowanych będzie uwidoczniona wysokość nakładu, jeżeli takiego obowiązku nie ma w krajach, w których są wydawane. Więc, z powodów tylko zdroworozsądkowych, poddaję to pod...

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Pani minister?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Proponujemy odrzucenie tej poprawki i nie przemawia przez nas jakiś wzgląd enigmatyczny, tylko argument, że wydawanie czasopisma w kraju nie oznacza, iż jest ono drukowane w Polsce. W związku z tym poprawka wprowadzałaby wiele niejasności i dlatego jesteśmy przeciw.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Czy wnioskodawcy chcą zabrać głos? Nie chcą.

Wobec tego przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciwny?

Jednogłośnie przeciw.

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dwudziesta czwarta, Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Za.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Stanowisko Biura Legislacyjnego?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Czyli głosujemy.

Kto jest za?

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta piąta, pana senatora Romaszewskiego.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Rząd jest przeciwny tej poprawce.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Biuro Legislacyjne?

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Nie mam uwag.)

Dziękuję.

Wnioskodawcy nie ma.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za poprawką? (0)

Kto jest przeciwny? (6)

Kto się wstrzymał? (1)

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Nad poprawką dwudziestą szóstą i dwudziestą siódmą już głosowaliśmy.

Kto jest za przyjęciem ustawy wraz z przyjętymi poprawkami?

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Skończyliśmy głosowanie nad ustawą o podatku od towarów i usług.

Dziękujemy gościom. Jeśli jednak chcą pozostać z nami dalej, zapraszamy do uczestnictwa w obradach komisji.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Sprawozdawcą jestem ja.

Pozostają nam do rozpatrzenia poprawki zgłoszone do ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Będziemy pracować w ten sam sposób: stanowisko rządu, stanowisko Biura Legislacyjnego i głosowanie.

Poczekamy na przedstawiciela biura. Już jest.

Bardzo proszę, Pani Minister, o przedstawienie stanowiska rządu w stosunku do pierwszej poprawki.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Negatywne.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Nie mamy uwag legislacyjnych.)

Przystępujemy zatem do głosowania.

Kto jest za poprawką? (0)

Kto jest przeciwny? (6)

Kto się wstrzymał? (1)

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka druga, przyjęta już wcześniej przez komisję.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Takie samo jak poprzednio, za.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Biuro Legislacyjne?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Poprawka ma charakter dostosowujący do ustawy o podpisie elektronicznym.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem poprawki?

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Kolejna poprawka, trzecia, przyjęta wcześniej przez komisję.

Pani Minister, może umówimy się w ten sposób, także z Biurem Legislacyjnym, że przy wszystkich poprawkach, które przyjęliśmy wcześniej, już nie będę pytała o stanowisko, chyba, że byłyby jakieś dodatkowe uwagi.

Wobec tego przystępujemy do głosowania nad poprawką trzecią.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawka czwarta.

Kto jest za jej przyjęciem?

Jednogłośnie za.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Przyjęcie poprawki piątej wyklucza głosowanie nad poprawką szóstą.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Do poprawki piątej - negatywne.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Stanowisko Biura Legislacyjnego?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Nie mam zastrzeżeń. Dziękuję.)

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem poprawki piątej? (0)

Kto jest przeciwny?

Jednogłośnie przeciw.

Poprawka została odrzucona.

Poprawka szósta.

Kto jest za jej przyjęciem poprawki szóstej?

Jednogłośnie za.

Dziękuję bardzo. Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawka siódma.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Stanowisko rządu jest negatywne dlatego, że przyjęcie tej poprawki oznaczałoby dwuinstancyjność interpretacji.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Biuro Legislacyjne?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Nie mam zastrzeżeń.)

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki? (0)

Kto jest przeciwny? Jednogłośnie przeciw.

Poprawka została odrzucona.

Nad poprawkami ósmą i dwudziestą drugą należy głosować łącznie. Są to poprawki panów senatorów Smoktunowicza i Chronowskiego.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Rząd jest przeciw i stanowisko to było szeroko omawiane na posiedzeniu plenarnym.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Stanowisko Biura Legislacyjnego?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Wyjaśnię tylko, że istotą tej poprawki jest skreślenie pktu 18. Reszta jest konsekwencję tego skreślenia. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki ósmej? (0)

Kto jest przeciwny? (6)

Kto się wstrzymał? (1)

Poprawki ósma i dwudziesta druga nie uzyskały poparcia komisji.

Poprawka dziewiąta.

Kto jest za jej przyjęciem? Jednogłośnie za.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawka dziesiąta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Rząd jest przeciw dlatego, że jest to poprawka wyjątkowo niekorzystna dla podatników.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Stanowisko Biura Legislacyjnego?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Dziękuję, nie mam zastrzeżeń.)

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki? (0)

Kto jest przeciwny?

Jednogłośnie przeciw. Dziękuję bardzo.

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka jedenasta, wcześniej przyjęta przez komisję.

Kto jest za przyjęciem poprawki?

Jednogłośnie za. Dziękuję.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawka dwunasta należy do poprawek przyjętych wcześniej przez komisję.

Kto jest za jej przyjęciem?

Jednogłośnie za.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawka trzynasta była również dyskutowana i przyjęta na posiedzeniu komisji.

Kto jest za?

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawka czternasta, pana senatora Janowskiego.

Pani Minister, proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Stanowisko rządu jest negatywne. Poprawka dotyczy wyłączenia "pracowników". Użycie tego słowa w liczbie mnogiej oznacza, że jeżeli sprawą zajmuje się jeden pracownik, to nie może być wyłączony, choć zachodzą wszystkie przesłanki. Dlatego jesteśmy przeciwni tej poprawce.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Biuro Legislacyjne?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Rzeczywiście, można to tak interpretować. Dlatego mimo, że poprawka sprawia wrażenie językowej, nie jest słuszna.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg: To nie jest poprawka językowa.)

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Kto jest za przyjęciem poprawki czternastej? (0)

Kto jest przeciwny?

Jednogłośnie przeciw.

Poprawka została odrzucona.

Poprawka piętnasta, senatora Janowskiego.

Bardzo proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Ta poprawka również, wbrew pozorom, jest niekorzystna dla podatnika. Dotyczy ona domniemania pełnomocnictwa małżonka w drobnych kwestiach. Jesteśmy przeciw.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Stanowisko Biura Legislacyjnego?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Dziękuję, nie mam zastrzeżeń.)

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki piętnastej? (0)

Kto jest przeciwny?

Jednogłośnie przeciw.

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka szesnasta, również senatora Janowskiego.

Bardzo proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Poprawka ta wiąże się z zasadą czynnego udziału strony w postępowaniu. Propozycje pana senatora ten udział ograniczają, w związku z tym nie są korzystne dla przedsiębiorców. Dlatego też wnioskuję o odrzucenie tych poprawek.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Biuro Legislacyjne?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Nie mamy zastrzeżeń, dziękuję.)

Dziękuję.

Kto jest za przyjęciem poprawki szesnastej? (0)

Kto jest przeciwny?

Jednogłośnie przeciw.

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka siedemnasta, również pana senatora Janowskiego.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Stanowisko rządu jest negatywne, bowiem poprawka znowu jest niekorzystna dla podatnika.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę Biuro Legislacyjne.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Nie mamy zastrzeżeń.)

Dziękuję.

Kto jest za przyjęciem poprawki siedemnastej? (0)

Kto jest przeciwny?

Jednogłośnie przeciw. Dziękuję.

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka osiemnasta, pana senatora Janowskiego.

Bardzo proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

W naszej ocenie poprawka jest zbędna, bowiem tę kwestię regulują inne przepisy.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Biuro Legislacyjne?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Nie mam zastrzeżeń.)

Dziękuję.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki osiemnastej? (0)

Kto jest przeciwny?

Jednogłośnie przeciw. Dziękuję.

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka dziewiętnasta, pana senatora Janowskiego.

Bardzo proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Poprawka ta niczego nie wnosi do treści obecnego przepisu, jednak z językowego punktu widzenia jest lepsza niż dotychczas przyjęta wersja, w związku z tym można ją przyjąć.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Biuro Legislacyjne?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Dziękuję, nie mamy zastrzeżeń.)

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki dziewiętnastej?

Jednogłośnie za. Dziękuję.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawki dwudziesta, pana senatora Janowskiego.

Bardzo proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Stanowisko rządu jest negatywne. Kwestia dotyczy przesłanek odmowy wszczęcia postępowania, które wymienia przepis. Jednak ten kij ma dwa końce, może się więc tak zdarzyć, że zaistnieją inne okoliczności, które powinny być przesłanką wznowienia postępowania, na przykład stan faktyczny. Wykreślenie wyrazów "w szczególności" uniemożliwiałoby takie działanie i byłoby to niekorzystne dla podatnika.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo.

Stanowisko Biuro Legislacyjnego?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Nie mam zastrzeżeń.)

Dziękuję.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki dwudziestej? (0)

Kto jest przeciwny?

Jednogłośnie przeciw.

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka dwudziesta pierwsza, już przyjęta przez komisję.

Kto jest za przyjęciem poprawki dwudziestej pierwszej?

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Nad poprawkami dwudziestą trzecią i dwudziestą szóstą należy głosować łącznie. Są to poprawki Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Poprawki dwudziesta trzecia i dwudziesta szósta uzyskały poparcie komisji.

Poprawka dwudziesta czwarta, również przyjęta wcześniej przez komisję.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawka dwudziesta piąta, senator Genowefy Ferenc. W tej poprawce wnoszę o to, aby tekst jednolity ustawy został ogłoszony w ciągu trzech miesięcy od dnia ogłoszenia niniejszej ustawy. Jak wiemy, do wprowadzono do niej bardzo dużo zmian, w związku z tym wszystkim przyda się tekst jednolity.

Stanowisko rządu? Tutaj akurat marszałek...

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg: Mnie nie wypada wypowiadać się o obowiązkach marszałka.)

...wykonuje ustawę, więc nie wypada.

Biuro Legislacyjne?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Nie mam zastrzeżeń, wszystko jest poprawne.)

Kto jest za przyjęciem poprawki dwudziestej piątej?

Jednogłośnie za.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Kto jest za przyjęciem ustawy wraz z przyjętymi poprawkami?

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Kto był sprawozdawcą komisji? Pan senator Drzęźla. Rozumiem, że teraz również nim będzie.

Dziękuję bardzo.

Posiedzenie uważam za zamknięte.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg: Pani Przewodnicząca, przepraszam, jeśli można, jedno słowo.)

Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg:

Chciałabym serdecznie podziękować...

(Brak nagrania)

...szczególnie nad ordynacją podatkową. Serdecznie dziękuję w imieniu rządu, w imieniu ministra finansów, a także we własnym. Ponieważ zaczynają się wakacje parlamentarne i nie będziemy już mieli okazji widzieć się, życzę państwu wypoczynku i tego, aby odetchnęli państwo od podatków, bo ostatnio rzeczywiście mieliśmy do czynienia z maratonem. Zaraz po wakacjach mamy - o zgrozo - kolejny pakiet podatkowy i trzeba nabrać sił. Dziękując raz jeszcze życzę udanego urlopu. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo. Pani minister również życzymy, aby odetchnęła pani od poszczególnych pakietów. Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 20 minut 47)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.