Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (397) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych (48.)

oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej (57.)

w dniu 6 sierpnia 2002 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych.

(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 55)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej Genowefa Grabowska)

Przewodnicząca Genowefa Grabowska:

Pozwolą państwo, że otworzę wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, a także podziękuję panu przewodniczącemu za oddanie mi przewodniczenia w tej materii.

Mamy do rozpatrzenia ustawę o zmianie ustawy o finansach publicznych. Jest wniosek Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych o przyjęcie ustawy bez poprawek. Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej wnosi o wprowadzenie jednej poprawki. Zanim poddam pod głosowanie pierwszy wniosek, pozwolą państwo, że króciutko przedstawimy sens poprawki. Autorem jest pan senator Jamróz.

Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o zreferowanie tej propozycji.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Dziękuję bardzo.

Poprawka polega na tym, aby przestała obowiązywać zasada, iż wykorzystanie w sposób niezgodny z przeznaczeniem lub bez zachowania odpowiednich procedur środków pochodzących ze źródeł zagranicznych wyklucza prawo do ubiegania się o przyznanie tych środków przez kolejne trzy lata. Zasada ta nie znalazła się w tej ustawie bez przyczyny - podobna obowiązuje w ustawie o finansach publicznych odnośnie dotacji z budżetu państwa. Dziękuję.

Przewodnicząca Genowefa Grabowska:

Dziękuję bardzo.

Rozumiem, że przedłożenie rządowe było w takiej postaci, w jakiej zostało przez pana przytoczone.

Bardzo proszę, pan senator Wittbrodt.

Senator Edmund Wittbrodt:

Myślę, że biuro wprowadza nas nieco w błąd, bowiem intencja pana senatora Jamroza nie była taka, żeby przestał obowiązywać trzyletni zakaz ubiegania się o fundusze. Chodzi o to, żeby tej kwestii nie regulować w akcie prawnym rangi ustawowej. Są regulacje niższego rzędu, które dotyczą w ogóle środków, którymi się dysponuje.

Poza tym była jeszcze wątpliwość zgłoszona przez pana senatora Kulaka, dotycząca ewentualnych zastrzeżeń do tego, że wprowadzamy zakaz składania kolejnego wniosku - bo jest to zakaz - i to jeszcze w drodze ustawy. A więc intencją poprawki nie było zniesienie zakazu, lecz spowodowanie, żeby ta kwestia nie była regulowana na poziomie ustawy.

Przewodnicząca Genowefa Grabowska:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Rzecz w tym, że formalnie i tak poprawka sprowadza się do skreślenia tego przepisu z ustawy, a więc pozostajemy w zawieszeniu, bowiem nie wprowadzamy go nigdzie indziej. A więc na tym etapie, jeżeli ustawa wychodzi, to pozostawia otwartą kwestię, którą my w ustawie odsuwamy.

Bardzo proszę, pan senator Kulak.

Senator Zbigniew Kulak:

Chodzi o to, żeby nie zamykać komuś w ogóle możliwości składania wniosków, bowiem to ten, kto daje pieniądze, musi ostatecznie ustalić w swoich regulaminach, komu da, a komu nie da. My w tej ustawie zablokujemy w ogóle możliwość składania wniosków. Proponujemy tę poprawkę po to, żeby nie wiązać rąk wnioskodawcom, i myślę, że jest ona rozsądna.

Przewodnicząca Genowefa Grabowska:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Czy pan senator Wittbrodt chce zabrać głos w tej materii?

Senator Edmund Wittbrodt:

To właśnie o to chodzi - jeżeli takiego zakazu nie ma w regulacjach dotyczących samych środków, to nie ma potrzeby tworzenia go w ustawie.

Przewodnicząca Genowefa Grabowska:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Na pewno wszyscy chcielibyśmy poznać stanowisko strony rządowej. Nie ma przedstawiciela rządu?

(Głos z sali: Nie ma.)

Nie ma rządu?

(Głos z sali: Ale myśmy przekonali rząd na posiedzeniu.)

(Głos z sali: Jak to nie ma rządu? Jest rząd.)

Ale na tej sali.

(Głos z sali: Jest, tylko akurat nie ten resort) (Wesołość na sali)

Pan senator Kulak, proszę bardzo.

Senator Zbigniew Kulak:

O ile pamiętam, na posiedzeniu komisji zdołaliśmy przekonać do tej poprawki przedstawiciela resortu, a więc w tej chwili nie jest to działanie wykorzystujące jego nieobecność.

Przewodnicząca Genowefa Grabowska:

Jeszcze raz zapytam Biuro Legislacyjne: czy wniesienie tej poprawki wpływa na kształt ustawy i czy powoduje jakiekolwiek konsekwencje finansowe, organizacyjne lub inne?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

To znaczy brak tego przepisu w ustawie?

(Przewodnicząca Genowefa Grabowska: Przyjęcie tej poprawki, czyli skreślenie w art. 1 pkt 6 i w art. 30d ust. 3.)

Przyjęcie tej poprawki spowoduje, że tej zasady nie będzie w ustawie, a takie sprawy może regulować tylko ustawa. Wyjaśnię, że jest tu pewien, być może niezręczny, skrót myślowy, polegający na tym, że projekt wyklucza prawo do ubiegania się o przyznanie środków. Oczywiście chodzi tu o skuteczne ubieganie się. Posłużono się tu konstrukcją, która już jest w ustawie i, trzeba przyznać, nie jest dobra. Myślę jednak, że wszyscy prawnicy interpretują to następująco: nikomu nie można zabronić ubiegania się o fundusze, można mu ich po prostu nie przyznać. Dziękuję.

Przewodnicząca Genowefa Grabowska:

Wszystkim pewnie chodzi o to, aby taka osoba nie otrzymała środków, natomiast ten przepis spowoduje, że nie ma ona tytułu do tego, by złożyć wniosek o ich przyznanie.

W tej sytuacji pozwolą państwo, że będziemy głosowali kolejno - najpierw nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, a jeżeli ten wniosek przejdzie, to nie będziemy głosować nad wnioskiem o wprowadzenie poprawki. Jeżeli zaś nie przejdzie, to skupimy się nad poprawką.

Kto z państwa jest za przyjęciem ustawy bez poprawek, proszę o podniesienie ręki. (0)

Kto z państwa jest przeciw? (15)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję.

Wniosek nie przeszedł.

Przechodzimy do wniosku drugiego, w którym chodzi o wprowadzenie poprawki już przyjętej przez komisję.

Kto z państwa jest za tym, aby zgodnie z treścią poprawki, wprowadzić zmianę w przepisie? (15)

Dziękuję bardzo.

Pytam, kto jest przeciw i kto się wstrzymał, ale nie jest to niepotrzebne, bo poprawka przeszła jednogłośnie.

Teraz, może nie do końca zgodnie z regulaminem, zapytam o przyjęcie całej ustawy wraz z tą poprawką.

Kto z państwa jest za przyjęciem ustawy z tą poprawką.

Jednogłośnie "za". Dziękuję bardzo.

Pozostaje nam jeszcze sprawa wyznaczenia sprawozdawcy naszych dwóch komisji. Bardzo proszę o propozycję. Pan senator Graczyński i pan senator Wittbrodt byli sprawozdawcami naszych komisji.

Czy można prosić pana senatora?

(Senator Edmund Wittbrodt: Tak.)

Dziękuję bardzo.

Rozumiem, że obydwie komisje wyrażają na to zgodę.

W tej sytuacji, w imieniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, dziękuję panu przewodniczącemu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych i tym członkom komisji, którzy mogą się już oddalić. Państwu i panu przewodniczącemu życzę miłej pracy. Dziękuję.

Senator Jerzy Markowski:

Dziękuję. Pozostajemy z wdzięcznością za uprzejme życzenia.

Dziękuję, Pani Senator.

(Koniec posiedzenia o godzinie  20 minut 03)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.