Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny z 25. posiedzenia

Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych

w dniu 14 maja 2002 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o likwidacji Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego oraz o zmianie ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego i ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Markowski)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Otwieram posiedzenie komisji poświęcone rozpatrzeniu ustawy o likwidacji Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego oraz o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości - druk senacki nr 108.

Witam serdecznie panią minister wraz ze współpracownikami.

Zaczęlibyśmy może od przedstawienia stanowiska rządu w tej kwestii, ponieważ jest to, jak sądzę, fizyczny przykład realizacji rządowego programu o trójczłonowej nazwie.

Proszę bardzo, Pani Minister, gdyby była pani uprzejma...

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Małgorzata Okońska-Zaremba:

Panie Przewodniczący! Szanowni Panowie Senatorowie!

Przedłożenie rządowe ma doprowadzić tak naprawdę do połączenia Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, doprowadzając do likwidacji PARR i do przejęcia jej zadań i kompetencji przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Rząd chciałby prosić Wysoką Izbę o przyjęcie propozycji skierowanej przez Sejm do Senatu. Nie wiem, czy Pan Przewodniczący pozwoli, ale chciałabym ustosunkować się do dwóch sugestii zgłoszonych w opinii Biura Legislacyjnego.

(Przewodniczący Jerzy Markowski: Bardzo proszę, Pani Minister.)

Chcielibyśmy, aby te sugestie nie zostały uwzględnione przez członków komisji. Jeżeli chodzi o pierwszą kwestię związaną z możliwością wprowadzenia do ustawy nowego zapisu, mówiącego o tym, na co mogą być przeznaczone środki powstałe w wyniku likwidacji agencji, chcieliśmy poinformować Wysoką Izbę, iż Polska Agencja Rozwoju Regionalnego nie była beneficjentem darowizn, spadków i zapisów. Gdyby tak było, faktycznie musielibyśmy spowodować wykorzystanie tych środków na podstawie innych przepisów prawnych, zgodnie z intencją darczyńcy. Ponieważ w PARR nie było takiej sytuacji, nie ma potrzeby dokonywania uściślenia zasugerowanego przez Biuro Legislacyjne.

Druga sugestia jest związana z wprowadzeniem nowych przepisów umożliwiających stronie odstąpienie od umowy wcześniej zawartej z Polską Agencją Rozwoju Regionalnego, jeżeli ta strona nie chce realizować zadania w związku z przekształceniem i przejęciem przez PARP zadań PARR.

Jesteśmy przeciwnikami takiego rozwiązania, ponieważ dotyczy to zupełnie innej sytuacji niż ta, która występowała w ustawie o Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w chwili, kiedy ta agencja powstawała, gdyż tam stroną i podmiotem był tak naprawdę podmiot polski, myśmy tworzyli nowy byt prawny.

Natomiast jeżeli chodzi o likwidację Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, mamy do czynienia z umową międzynarodową. Ponieważ jesteśmy w ostatniej fazie kontraktowania tych środków, nie wyobrażamy sobie, żeby teraz niejako ze względu na zmianę nazwy instytucji, która obsługuje te środki, powstała możliwość, aby strona takiej umowy rozwiązała z nami porozumienie wstępne. Groziłoby to nam utratą dość dużych środków finansowych. Pragnę przypomnieć, że Komisja Europejska jest poinformowana o procesie łączenia - jeżeli można tak to nazwać - tych dwóch agencji i nie zgłaszała co do tego żadnych zastrzeżeń. Nie chcielibyśmy więc tworzyć takiej możliwości prawnej, aby ktoś mógł się wycofać z tych porozumień na etapie kontraktowania środków. W związku z tym prosimy członków komisji o nieprzychylenie się do tej sugestii. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Pani Minister.

Czy państwo macie pytania?

Mam pytanie do pani minister. Proszę mi przypomnieć z łaski swojej, kiedy i z czego utworzono Polską Agencję Rozwoju Regionalnego.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Małgorzata Okońska-Zaremba:

Fundacja - bo to nie była agencja - pod nazwą Polska Agencja Rozwoju Regionalnego została ustanowiona przez skarb państwa w dniu 16 czerwca 1993 r. To była fundacja, nie agencja, dlatego musimy likwidować ją w innym trybie niż większość jednostek centralnych.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Pamiętam, że w ubiegłym roku był jakiś ruch wokół tych instytucji. Na czym to polegało? Proszę mi z łaski swojej przypomnieć.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Małgorzata Okońska-Zaremba:

Ten ruch nie dotyczył Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, tylko utworzenia Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z dniem 1 stycznia 2001 r., w wyniku przekształcenia innej fundacji. Tak naprawdę najnowszym bytem prawnym - zresztą wydaje się, że w opinii zainteresowanych, czyli organizacji przedsiębiorców, doskonale spełniających swoją rolę - jest więc Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która ma być teraz agencją wiodącą w tych właśnie sprawach.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Jaki poziom zatrudnienia przewidują państwo w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Małgorzata Okońska-Zaremba:

Obecnie przewidujemy zatrudnienie około stu, stu dwudziestu osób. Pragnę przypomnieć Wysokiej Izbie, że z dniem 31 marca została zlikwidowana Agencja Techniki i Technologii, której kompetencje i zadania również przejęła Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Gdyby zrobić rachunek, to ile agencji przestało istnieć na rzecz tej jednej? Jaki byłby bilans zatrudnienia?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Małgorzata Okońska-Zaremba:

Panie Przewodniczący, jeśli Pan pozwoli, poproszę o udzielenie odpowiedzi na to pytanie pana Włodzimierza Dzierżanowskiego, pełniącego obowiązki prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Pełniący Obowiązki Prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Włodzimierz Dzierżanowski:

Bardzo dziękuję.

Oczywiście precyzyjnie na to pytanie będzie można odpowiedzieć za trzy miesiące, ale według naszych założeń po połączeniu tych trzech instytucji łącznie będzie pracowało przynajmniej o trzydzieści osób mniej.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czyli dotychczas w tych trzech instytucjach pracowało sto pięćdziesiąt osób?

Pełniący Obowiązki Prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Włodzimierz Dzierżanowski:

W Agencji Techniki i Technologii było czterdzieści osób, w Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego też coś około tego, a u nas - około siedemdziesięciu.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Rozumiem, że ta agencja korzysta z technicznych warunków będących do dyspozycji ministra gospodarki, tak? Czy ma swoje środki?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Chodzi mi o nową Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Pełniący Obowiązki Prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Włodzimierz Dzierżanowski:

Nie, Panie Przewodniczący. Niestety, minister gospodarki nie ma obiektów czy powierzchni, gdzie ta agencja mogłaby pracować. To jest powierzchnia po prostu wynajmowana na rynku.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Jakie będą źródła finansowania tej agencji?

Pełniący Obowiązki Prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Włodzimierz Dzierżanowski:

Są dwa główne źródła finansowania. Po pierwsze, jest to coroczna dotacja podmiotowa na realizację celów statutowych czy celów ustawowych agencji ze środków krajowych.

Drugie źródło to środki pochodzące z Unii Europejskiej, z programu Phare, przyznawane przede wszystkim w ramach programu "Spójność społeczno-gospodarcza". Są one przeznaczone na rozwój infrastruktury, małych i średnich przedsiębiorstw oraz na tak zwany rozwój zasobów ludzkich - to są zadania, które agencja wykonuje i będzie wykonywać dla ministra pracy.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Jaki państwo przewidują roczny budżet tej agencji?

Pełniący Obowiązki Prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Włodzimierz Dzierżanowski:

Tegoroczny budżet bez budżetu Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego to jest około 200 milionów zł, sto kilkadziesiąt milionów zł. Bardzo trudno jest powiedzieć, ile to jest rocznie pieniędzy, ponieważ pieniądze pharowskie są wydawane w cyklach trzyletnich, one się na siebie nawzajem nakładają. W planie finansowym jest to 150-180 milionów zł rocznie, ale zależy to od roku.

Po dołączeniu Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego będzie to znacznie więcej, ponieważ ostatnia trzyletnia edycja programu "Spójność społeczno-gospodarcza" wynosi około 170 milionów euro, które kolejno będą się na siebie mniej więcej nakładać, tak że to będą znacznie większe środki.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Proszę mi przypomnieć z łaski swojej, które osoby były przewodniczącymi tych agencji? Po kolei: kto był przewodniczącym czy prezesem Agencji Techniki i Technologii?

Pełniący Obowiązki Prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Włodzimierz Dzierżanowski:

Prezesem Agencji Techniki i Technologii w momencie jej likwidacji był doktor Karol Lityński. Prezesem Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego jest pan doktor Marek Kozak. Prezesem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości do stycznia była obecna pani minister Krystyna Gurbiel, podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej. W tej chwili, jeszcze dziś, ja jestem pełniącym obowiązki prezesa tej agencji.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czy państwo senatorowie mają pytania?

Jesteśmy w gronie na tyle reprezentatywnym, że możemy głosować.

Czy pan mecenas chciałby wrócić do swoich uwag, polemizując ze stanowiskiem rządu? Jesteśmy otwarci na każdy nowy pogląd.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Panie Przewodniczący, ja te poprawki tylko zasugerowałem. Były one inspirowane tylko i wyłącznie sytuacją, kiedy powstawała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, kiedy była likwidowana inna fundacja. Nie znam w ogóle statutu Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego i nie wiem, jakie były jej przychody. Taka była intencja pierwszej poprawki - wspomniałem o tym w opinii.

Druga poprawka zawiera jeszcze bardziej "miękką" sugestię, nie upieram się więc przy tych poprawkach. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Bardzo dziękuję.

Czy są jeszcze jakieś pytania?

Wobec tego poddaję pod głosowanie projekt ustawy zawartej w druku nr 108.

Kto z państwa jest za przedłożeniem sejmowym? (4)

(Głos z sali: Jednogłośnie.)

Bardzo dziękuję.

Sprawozdawcą będzie pan senator Andrzej Chronowski, tak?

(Senator Andrzej Chronowski: Tak rozkazał przewodniczący.)

Nie rozkazał - przewodniczący zawsze pyta. Po prostu wszyscy chcemy się obdzielić tymi łaskami. Później pan nam powie, że nierównomiernie rozdaję dobra...

Bardzo państwu dziękuję. Dziękuję, Pani Minister.

(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 30)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.