13 grudnia 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywała ustawę o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra gospodarki Marka Kossowskiego na temat rozwiązań przyjętych w ustawie. Zapoznali się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa stanowi, że minister gospodarki będzie określał wymagania jakościowe oleju napędowego stosowanego w pojazdach z zapłonem samoczynnym. Ponadto ustawa określa zakres odpowiedzialności za wprowadzenie do obrotu paliw niezgodnych z określonymi parametrami jakościowymi. Funkcję zarządzającego systemem będzie pełnić prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, któremu podlega Inspekcja Handlowa. Do zadań urzędu należeć będzie m.in. prowadzenie wykazu stacji paliwowych, nadawanie numerów identyfikacyjnych stacjom paliwowym, prowadzenie wykazu akredytowanych laboratoriów, sporządzonego na podstawie danych udostępnianych przez Polskie Centrum Akredytacji, opracowywanie rocznych zbiorczych raportów dotyczących jakości paliw, przekazywanych Radzie Ministrów i Komisji Europejskiej.

Badania jakości paliw ciekłych będą wykonywać akredytowane laboratoria, będące w wykazie laboratoriów prowadzonym przez zarządzającego systemem.

W opinii rządu, koszt wprowadzenia w życie ustawy wyniesie w 2004 roku 11,5 mln zł.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować wprowadzenie 1 poprawki do omawianej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Bogusława Mąsiora.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych.

Po wysłuchaniu informacji wiceministra M. Kossowskiego senatorowie w dyskusji nie zgłosili zastrzeżeń do omawianej nowelizacji.

Sejm przedłużył obowiązywanie przepisu o wyłączeniu kopalń z przepisów prawa upadłościowego w czasie postępowania oddłużeniowego.

W opinii rządu, który był autorem projektu, nieprzedłużenie wyłączenia z prawa upadłościowego spowodowałoby w 2003 r. niekontrolowaną upadłość spółek węglowych. Obecnie długi górnictwa wynoszą około 20 mld zł.

Ponadto nowelizacja sejmowa zakłada, że przedsiębiorstwa górnicze będą miały obowiązek zatrudniania w pierwszej kolejności pracowników likwidowanych kopalń. Kopalnie przeznaczone do likwidacji będą musiały płacić opłaty i kary samorządom, natomiast zwolnione będą z opłat ekologicznych.

Ustawa zobowiązuje też przedsiębiorstwa górnicze do zapewnienia środków na sfinansowanie kosztów restrukturyzacji zatrudnienia, przewiduje także rezygnację z tzw. urlopów górniczych, przy czym osoby, które już są objęte urlopami, nadal będą z nich korzystały.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów publicznych postanowiła zaakceptować nowelizację sejmową i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Bernarda Drzeźlę.