U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 22 lipca 2005 r.
w sprawie ustawy o Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 8 lipca 2005 r. ustawy o Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 4 w ust. 1 w pkt 1: a) w lit. a wyrazy "poprzedni rok budżetowy" zastępuje się wyrazami "rok budżetowy poprzedzający rok, na który składany jest projekt ustawy budżetowej", b) w lit. b wyrazy "poprzednim roku budżetowym" zastępuje się wyrazami "roku budżetowym poprzedzającym rok, na który składany jest projekt ustawy budżetowej", c) w lit. c wyrazy "poprzedni rok podatkowy" zastępuje się wyrazami "rok podatkowy poprzedzający rok, na który składany jest projekt ustawy budżetowej"; |
2) |
w art. 4 w ust. 1 w pkt 1 w lit. c po wyrazie "odliczonymi" dodaje się wyrazy ", na podstawie art. 27d ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.),"; |
3) |
w art. 5 ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Rada Ministrów wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 2, uwzględnia: 1) wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie; 2) liczbę dzieci, w wieku od 6 do 18 lat, zameldowanych na terenie gminy na pobyt stały; 3) udział dochodów własnych gminy przeznaczonych na cel realizowany przez Fundusz; 4) wskaźnik poziomu bezrobocia."; |
4) |
w art. 6: a) w ust. 1 kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się wyrazy "w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie.", b) skreśla się ust. 2 i 3 oraz oznaczenie ust. 1. |
WICEMARSZAŁEK SENATU
Ryszard JARZEMBOWSKI
Uzasadnienie
Na posiedzeniu w dniu 22 lipca 2005 r. Senat rozpatrzył ustawę o Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej i wprowadził do jej treści 4 poprawki.
Poprawka nr 1 zmierza do tego, aby wysokość środków z budżetu państwa stanowiących przychód Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej obliczana była na podstawie danych z roku poprzedzającego rok, na który składany jest projekt ustawy budżetowej. Wprowadzając tą poprawkę Senat uwzględnił argumentację przedstawicieli Ministra Finansów, że niewykonalne jest przekazywanie środków z budżetu państwa w wysokości ustalonej w oparciu o dane za poprzedni rok.
Poprawka nr 2 uściśla, że zmieniany przepis dotyczy zmniejszenia podatku, o którym mowa w art. 27d ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), a nie ulgi, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 tej ustawy.
Poprawka nr 3 zmienia wytyczne, które będzie musiała uwzględnić Rada Ministrów określając, w drodze rozporządzenia, terminy przekazywania środków Funduszu gminom oraz sposób ustalenia wysokości tych środków, w szczególności Rada Ministrów nie będzie musiała brać pod uwagę udziału nakładów na oświatę w budżecie gminy. Wprowadzając tą poprawkę Senat miał na uwadze, aby sposób ustalania wysokości środków z Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej, które trafiać będą do gmin, uwzględniał rzeczywistą sytuację materialną gminy i poziom życia w gminie.
Poprawka nr 4 zmierza do tego aby, środki Funduszu przeznaczane były na pomoc materialną dla uczniów określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie. Zdaniem Senatu skreślane ust. 2 i 3 w art. 6 mogły budzić wątpliwości interpretacyjne sugerując, że w przypadku pomocy materialnej dla uczniów finansowanej ze środków Funduszu będzie się stosować jedynie art. 90f ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Interpretacja taka jest uzasadniona, jeśli weźmiemy pod uwagę, że skreślany ust. 3 w art. 6 stanowi powtórzenie art. 90m ustawy o systemie oświaty.