U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 22 lipca 2005 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 8 lipca 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 5, w ust. 4 przed wyrazem "odzysku" skreśla się wyrazy "tego samego";

2)

w art. 1 w pkt 8 w lit. c wyrazy "po ust. 12 dodaje się ust. 12a" zastępuje się wyrazami "po ust. 12a dodaje się ust. 12b" oraz ust. 12a oznacza się jako ust. 12b;

3)

w art. 1 w pkt 10:

a) w art. 16a w pkt 3 po wyrazie "przedsiębiorców," dodaje się wyrazy "z wyłączeniem selektywnie zebranych odpadów, za których zagospodarowanie są odpowiedzialni przedsiębiorcy na podstawie przepisów odrębnych,",

b) w art. 16b po wyrazie "komunalnych" dodaje się wyrazy ", z wyłączeniem selektywnie zebranych odpadów, za których zagospodarowanie są odpowiedzialni przedsiębiorcy na podstawie przepisów odrębnych";

4)

w art. 1 w pkt 14 w lit. a i b, w pkt 16, w pkt 17 w lit. b, w pkt 19 w lit. b, w pkt 22 w lit. a oraz w pkt 23 w lit. c i d po użytych w różnym przypadku wyrazach "miejsce i sposób" dodaje się wyraz "magazynowania";

5)

w art. 1 w pkt 22 dodaje się lit. a1 w brzmieniu:

"a1) w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) miejsce i sposób magazynowania oraz rodzaj magazynowanych odpadów,",";

6)

w art. 1 w pkt 26 dodaje się lit. d1 w brzmieniu:

"d1) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Dokumenty ewidencji odpadów powinny zawierać następujące dane: imię i nazwisko, adres zamieszkania lub nazwę i adres siedziby posiadacza odpadów lub prowadzącego działalność w zakresie transportu odpadów.",";

7)

w art. 1 w pkt 33 w lit. c:

a) w ust. 8 w zdaniu końcowym skreśla się wyraz "komunalnych",

b) ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 8, określi w szczególności:

1) rodzaje frakcji zawartych w odpadach, które przekształcane termicznie w spalarni lub współspalarni odpadów, mogą być uznane za odpady stanowiące biomasę w rozumieniu odrębnych przepisów,

2) sposób ustalania ilościowego i energetycznego udziału odpadów stanowiących biomasę w bilansie energetycznym odzysku energii w spalarni lub współspalarni odpadów,

3) sposób dokumentowania ilościowego i energetycznego udziału odpadów stanowiących biomasę zaliczanych jako źródło odnawialne w bilansie energetycznym odzysku energii w spalarni lub współspalarni odpadów.";

8)

w art. 2 w pkt 1, ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zasady odzysku i unieszkodliwiania odpadów regulują odrębne przepisy.";

9)

w art. 2 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) w art. 2 w ust. 1 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) poziomie odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów - rozumie się przez to iloraz masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów w danym roku i masy odebranych odpadów komunalnych w tym roku,";";

10)

w art. 2 w pkt 3, w art. 4 w ust. 2 w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych odpadów niebezpiecznych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów,";

11)

w art. 2 w pkt 4 w lit. b, ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wykonywanie obowiązków, o których mowa w ust. 1, na terenie budowy należy do inwestora, o ile umowa pomiędzy inwestorem a wykonawcą robót budowlanych nie stanowi inaczej.";

12)

w art. 2 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) w art. 6a:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Rada gminy może w drodze uchwały, po uzyskaniu akceptacji mieszkańców w przeprowadzonym uprzednio referendum gminnym, przejąć od właścicieli nieruchomości wszystkie lub wskazane obowiązki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, 3b i 4.",

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a - 1j w brzmieniu:

"1a. Rada gminy może odstąpić od przeprowadzenia referendum, o którym mowa w ust. 1, oraz zdecydować w drodze uchwały o przejęciu od właścicieli nieruchomości obowiązków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, 3b i 4, odpowiednio na terenie gminy lub jej części, jeżeli:

1) na terenie gminy lub jej części właściciele nieruchomości nie mają możliwości zawarcia umowy z przedsiębiorcami prowadzącymi działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorcami prowadzącymi działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

2) przedsiębiorcy, o których mowa w pkt 1, posiadający łącznie ponad 50% udziałów w rynku nie wykonują obowiązków odpowiednio w zakresie:

a) prowadzenia selektywnego odbierania odpadów,

b) nieprzekraczania poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów,

c) transportu nieczystości ciekłych do stacji zlewnych.

1b. Rada gminy w uchwałach, o których mowa w ust. 1 i 1a, określa termin ich wejścia w życie.

1c. Z dniem wejścia w życie uchwały, o której mowa w ust. 1 albo w ust. 1a, wykonywanie przejętych obowiązków staje się zadaniem własnym gminy.

1d. Przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych posiadający zezwolenia na prowadzenie działalności w tym zakresie, w przypadku przyjęcia uchwał, o których mowa w ust. 1 i 1a, mogą prowadzić tę działalność do dnia utraty ważności posiadanych zezwoleń.

1e. Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wójt, burmistrz lub prezydent miasta podaje do publicznej wiadomości odpowiednio informację o:

1) obszarze lub części obszaru gminy, z których będą odbierane odpady lub nieczystości ciekłe,

2) wymaganiach, jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu powierzonych zadań, w szczególności o rodzaju i ilości pojazdów służących do transportu odpadów lub nieczystości ciekłych,

3) liczbie przedsiębiorców, którzy będą mogli prowadzić działania na wskazanym obszarze, a przy dopuszczeniu możliwości działania przez więcej niż jednego przedsiębiorcę - także szczegółowe kryteria podziału obszaru lub działań.

1f. W umowie na odbieranie odpadów komunalnych oraz przekazywanie ich do miejsc odzysku i unieszkodliwiania lub na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych do stacji zlewnych, strony są obowiązane zawrzeć odpowiednio co najmniej następujące postanowienia:

1) szczegółowe określenie zakresu powierzonych działań i obszaru gminy, na którym będą wykonywane,

2) czas obowiązywania umowy,

3) ustalenie wymagań, jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu powierzonych działań, dotyczących co najmniej rodzaju urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów, zasad ich rozmieszczania oraz utrzymywania we właściwym stanie sanitarnym, zasad i częstotliwości odbierania odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników bezodpływowych, rodzaju i ilości pojazdów służących do transportu odpadów komunalnych lub transportu nieczystości ciekłych,

4) wskazanie miejsca odzysku i unieszkodliwiania odpadów, z uwzględnieniem zasady określonej w art. 9 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.) i ustaleń wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,

5) wskazanie stacji zlewnych, do których wprowadza się nieczystości ciekłe,

6) ustalenie zasad obliczania wynagrodzenia za wykonywanie powierzonych działań,

7) ustalenie zasad kontrolowania przez gminę realizacji postanowień umowy,

8) ustalenie przyczyn upoważniających do rozwiązania umowy bez wypowiedzenia lub rozwiązania umowy za wypowiedzeniem przez jedną ze stron.

1g. O udzielenie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych oraz przekazywanie ich do miejsc odzysku i unieszkodliwiania lub opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych do stacji zlewnych mogą się ubiegać przedsiębiorcy nie posiadający odpowiednio zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, jeżeli uzyskają od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta przyrzeczenie wydania zezwolenia, zwane dalej "promesą".

1h. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydaje promesę przedsiębiorcy, który spełnia warunki do uzyskania zezwolenia; w postępowaniu o udzielenie promesy stosuje się przepisy dotyczące udzielenia zezwolenia.

1i. Wydanie zezwolenia przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 1h, uzależnia się od wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych oraz przekazywanie ich do miejsc odzysku i unieszkodliwiania lub na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych.

1j. W promesie ustala się okres jej ważności, z tym że nie może on być dłuższy niż czas przewidziany na zakończenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1f. ",

c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Rada gminy określa, w drodze uchwały, wysokość, termin i sposób uiszczania opłaty ponoszonej przez właścicieli nieruchomości za wykonywanie przejętych obowiązków, którą właściciele nieruchomości są obowiązani wnieść na rzecz gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.",

d) dodaje się ust. 2a-2c w brzmieniu:

"2a. Opłat, o których mowa w ust. 2, nie ponoszą właściciele nieruchomości, którzy mają zawarte umowy z przedsiębiorcami prowadzącymi działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorcami prowadzącymi działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

2b. Opłaty, o których mowa w ust. 2, są przychodem gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

2c. Do opłat stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), z wyłączeniem art. 67, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.";";

13)

w art. 2 po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:

"6a) uchyla się art. 6b;";

14)

w art. 2 w pkt 7 w lit. c, w ust. 3a w pkt 2:

a) wyraz "zbieranie" zastępuje się wyrazem "odbieranie",

b) wyraz "wynikających" zastępuje się wyrazem "wynikające",

c) wyraz "którego" zastępuje się wyrazem "których";

15)

w art. 2 w pkt 7 w lit. f, w ust. 7 po wyrazie "kryteriów" wydaje się wyraz "wydawania";

16)

w art. 2:

a) w pkt 8 w lit. a, w ust. 1a wyraz "ZUS" zastępuje się wyrazami "na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne",

b) w pkt 9 w lit. c, w pkt 4 wyrazy "na ZUS" zastępuje się wyrazami "na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne";

17)

w art. 2 w pkt 9 w lit. a, w ust. 1a:

a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów,",

b) w pkt 4 po wyrazach "ulegających biodegradacji" dodaje się wyrazy "składowanych na składowiskach odpadów";

18)

w art. 2 w pkt 9 w lit. c po wyrazach "ust. 1c" dodaje się dwukropek, skreśla się wyrazy "w pkt 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i", pozostałą treść oznacza się jako tiret drugie i dodaje się tiret pierwsze w brzmieniu:

"- pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) jest niezgodny z gminnym lub wojewódzkim planem gospodarki odpadami,",";

19)

w art. 2 pkt 9 w lit. c wyrazy "pkt 4" zastępuje się wyrazami "pkt 4 i 5" oraz w pkt 4 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) została zawarta przez gminę umowa na odbieranie odpadów komunalnych oraz przekazywanie ich do miejsc odzysku i unieszkodliwiania lub na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych do stacji zlewnych, o której mowa w art. 6a ust. 1f.";

20)

w art. 2 w pkt 10, w art. 9a w ust. 2:

a) w zdaniu wstępnym po wyrazach "jest obowiązany" dodaje się wyrazy ", w terminie do końca pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy,",

b) w pkt 1 skreśla się wyrazy "w terminie do końca pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy",

c) w pkt 2 wyrazy "sposobów zagospodarowania" zastępuje się wyrazami "procesów odzysku lub unieszkodliwiania";

d) pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) mas poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych poddanych poszczególnym procesom odzysku lub unieszkodliwiania, w tym masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji składowanych na składowisku odpadów, ze wskazaniem firmy, siedziby i adresu zarządzającego składowiskiem odpadów oraz adresu składowiska odpadów,",

e) w pkt 4 skreśla się wyrazy "lub sposobu";

21)

w art. 2 w pkt 10, w art. 9a dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i 4, powinny być potwierdzone przez prowadzącego instalację odzysku lub unieszkodliwiania.

4. Do wyliczenia mas odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i 4, procentowy udział zawartości odpadów ulegających biodegradacji w odpadach komunalnych należy przyjąć z krajowego planu gospodarki odpadami.";

22)

w art. 3, w pkt 10 przed wyrazami "na zbieranie" dodaje się wyraz "zezwolenia";

23)

w art. 4 w pkt 2 w lit. b, w ust. 2 po wyrazach "art. 6 ust. 6" dodaje się wyrazy " i art. 6a ust. 1c";

24)

w art. 6 w pkt 3 w lit. c, w ust. 3b skreśla się wyrazy "albo jako średnią roczną z ilości tych produktów wprowadzonych na terytorium kraju w danym roku kalendarzowym";

25)

art. 6:

a) skreśla się pkt 7,

b) skreśla się pkt 24,

c) w pkt 25 skreśla się lit. c;

26)

w art. 6 pkt 18 otrzymuje brzmienie:

"18) w art. 34a w ust. 2:

a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) edukacji ekologicznej dotyczącej selektywnego zbierania i recyklingu odpadów poużytkowych z materiałów reklamowych, katalogów handlowych itp.,",

b) dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) selektywnego zbierania odpadów poużytkowych z materiałów reklamowych, katalogów handlowych itp., wykonywanego przez gminy (związki gmin).";";

27)

w art. 6 w pkt 25 w lit. a, poz. 6 otrzymuje brzmienie:

 

6.

opakowania ze szkła gospodarczego, poza ampułkami

bez względu na symbol PKWiU

-

381)

28)

w art. 6 w pkt 25 skreśla się lit. b;

29)

w art. 6 w pkt. 26, w załączniku nr 4a dodaje się poz. 16 w brzmieniu:

 

16

materiały reklamowe, katalogi handlowe itp.

22.22.12

-

48

30)

po art. 7 dodaje się art. 7a w brzmieniu:

"Art. 7a. W ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202) w art. 28 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Przy obliczaniu poziomów odzysku pojazdów wycofanych z eksploatacji do odzysku zalicza się działania oznaczone jako R1-R9 i R13-R15 w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628, z późn. zm.).

4. Przy obliczaniu poziomów recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji do recyklingu zalicza się działania oznaczone jako R2-R9, R14 i R15 w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.".";

31)

w art. 11 wyrazy "6 miesięcy" zastępuje się wyrazami "12 miesięcy";

32)

w art. 14 w pkt 3 po wyrazach "pkt 6 lit. a" dodaje się wyrazy ", pkt 8".

 

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw, Senat wprowadził do niej 32 poprawki.

Najistotniejsze z zaproponowanych zmian, zawarte w poprawkach nr 12, 13, 19 i 23, opierają się na przekonaniu Senatu, iż istniejący stan prawny w zakresie usuwania odpadów komunalnych nie jest zadowalający. Pełna swoboda zawierania umów pomiędzy wytwórcą odpadów - właścicielem lub administratorem nieruchomości - a firmą świadczącą usługi odbierania odpadów powoduje między innymi brak kontroli gminy nad tym, ilu właścicieli zawarło umowy na odbieranie odpadów, a także zawieranie przez właścicieli umów na odbieranie mniejszej ilości odpadów niż są faktycznie przez nich wytwarzane, co prowadzi do usuwania pozostałych odpadów do miejsc do tego nieprzeznaczonych. Rozproszenie obsługi powoduje brak odpowiedzialności za ogólny porządek i nieopłacalność ustawiania pojemników do selektywnej zbiórki. Nie można doprowadzić do rejonizacji świadczenia usług na terenie gminy, co powoduje wyższe koszty transportu, wliczane następnie w opłaty ponoszone przez mieszkańców, podobnie jak budowa instalacji do utylizacji odpadów przez przedsiębiorców z własnych środków, bez wykorzystania funduszy unijnych. Biorąc powyższe argumenty pod uwagę Senat postanowił wprowadzić system umożliwiający podjęcie przez radę gminy, bez przeprowadzania referendum, uchwały o przejęciu od właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie gospodarki odpadami i wywozu nieczystości. Rada gminy będzie mogła podjąć taką uchwałę wyłącznie wtedy, gdy właściciele nie mają możliwości zawarcia z przedsiębiorcami umów na odbieranie odpadów lub większość przedsiębiorców nie wykonuje swych obowiązków w zakresie gospodarki odpadami. Gmina wybierałaby w drodze przetargu firmy, które kompleksowo obsługiwałyby określony jej obszar. Powszechnie pobierana przez gminę, uśredniona opłata od wszystkich wytwórców odpadów komunalnych zniechęci właścicieli nieruchomości do ich porzucania i zanieczyszczania środowiska, gdyż w zamian za nią będą mogli wymagać od gminy odebrania każdej wytworzonej przez siebie ilości odpadów. Ponadto proponowane zmiany umożliwiają kontynuację działalności przez rzetelnych przedsiębiorców do dnia utraty ważności ich zezwoleń, natomiast właściciele nieruchomości, którzy zawarli umowy z takimi przedsiębiorcami byliby zwolnieni, na czas jej obowiązywania, z opłaty na rzecz gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Pozostałe poprawkami o istotnym znaczeniu merytorycznym zawarte są w pkt 3, 21, 25, 26, 27, 28, 29 i 31 uchwały Senatu.

Poprawka nr 3 ma na celu wyłączenie z zadań własnych gminy i województwa zapewniania budowy, utrzymania i eksploatacji instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania selektywnie zebranych odpadów komunalnych, i zapewniania warunków do tych działań, jeżeli za zagospodarowanie takich odpadów są odpowiedzialni przedsiębiorcy. Zmiana ta pozwoli uniknąć sytuacji, w której przedsiębiorcy nie wykonując obowiązków wynikających z odrębnych przepisów, tłumaczyliby się nierealizowaniem przez gminę zadań określonych w uzupełnianych przepisach.

Poprawka nr 21 zmierza do tego, aby informacje składane wójtowi przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych, dotyczące masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, zarówno składowanych, jak i nieskładowanych na składowiskach odpadów, były potwierdzane przez prowadzącego instalację odzysku lub unieszkodliwiania, a do wyliczania mas tych odpadów, w celu ujednolicenia jego zasad, zostały przyjęte dane z krajowego planu gospodarki odpadami.

Poprawki nr 25, 26 i 29 mają na celu utrzymanie w mocy przepisów dotyczących materiałów reklamowych, katalogów handlowych itp., które miały być stosowane od 2006 r. Przesunięcie wejścia w życie tych przepisów pozwoliło przedsiębiorcom dostosować się do nowych warunków prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie. Objęcie przepisami ustawy materiałów reklamy komercyjnej ma na celu rozwiązanie problemu z odpadami powstającymi z wprowadzanej na rynek krajowy ogromnej ilości tego typu produktów poprzez ograniczenie ich ilości i stworzenie mechanizmu ich racjonalnego zagospodarowywania. Rozwiązanie to przyspieszy też rozwój selektywnej zbiórki makulatury i umożliwi prowadzenie szerokiej społecznej akcji popularyzacji zbiórki surowców wtórnych. Istniejące w nowelizowanej ustawie zwolnienie od wnoszenia opłaty produktowej, której roczna wartość nie przekracza 50 zł., pozwoli na wyłączenie z obowiązku poddawania recyklingowi odpadów powstałych z tego typu materiałów przedsiębiorców, którzy wprowadzają na rynek niewielką ich ilość.

Poprawka nr 27 podnosi poziom recyklingu dla opakowań ze szkła gospodarczego, w stosunku do poziomu zaproponowanego w nowelizacji, natomiast obniża w porównaniu do stanu aktualnie obowiązującego. Przyjmując tę poprawkę Senat miał na względzie to, iż obniżenie do 35% poziomu recyklingu może zagrozić realizacji wymaganego przez dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 94/52/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, poziomu recyklingu dla wszystkich odpadów opakowaniowych, a także to, że obowiązujące w poprzednich latach poziomy recyklingu dla tego typu opakowań były przez przedsiębiorców osiągane.

Poprawka nr 28 ma na celu utrzymanie dotychczasowego, 35 - procentowego poziomu odzysku i recyklingu ogniw i baterii galwanicznych. Poziomy te zostały w 2005 r. obniżone z 50% do 35%, stąd, zdaniem Senatu, z punktu widzenia ochrony środowiska nie ma uzasadnienia do dalszego ich obniżania.

W poprawce nr 31 Senat opowiedział się za tym, aby decyzje w zakresie rekultywacji z zastosowaniem odpadów wygasły po roku od dnia wejścia w życie ustawy, a nie po 6 miesiącach od tego dnia.

Pozostałe poprawki mają charakter doprecyzowujący, uzupełniający lub ujednolicający terminologię ustawy.