U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 21 lipca 2005 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 8 lipca 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) w art. 1 w pkt 1, w pkt 25 wyrazy "określających warunki techniczne pojazdów" zastępuje się wyrazami "o ruchu drogowym";
2) w art. 2, w ust. 1 wyrazy "określających warunki techniczne pojazdów" zastępuje się wyrazami "niniejszej ustawy";
3) dodaje się art. 3a w brzmieniu:
"Art. 3a. W ustawie z dnia 22 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz.757) uchyla się art. 17.";
4) w załączniku nr 1 lp. 1 otrzymuje brzmienie:
"
1 |
Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość |
0,15 |
";
5) w załączniku nr 2
lp. 1 otrzymuje brzmienie:"
1 |
Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość |
120 |
".
WICEMARSZAŁEK SENATU
Ryszard JARZEMBOWSKI
Uzasadnienie
Na posiedzeniu w dniu 21 lipca 2005 r. Senat rozpatrzył ustawę o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw i wprowadził do jej treści pięć poprawek.
Poprawki nr 1 i 2 są wynikiem uwag zgłaszanych przez środowisko związane z sektorem motoryzacyjnym i dotyczą uwarunkowań związanych z wykonywaniem przewozów drogowych, a w szczególności przewozów autotransporterami pojazdów - samochodów osobowych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Celem tych poprawek jest zwiększenie dopuszczalnej długości pojazdów wraz z ładunkiem. Dopuszczalne wymiary pojazdów zawarte w rozporządzeniu o warunkach technicznych pojazdów dotyczą tylko pojazdów dopuszczonych do ruchu, tymczasem wymiary pojazdów zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym dotyczą wymiarów pojazdów wykonujących przewozy drogowe. Zdaniem Senatu proponowane zmiany wpłyną na zrównanie konkurencyjności polskich podmiotów sektora motoryzacyjnego z takimi podmiotami na terenie innych państw Unii Europejskiej. Przyjęte poprawki likwidują także barierę w przewozie pojazdów w tranzycie przez Rzeczpospolitą Polską. Poprawki te mogą wpłynąć również na poprawę sytuacji polskiego sektora motoryzacyjnego, w tym fabryk samochodów ulokowanych na terenie kraju.
Poprawka nr 3 uzupełnia ustawę nowelizującą o przepis będący legislacyjną konsekwencją uchylenia art. 6 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Przepis art. 17 ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw miał dokonać, z dniem 24 sierpnia 2005 r., nowelizacji art. 6 uchylanego rozpatrzoną ustawą.
Poprawki nr 4 i 5 dokonują zmiany załączników określających stawki opłat i stawki kar w zakresie wyszczególnienia jednej z kategorii, za którą opłata lub kara będzie pobierana. Zdaniem Senatu rozwiązanie przyjęte w poprawkach czyni załączniki, w zmienianym zakresie, bardziej elastycznymi i nie powoduje zmian merytorycznych.