U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 22 lipca 2005 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 1 lipca
2005 r. ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 1 skreśla się lit. a; |
2) |
w art. 1 w pkt 2 w lit. a, w pkt 3 w lit. a po wyrazie "przedsiębiorcę" dodaje się wyraz "pomocniczo"; |
3) |
w art. 1 w pkt 2 w lit. a, w pkt 3 skreśla się lit. b; |
4) |
w art. 1 w pkt 2 w lit. c, w pkt 7 skreśla się wyrazy "polegający na przewozie"; |
5) |
art. 1 w pkt 3 w lit. a, w pkt 3 skreśla się lit. c; |
6) |
w art. 1 w pkt 3 w lit. b, skreśla się ust. 4; |
7) |
w art. 1 w pkt 3 w lit. b, w ust. 5 w pkt 2 w lit. a wyrazy "posiadanie środków pieniężnych w gotówce" zastępuje się wyrazami "dysponowanie środkami pieniężnymi w gotówce" oraz wyrazy "dostępnych aktywów" zastępuje się wyrazami "dostępnymi aktywami";
|
8) |
w art. 1 w pkt 4 w lit. b, w ust. 4 skreśla się pkt 2; |
9) |
w art. 1 w pkt 5, skreśla się ust. 1a; |
10) |
w art. 1 w pkt 6 skreśla się lit. a; |
11) |
w art. 1 w pkt 7 w lit. a, w lit. d1 skreśla się wyrazy "lub prezydenta miasta stołecznego Warszawy"; |
12) |
w art. 1 w pkt 7 w lit. a, w lit. d1 po wyrazach "z właściwym starostą" dodaje się wyrazy "ze względu"; |
13) |
w art. 1 w pkt 7 w lit. a po wyrazach "w pkt 1" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako tiret pierwsze i dodaje się tiret drugie w brzmieniu: "- lit. e otrzymuje brzmienie: "e) starostę, w uzgodnieniu z wójtami, burmistrzami lub prezydentami miast właściwymi ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych na obszarze powiatu, z wyłączeniem linii komunikacyjnych określonych w lit. a-d1,","; |
14) |
w art. 1 w pkt 8, w art. 18b w ust. 2 w pkt 2 wyrazy "nie znajduje się informacja" zastępuje się wyrazami "nie została zamieszczona informacja"; |
15) |
w art. 1 dodaje się pkt 10a w brzmieniu: "10a) w art. 22 po ust. 1 dodaje się ust. la w brzmieniu: "la. Uzyskane przez przewoźnika potwierdzenie uzgodnienia zasad korzystania z przystanków nie może powodować nakładania na przewoźników żadnych opłat za korzystanie z tych przystanków.";"; |
16) |
w art. 1 dodaje się pkt 11a w brzmieniu: "11a) w art. 24 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Zezwolenie zmienia się na wniosek jego posiadacza w razie zmiany danych zawartych w zezwoleniu.";"; |
17) |
w art. 1 w pkt 12, ust. 2b-2d otrzymują brzmienie: "2b. Podziału zezwoleń zagranicznych pomiędzy przewoźnikami drogowymi, o których mowa w ust. 1, dokonuje komisja społeczna powołana przez ministra właściwego do spraw transportu. 2c. Komisja, o której mowa w ust. 2b, składa się z 7 osób. 2d. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, tryb wyłaniania składu oraz tryb działania komisji społecznej, o której mowa w ust. 2b, mając na uwadze usprawnienie sposobu podziału zezwoleń zagranicznych oraz zapewnienie w pracach komisji przedstawicieli polskich organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszających międzynarodowych przewoźników drogowych."; |
18) |
w art. 1 w pkt 15 dodaje się lit. a1 w brzmieniu: "a1) w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie: "3) dopuszczalnej masy całkowitej oraz emisji spalin pojazdu.","; |
19) |
w art. 1 w pkt 15 w lit. b, w ust. 3a skreśla się wyraz "półroczną,"; |
20) |
w art. 1 w pkt 15 w lit. b średnik na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. c w brzmieniu: "c) ust. 7 otrzymuje brzmienie: "7. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, rodzaj i stawki opłaty za przejazd po drogach krajowych, zgodnie z zasadami określonymi w ust. 2, oraz tryb wnoszenia i sposób rozliczania tej opłaty w przypadku niewykorzystania w całości lub w części dokumentu potwierdzającego jej wniesienie za okres roczny z przyczyn niezależnych od przedsiębiorcy, a także wzory dokumentów potwierdzających wniesienie tej opłaty.";"; |
21) |
w art. 1 skreśla się pkt 20, 25 i 26; |
22) |
w art. 1 skreśla się pkt 22; |
23) |
w art. 1 w pkt 29 w lit. a, w ust. 1 w pkt 1: a) w lit. b po wyrazie "zezwolenie" dodaje się wyrazy "i formularz jazdy", b) w lit. c skreśla się wyrazy "międzynarodowych przewozów okazjonalnych lub wahadłowych, a także"; |
24) |
w art. 1 w pkt 29 w lit. a, w ust. 1 w pkt 1 w lit. d wyrazy "uwiarygodnionej kserokopii" zastępuje się wyrazami "oryginał albo poświadczoną za zgodność z oryginałem przez przedsiębiorcę kserokopię"; |
25) |
w art. 1 w pkt 31, w art. 90a w ust. 3 wyrazy "uwzględniając przepisy Dyrektywy 2000/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 czerwca 2000 r. w sprawie drogowej kontroli przydatności do ruchu pojazdó w u¿ ytkowych poruszających się we Wspó lnocie oraz Dyrektywy 2003/26/WE z dnia 3 kwietnia 2003 r. dostosowująca do postępu technicznego Dyrektywę 2000/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ogranicznikó w prędkości i emisji spalin pojazdó w u¿ ytkowych" zastępuje się wyrazami "uwzględniając zakres niezbędnych danych"; |
26) |
w art. 1 w pkt 32 w lit. a, w ust. 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie: "7) ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych;"; |
27) |
w art. 1 w pkt 32 skreśla się lit b; |
28) |
w art. 1 dodaje się pkt 32a w brzmieniu: "32a) po art. 92 dodaje się art. 92a w brzmieniu: "Art. 92a. 1. W przypadku, gdy podczas kontroli drogowej zostaną stwierdzone naruszenia: 1) obowiązku posiadania w pojeździe wymaganych dokumentów, o których mowa w art. 87; 2) zasad dotyczących maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu, dziennego czasu odpoczynku lub przekraczania maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy, określonych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3820/85/EWG z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.Urz. WE L 370 z 31.12.1985) oraz w Umowie europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzonej w Genewie dnia 1 lipca 1970 r. (Dz.U. z 1999 r. Nr 94, poz. 1086 i 1087); 3) zasad dotyczących użytkowania analogowych urządzeń rejestrujących samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku, określonych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz.Urz. WE L 370 z 31.12.1985)
2. Orzekanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, następuje w trybie określonym w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia. 3. Wszczęcie postępowania wobec kierowcy nie wyklucza wszczęcia postępowania administracyjnego także wobec przedsiębiorcy lub podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 2 pkt 3, realizującego przewóz drogowy."; |
29) |
skreśla się art. 2, art. 5 i art. 6;
|
30) |
w art. 11 pkt 1 otrzymuje brzmienie: "1) art. 1 pkt 32, pkt 32a, pkt 33 i pkt 35, które wchodzą w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia;"; |
31) |
w art. 11 dodaje się pkt 1a w brzmieniu: "1a) art. 1 pkt 28, który wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia;"; |
32) |
w art. 11 pkt 2 otrzymuje brzmienie: "2) art. 1 pkt 15 lit. b, w zakresie dotyczącym uiszczenia opłaty za przejazd pojazdu samochodowego po drogach krajowych, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.;"; |
33) |
w art. 11 skreśla się pkt 3; |
34) |
załącznik do ustawy otrzymuje brzmienie: |
"Załącznik do ustawy z dnia 6 września 2001 r.
Lp. |
Wyszczególnienie naruszeń |
Wysokość kary w zł |
||
I |
II |
III |
||
1. |
WYKONYWANIE TRANSPORTU DROGOWEGO LUB PRZEWOZU NA POTRZEBY WŁASNE BEZ WYMAGANEJ LICENCJI LUB BEZ WYMAGANEGO ZAŚWIADCZENIA LUB Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH DOKUMENTACJI KIEROWCY |
|||
1.1. |
Wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji, z wyłączeniem taksówek |
|
||
1.2. |
Wykonywanie transportu drogowego pojazdem niezgłoszonym do licencji |
|
||
1.3. |
Wykonywanie transportu drogowego taksówką bez wymaganej licencji |
|
||
1.4. |
Wykonywanie przewozu na potrzeby własne bez wymaganego zaświadczenia |
|
||
1.5. |
Wykonywanie przewozu na potrzeby własne pojazdem niezgłoszonym do zaświadczenia |
|
||
1.6. |
Wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego przez kierowcę niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej bez wymaganego świadectwa kierowcy |
|
||
1.7. |
Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne z naruszeniem obowiązku wyposażenia kierowcy w odpowiednie dokumenty |
|
||
1.8. |
Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne z naruszeniem warunków dotyczących dokumentacji pracy kierowcy w zakresie: 1. kierowania kierowcy na badania lekarskie lub psychologiczne, 2. prowadzenia wymaganej dokumentacji dotyczącej pracy kierowcy, 3. wystawiania kierowcy zaświadczenia poświadczającego jego zatrudnienie oraz spełnienie wszystkich wymagań określonych ustawą, 4. wystawiania oświadczenia poświadczającego spełnienie wszystkich wymagań określonych ustawą |
500
|
||
2. |
WYKONYWANIE TRANSPORTU DROGOWEGO LUB PRZEWOZU NA POTRZEBY WŁASNE Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH ZEZWOLEŃ NA PRZEWÓZ OSÓB LUB RZECZY LUB INNYCH WARUNKÓW DOTYCZĄCYCH PRZEWOZU OSÓB LUB RZECZY |
|||
2.1. |
Wykonywanie transportu drogowego osób bez wymaganego zezwolenia |
6.000 |
||
2.2. |
Wykonywanie transportu drogowego osób z naruszeniem warunków określonych w zezwoleniu dotyczących: 1) dni 2) godzin odjazdu i przyjazdu 3) ustalonej trasy przejazdu lub wyznaczonych przystanków |
2.000 500 3.000 |
||
2.3. |
Wykonywanie transportu drogowego osób przez posiadającego odpowiednie zezwolenie bez obowiązującego rozkładu jazdy |
|
||
2.4. |
Wykonywanie transportu drogowego osób w zakresie przewozów regularnych pojazdem innym niż autobus |
|
||
2.5. |
Wykonywanie transportu drogowego osób autobusem, który nie odpowiada warunkom technicznym autobusu przeznaczonego dla danego rodzaju przewozu osób |
|
||
2.6. |
Pobieranie należności za przejazd niezgodnie z cennikiem opłat podanym do publicznej wiadomości przy wykonywaniu transportu drogowego osób |
|
||
2.7. |
Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne rzeczy bez posiadania w pojeździe wymaganego zezwolenia |
|
||
2.8. |
Wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego lub międzynarodowego przewozu na potrzeby własne rzeczy bez posiadania w pojeździe wymaganego do zezwolenia certyfikatu potwierdzającego spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu |
|
||
2.9. |
Wykonywanie przewozów okazjonalnych w krajowym transporcie drogowym pojazdem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą z naruszeniem zakazu: 1. umieszczania lub używania w pojeździe taksometru, 2. umieszczania na pojeździe oznaczeń z nazwą, adresem lub telefonem przedsiębiorcy, 3. umieszczania na dachu pojazdu lamp lub innych urządzeń
|
5.000
|
||
3. |
PRZEWÓZ KABOTAŻOWY |
|||
3.1. |
Wykonywanie przewozu kabotażowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia |
|
||
4. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH UISZCZANIA OPŁAT ZA PRZEJAZD PO DROGACH KRAJOWYCH |
|||
4.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego bez uiszczenia wymaganej opłaty za przejazd po drogach krajowych* *Karta dobowa lub tygodniowa, która w chwili rozpoczęcia kontroli nie znajdowała się w pojeździe, a przedstawiona została w terminie późniejszym nie stanowi dowodu uiszczenia opłaty. To samo dotyczy innej karty, która w chwili rozpoczęcia kontroli nie znajdowała się w pojeździe, a zakupiona została w dniu kontroli lub dniach następnych |
|
||
4.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego z opłatą uiszczoną w wysokości niższej niż wymagana dla danego pojazdu samochodowego |
|
||
4.3. |
Wykonywanie przewozu drogowego z nieprawidłowo wypełnioną kartą opłaty za przejazd po drogach krajowych |
|
||
5. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH PRZEWOZU ŻYWYCH ZWIERZĄT |
|||
5.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt przez kierowcę lub konwojenta nieposiadających kwalifikacji do transportu zwierząt potwierdzonych przez powiatowego lekarza weterynarii |
|
||
5.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt bez wyznaczenia konwojenta zwierząt |
|
||
5.3. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt bez sporządzenia planu trasy, jeżeli przewóz trwał będzie dłużej niż 8 godzin |
|
||
5.4. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt z nieprawidłowo sporządzonym planem trasy, jeżeli przewóz trwał będzie dłużej niż 8 godzin |
|
||
5.5. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt bez wymaganego orzeczenia lekarza weterynarii potwierdzającego, że zwierzęta nadają się do transportu |
|
||
5.6. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt bez wymaganego świadectwa zdrowia zwierząt |
|
||
5.7. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt z przekroczeniem dopuszczalnego czasu przewozu zwierząt |
|
||
5.8. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt pojazdem niedopuszczonym do przewozu zwierząt |
|
||
5.9. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt pojazdem niedopuszczonym do przewozu zwierząt danego gatunku |
|
||
5.10. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt z niedopełnieniem obowiązku powiadomienia lekarza weterynarii o ujawnionej podczas przewozu chorobie, zranieniu albo padnięciu transportowanego zwierzęcia |
|
||
5.11. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt z niedopełnieniem warunków specjalnych określonych dla takiego przewozu |
500 |
||
6. |
Wykonywanie PRZEWOZU DROGOWEGO z naruszeniem przepisów dotyczących przewozu drogowego towarów niebezpiecznych |
|||
6.1. |
DOKUMENTY |
|||
6.1.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych z nieprawidłowo sporządzonym dokumentem przewozowym |
|
||
6.1.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego zaświadczenia ADR o ukończeniu szkolenia |
|
||
6.1.3. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych z nieprawidłowo sporządzoną instrukcją pisemną dla kierowcy |
|
||
6.1.4. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych |
|
||
6.1.5. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego świadectwa dopuszczenia dla przedziału ładunkowego lub osłony |
|
||
6.1.6. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego zezwolenia na wykonywanie operacji transportowej |
|
||
6.1.7. |
Wykonywanie w miejscu publicznym lub na obszarze zabudowanym załadunku lub rozładunku towarów niebezpiecznych bez wymaganego specjalnego zezwolenia |
|
||
6.1.8. |
Wykonywanie przewozu drogowego materiału promieniotwórczego bez wcześniejszego uzyskania zatwierdzenia przez właściwą władzę |
|
||
6.2. |
SPOSÓB PRZEWOZU |
|||
6.2.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego cysterną towarów niedopuszczonych do przewozu w cysternie |
|
||
6.2.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego luzem towarów niedopuszczonych do przewozu luzem |
|
||
6.2.3. |
Wykonywanie przewozu drogowego w sztukach przesyłki towarów niedopuszczonych do przewozu w sztukach przesyłki |
|
||
6.2.4. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych z naruszeniem przepisów dotyczących zakazu ładowania razem |
|
||
6.2.5. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem z naruszeniem przepisów dotyczących rozmieszczania i mocowania ładunków |
|
||
6.2.6. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych z naruszeniem przepisów dotyczących dopuszczalnego stopnia napełnienia cysterny |
|
||
6.2.7. |
Wykonywanie przewozu drogowego materiałów reagujących ze sobą niebezpiecznie, umieszczonych w sąsiadujących komorach cysterny |
|
||
6.2.8. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem zanieczyszczonym pozostałościami przewożonych uprzednio w sztukach przesyłki towarów niebezpiecznych |
|
||
6.2.9. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w ilościach przekraczających ilości dozwolone |
|
||
6.2.10. |
Wykonywanie przewozu drogowego niektórych towarów niebezpiecznych z naruszeniem wymaganych środków ostrożności przy ich przewozie razem z artykułami żywnościowymi, towarami konsumpcyjnymi lub karmą dla zwierząt |
|
||
6.2.11. |
Wykonywanie przewozu drogowego produktów żywnościowych w cysternach używanych do przewozu materiałów niebezpiecznych bez zastosowania środków zapobiegających zagrożeniom zdrowia |
|
||
6.3. |
POJAZD |
|||
6.3.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych nieodpowiednim do takiego przewozu pojazdem, cysterną lub kontenerem |
|
||
6.3.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem bez wymaganych gaśnic lub wyposażonym w gaśnice niespełniające warunków określonych w umowie ADR |
|
||
6.3.3. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem bez wymaganego wyposażenia awaryjnego - za każdy brakujący element |
100 |
||
6.3.4. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w nieprawidłowo oznakowanym pojeździe lub zespole pojazdów, cysternie, pojeździe-baterii, kontenerze lub MEGC - wymaganą tablicą lub tablicami barwy pomarańczowej - wymaganą nalepką lub nalepkami - wymaganym znakiem lub znakami dla materiałów o podwyższonej temperaturze - wymaganym znakiem ostrzegającym o gazowaniu - wymaganym oznakowaniem punktu uziemiającego Wskazane kary podlegają sumowaniu |
800 400
200 200 |
||
6.3.5. |
Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem lub zespołem pojazdów, cysterną, pojazdem-baterią, kontenerem lub MEGC przeznaczoną do przewozu towarów niebezpiecznych z niezdjętymi lub z niezakrytymi tablicami barwy pomarańczowej lub nalepkami |
|
||
6.3.6. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternie, kontenerze-cysternie, MEGC i pojeździe-baterii bez wymaganego dodatkowego oznakowania określonego w części 6 umowy ADR naniesionego na tabliczce lub zbiorniku |
|
||
6.3.7. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem nieodpowiadającym warunkom określonym w świadectwie dopuszczenia pojazdu lub warunkom określonym w części 9 umowy ADR |
|
||
6.3.8. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w kontenerze niespełniającym wymagań określonych w części 6 i 7 umowy ADR |
|
||
6.3.9. |
Wykonywanie przewozu drogowego cysterną lub kontenerem do przewozu luzem z pozostałościami towaru niebezpiecznego na ich zewnętrznej powierzchni |
|
||
6.4. |
OPAKOWANIE |
|||
6.4.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego opakowania, w niewłaściwym opakowaniu lub w opakowaniu niespełniającym wymagań umowy ADR |
|
||
6.4.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego towaru niebezpiecznego bez wymaganego oznakowania sztuki przesyłki lub sztuk przesyłek: - brak wymaganego numeru rozpoznawczego materiału - UN - brak wymaganej nalepki lub nalepek - brak innego wymaganego oznakowania Wskazane kary podlegają sumowaniu odrębnie dla każdego towaru |
1.000 500 500 |
||
6.4.3. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych z naruszeniem przepisów dotyczących pakowania razem do sztuki przesyłki |
|
||
6.5. |
INNE NARUSZENIA |
|||
6.5.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego towaru niebezpiecznego nieprawidłowo sklasyfikowanego |
|
||
6.5.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych niedopuszczonych do przewozu |
|
||
6.5.3. |
Niewyznaczenie przez przedsiębiorcę lub inny podmiot wykonujący przewóz towarów niebezpiecznych lub związany z nim załadunek lub rozładunek, doradcy do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych |
|
||
6.5.4. |
Nieprzesłanie wojewodzie w ustawowo określonym terminie rocznego sprawozdania z działalności przedsiębiorcy lub innego podmiotu wykonującego przewóz drogowy towarów niebezpiecznych lub związanego z tym przewozem załadunku lub rozładunku |
|
||
6.5.5. |
Nieprzeszkolenie osób innych niż kierowcy zatrudnionych przy przewozie towarów niebezpiecznych lub czynnościach związanych z tym przewozem, w tym przy załadunku lub rozładunku |
|
||
6.5.6. |
Niesporządzenie lub niewłaściwe sporządzenie planu ochrony w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych |
|
||
6.5.7. |
Wykonywanie załadunku lub rozładunku towaru niebezpiecznego w miejscu publicznym lub poza obszarem zabudowanym, bez wymaganego powiadomienia właściwych władz |
|
||
6.5.8. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych przy użyciu dużego kontenera, niezdatnego do użytku z powodu istotnych wad elementów konstrukcyjnych |
|
||
6.5.9. |
Postój pojazdu przewożącego towary niebezpieczne bez wymaganego nadzoru |
|
||
6.5.10. |
Postój pojazdu przewożącego towary niebezpieczne bez zabezpieczenia hamulcem postojowym |
|
||
6.5.11. |
Używanie ognia lub nieosłoniętego płomienia w pojazdach przewożących towary niebezpieczne klasy 1, a także w ich pobliżu oraz podczas załadunku lub rozładunku tych towarów |
|
||
6.5.12. |
Naruszenie przepisów dotyczących załadunku lub rozładunku towaru niebezpiecznego klasy 1 w miejscu publicznym na pojazdy lub z pojazdów, które znajdują się w odległości mniejszej niż 50m |
|
||
6.5.13. |
Przewóz w jednostce transportowej przewożącej towary niebezpieczne pasażerów innych niż załoga pojazdu |
|
||
6.5.14. |
Naruszenie przepisów zakazu palenia, w trakcie manipulowania ładunkiem lub wykonywania czynności ładunkowych towarów niebezpiecznych, w pobliżu, jak i wewnątrz pojazdu lub kontenera |
|
||
6.5.15. |
Nieuzasadnione utrzymywanie pracy silnika pojazdu w czasie załadunku lub rozładunku towaru niebezpiecznego |
|
||
7. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH PRZEWOZU ODPADÓW |
|||
7.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego odpadów pojazdem niezgłoszonym do zezwolenia |
|
||
7.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego odpadów innych niż niebezpieczne bez wymaganego zezwolenia |
|
||
7.3. |
Wykonywanie przewozu drogowego odpadów niebezpiecznych bez wymaganego zezwolenia |
|
||
7.4. |
Przewóz drogowy (wywóz) odpadów poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia |
|
||
7.5. |
Przywóz drogowy (wwóz) odpadów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia |
|
||
7.6. |
Przewóz drogowy odpadów tranzytem przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia |
|
||
8. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO ŚRODKÓW SPOŻYWCZYCH I ARTYKUŁÓW ŻYWNOŚCIOWYCH SZYBKO PSUJĄCYCH SIĘ |
|||
8.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego bez wymaganego świadectwa zgodnie z umową o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów |
|
||
9. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA |
|||
9.1. |
Przejazd pojazdem powodującym hałas w stopniu przekraczającym dopuszczalny poziom |
200 |
||
9.2. |
Przejazd pojazdem wydzielającym szkodliwe substancje w stopniu przekraczającym dopuszczalny poziom |
300 |
||
10. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW O CZASIE PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERWACH I ODPOCZYNKACH |
|||
10.1. |
Skrócenie tygodniowego czasu odpoczynku przy wykonywaniu przewozu drogowego: a) o czas do jednej godziny b) za każdą rozpoczętą kolejną godzinę |
50 100 |
||
10.2. |
Skrócenie dziennego czasu odpoczynku przy wykonywaniu przewozu drogowego: a) o czas do jednej godziny b) za każdą rozpoczętą kolejną godzinę |
100 200 |
||
10.3. |
Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy przy wykonywaniu przewozu drogowego: a) o czas powyżej 15 minut do 30 minut b) za każde następne rozpoczęte 30 minut |
150 200 |
||
10.4. |
Przekroczenie maksymalnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu przy wykonywaniu przewozu drogowego: a) o czas powyżej 15 minut do jednej godziny b) za każdą następną rozpoczętą godzinę |
150 200 |
||
10.5. |
Przekroczenie całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w okresie dwutygodniowym przy wykonywaniu przewozu drogowego: a) przekroczenie okresu prowadzenia o czas do 2 godzin b) za każdą następną rozpoczętą godzinę |
100 100 |
||
11. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH STOSOWANIA URZĄDZEŃ REJESTRUJĄCYCH SAMOCZYNNIE PRĘDKOŚĆ JAZDY, CZAS JAZDY I POSTOJU |
|||
11.1.
|
1. Urządzenie rejestrujące - tachograf: a) wykonywanie przewozu drogowego pojazdem nie wyposażonym w urządzenie rejestrujące b) wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, które nie rejestruje wszystkich wymaganych elementów c) wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, które nie rejestruje jednocześnie, ale oddzielnie, danych dotyczących okresów aktywności kierowców prowadzących pojazd d) wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, które nie zostało poddane wymaganej kontroli okresowej lub badaniu kontrolnemu 2. Ingerencja w urządzenie rejestrujące: a) wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostały niedozwolone urządzenia dodatkowe b) wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, które zostało odłączone c) samowolna ingerencja w pracę urządzenia rejestrującego zainstalowanego w pojeździe, wskutek której nastąpiła zmiana wskazań urządzenia w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi |
|
||
11.2. |
Nieprawidłowe działanie urządzenia rejestrującego: 1. Nieuzasadnione użycie kilku wykresówek w ciągu tego samego 24-godzinnego okresu - za każdy dzień 2. Wykresówka zapisywana była za długo - za każdą wykresówkę 3. Oznaczenie czasowe na wykresówce nie było zgodne z urzędowym czasem kraju rejestracji pojazdu - za każdą wykresówkę 4. Nieprawidłowe operowanie przełącznikiem grup czasowych (selektorem) - za każdą wykresówkę |
200 maks. 200 maks. 100 maks. 100 maks. |
||
11.3. |
Używanie nieprawidłowych lub niewłaściwych wykresówek: 1. Zastosowany typ wykresówki nie był zatwierdzony i przeznaczony do danego typu urządzenia rejestrującego - za każdą wykresówkę 2. Okazanie wykresówki brudnej lub uszkodzonej - za każdą wykresówkę |
100 maks. |
||
11.4.
|
Wykresówki 1. Nieokazanie wykresówki lub dokumentu potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu podczas kontroli w przedsiębiorstwie - za każdy dzień, 2. Okazanie podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, która nie zawiera wszystkich danych o okresach aktywności kierowcy - za każdą wykresówkę 3. Okazanie podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, która nie zawiera żadnych danych o okresach aktywności kierowcy - za każdą wykresówkę 4. Okazanie podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, na której stwierdzono dokonanie niedozwolonych, bez użycia urządzenia rejestrującego, ręcznych, automatycznych lub półautomatycznych zapisów prędkości, aktywności lub przebytej drogi - za każdą wykresówkę 5. Używanie tej samej wykresówki przez kilku kierowców, z wyjątkiem przypadku, gdy konstrukcja tachografu przewiduje taką możliwość 6. Jednoczesne używanie kilku wykresówek przez kierowcę 7. Okazana podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówka nie zawiera przepisowych wpisów: a) imienia lub nazwiska kierowcy b) numeru rejestracyjnego pojazdu c) miejsca lub daty początkowej użytkowania wykresówki d) miejsca lub daty końcowej używania wykresówki e) stanu licznika kilometrów w chwili rozpoczęcia użytkowania pojazdu f) stanu licznika kilometrów w chwili zakończenia użytkowania pojazdu Wskazane kary podlegają sumowaniu |
1.000
50 maks. 500 50 maks. 500 50 maks. 500 50 maks. 500 50 maks. 500 50 maks. 500 |
||
11.5. |
Brak wyciągu z planu pracy lub rozkładu jazdy |
400 |
||
11.6. |
Samowolna zmiana wskazań urządzeń pomiarowo-kontrolnych zainstalowanych w pojeździe przy wykonywaniu transportu drogowego taksówką |
|
||
12. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH STOSOWANIA TACHOGRAFÓW CYFROWYCH |
|||
12.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem niewyposażonym w cyfrowe urządzenie rejestrujące lub z niewłaściwe działającym cyfrowym urządzeniem rejestrującym |
|
||
12.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w cyfrowe urządzenie rejestrujące, bez wymaganego sprawdzenia okresowego |
|
||
12.3. |
Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w cyfrowe urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostały niedozwolone urządzenia dodatkowe |
|
||
12.4. |
Niewyposażenie kierowcy w dostateczną ilość papieru do drukarki cyfrowego urządzenia rejestrującego, wymaganą na cały okres wykonywania przewozu drogowego |
|
||
12.5. |
Samowolna ingerencja w dane zapisane w cyfrowym urządzeniu rejestrującym lub na karcie przedsiębiorstwa |
|
||
12.6. |
Samowolna ingerencja w funkcjonowanie cyfrowego urządzenia rejestrującego zainstalowanego w pojeździe |
|
||
13. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH OKRESOWYCH OGRANICZEŃ RUCHU POJAZDÓW NA DROGACH LUB ZAKAZU RUCHU NIEKTÓRYCH ICH RODZAJÓW |
|||
13.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego w okresie obowiązywania zakazów lub ograniczeń w ruchu wprowadzonych dla określonej kategorii pojazdów ze względu na uplastycznienie nawierzchni bitumicznych |
|
||
13.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego w okresie obowiązywania zakazów lub ograniczeń ruchu określonej kategorii pojazdów |
|
WICEMARSZAŁEK SENATU
Ryszard JARZEMBOWSKI
UZASADNIENIE
W wyniku rozpatrzenia uchwalonej przez Sejm w dniu 1 lipca 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw Senat wprowadził do niej 34 poprawki.
Celem poprawki nr 1 jest utrzymanie aktualnie obowiązującej zasady, w myśl której przepisów ustawy o transporcie drogowym nie stosuje się do przewozu drogowego wykonywanego pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy.
Poprawka nr 2 zmierza do dodania brakującego wyrazu w definicji transportu drogowego.
Senat negatywnie ocenił rozszerzenie definicji pojęcia "transport drogowy" o działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy. Podejmując decyzję o skreśleniu wszystkich unormowań w tym zakresie, w drodze poprawek nr 3, 5, 6, 8, 9, 10 i 33, Izba kierowała się przekonaniem, że ich wejście w życie będzie niekorzystne w szczególności dla małych przedsiębiorców wykonujących taką działalność. Ponadto Senat zwraca uwagę na wątpliwości co do treści normatywnej określenia "pośrednictwo przy przewozie rzeczy", które nie jest znane polskiemu prawodawstwu, przy jednoczesnym braku definicji tego pojęcia w ustawie o transporcie drogowym.
Poprawka nr 4 ma charakter redakcyjny.
Uchwalenie poprawki nr 7 wiąże się z tym, że na gruncie prawnym wątpliwe jest statuowanie obowiązku potwierdzenia posiadania środków pieniężnych w gotówce, zamiast dysponowania takimi środkami.
Poprawka nr 11 zmierza do skreślenia bezprzedmiotowego sformułowania, zważywszy na fakt, że Warszawa jest miastem na prawach powiatu.
Poprawka nr 12 ma charakter redakcyjny.
Poprawka nr 13 zmierza do zapewnienia konsekwencji legislacyjnej zmiany w art. 18 ust. 1 ustawy o transporcie drogowym.
Art. 18b ust. 2 pkt 2 ustawy o transporcie drogowym, w brzmieniu nadanym przez ustawę, stanowi, że podczas wykonywania przewozów regularnych zabrania się korzystania z przystanków na których nie znajduje się informacja o realizowanym rozkładzie jazdy zawierająca także nazwę, adres siedziby przewoźnika i numer telefonu przewoźnika lub niezgodnie z podanymi w tej informacji dniami i godzinami odjazdów. Wprowadzenie takiej regulacji będzie skutkować tym, że zniszczona albo zerwana z przystanku informacja w powyższym zakresie uniemożliwi skorzystanie z niego przez kierowcę przewożącego pasażerów. W związku z tym Senat uchwalił poprawkę nr 14.
Poprawka nr 15 zmierza do dodania do ustawy przepisu, zgodnie z którym uzyskane przez przewoźnika potwierdzenie uzgodnienia zasad korzystania z przystanków nie może powodować nakładania na przewoźników żadnych opłat za korzystanie z tych przystanków.
Poprawka nr 16 zmierza do zapewnienia konsekwencji legislacyjnej dodania przez art. 1 pkt 11 ustawy art. 22b w ustawie o transporcie drogowym.
Poprawka nr 17 zmierza do modyfikacji przepisów, które przewidują określanie przez komisję społeczną warunków wydawania i sposobu podziału zezwoleń zagranicznych pomiędzy przewoźników drogowych.
Celem poprawki nr 18 jest modyfikacja przepisu nowelizowanej ustawy o transporcie drogowym regulującego kryteria ustalania stawek opłat za przejazd pojazdu samochodowego po drogach krajowych.
Poprawki nr 19 i 20 zmierzają do rezygnacji z opłaty półrocznej w zakresie przejazdu pojazdu samochodowego po drogach krajowych.
W toku senackiego postępowania legislacyjnego zwracano uwagę na sprzeczność pomiędzy przepisami ustawy dotyczącymi statusu Inspekcji Transportu Drogowego oraz pracowników tej Inspekcji zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych, w tym wojewódzkich inspektorów transportu drogowego, ich zastępców oraz inspektorów, a przepisami art. 18 pkt 1 i art. 23 uchwalonej przez Sejm w dniu 1 lipca 2005 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej, które z jednej strony przewidują rezygnację z usytuowania wojewódzkich inspektorów transportu drogowego w systemie organów administracji niezespolonej, z drugiej zaś - statuują zasadę ich powoływania i odwoływania przez wojewodów w porozumieniu z Głównym Inspektorem Transportu Drogowego. Dążąc do zapewnienia spójności w tym zakresie Senat uchwalił poprawki nr 21 i 29.
Niezgodny z zasadą wyłączności ustawy w zakresie ustanawiania ograniczeń konstytucyjnych wolności i praw, o której mowa w art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, jest przepis art. 57 ust. 4 ustawy o transporcie drogowym, w brzmieniu nadanym przez ustawę, wedle którego Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, mając na uwadze skuteczne i bezpieczne umożliwienie czynności kontrolnych, szczegółowe przypadki oraz warunki i sposób użycia środków przymusu bezpośredniego wobec kierowców wykonujących transport drogowy lub przewóz na potrzeby własne. Przepis ten jest również niepotrzebny, gdyż obecnie ustawa o transporcie drogowym zawiera w tym zakresie szczegółowe regulacje (np. art. 57, art. 58 ust. 2-5, art. 59, art. 62 i art. 63). W związku z tym Senat wprowadził do ustawy poprawkę nr 22.
Poprawka nr 23 ma charakter redakcyjny.
Poprawka nr 24 zmierza do tego, aby podczas przejazdu wykonywanego w ramach transportu drogowego kierowca pojazdu samochodowego był obowiązany do posiadania i okazywania na żądanie uprawnionego organu kontroli oryginału albo poświadczonej za zgodność z oryginałem przez przedsiębiorcę kserokopii decyzji, o której mowa w dodanym przez ustawę art. 20a ust. 2 ustawy o transporcie drogowym.
Poprawka nr 25 zmierza do prawidłowego określenia wytycznych dotyczących treści rozporządzenia. Za niespełniającą wymogów art. 92 ust. 1 Konstytucji RP należy uznać przewidzianą w art. 90a ust. 3 ustawy o transporcie drogowym, w brzmieniu nadanym przez ustawę, taką konstrukcję przepisu upoważniającego, która zamiast formułować wytyczne dotyczące treści tego aktu wykonawczego stanowi o konieczności uwzględnienia postanowień odpowiednich dyrektyw Unii Europejskiej. Z dniem uzyskania przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej konieczność respektowania dyrektyw ma swoje źródło w obowiązku zapewnienia skuteczności prawu wspólnotowemu w krajowym porządku prawnym, a nie w woli ustawodawcy.
Zważywszy na fakt, że nie można formułować kar pieniężnych w odniesieniu do naruszeń obowiązków lub warunków wynikających z przepisów umów międzynarodowych innych niż ratyfikowane, które nie stanowią źródeł prawa powszechnie obowiązującego, Senat uchwalił poprawkę nr 26.
Poprawki nr 27, 28 i 34 zmierzają do określenia takiego systemu kar z tytułu naruszenia przez kierowcę określonych przepisów prawnych, których orzekanie następuje w trybie określonym w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia, oraz do zmodyfikowania systemu kar pieniężnych z tytułu naruszenia przepisów prawnych w zakresie przewozu drogowego. Senat uznał, że poważne wątpliwości co do zgodności z konstytucyjną zasadą demokratycznego państwa prawnego budzi nałożenie na mocy art. 92 ust. 1a kar pieniężnych na kierowcę pojazdu samochodowego w odniesieniu do naruszeń, których źródłem jest określone działanie albo zaniechanie przewoźnika. Zgodnie z art. 87 ust. 3 ustawy o transporcie drogowym przedsiębiorca lub podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 2, wykonujący przewozy na potrzeby własne, odpowiedzialni są za wyposażenie kierowcy wykonującego transport drogowy lub przewóz na potrzeby własne w wymagane dokumenty. Tymczasem dodany do art. 92 ust. 1a pkt 1 przewiduje, że kierowca podlega karze pieniężnej za nieposiadanie przy sobie wymaganych dokumentó w, o któ rych mowa w art. 87. Z drugiej strony zwraca uwagę, że załącznik do ustawy, w brzmieniu uchwalonym przez Sejm, nie przewiduje kary pieniężnej za wykonywanie przewozu drogowego bez uiszczenia opłaty za przejazd po drogach krajowych, choć przewiduje nałożenie kary pieniężnej na kierowcę z tytułu wykonywania przewozu drogowego bez posiadania w pojeździe wymaganej karty opłaty za ten przejazd. Biorąc pod uwagę wszystkie wyrażone wyżej zastrzeżenia, Senat znacząco zmienił przyjęte w ustawie uregulowania w tym zakresie.
Poprawki nr 30-32 modyfikują przepisy końcowe ustawy.