U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 1 lipca 2005 r.

w sprawie ustawy o wyłączeniu bezprawności posiadania bez wymaganego pozwolenia lub rejestracji broni lub amunicji przez osoby walczące o suwerenność i niepodległość Polski

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 3 czerwca 2005 r. ustawy o wyłączeniu bezprawności posiadania bez wymaganego pozwolenia lub rejestracji broni lub amunicji przez osoby walczące o suwerenność i niepodległość Polski, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w ust. 1 wyrazy "jeżeli udział ten jest określony jako podstawa do nabycia uprawnień kombatanckich" zastępuje się wyrazami "jeżeli udział ten jest działalnością kombatancką";

2)

w art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Nie stanowi przestępstwa posiadanie bez wymaganego pozwolenia lub rejestracji określonej w art. 1 broni lub amunicji przez osoby, wobec których stosuje się ustawę, jeżeli osoby te podejmą działania na podstawie ust. 2 lub art. 3 ust. 1 lub ust. 2 - w terminach, któ re dla tych działań określone są w przepisach niniejszej ustawy.";

3)

w art. 2 w ust. 4 wyrazy "stanowi podstawę do nabycia uprawnień kombatanckich" zastępuje się wyrazami "jest działalnością kombatancką w rozumieniu ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


UZASADNIENIE

Senat, po rozpatrzeniu ustawy o wyłączeniu bezprawności posiadania bez wymaganego pozwolenia lub rejestracji broni lub amunicji przez osoby walczące o suwerenność i niepodległość Polski, postanowił wprowadzić do jej tekstu 3 poprawki.

Przyjmując poprawki nr 1 i 3 Senat uznał, że w celu uniknięcia ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych konieczne jest zastąpienie określenia "uprawnienia kombatanckie" pojęciem "działalność kombatancka" - zdefiniowanym w ustawie o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego.

W poprawce nr 2 Senat postanowił dostosować terminologię ustawy do terminologii stosowanej w prawie karnym. W opinii Izby Wyższej pojęcie "wyłączenia bezprawności" ma charakter doktrynalny, nie było dotychczas używane jako kategoria normatywna a jego wprowadzenie do ustawy może spowodować poważne trudności w zakresie wykładni jej przepisów.