U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 czerwca 2005 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 3 czerwca 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 3 w lit. a, w ust. 1 skreśla się wyrazy "odpowiednich przepisów niniejszej ustawy,";

2)

w art. 1 w pkt 5 w lit. a:

  1. w ust. 1a wyraz "budżetowym" zastępuje się wyrazami ", o którym mowa w ust. 1,",
  2. w ust. 1b wyrazy "dzielnicowego załącznika budżetowego" zastępuje się wyrazami "jej załącznika dzielnicowego do uchwały budżetowej m. st. Warszawy";

3)

w art. 1 w pkt 5 w lit. b:

  1. w zdaniu wstępnym wyrazy "ust. 2a-2c" zastępuje się wyrazami "ust. 2a i 2b",
  2. skreśla się ust. 2c;

4)

w art. 1 w pkt 6 w lit. b zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"dodaje się ust. 6 w brzmieniu:".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


U Z A S A D N I E N I E

Po rozpatrzeniu ustawy z dnia 3 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy, Senat proponuje wprowadzenie do jej tekstu 4 poprawek.

Główna zmiana dotyczy dodanego ust. 2c w art. 12 ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy (art. 1 w pkt 5 w lit. b niniejszej ustawy). Poprawką nr 3 Senat skreślił przepis, który wprowadza uprawnienie dla rady dzielnicy do podejmowania uchwał o wydatkach dotyczących kwot zawartych w załączniku budżetowym tej dzielnicy, niewygasających w roku budżetowym. Senat uznał, iż rada dzielnicy nie powinna posiadać tego rodzaju uprawnień przy wykonywaniu budżetu. Ustalenie wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego należy, zgodnie z art. 130 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego i to rada gminy, w tym przypadku, powinna być wyłącznie kompetentna do podejmowania tych decyzji w zakresie całego budżetu gminy.

Poprawka nr 1 usuwa sformułowanie "odpowiednie przepisy niniejszej ustawy", w przepisie dotyczącym zasad działania dzielnic, gdyż dzielnice ma obowiązek działania na podstawie przepisów prawa (w tym również wykonywania zadań zastrzeżonych dla nich w ustawie) i nie wymaga to potwierdzenia dodatkową normą ustawową.

Poprawka nr 2 ujednolica terminologię ustawy dotyczącą dzielnicowego załącznika do uchwały budżetowej, dostosowując ją do terminu przyjętego w niezmienionym art. 12 ust. 1 ustawy. Poprawka nr 4 ma charakter techniczno-legislacyjny.