U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 16 czerwca 2005 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 20 maja 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 6, w art. 8 w ust. 4 wyrazy "wystawienie lub potwierdzenie międzynarodowych świadectw" zastępuje się wyrazami "wystawienie lub potwierdzenie świadectw, o których mowa w ust. 1 i 2,"; |
2) |
w art. 1 w pkt 8, w art. 13f w ust. 1 wyrazy "wymagania określone w ust. 3" zastępuje się wyrazami "wymagania określon e w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 i 4"; |
3) |
w art. 1 w pkt 11, w art. 36a w pkt 9 w lit. a i b skreśla się wyrazy "w sposób"; |
4) |
w art. 9 wyrazy "art. 10 ust. 9 i art. 14 ust. 4" zastępuje się wyrazami "art. 10 ust. 9, art. 14 ust. 4 i art. 18 ust. 2";
|
5) |
do ustawy dodaje się załącznik w brzmieniu: |
"Załącznik
do ustawy
OPŁATY ZA PRZEPROWADZANIE INSPEKCJI I WYSTAWIANIE LUB P
OTWIERDZANIE MIĘDZYNARODOWYCH ŚWIADECTW1. Za inspekcję wstępną przed oddaniem statku do eksploatacji i wydanie międzyn
arodowego świadectwa pod nazwą "Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu olejami" w wysokości:1.1. Statki o pojemności brutto do 500 - 6.500 j.t.
1.2. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 - 6.700 j.t.
1.3. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 - 7.700 j.t.
1.4. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 - 10.000 j.t.
1.5. Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne 20.000 dodatkowo 8.400 j.t.
2. Za inspekcję wstępną statku eksploatowanego i wydanie międzynarodowego świ
adectwa pod nazwą "Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu olejami" w wysokości:2.1. Statki o pojemności brutto do 500 - 2.900 j.t.
2.2. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 - 3.000 j.t.
2.3. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 - 3.400 j.t.
2.4. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 - 4.300 j.t.
2.5. Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne 20.000 dodatkowo 3.800 j.t.
3. Za inspekcję i za odnowienie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Międz
ynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu olejami" w wysokości:3.1. Statki o pojemności brutto do 500 - 2.500 j.t.
3.2. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 - 2.600 j.t.
3.3. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 - 2.900 j.t.
3.4. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 - 3.700 j.t.
3.5. Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne 20.000 dodatkowo 2.800 j.t.
4. Za inspekcję pośrednią i za potwierdzenie międzynarodowego świadectwa pod n
azwą "Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu olejami" w wysokości:4.1. Statki o pojemności brutto do 500 - 800 j.t.
4.2. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 - 900 j.t.
4.3. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 - 1.000 j.t.
4.4. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 - 1.300 j.t.
4.5. Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne 20.000 dodatkowo 1.000 j.t.
5. Za inspekcję roczną i za potwierdzenie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu olejami" w wysok
ości:5.1. Statki o pojemności brutto do 500 - 650 j.t.
5.2. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 - 700 j.t.
5.3. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 - 750 j.t.
5.4. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 - 950 j.t.
5.5. Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne 20.000 dodatkowo 700 j.t.
6. Za inspekcje zbiornikowców do przewozu produktów ropopochodnych w wysokości obliczonej według zasad określonych w punktach 1.1 do 1.5, podwyższone o 40%.
7. Za inspekcję wstępną przed oddaniem statku do eksploatacji i wydanie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu przez statki przewożące luzem szkodliwe substancje ciekłe" w wysokości:
7.1. Statki o pojemności brutto do 500 - 6.500 j.t.
7.2. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 - 6.800 j.t.
7.3. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 - 8.000 j.t.
7.4. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 - 11.000 j.t.
7.5. Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne 20.000 dodatkowo 9.000 j.t.
8. Za inspekcję wstępną statku eksploatowanego i wydanie międzynarodowego świ
adectwa pod nazwą "Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu przez statki przewożące luzem szkodliwe substancje ciekłe" w wysokości:8.1. Statki o pojemności brutto do 500 - 3.100 j.t.
8.2. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 - 3.200 j.t.
8.3. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 - 3.750 j.t.
8.4. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 - 5.000 j.t.
8.5. Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne 20.000 d
9. Za inspekcję i odnowienie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Międzyn
arodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu przez statki przewożące luzem szkodliwe substancje ciekłe" w wysokości:9.1. Statki o pojemności brutto do 500
9.2. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 - 2.600 j.t.
9.3. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 - 3.000 j.t.
9.4. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 - 4.000 j.t.
9.5. Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne 20.000 d
odatkowo 3.000 j.t.10. Za inspekcję pośrednią i potwierdzenie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu przez statki przew
ożące luzem szkodliwe substancje ciekłe" w wysokości:10.1. Statki o pojemności brutto do 500 - 850 j.t.
10.2. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 - 900 j.t.
10.3. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 - 1.000 j.t.
10.4. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.00
10.5. Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne 20.000 d
odatkowo 1.000 j.t.11. Za inspekcję roczną i potwierdzenie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu przez s
tatki przewożące luzem szkodliwe substancje ciekłe" w wysokości:11.1. Statki o pojemności brutto do 500 - 650 j.t.
11.2. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 - 700 j.t.
11.3. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 - 750 j.t.
11.4. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 - 1.000 j.t.
11.5. Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne 20.000 dodatkowo 750 j.t.
12. Za inspekcję wstępną przed oddaniem statku do eksploatacji i wydanie międzyn
arodowego świadectwa pod nazwą "Certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu ściekami" w wysokości obliczonej według wzoru:(2 x N x 90 ) + 500 j.t.,
gdzie
N - oznacza łączną liczbę członków załogi, pasażerów oraz personelu sp
ecjalnego.13. Za inspekcję wstępną statku eksploatowanego i wydanie międzynarodowego świ
adectwa pod nazwą "Certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu ściekami" w wysokości obliczonej według wzoru:(1,2 x N x 90) + 500 j.t.
14. Za inspekcję i odnowienie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu ściekami" w wysokości obliczonej według wzoru:
(N x 90) + 500 j.t. - maksymalna opłata 5.500 j.t.
15. Za inspekcję roczną i potwierdzenie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu ściekami" w wysokości obliczonej według wzoru:
(0,25 x N x 90) + 150 j.t. - maksymalna opłata 1.650 j.t.
16. Za inspekcję wstępną przed oddaniem statku do eksploatacji i wydanie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu powietrza przez statki" w wysokości:
16.1. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych do 1.000 kW - 6.600 j.t.
16.2. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 1.000 do 3.000 kW - 6.850 j.t.
16.3. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 3.000 do 10.000 kW - 7.700 j.t.
16.4. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 10.000 do 20.000 kW - 8.900 j.t.
16.5. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 20.000 do 30.000 kW - 10.000 j.t.
16.6. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych powyżej 30.000 kW - za każde następne 5.000 kW dodatkowo 6.600 j.t.
17. Za inspekcję wstępną statku eksploatowanego i wydanie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu powietrza przez statki" w wysokości:
17.1. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych do 1.000 kW - 2.950 j.t.
17.2. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 1.000 do 3.000 kW - 3.000 j.t.
17.3. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 3.000 do 10.000 kW - 3.400 j.t.
17.4. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 10.000 do 20.000 kW - 3.850 j.t.
17.5. Statki o łącznej mocy silników głównych i
pomocniczych od 20.000 do 30.000 kW - 4.300 j.t.17.6. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych powyżej 30.000 kW - za każde następne 5.000 kW dodatkowo 2.600 j.t.
18. Za inspekcję i za odnowienie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu powietrza przez statki" w wysokości:
18.1. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych do 1.000 kW - 2.500 j.t.
18.2. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 1.000 do 3.000 kW - 2.600 j.t.
18.3. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 3.000 do 10.000 kW - 2.900 j.t.
18.4. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 10.000 do 20.000 kW - 3.300 j.t.
18.5. Statki o łącznej mocy silników głównych
i pomocniczych od 20.000 do 30.000 kW - 3.700 j.t.18.6. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych powyżej 30.000 kW - za każde następne 5.000 kW dodatkowo 2.200 j.t.
19. Za inspekcję pośrednią i za potwierdzenie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu powietrza przez statki" w wysokości:
19.1. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych do 1.000 kW - 850 j.t.
19.2. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 1.000 do 3.000 kW - 900 j.t.
19.3. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 3.000 do 10.000 kW - 1.000 j.t.
19.4. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 10.000 do 20.000 kW - 1.100 j.t.
19.5. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 20.000 do 30.000 kW - 1.300 j.t.
19.6. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych powyżej 30.000 kW - za każde następne 5.000 kW dodatkowo 750 j.t.
20. Za inspekcję roczną i za potwierdzenie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu powietrza przez statki" w wysokości:
20.1. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych do 1.000 kW - 650 j.t.
20.2. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 1.000 do 3.000 kW - 700 j.t.
20.3. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 3.000 do 10.000 kW - 750 j.t.
20.4. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 10.000 do 20.000 kW - 850 j.t.
20.5. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych od 20.000 do 30.000 kW - 950 j.t.
20.6. Statki o łącznej mocy silników głównych i pomocniczych powyżej 30.000 kW - za każde następne 5.000 kW dodatkowo 550 j.t.
21. Za inspekcję wstępną przed oddaniem statku do eksploatacji i wydanie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Międzynarodowe świadectwo systemu przeciwporostowego" w wysokości:
21.1. Statki o pojemności brutto powyżej 400 do 1.500 - 950 j.t.
21.2. Statki o pojemności brutto powyżej 1.500 do 3.000 - 1.050 j.t.
21.3. Statki o pojemności brutto powyżej 3.000 do 6.000 - 1.150 j.t.
21.4. Statki o pojemności brutto powyżej 6.000 do 12.000 - 1.300 j.t.
21.5. Statki o pojemności brutto powyżej 12.000 do 24.000 - 1.500 j.t.
21.6. Statki o pojemności brutto powyżej 24.000 - 1.750 j.t.
22. Za inspekcję wstępną w przypadku pierwszego zastosowania systemu przeciwpor
ostowego na statku i wydanie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Międzynarodowe świadectwo systemu przeciwporostowego" w wysokości:22.1. Statki o pojemności brutto powyżej 400 do 1.500 - 950 j.t.
22.2. Statki o pojemności brutto powyżej 1.500 do 3.000 - 1.050 j.t.
22.3. Statki o pojemności brutto powyżej 3.000 do 6.000 - 1.150 j.t.
22.4. Statki o pojemności brutto powyżej 6.000 do 12.000 - 1.300 j.t.
22.5. Statki o pojemności brutto powyżej 12.000 do 24.000 - 1500 j.t.
22.6. Statki o pojemności brutto powyżej 24.000 - 1.750 j.t.
23. Za inspekcje odnowieniowe w przypadku zmiany systemu przeciwporostowego lub jego wymiany i wydanie międzynarodowego świadectwa pod nazwą "Międzynarodowe świadectwo systemu przeciwporostowego" w wysokości:
23.1. Statki o pojemności brutto powyżej 400 do 1.500 - 950 j.t.
23.2. Statki o pojemności brutto powyżej 1.500 do 3.000 - 1.050 j.t.
23.3. Statki o pojemności brutto powyżej 3.000 do 6.000 - 1.150 j.t.
23.4. Statki o pojemności brutto powyżej 6.000 do 12.000 - 1.300 j.t.
23.5. Statki o pojemności brutto powyżej 12.000 do 24.000 - 1.500 j.t.
23.6. Statki o pojemności brutto powyżej 24.000 - 1.750 j.t.
24. Za inspekcję dodatkową, ogólną lub częściową, pobiera się opłaty w wysokości 180 j.t. za każdą zużytą godzinę.
25. Jednostka taryfowa (j.t.) - wartość złotowa jednostki taryfowej stanowi równowartość 0,2 SDR - Specjalnych Praw Ciągnienia liczona według średniego kursu walutowego z poprzedniego tygodnia podanego w tabelach kursowych Narodowego Banku Polskiego.".
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
Uzasadnienie
Senat, po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz o zmianie niektórych innych ustaw, postanowił wprowadzić do jej tekstu 5 poprawek.
Poprawki nr 1, 2 i 3 zmierzają do zapewnienia ustawie należytej precyzji oraz poprawności legislacyjnej i redakcyjnej.
Przyjmując poprawkę nr 4 Senat uzupełnił katalog czasowo utrzymywanych w mocy aktów wykonawczych, wydanych na podstawie upoważnień zmienianych niniejszą ustawą.
Poprawka nr 5 polega na dodaniu do ustawy brakującego załącznika, do którego odsyła się w ustawie, a który nie został uchwalony przez Sejm.