U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 16 czerwca 2005 r.
w sprawie ustawy o finansach publicznych
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 20 maja 2005 r. ustawy o finansach publicznych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 24 ust. 8 otrzymuje brzmienie: "8. Ograniczenie, o którym mowa w ust. 7, nie dotyczy dotacji inwestycyjnych oraz dotacji otrzymywanych w związku z realizacją projektu lub zadania współfinansowanego ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności Unii Europejskiej."; |
2) |
w art. 29 skreśla się ust. 9-11; |
3) |
w art. 35 ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. Jednostki sektora finansów publicznych zawierają umowy, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach p ublicznych."; |
4) |
w art. 37:
|
5) |
w art. 131 w ust. 2 pkt 6 otrzymuje brzmienie: "6) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji celowej, nie dłuz szy niz 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku zadania realizowanego za granicą - 30 dni od określonego w umowie dnia jego wykonania."; |
6) |
w art. 132 w ust. 2 po wyrazie "przedstawienia" dodaje się wyrazy ", a w przypadku dotacji na realizację zadania za granicą - 60 dni od dnia jego przedstawienia"; |
7) |
w art. 138:
"6) zlecanie zadań w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą finansowanych ze środków budżetu państwa w części, której dysponentem jest Szef Kancelarii Senatu, następuje na podstawie uchwał Prezydium Senatu podejmowanych po rozpatrzeniu wniosków organizacji pozarządowych."; |
8) |
w art. 144:
"1a. Dotacje udzielone z budżetu państwa na realizację zadań za granicą w części niewykorzystanej do końca roku b udżetowego podlegają zwrotowi do budżetu państwa do 28 lutego następnego roku.", |
9) |
w art. 145 ust. 6 otrzymuje brzmienie "6. Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo otrzymania dotacji przez kolejne 3 lata, licząc od dnia stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania dotacji, z wyłączeniem dotacji celowych przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego na realizację:
|
10) |
w art. 146 w ust. 1 wyrazy "art. 144 ust. 1" zastępuje się wyrazami "art. 144 ust. 1 i 1a"; |
11) |
w art. 146:
|
12) |
w art. 164 wyrazy "w dowolnie wybranym banku" zastępuje się wyrazami "w Banku Gospodarstwa Krajowego"; |
13) |
w art. 165 ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. Uchwała budżetowa zawiera także plany przychodów i wydatków zakładów b udżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i funduszy celowych oraz dochodów własnych jednostek budżetowych."; |
14) |
w art. 170 ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się po zakończeniu realizacji i ostatecznym rozliczeniu programu, projektu lub zadania współfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności Unii Europejskiej."; |
15) |
w art. 175 w ust. 1 wyrazy "sfinansowana pomoc" zastępuje się wyrazami "udzielona pomoc finansowa"; |
16) |
w art. 176 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki."; |
17) |
w art. 176 w ust. 3 po wyrazach "Tryb postępowania o udzielenie dotacji" dodaje się wyrazy "na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2"; |
18) |
w art. 181 w ust. 1 wyrazy "informację, o której mowa" zastępuje się wyrazami "prognozę i informację, o których mowa"; |
19) |
w art. 183 w ust. 3 skreśla się wyraz "obowiązkow ych"; |
20) |
w art. 189 w ust. 1 po wyrazach "art. 138" dodaje się wyrazy "i 139"; |
21) |
w art. 195 w ust. 1 skreśla się wyrazy "przez organ stanowiący danej jednostki"; |
22) |
w art. 195 w ust. 1 po wyrazach "zamówieniach publicznych" przecinek zastępuje się średnikiem i dodaje się wyrazy "w tym samym trybie dokonuje się wyboru banków obsługujących jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego;"; |
23) |
w art. 195 skreśla się ust 2; |
24) |
w art. 195 w ust. 5 wyrazy "zarząd jednostki samorządu ter ytorialnego nie może" zastępuje się wyrazami "nie można"; |
25) |
w art. 199:
"1. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia, w terminie do dnia 20 ma rca roku następującego po roku budżetowym, organowi stanowiącemu:
Sprawozdanie, o którym mowa w pkt 1, obejmuje również wykaz jednostek budżetowych, które utworzyły rachunki doch odów własnych oraz zestawienie dochodów własnych i wydatków nimi sfinansowanych.",
"1a. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia, w terminie do dnia 20 marca roku następującego po roku budżetowym, regionalnej izbie obrachunkowej."; |
26) |
w art. 199 w ust. 2 skreśla się wyraz "udzielenia"; |
27) |
w art. 201:
|
28) |
art. 210 otrzymuje brzmienie: "Art. 210. 1. Jednostka sektora finansów publicznych, która otrzyma z budżetu państwa środki na prefinansowanie, jest obowiązana do otwarcia w Narodowym Banku Polskim lub w Banku Gospodarstwa Krajowego rachunku bankowego do obsługi finansowej realizowanego projektu, z zastrzeżeniem ust. 2. 2. Jednostka samorządu terytorialnego, która otrzyma z budżetu państwa środki na prefinansowanie, może otworzyć odrębny rachunek bankowy do obsługi finansowej realizowanego projektu w banku prowadzącym obsługę budżetu tej je dnostki."; |
29) |
w art. 228 w pkt 1 skreśla się lit a; |
30) |
w art. 228:
|
31) |
w art. 233 w pkt 3, w ust. 1 wyrazy "art. 131 ust. 2 i 3" zastępuje się wyrazami "art. 131 ust. 2". |
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
U Z A S A D N I E N I E
Większość poprawek Senatu do ustawy o finansach publicznych ma charakter porządkujący i doprecyzowujący.
W poprawce nr 1 Senat wyłączył stosowanie ograniczenia dotacji, jakie może otrzymać zakład budżetowy, o którym mowa w art. 24 ust. 7, do dotacji otrzymywanych w związku z realizacją projektu lub zadania współfinansowanego ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Senat wziął pod uwagę występujące trudności w stos
owaniu obowiązującego przepisu art. 19 ust. 10 ustawy o finansach publicznych w zakresie przekazywania dotacji zakładom budżetowym realizującym w imieniu jednostki projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.Senat zaproponował zmiany kilku przepisów dotyczących wykonywania ustawy budżetowej w zakresie dotacji celowych udzielanych organizacjom pozarządowym. Zmiany polegają na wydłużeniu terminu zwrotu niewykorzystanej części dotacji i terminu zatwierdzenia rozliczenia dotacji - w przypadku dotacji pr
zeznaczonych na realizację zadań za granicą (poprawki nr 5, 6, 8 i 10). Doświadczenia organów Senatu i Kancelarii Senatu w zakresie dotacji przeznaczonych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą wskazują, iż przyjęte przez Sejm zasadne rozwiązania dyscyplinujące beneficjentów i dysponentów są nieadekwatne w przypadkach, w których zadanie, na którego realizację udzielona została dotacja, jest wykonywane za granicą. Oprócz tego, w poprawce nr 7, Senat wyłączył stosowanie zasady wyboru najkorzystniejszej oferty w odniesieniu do zlecania zadań w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą finansowanych ze środków budżetu państwa w części, której dysponentem jest Szef Kancelarii Senatu. Senat wziął pod uwagę szczególny tryb zlecania takich zadań opierający się na inicjatywie organizacji pozarządowych, a nie na ogłaszaniu konkursu ofert. Należy podkreślić, iż odmienność tę respektuje art. 3 ust. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.W poprawce nr 9 Senat wyłączył stosowanie zasady, w myśl której wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo otrzymania dotacji przez kolejne 3 lata, do dotacji celowych przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań własnych, których obowiązek dotowania z budżetu państwa wynika z odrębnych ustaw.
Senat uznał za konieczne wzmocnienie roli Banku Gospodarstwa Krajowego, jako banku na którego rachunkach będą gromadzone środki pochodzące budżetu państwa oraz z budżetu Unii Europejskiej. W poprawce nr 12 Senat ograniczył możliwość dokonywania przez Ministra Finansów oprocentowanych lokat, w przypadku występowania przejściowych nadwyżek środków na centralnym rachunku bieżącym budżetu państwa - do lokat w Narodowym Banku Polskim i Banku Gospodarstwa Krajowego. W popraw
ce nr 27 umożliwił prowadzenie obsługi rachunków gromadzących środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej przez Bank Gospodarstwa Krajowego. W poprawce nr 28 rozszerzył uprawnienia tego Banku w zakresie prowadzenia rachunków do obsługi środków na prefinansowanie programów i projektów finansowanych z udziałem środków unijnych.W poprawce nr 16 Senat ograniczył możliwość udzielania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacji organizacjom pozarządowym - do dotacji na cele publiczne związanych z realizacją zadań tej jednostki, oraz jednocześnie rozszerzył krąg podmiotów, którym można udzielić dotacji, o wszystkie podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku. Zdaniem Senatu dotychczas obowiązujące zasad
y w tym zakresie są prawidłowe, ponieważ wiążą udzielane dotacje z zadaniami jednostki samorządu terytorialnego. Przyjęcie tej poprawki usunie także kolizję art. 176 ust. 1 z art. 184 ust. 1 pkt 14 nowej ustawy.Poprawka nr 21 znosi prawo organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do wyboru banku mającego obsługiwać budżet tej jednostki. Zdaniem Senatu stosowanie przepisów o zamówieniach publicznych w tym przypadku będzie znacznie łatwiejsze, jeżeli wyboru będzie dokonywał organ wykonawczy.
W poprawce nr 25 Senat wskazał termin, w którym zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia regionalnej izbie obrachunkowej sprawozdanie roczne z wykonania budżetu tej jednostki, oraz doprecyzował przepisy dotyczące tego obowiązku.