U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 czerwca 2005 r.

w sprawie ustawy o finansach publicznych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 20 maja 2005 r. ustawy o finansach publicznych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 24 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Ograniczenie, o którym mowa w ust. 7, nie dotyczy dotacji inwestycyjnych oraz dotacji otrzymywanych w związku z realizacją projektu lub zadania współfinansowanego ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności Unii Europejskiej.";

2)

w art. 29 skreśla się ust. 9-11;

3)

w art. 35 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Jednostki sektora finansów publicznych zawierają umowy, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych.";

4)

w art. 37:

  1. w ust. 1 wyrazy "obejmować lub nabywać obligacji" zastępuje się wyrazami "nabywać obligacji",
  2. w ust. 2 przed wyrazem "obligacji" dodaje się wyraz "nabycia";

5)

w art. 131 w ust. 2 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji celowej, nie dłuz szy niz 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku zadania realizowanego za granicą - 30 dni od określonego w umowie dnia jego wykonania.";

6)

w art. 132 w ust. 2 po wyrazie "przedstawienia" dodaje się wyrazy ", a w przypadku dotacji na realizację zadania za granicą - 60 dni od dnia jego przedstawienia";

7)

w art. 138:

  1. w pkt 5 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem pkt 6;",
  2. dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) zlecanie zadań w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą finansowanych ze środków budżetu państwa w części, której dysponentem jest Szef Kancelarii Senatu, następuje na podstawie uchwał Prezydium Senatu podejmowanych po rozpatrzeniu wniosków organizacji pozarządowych.";

8)

w art. 144:

  1. dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
  2. "1a. Dotacje udzielone z budżetu państwa na realizację zadań za granicą w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu państwa do 28 lutego następnego roku.",

  3. w ust. 2 wyrazy "ust. 1" zastępuje się wyrazami "ust. 1 i 1a";

9)

w art. 145 ust. 6 otrzymuje brzmienie

"6. Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo otrzymania dotacji przez kolejne 3 lata, licząc od dnia stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania dotacji, z wyłączeniem dotacji celowych przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego na realizację:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami;
  2. zadań własnych, których obowiązek dotowania z budżetu państwa wynika z odrębnych ustaw.";

10)

w art. 146 w ust. 1 wyrazy "art. 144 ust. 1" zastępuje się wyrazami "art. 144 ust. 1 i 1a";

11)

w art. 146:

  1. w ust. 1 po wyrazie "organ" dodaje się wyrazy "lub inny dysponent części budżetowej",
  2. w ust. 4 wyrazy "organ, o którym" zastępuje się wyrazami "organ lub inny dysponent części budżetowej, o których";

12)

w art. 164 wyrazy "w dowolnie wybranym banku" zastępuje się wyrazami "w Banku Gospodarstwa Krajowego";

13)

w art. 165 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Uchwała budżetowa zawiera także plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i funduszy celowych oraz dochodów własnych jednostek budżetowych.";

14)

w art. 170 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się po zakończeniu realizacji i ostatecznym rozliczeniu programu, projektu lub zadania współfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności Unii Europejskiej.";

15)

w art. 175 w ust. 1 wyrazy "sfinansowana pomoc" zastępuje się wyrazami "udzielona pomoc finansowa";

16)

w art. 176 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki.";

17)

w art. 176 w ust. 3 po wyrazach "Tryb postępowania o udzielenie dotacji" dodaje się wyrazy "na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2";

18)

w art. 181 w ust. 1 wyrazy "informację, o której mowa" zastępuje się wyrazami "prognozę i informację, o których mowa";

19)

w art. 183 w ust. 3 skreśla się wyraz "obowiązkowych";

20)

w art. 189 w ust. 1 po wyrazach "art. 138" dodaje się wyrazy "i 139";

21)

w art. 195 w ust. 1 skreśla się wyrazy "przez organ stanowiący danej jednostki";

22)

w art. 195 w ust. 1 po wyrazach "zamówieniach publicznych" przecinek zastępuje się średnikiem i dodaje się wyrazy "w tym samym trybie dokonuje się wyboru banków obsługujących jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego;";

23)

w art. 195 skreśla się ust 2;

24)

w art. 195 w ust. 5 wyrazy "zarząd jednostki samorządu terytorialnego nie może" zastępuje się wyrazami "nie można";

25)

w art. 199:

  1. ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia, w terminie do dnia 20 marca roku następującego po roku budżetowym, organowi stanowiącemu:

  1. sprawozdanie roczne z wykonania budżetu tej jednostki, zawierające zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięć rachunków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej;
  2. sprawozdanie, o którym mowa w art. 197 pkt 2.

Sprawozdanie, o którym mowa w pkt 1, obejmuje również wykaz jednostek budżetowych, które utworzyły rachunki dochodów własnych oraz zestawienie dochodów własnych i wydatków nimi sfinansowanych.",

  1. dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia, w terminie do dnia 20 marca roku następującego po roku budżetowym, regionalnej izbie obrachunkowej.";

26)

w art. 199 w ust. 2 skreśla się wyraz "udzielenia";

27)

w art. 201:

  1. w ust. 2 po wyrazach "Narodowy Bank Polski" dodaje się wyrazy "lub Bank Gospodarstwa Krajowego",
  2. w ust. 3 wyrazy "jest obowiązany" zastępuje się wyrazami "i Bank Gospodarstwa Krajowego są obowiązane";

28)

art. 210 otrzymuje brzmienie:

"Art. 210. 1. Jednostka sektora finansów publicznych, która otrzyma z budżetu państwa środki na prefinansowanie, jest obowiązana do otwarcia w Narodowym Banku Polskim lub w Banku Gospodarstwa Krajowego rachunku bankowego do obsługi finansowej realizowanego projektu, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Jednostka samorządu terytorialnego, która otrzyma z budżetu państwa środki na prefinansowanie, może otworzyć odrębny rachunek bankowy do obsługi finansowej realizowanego projektu w banku prowadzącym obsługę budżetu tej jednostki.";

29)

w art. 228 w pkt 1 skreśla się lit a;

30)

w art. 228:

  1. w pkt 1 w lit. b, w ust. 6a wyrazy "obejmować lub nabywać obligacje" zastępuje się wyrazami "nabywać obligacje",
  2. w pkt 2, w pkt 4 wyrazy "oraz nabywania lub obejmowania obligacji, akcji i udziałów spółek" zastępuje się wyrazami ", nabywania obligacji oraz obejmowania lub nabywania akcji i udziałów w spółkach";

31)

w art. 233 w pkt 3, w ust. 1 wyrazy "art. 131 ust. 2 i 3" zastępuje się wyrazami "art. 131 ust. 2".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


U Z A S A D N I E N I E

Większość poprawek Senatu do ustawy o finansach publicznych ma charakter porządkujący i doprecyzowujący.

W poprawce nr 1 Senat wyłączył stosowanie ograniczenia dotacji, jakie może otrzymać zakład budżetowy, o którym mowa w art. 24 ust. 7, do dotacji otrzymywanych w związku z realizacją projektu lub zadania współfinansowanego ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Senat wziął pod uwagę występujące trudności w stosowaniu obowiązującego przepisu art. 19 ust. 10 ustawy o finansach publicznych w zakresie przekazywania dotacji zakładom budżetowym realizującym w imieniu jednostki projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.

Senat zaproponował zmiany kilku przepisów dotyczących wykonywania ustawy budżetowej w zakresie dotacji celowych udzielanych organizacjom pozarządowym. Zmiany polegają na wydłużeniu terminu zwrotu niewykorzystanej części dotacji i terminu zatwierdzenia rozliczenia dotacji - w przypadku dotacji przeznaczonych na realizację zadań za granicą (poprawki nr 5, 6, 8 i 10). Doświadczenia organów Senatu i Kancelarii Senatu w zakresie dotacji przeznaczonych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą wskazują, iż przyjęte przez Sejm zasadne rozwiązania dyscyplinujące beneficjentów i dysponentów są nieadekwatne w przypadkach, w których zadanie, na którego realizację udzielona została dotacja, jest wykonywane za granicą. Oprócz tego, w poprawce nr 7, Senat wyłączył stosowanie zasady wyboru najkorzystniejszej oferty w odniesieniu do zlecania zadań w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą finansowanych ze środków budżetu państwa w części, której dysponentem jest Szef Kancelarii Senatu. Senat wziął pod uwagę szczególny tryb zlecania takich zadań opierający się na inicjatywie organizacji pozarządowych, a nie na ogłaszaniu konkursu ofert. Należy podkreślić, iż odmienność tę respektuje art. 3 ust. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W poprawce nr 9 Senat wyłączył stosowanie zasady, w myśl której wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo otrzymania dotacji przez kolejne 3 lata, do dotacji celowych przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań własnych, których obowiązek dotowania z budżetu państwa wynika z odrębnych ustaw.

Senat uznał za konieczne wzmocnienie roli Banku Gospodarstwa Krajowego, jako banku na którego rachunkach będą gromadzone środki pochodzące budżetu państwa oraz z budżetu Unii Europejskiej. W poprawce nr 12 Senat ograniczył możliwość dokonywania przez Ministra Finansów oprocentowanych lokat, w przypadku występowania przejściowych nadwyżek środków na centralnym rachunku bieżącym budżetu państwa - do lokat w Narodowym Banku Polskim i Banku Gospodarstwa Krajowego. W poprawce nr 27 umożliwił prowadzenie obsługi rachunków gromadzących środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej przez Bank Gospodarstwa Krajowego. W poprawce nr 28 rozszerzył uprawnienia tego Banku w zakresie prowadzenia rachunków do obsługi środków na prefinansowanie programów i projektów finansowanych z udziałem środków unijnych.

W poprawce nr 16 Senat ograniczył możliwość udzielania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacji organizacjom pozarządowym - do dotacji na cele publiczne związanych z realizacją zadań tej jednostki, oraz jednocześnie rozszerzył krąg podmiotów, którym można udzielić dotacji, o wszystkie podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku. Zdaniem Senatu dotychczas obowiązujące zasady w tym zakresie są prawidłowe, ponieważ wiążą udzielane dotacje z zadaniami jednostki samorządu terytorialnego. Przyjęcie tej poprawki usunie także kolizję art. 176 ust. 1 z art. 184 ust. 1 pkt 14 nowej ustawy.

Poprawka nr 21 znosi prawo organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do wyboru banku mającego obsługiwać budżet tej jednostki. Zdaniem Senatu stosowanie przepisów o zamówieniach publicznych w tym przypadku będzie znacznie łatwiejsze, jeżeli wyboru będzie dokonywał organ wykonawczy.

W poprawce nr 25 Senat wskazał termin, w którym zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia regionalnej izbie obrachunkowej sprawozdanie roczne z wykonania budżetu tej jednostki, oraz doprecyzował przepisy dotyczące tego obowiązku.