U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 czerwca 2005 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o rezerwach państwowych

oraz zapasach obowiązkowych paliw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 18 maja 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 2, w art. 19b w ust. 1 wyrazy "oraz dysponowania nimi, w tym przemieszczania" zastępuje się wyrazami ", a także postanowienia zapewniające dysponowanie tymi zapasami, w tym przemieszczanie";

2)

w art. 1 w pkt 2, w art. 19d w ust. 6 w zdaniu wstępnym wyrazy "nie wyraża" zastępuje się wyrazami "odmawia wyrażenia",

3)

w art. 1 w pkt 2, w art. 19f w ust. 3 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) oznaczenie kontrolowanego;";

4)

w art. 1 w pkt 2, w art. 19g:

  1. w ust. 3 wyraz "Minister" zastępuje się wyrazami "W przypadkach wymienionych w ust. 1 minister",
  2. w ust. 4 po wyrazie "przypadkach" dodaje się wyrazy ", w sytuacjach określonych w ust. 1";

5)

w art. 1 w pkt 2, w art. 19j w ust. 1 w pkt 2 po wyrazie "półproduktów" dodaje się wyrazy "rafinacji ropy naftowej";

6)

w art. 2 po wyrazie "odpowiadającej" dodaje się wyrazy "co najmniej" oraz po wyrazie "importowi" dodaje się wyrazy "bez obowiązku systematycznego corocznego ich powiększania".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Senat proponuje wprowadzenie do ustawy o zmianie ustawy o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw 6 poprawek o charakterze doprecyzowującym i uzupełniającym.

Celem poprawki nr 1 jest doprecyzowanie, że umowa międzyrządowa dotycząca magazynowania zapasów poza granicami kraju ma zawierać postanowienia zapewniające dysponowanie zapasami a nie, jak stanowi ustawa, zapewniające wypełnienie międzynarodowych wymagań dotyczących dysponowania tymi zapasami. Międzynarodowe wymagania odnoszą się w tym przypadku jedynie do sprawozdawczości w zakresie zapasów.

Poprawka nr 2 usuwa błąd w określeniu przedmiotu decyzji Prezesa Agencji Rezerw Materiałowych - decyzją można odmówić wyrażenia zgody, a nie jej nie wyrazić.

Poprawka nr 3 uzupełnia zawartość upoważnienia do przeprowadzenia kontroli o oznaczenie kontrolowanego, ponieważ upoważnienie to nie ma charakteru generalnego.

Poprawka nr 4 ma na celu wyraźne ograniczenie możliwości działania ministra właściwego do spraw gospodarki w zakresie nakładania na przedsiębiorców obowiązku sprzedaży zapasów obowiązkowych paliw ciekłych, do przypadków wystąpienia zakłóceń w dostawach ropy naftowej lub paliw ciekłych na rynek krajowy lub zagrożenia ich wystąpienia. Brak odniesienia w art. 19g w ust. 3 i 4 do przypadków wymienionych w ust. 1 tego artykułu, odmiennie niż w ust. 2 i 7, sugeruje, że wskazane w tych przepisach obowiązki mogą być nałożone na producentów i przywożących także wtedy, gdy nie wystąpią przesłanki działania ministra wskazane w ust. 1.

Poprawka nr 5 dodaje brakujące określenie półproduktów, o których mowa w ustawie, natomiast ostatnia z zaproponowanych przez Senat zmian poprzez dokładniejsze powtórzenie zakresu obowiązku, jakiemu podlega obecnie część producentów i przywożących, ma na celu wyeliminowanie ewentualnych niejasności co do kręgu podmiotów, które obejmie przepis przejściowy.