U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 16 czerwca 2005 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o rezerwach państwowych
oraz zapasach obowiązkowych paliw
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 18 maja 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 19b w ust. 1 wyrazy "oraz dysponowania nimi, w tym przemieszczania" zastępuje się wyrazami ", a także postanowienia zapewniające dysponowanie tymi zapasami, w tym przemieszczanie"; |
2) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 19d w ust. 6 w zdaniu wstępnym wyrazy "nie wyraża" zastępuje się wyrazami "odmawia wyrażenia", |
3) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 19f w ust. 3 dodaje się pkt 1a w brzmieniu: "1a) oznaczenie kontrolowanego;"; |
4) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 19g:
|
5) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 19j w ust. 1 w pkt 2 po wyrazie "półproduktów" dodaje się wyrazy "rafinacji ropy naftowej"; |
6) |
w art. 2 po wyrazie "odpowiadającej" dodaje się wyrazy "co najmniej" oraz po wyrazie "importowi" dodaje się wyrazy "bez obowiązku systematycznego corocznego ich powiększania". |
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
UZASADNIENIE
Senat proponuje wprowadzenie do ustawy o zmianie ustawy o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw 6 poprawek o charakterze doprecyzowującym i uzupełniającym.
Celem poprawki nr 1 jest doprecyzowanie, że umowa międzyrządowa dotycząca magazynowania zapasów poza granicami kraju ma zawierać postanowienia zapewniające dysponowanie zapasami a nie, jak stanowi ustawa, zapewniające wypełnienie międzynarodowych wymagań dotyczących dysponowania tymi zapasami. Międzynarodowe wymagania odnoszą się w tym przypadku jedynie do sprawozdawczości w zakresie zapasów.
Poprawka nr 2 usuwa błąd w określeniu przedmiotu decyzji Prezesa Agencji Rezerw Materiałowych - decyzją można odmówić wyrażenia zgody, a nie jej nie wyrazić.
Poprawka nr 3 uzupełnia zawartość upoważnienia do przeprowadzenia kontroli o oznaczenie kontrolowanego, ponieważ upoważnienie to nie ma charakteru generalnego.
Poprawka nr 4 ma na celu wyraźne ograniczenie możliwości działania ministra właściwego do spraw gospodarki w zakresie nakładania na przedsiębiorców obowiązku sprzedaży zapasów obowiązkowych paliw ciekłych, do przypadków wystąpienia zakłóceń w dostawach ropy naftowej lub paliw ciekłych na rynek krajowy lub zagrożenia ich wystąpienia. Brak odniesienia w art. 19g w ust. 3 i 4 do przypadków wymienionych w ust. 1 tego artykułu, odmiennie niż w ust. 2 i 7, sugeruje, że wskazane w tych przepisach obowiązki mogą być nałożone na producentów i przywożących także wtedy, gdy nie wystąpią przesłanki działania ministra wskazane w ust. 1.
Poprawka nr 5 dodaje brakujące określenie półproduktów, o których mowa w ustawie, natomiast ostatnia z zaproponowanych przez Senat zmian poprzez dokładniejsze powtórzenie zakresu obowiązku, jakiemu podlega obecnie część producentów i przywożących, ma na celu wyeliminowanie ewentualnych niejasności co do kręgu podmiotów, które obejmie przepis przejściowy.