U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 19 maja 2005 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 22 kwietnia 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 1, w ust. 3 po wyrazach "(Dz. U. Nr 106, poz. 679, z późn. zm.)" dodaje się wyrazy ", odnoszące się do osób, o których mowa w art. 2 pkt 11 tej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5";

2)

w art. 1 w pkt 1 wyrazy "ust. 3" zastępuje się wyrazami "ust. 3 - 5" oraz dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Naruszenie zakazów, o których mowa w art. 4 ustawy wymienionej w ust. 3, przez państwowego inspektora sanitarnego lub jego zastępcę stanowi podstawę do odwołania ze stanowiska.

5. Oświadczenie, o którym mowa w art. 10 ustawy wymienionej w ust. 3, składają odpowiednio:

1) państwowi powiatowi i państwowi graniczni inspektorzy sanitarni oraz ich zastępcy - państwowym wojewódzkim inspektorom sanitarnym,

2) państwowi wojewódzcy inspektorzy sanitarni oraz ich zastępcy - Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu.";

3)

dodaje się art. 1a i 1b w brzmieniu:

"Art. 1a. 1. Państwowi inspektorzy sanitarni i ich zastępcy, którzy w dniu wejścia w życie ustawy są członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółek prawa handlowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, spółdzielni, z wyjątkiem rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych, albo członkami zarządów fundacji prowadzących działalność gospodarczą, są obowiązani zrzec się tych stanowisk w ciągu 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, chyba że w tym terminie złożyły oświadczenie o rezygnacji z funkcji państwowego inspektora sanitarnego lub jego zastępcy. W razie niezłożenia oświadczenia w tym terminie osoby te tracą, z mocy prawa, stanowiska we władzach spółki, spółdzielni lub fundacji i zostają wykreślone z właściwego rejestru.

2. Złożenie przez państwowego inspektora sanitarnego lub jego zastępcę oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, powoduje rozwiązanie stosunku pracy w drodze odwołania ze stanowiska.

Art. 1b. Państwowi inspektorzy sanitarni i ich zastępcy, którzy w dniu wejścia w życie ustawy posiadają w spółkach prawa handlowego w rozumieniu przepisów ustawy, o której mowa w art. 1a ust. 1, więcej niż 10% akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10% kapitału zakładowego albo prowadzą działalność gospodarczą, określoną w art. 4 pkt 6 ustawy, o której mowa w art. 1a ust. 1, są obowiązani do zbycia nadwyżki udziałów lub akcji oraz zaprzestania tej działalności gospodarczej, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Jolanta DANIELAK


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej Senat uznał za zasadne wprowadzenie do niej 3 poprawek. Poprawki te wynikają z przekonania o nadmiernej ogólności odesłania do przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, które mają mieć zastosowanie do państwowych inspektorów sanitarnych i ich zastępców. Ustawa ta nie zawiera jednolitej regulacji w stosunku do wszystkich osób nią objętych, stąd ogólne odesłanie do jej przepisów powoduje wątpliwości, co do zakresu ich stosowania w odniesieniu do państwowych inspektorów sanitarnych lub ich zastępców. Należało wskazać konkretne przepisy, które w tym przypadku będą stosowane, i w związku z tym w poprawce nr 1 doprecyzowano, iż będą to normy odnoszące się do osób, o których mowa w art. 2 pkt 11 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, czyli w szczególności jej art. 4, 9 -11, 13 i 14. W związku z tym, że w art. 5 tej ustawy nie została przewidziana w stosunku do osób wymienionych w art. 2 pkt 11 sankcja za naruszenie zakazów, którym one podlegają, Senat uznał za zasadne wprowadzenie takiej sankcji w ustawie o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (poprawka nr 2). Należało również doprecyzować komu poszczególni państwowi inspektorzy sanitarni i ich zastępcy mają składać oświadczenia majątkowe, ponieważ nie byłoby to jasne w świetle art. 10 ust. 3 ustawy antykorupcyjnej.

Ponadto Senat, wzorując się na postanowieniach przepisów przejściowych ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, wprowadził 3 - miesięczny okres na dostosowanie się państwowych inspektorów sanitarnych i ich zastępców do nowych regulacji.