U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 28 kwietnia 2005 r.

w sprawie ustawy o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 15 kwietnia 2005 r. ustawy o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 3 w pkt 3 skreśla się wyraz "stanu";

2)

w art. 3 w pkt 5 na końcu kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) wykonywanie innych czynności określonych w odrębnych ustawach.";

3)

w art. 5 w ust. 2 w pkt 1 wyrazy "poszczególnych stopniach" zastępuje się wyrazami "danym stopniu" oraz po wyrazie "państwa" dodaje się wyrazy ", a w przypadku jednostek samorządu gminnego - jedną z kategorii tych jednostek, spośród wymienionych w ust. 1 pkt 1";

4)

w art. 8 w ust. 2 po wyrazie "stanowisko" dodaje się wyrazy "każdej ze";

5)

w art. 8 w ust. 3 wyrazy "Do opinii, o której mowa" zastępuje się wyrazami "Do opinii i stanowisk, o których mowa".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Kazimierz KUTZ


U Z A S A D N I E N I E

Senat proponuje wprowadzenie 5 poprawek do ustawy o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej.

Wszystkie poprawki zmierzają do doprecyzowania rozwiązań ustawowych. Wśród nich najistotniejsza jest poprawka nr 3, mająca na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących jednej z przesłanek reprezentacyjności, które muszą spełniać ogólnopolskie organizacje, aby mogły wyznaczać swoich przedstawicieli do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz kandydatów na przedstawicieli do Komitetu Regionów Unii Europejskiej. Poprawka przesądza, iż prawo ubiegania się o status organizacji reprezentatywnej mają wyłącznie organizacje reprezentujące jeden ze szczebli samorządu terytorialnego, a w przypadku organizacji reprezentujących samorząd gminny - jedną z kategorii tego samorządu, wymienioną w przepisach.

Przyjmując poprawkę nr 5 Senat uregulował, w jakim terminie ma być przedstawiane stanowisko każdej ze stron Komisji Wspólnej do projektu aktu normatywnego lub innego dokumentu rządowego przedstawionego do zaopiniowania Komisji, w razie nieuzgodnienia wspólnej opinii przez tą Komisję. Dotychczas ustawa nie przewidywała terminu na zajęcie stanowisk przez strony Komisji (przewidywała wyłącznie termin na sporządzenie opinii), co mogło skutkować nadmiernym wydłużeniem procedury konsultowania dokumentów rządowych.

Senat zauważył również, iż ustawa określa zamknięty katalog zadań Komisji Wspólnej, pomimo że część zadań tej Komisji (co również podkreślono w uzasadnieniu do projektu ustawy) wynika z uregulowań odrębnych ustaw, np.: wskazywanie kandydatów na członków Rady Narodowego Funduszu Zdrowia (art. 99 ust. 1 pkt 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych), rekomendowanie przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego do udziału w pracach Rady Pomocy Społecznej (art. 125 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej), zgłaszanie członków do Rady Działalności Pożytku Publicznego (art. 36 ust. 2 pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie). Biorąc pod uwagę, iż przepis prawny powinien udzielać adresatowi pełnej informacji w kwestii, którą reguluje, uznano za zasadne umieszczenie w art. 3 informacji o wykonywaniu przez Komisję innych zadań, niż bezpośrednio wskazane w tym przepisie (poprawka nr 2).

Poprawki nr 1 i 4 mają charakter uściślający.