U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 1 kwietnia 2005 r.
w sprawie ustawy o opłatach abonamentowych
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 3 marca 2005 r. ustawy o opłatach abonamentowych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 2 w ust. 5 w pkt 2 skreśla się wyraz "sanatoria,"; |
2) |
w art. 3 w ust. 2 wyrazy "30 kwietnia" zastępuje się wyrazami "31 maja"; |
3) |
w art. 4 w ust. 3 skreśla się wyrazy ", o których mowa w ust. 1 i 2,"; |
4) |
w art. 4 w ust. 5 w pkt 2 skreśla się wyrazy "o spełnianiu warunku"; |
5) |
w art. 7 w ust. 5 wyrazy "ust. 2" zastępuje się wyrazami "ust. 1"; |
6) |
w art. 8 w ust. 2 po wyrazach "sposób podziału wpływów" dodaje się wyrazy ", o których mowa w ust. 1,"; |
7) |
w art. 8 w ust. 2 po wyrazach "terenowych oddziałów spółek" dodaje się wyrazy ", o których mowa w art. 26 ust. 2 i 3 ustawy o radiofonii i telewizji"; |
8) |
w art. 11 pkt 5 otrzymuje brzmienie: "5) w art. 30 uchyla się ust. 6;"; |
9) |
w art. 11 w pkt 7, w art. 31c skreśla się wyrazy ", w tym audycji służących realizacji misji publicznej"; |
10) |
w art. 12 wyrazy "12 miesięcy" zastępuje się wyrazami "6 miesięcy". |
WICEMARSZAŁEK SENATU
Kazimierz KUTZ
UZASADNIENIE
Po rozpatrzeniu ustawy o opłatach abonamentowych Senat postanowił wprowadzić do jej tekstu 10 poprawek.
Poprawka nr 1 powoduje wyłączenie sanatoriów nie będących publicznymi zakładami opieki zdrowotnej, z kręgu podmiotów, które płacą jedną opłatę abonamentową bez względu na liczbę używanych odbiorników. Senat uznał, iż nie ma uzasadnienia dla korzystania z tego przywileju przez sanatoria prowadzące działalność komercyjną.
Poprawka nr 2 zmierza do tego, aby wysokość opłat abonamentowych była określana tylko raz, w terminie do 31 maja, bądź poprzez ogłoszenie stawek kwotowych, bądź w drodze rozporządzenia. Zaproponowany w ustawie układ dat powodowałby konieczność dwukrotnego określania wysokości opłat abonamentowych skutkującego niepotrzebnym zamieszaniem w tym zakresie, bądź też o wydaniu rozporządzenia Krajow
a Rada Radiofonii i Telewizji musiałaby zdecydować do 30 kwietnia i dać temu wyraz poprzez nieogłoszenie do tego czasu stawek opłat zgodnie z art. 3 ust. 2, podczas gdy w tym samym dniu upływa termin złożenia założeń programowo - finansowych branych pod uwagę przy wydawaniu rozporządzenia.Poprawki nr 3 - 8 mają na celu doprecyzowanie przepisów, korektę odesłań bądź usunięcie podwójnej regulacji tej samej kwestii.
Przyjmując poprawkę nr 9 znoszącą konieczność szczegółowego wskazywania przez zarządy spółek publicznej radiofonii i telewizji, jakie środki zostały przeznaczone na poszczególne audycje służące realizacji misji publicznej, Senat kierował się przekonaniem, iż rozwiązanie to byłoby niezwykle trudne do realizacji i wyegzekwowania, zwłaszcza w przypad
ku krótkich audycji radiowych.Ostatnia ze zmian zaproponowanych przez Senat skracająca termin na złożenie oświadczenia o spełnianiu warunków do korzystania ze zwolnień od opłat abonamentowych, ma na celu wcześniejsze przeprowadzenie weryfikacji tych zwolnień.