U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 17 marca 2005 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie informacji niejawnych
oraz niektórych innych ustaw
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 17 lutego 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 2 w lit. a: a) zdanie wstępne otrzymuje brzmienie: "pkt 1 otrzymuje brzmienie:", b) skreśla się pkt 2; |
2) |
w art. 1 w pkt 2 po lit. a dodaje się lit. a 1 w brzmieniu:"a1) pkt 7a otrzymuje brzmienie: "7a) jednostką naukową - jest jednostka naukowa w rozumieniu przepisów o zasadach finansowania nauki,","; |
3) |
w art. 1 pkt 9 otrzymuje brzmienie: "9) w art. 23: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Informacje niejawne zaklasyfikowane jako stanowiące tajemnicę państwową oznacza się klauzulą: 1) "ściśle tajne" - zgodnie z wykazem stanowiącym załącznik nr 1 do ustawy (część I), 2) "tajne" - zgodnie z wykazem stanowiącym załącznik nr 1 do ustawy (część II).",b) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie: "3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób oznaczania materiałów, umieszczania na nich klauzul tajności, a także sposób zmiany nadanej klauzuli, uwzględniając, że materiały powinny być oznaczone w sposób zapewniający ich odróżnienie od materiałów jawnych oraz mając na uwadze rodzaje klauzul tajności i materiałów. 4. Prezes Rady Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, dodatkowe oznaczenia materiałów, które: 1) mogą poprzedzać klauzule wymienione w ust. 1 i 2, oraz wyn ikający z tych oznaczeń szczególny sposób postępowania z tak oznaczonymi materiałami; rozporządzenie powinno określać w szczególności: rodzaje oznaczeń, sposób ich nanoszenia na materiały oraz tryb wytwarzania, przetwarzania, przekazywania, udostępniania i przechowywania tak oznaczonych informacji niejawnych, a także krąg upoważnionych adresatów ze względu na wymóg wyższego stopnia ochrony tych materiałów,2) mogą poprzedzać lub następować bezpośrednio po klauzulach wymienionych w ust. 1 i 2 lub ich zagranicznych odpowiedn ikach, oraz wynikający z umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, szczególny sposób postępowania z tak oznaczonymi materiałami; rozporządzenie powinno określać w szczególności: rodzaje oznaczeń, sposób ich nanoszenia na materiały oraz tryb wytwarzania, przetwarzania, przekazywania, udostępniania i przechowywania tak oznaczonych informacji niejawnych, a także sposób oceny spełnienia warunków dostępu do tych informacji przez osoby fizyczne, przedsiębiorców, jednostki naukowe i badawczo-rozwojowe.";"; |
4) |
w art. 1 w pkt 19, w art. 37 w ust. 4 w pkt 1 wyrazy "klauzulą "poufne"" zastępuje się wyrazami "odpowiednią klauzulą tajności"; |
5) |
w art. 1 w pkt 39, w art. 65 po wyrazach "badawczo-rozwojowa," dodaje się wyrazy "zamierzający ubiegać się,"; |
6) |
w art. 2 skreśla się wyrazy "Art. 160."; |
7) |
po art. 4 dodaje się art. 4a w brzmieniu: "Art. 4a. W ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowa "1. Wnioski, recenzje i umowy dotyczące projektów badawczych i projektów celowych, a także informacje otrzymane w toku postępowań dotyczących tych projektów stanowią tajemnicę przedsiębiorstw w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, z zastrzeżeniem przepisów ust. 2 i 3 oraz art. 18 ust. 2."."; |
8) |
skreśla się art. 5; |
9) |
w załączniku nr 1 w pkt I w ppkt 22 wyraz "udzielającej" zastępuje się wyrazem "udzielające"; |
10) |
w załączniku nr 1 w pkt II skreśla się ppkt 44 i 45; |
11) |
w załączniku 2a i 2b wyrazy "POUFNE (po wypełnieniu)" zastępuje się wyrazami "(odpowiednia klauzula tajności po wypełnieniu)". |
WICEMARSZAŁEK SENATU
Jolanta DANIELAK
UZASADNIENIE
Senat po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz niektórych innych ustaw postanowił wprowadzić do jej tekstu 11 poprawek.
Zasadnicza zmiana dokonana przez Senat to powrót do dotychczasowej definicji tajemnicy służbowej (poprawki 1, 3 i 8). Decyzją Sejmu zmieniono zakres interesów, które mogą zostać zagrożone poprzez ujawnienie informacji stanowiących taką tajemnicę. Wyeliminowano szkodę na rzecz interesu obywateli lub jednostki organizacyjnej, jednocześnie w art
. 5 ustawy przyjmując, że jeżeli odrębne przepisy poddają ochronie prawnej informacje, których ujawnienie może narazić na szkodę interes obywatela lub jednostki organizacyjnej nie określając sposobu ochrony tych informacji, podlegają one ochronie jak informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową oznaczoną klauzulą zastrzeżone. Dostęp do takich informacji został wyłączony spod przepisów o postępowaniu sprawdzającym. Zdaniem Senatu, po zapoznaniu się między innymi ze stanowiskiem Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, dotychczasowa definicja tajemnicy służbowej pozwala objąć skuteczniejszą ochroną informacje, których ujawnienie może narazić na szkodę interes obywatela lub jednostki organizacyjnej niż przepis statuujący nową definicję tajemnicy służbowej w powiązaniu z art. 5 ustawy.Senat uznał za zasadne znowelizowanie ustawy o zasadach finansowania nauki w ten sposób, że wyłączył wnioski, recenzje i umowy dotyczące projektów badawczych i projektów celowych, a także informacje otrzymane w toku postępowań dotyczących tych projektów, z katalogu informacji stanowiących tajemnicę służbową (poprawka 7). Tym samym zliberalizował dotychczasowy przepis powodując, że powyższe wnioski, recenzje, umowy i informacje będą należały jedynie do katalogu informa
cji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstw w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.Pozostałe poprawki mają charakter legislacyjny. I tak, poprawka 2 koryguje odesłanie, poprawki 4 i 11 dostosowują sposób oznaczenia wypełnionych ankiet bezpieczeństwa osobowego do ich merytorycznej treści, poprawka 5 ma charakter doprecyzowujący, 6 techniczno-legislacyjny, 9 językowy, a 10 eliminuje zbędne regulacje (przepisy dotyczące bonów paliwowych wygasły z dniem 30 września 2004 r.).