U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 grudnia 2004 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zmianie imion i nazwisk

oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 3 grudnia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o zmianie imion i nazwisk oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 4:

  1. w zdaniu wstępnym wyrazy "art. 6" zastępuje się wyrazami "w art. 6 ust. 2",
  2. art. 6 oznacza się jako ust. 2;

2)

w art. 1 w pkt 5, w art. 7 wyrazy "i ust. 2 pkt 1 i 2" zastępuje się wyrazami ", ust. 2 pkt 1 lit. a i b i pkt 2";

3)

w art. 1 w pkt 10, w art. 11a w ust. 3 po wyrazie "ustawie" dodaje się wyrazy "na podstawie kryterium zgodności z prawem";

4)

po art. 3 dodaje się art. 3a w brzmieniu:

"Art. 3a. W ustawie z dnia ..... o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr ..., poz. ...) uchyla się art. 31.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Jolanta DANIELAK


UZASADNIENIE

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm w dniu 3 grudnia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o zmianie imion i nazwisk oraz o zmianie niektórych innych ustaw, proponuje wprowadzenie do jej tekstu 4 poprawek.

Poprawka nr 1 zmierza do pozostawienia w ustawie o zmianie imion i nazwisk przepisu, który stanowi, iż nazwisko osoby może składać się najwyżej z dwóch części. Zdaniem Senatu, pozostawienie normy zawartej w aktualnym art. 6 ust. 1 jest szczególnie istotne ze względu na regulację zawartą w art. 25 § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, który, w przypadku zawarcia małżeństwa, zabrania noszenia nazwisk więcej niż dwuczłonowych. Identyczna regulacja powinna dotyczyć osób zmieniających nazwisko z przyczyn innych niż zawarcie związku małżeńskiego.

Poprawka nr 2 modyfikuje odesłanie zawężając krąg przesłanek uzasadniających zmianę imienia. Obecne brzmienie przepisu uprawnia do zmiany imienia w sytuacji, gdy imię posiada formę imienia (odesłanie w art. 7 do art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. c), tym samym daje podstawę do nieograniczonej ilości zmian imion.

Przyjęcie poprawki nr 3 wynika z przekonania Senatu, iż zgodnie z postanowieniami Konstytucji, nadzór wojewody nad działalnością kierowników urzędów stanu cywilnego (czyli wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast) może być sprawowany wyłącznie na podstawie kryterium legalności - zarówno w zakresie realizacji zadań własnych jak i zleconych, o których mowa jest w niniejszej ustawie. Senat proponuje więc doprecyzowanie przepisu, poprzez wskazanie kryterium, na podstawie którego wojewodowie sprawują nadzór nad działalnością kierowników urzędów stanu cywilnego.

Poprawka nr 4 uchyla zmianę do ustawy o zmianie imion i nazwisk, wprowadzoną ustawą o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (dalej "ustawa o mniejszościach narodowych), w związku z tym, iż przedmiotowa nowelizacja dodaje nową, szerszą przesłankę ubiegania się o zmianę imienia lub nazwiska. Przepis art. 31 ustawy o mniejszościach narodowych stworzył podstawę do zmiany imienia lub nazwiska, jeżeli wnioskodawca pragnie powrócić do imienia lub nazwiska zmienionego z powodu ich niepolskiego brzmienia, w wyniku decyzji administracyjnej podjętej bez jego wniosku. Niniejszą nowelizacją umożliwiono osobom powrót do imienia lub nazwiska, które zostało zmienione (bez względu na niepolskie brzmienie nazwiska), a więc stworzono szerszą podstawę ubiegania się o dokonanie zmian danych, niż to wynika ze zmiany wprowadzonej ustawą o mniejszościach narodowych. W celu usunięcia podwójnej regulacji tej samej materii w dwóch przepisach ustawy, Senat proponuje uchylenie zmiany w ustawie o mniejszościach narodowych.