U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 grudnia 2004 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz o zmianie innych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 3 grudnia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz o zmianie innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 6, w art. 15 w pkt 2 wyraz "towarów" zastępuje się wyrazami "surowców, produktów pośrednich lub produktów ubocznych pochodzących z tych surowców lub produktów pośrednich,";

2)

w art. 6 w pkt 12, art. 51a otrzymuje brzmienie:

"Art. 51a. 1. W 2005 r. kwoty produkcji surowca tytoniowego dla producentów lub grup producentów tytoniu, w ramach krajowej kwoty produkcji, są przyznawane:

    1. w sposób określony w art. 46 ust. 2 i 3, przy czym za okres 3 lat poprzedzających ostatni zbiór uznaje się lata 2000 - 2002;
    2. na podstawie dokumentów, o których mowa w art. 46 ust. 4 i 6, złożonych przez producenta lub grupę producentów tytoniu Prezesowi Agencji, w celu otrzymania kwoty na 2004 r.

  1. Prezes Agencji, w terminie do dnia 28 lutego 2005 r., w drodze decyzji, przyznaje kwoty, o których mowa w ust. 1, z podziałem na grupy użytkowe tytoniu:

  1. producentom lub
  2. grupom producentów tytoniu, z podziałem na poszczególnych członków.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Jolanta DANIELAK


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz o zmianie innych ustaw, Senat wprowadził do niej 2 poprawki.

Poprawka zawarta w pkt 2 uchwały Senatu ma charakter merytoryczny. Modyfikuje przyjętą przez Sejm regulację, dotyczącą zasad podziału kwot produkcji surowca tytoniowego na rok 2005 dla poszczególnych plantatorów oraz grup producentów tytoniu.

W myśl rozwiązań przyjętych przez Sejm kwoty te miałyby być równe kwotom przyznanym na 2004 r., określonym w umowach kontraktacji. Zdaniem Senatu, rozwiązanie takie w sposób rażący uszczupliłoby kwoty produkcyjne dla plantatorów w sześciu okręgach uprawowych na rzecz rejonu uprawy na lubelszczyźnie.

Senat zaproponował przyznawanie kwot określających indywidualne wielkości produkcji tytoniu na podstawie rzeczywistej produkcji tytoniu, popartej dokumentami dostaw w okresie 3 wskazanych lat, to jest od 2000 do 2002 roku. Dłuższy, bowiem trzyletni okres referencyjny stanowi, zdaniem Senatu, bardziej obiektywną podstawę do określenia rzeczywistej produkcji, tak dla poszczególnych producentów jak i grup producentów tytoniu.

Poprawka zawarta w pkt 1 uchwały Senatu ma na celu doprecyzowanie przepisu poprzez zastąpienie niezdefiniowanego w ustawie pojęcia "towar" określeniem używanym w innych przepisach. Pozwoli to, zdaniem Senatu, uniknąć ewentualnych wątpliwości w praktyce stosowania ustawy.