U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 16 grudnia 2004 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz o zmianie innych ustaw
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 3 grudnia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz o zmianie innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 6, w art. 15 w pkt 2 wyraz "towarów" zastępuje się wyrazami "surowców, produktów pośrednich lub produktów ubocznych pochodzących z tych surowców lub produktów pośrednich,"; |
2) |
w art. 6 w pkt 12, art. 51a otrzymuje brzmienie: "Art. 51a. 1. W 2005 r. kwoty produkcji surowca tytoniowego dla producentów lub grup producentów tytoniu, w ramach krajowej kwoty produkcji, są przyznawane:
|
WICEMARSZAŁEK SENATU
Jolanta DANIELAK
UZASADNIENIE
Po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz o zmianie innych ustaw, Senat wprowadził do niej 2 poprawki.
Poprawka zawarta w pkt 2 uchwały Senatu ma charakter merytoryczny. Modyfikuje przyjętą przez Sejm regulację, dotyczącą zasad podziału kwot produkcji surowca tytoniowego na rok 2005 dla poszczególnych plantatorów oraz grup producentów tytoniu.
W myśl rozwiązań przyjętych przez Sejm kwoty te miałyby być równe kwotom przyznanym na 2004 r., określonym w umowach kontraktacji. Zdaniem Senatu, rozwiązanie takie w sposób rażący uszczupliłoby kwoty produkcyjne dla plantatorów w sześciu okręgach uprawowych na rzecz rejonu uprawy na lubelszczyźnie.
Senat zaproponował przyznawanie kwot określających indywidualne wielkości produkcji tytoniu na podstawie rzeczywistej produkcji tytoniu, popartej dokumentami dostaw w okresie 3 wskazanych lat, to jest od 2000 do 2002 roku. Dłuższy, bowiem trzyletni okres referencyjny stanowi, zdaniem Senatu, bardziej obiektywną podstawę do określenia rzeczywistej produkcji, tak dla poszczególnych producentów ja
k i grup producentów tytoniu.Poprawka zawarta w pkt 1 uchwały Senatu ma na celu doprecyzowanie przepisu poprzez zastąpienie niezdefiniowanego w ustawie pojęcia "towar" określeniem używanym w innych przepisach. Pozwoli to, zdaniem Senatu, uniknąć ewentualnych wątpliwości w praktyce stosowania ustawy.