U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 18 czerwca 2004 r. ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 11 w pkt 4, w art. 38: a) w ust. 1 skreśla się pkt 5 i 6, b) w ust. 2 dodaje się pkt 3 i 4 w brzmieniu: "3) rozpowszechnianie programu powoduje osiągnięcie przez nadawcę pozycji dominującej w dziedzinie środków masowego przekazu na danym rynku właściwym w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów; 4) nastąpi przejęcie bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad działalnością nadawcy przez inną osobę."; |
2) |
w art. 11 w pkt 8 dodaje się lit. a 1 w brzmieniu:"a1) w ust. 3 uchyla się pkt 4,"; |
3) |
w art. 22 w pkt 2, w art. 83b w ust. 3 po wyrazie "Technicznego" dodaje się wyrazy "lub Instytutowi Transportu Samochodowego"; |
4) |
w art. 23 dodaje się pkt 1a w brzmieniu: "1a) uchyla się art. 19b;"; |
5) |
w art. 27 w pkt 2: a) w art. 14a: - § 5 otrzymuje brzmienie: "§ 5. Do załatwienia wniosku, o którym mowa w § 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 169 § 1 i 2 oraz art. 170 § 1, z tym że w razie gdy wniosek nie został uzupełniony w wyznaczonym terminie nie mają zastosowania przepisy art. 14b § 3.", - skreśla się § 6 i 7, b) art. 14b otrzymuje brzmienie: "Art. 14b. § 1. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dl a podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.§ 2. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla org anów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.§ 3. W przypadku niewydania przez organ postanowienia w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w art. 14a § 1, uznaje się, że organ ten jest związany stanowiskiem podatnika, płatnika lub inkasenta zawartym we wniosku. Prz epis § 5 stosuje się odpowiednio.§ 4. W przypadkach uzasadnionych złożonością sprawy termin, o którym mowa w § 3 może zostać przedłużony do 4 miesięcy. O przedłużeniu terminu organ jest obowiązany zawiadomić wnoszącego wniosek. § 5. Organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a 1) jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie, lub 2) z urzędu, jeżeli postanowienie r ażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także, jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.Zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy - począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi. § 6. Wykonanie decyzji, o której mowa w § 5, podlega wstrzymaniu do dnia upływu terminu do wniesienia skargi do sądu administrac yjnego, a jeżeli na decyzję zostanie złożona skarga do sądu administracyjnego - do czasu zakończenia postępowania przed sądem administracyjnym. Wstrzymanie wykonania decyzji nie pozbawia podatnika, płatnika lub inkasenta prawa do wykonywania takiej decyzji.§ 7. Ostateczne postanowienia oraz decyzje dotyczące interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach zamieszczane są na stronie internetowej właściwej o dpowiednio izby skarbowej lub izby celnej, bez podania danych identyfikujących podatnika, płatnika lub inkasenta. Wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa, interpretacje co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach przesyłają niezwłocznie do właściwego dyrektora izby skarbowej, celem ich zamieszczenia na stronie internetowej izby skarbowej.",c) art. 14c otrzymuje brzmienie: "Art. 14c. Zastosowanie się podatnika, płatnika lub inkasenta do interpretacji, o której mowa w art. 14a § 1, nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpr etacji podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugie, a także:1) nie ustala dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, 2) nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się, nie stosuje się innych sankcji wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych."; |
6) |
w art. 27 dodaje się pkt 2a w brzmieniu: "2a) po art. 14c dodaje się art. 14d w brzmieniu: "Art. 14d. Przepisy art. 14a-14c stosuje się odpowiednio do następcy prawnego podatnika, a także do osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe.";"; |
7) |
w art. 27 dodaje się pkt 2b w brzmieniu: "2b) w art. 224 po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu: "§ 1a. Organ odwoławczy, do którego wpłynęło odwołanie strony od decyzji organu podatkowego może wstrzymać jej wykonanie, jeżeli strona skutecznie zabezpieczy wykonanie decyzji organu podatkowego hipoteką na nieruchomości, zastawem rejestrowym lub innym skutecznym sposobem zabezpieczenia.";"; |
8) |
w art. 28 w pkt 4, w art. 8 dodaje się ust. 6a w brzmieniu: "6a. Z wykazów, o których mowa w ust. 4, wykreśla się przedsiębiorcę po upływie 3 lat od dnia wydania ostatecznej decyzji o zakazie wykonywania lub o stwierdzeniu wykonywania działalności bez wymaganego wpisu do rejestru."; |
9) |
w art. 31, w art. 106d wyrazy "wbrew obowiązującym przepisom" zastępuje się wyrazami "wbrew przepisom ustawy"; |
10) |
w art. 50 w pkt 2, w art. 12 po wyrazie "żaden" dodaje się wyraz "odpowiednio"; |
11) |
dodaje się art. 55a w brzmieniu: "Art. 55a. W ustawie z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. Nr 60, poz. 535, z późn. zm.) w art. 496 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Z dniem wszczęcia postępowania naprawczego przedsiębiorca składa wniosek o wpis informacji o wszczęciu postępowania naprawczego odpowiednio do Krajowego Rejestru Sądowego albo ewidencji działalności gospodarczej."."; |
12) |
w art. 89 w pkt 2 wyrazy "art. 23 pkt 1-3" zastępuje się wyrazami |
WICEMARSZAŁEK SENATU
Ryszard JARZEMBOWSKI
Rozpatrując ustawę - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej Senat poświęcił najwięcej uwagi przepisom nowelizującym ustawę o radiofonii i telewizji (poprawki nr 1 i 2) oraz Ordynację podatkową (poprawki nr 5-7).
Poprawka nr 1 przenosi dwie przesłanki cofnięcia koncesji na rozpowszechnianie programów z przepisu przewidującego cofnięcie obligatoryjne do przepisu dotyczącego cofnięcia fakultatywnego. Senat dostrzegł, iż przyjęcie uchwalonego przez Sejm brzmienia powodowałoby bezwarunkowe cofnięcie koncesji nadawcy w przypadku osiągnięcia przez niego pozycji dominującej lub jego przejęcia przez inny podmiot, co mogłoby stanowić naruszenie zasady swobody przepływu kapitału. Proponowana w poprawce zmiana umożliwi Krajowej Radzie, tak jak to jest obecnie, indywidualną analizę każdego z przypadków.
Poprawka nr 2 usuwa jeden z elementów zgłoszenia programu rozprowadzanego w sieci kablowej do rejestru - polegający na wykazaniu posiadania przez wnioskodawcę uprawnień do używania urządzeń nadawczych i eksploatacji linii telekomunikacyjnych niezbędnych do rozprowadzania programu - w celu uniknięcia powtarzania regulacji zawartej w ust. 3a dodawanym do art. 44 ustawy o radiofonii i telewizji.
Poprawka nr 3 umożliwia powierzenie przez starostę Instytutowi Transportu Samochodowego czynności kontrolnych w ramach sprawowanego przez starostę nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów. Zdaniem Senatu nie ma powodu, dla którego ITS nie miałby nadal wykonywać tych czynności.
Poprawki nr 4 i 12 zmierzają do uchylenia z dniem 1 stycznia 2007 r. przepisów ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym dotyczących możliwości jednoczesnego składania wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców oraz wniosków o nadaniu numeru NIP i REGON. Regulacje te są zawarte w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej i byłoby błędem ich utrzymywanie także w ustawie o KRS.
Poprawki nr 5 i 6 porządkują i doprecyzowują zmieniane przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące udzielania przez organy podatkowe pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników.
Poprawka nr 7 dodaje nową zmianę do Ordynacji podatkowej polegającą na dodaniu przepisu, zgodnie z którym organ odwoławczy, do którego wpłynęło odwołanie strony od decyzji organu podatkowego może wstrzymać jej wykonanie, jeżeli strona skutecznie zabezpieczy wykonanie decyzji organu podatkowego.
Poprawka nr 8 dodaje do ustawy o usługach turystycznych przepis przewidujący wykreślanie przedsiębiorców z wykazów prowadzonych w ramach ewidencji organizatorów turystyki i pośredników turystycznych - po upływie 3 lat od dnia wydania ostatecznej decyzji o zakazie wykonywania lub o stwierdzeniu wykonywania działalności bez wymaganego wpisu do rejestru.
Poprawka nr 9 w sposób zgodny z Konstytucją zapisuje zmieniany przepis karny w Kodeksie karnym skarbowym.
Poprawka nr 10 uzupełnia o brakujący wyraz przepis przewidujący wykonywanie działalności kantorowej wyłącznie przez osoby, które nie były prawomocnie skazane za przestępstwo skarbowe albo za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej.
Poprawka nr 11 zobowiązuje przedsiębiorców wpisanych do ewidencji działalności gospodarczej do składania wniosku o wpis do tej ewidencji informacji o wszczęciu postępowania naprawczego. Poprawka ta jest związana z poprawką Senatu nr 6 do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.