U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 22 kwietnia 2004 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 16 kwietnia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 2, w art. 71a w ust. 4 wyraz "zasadę" zastępuje się wyrazami "stosowanie zasady";

2)

w art. 1 w pkt 2:

a) w art. 71a skreśla się ust. 6,

b) w art. 71b dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Przepisu ust. 2 nie stosuje się w przypadku ograniczeń polegających na ograniczeniu operacji lotniczych ze względu na porę dnia, nie powodujących istotnych zmian kosztów dla użytkowników statków powietrznych.";

3)

w art. 1 w pkt 2, w art. 71b ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Decyzję, o której mowa w art. 71a ust. 1, wydaje się w uzgodnieniu z właściwym terytorialnie wojewodą oraz po przeprowadzeniu konsultacji z podmiotami, których interes prawny lub faktyczny może wiązać się z wprowadzeniem ograniczeń lub zakazów wykonywania operacji lotniczych.";

4)

w art. 1 w pkt 2, w art. 71b w ust. 2 wyrazy "ust. 1" zastępuje się wyrazami "art. 71a ust. 1";

5)

w art. 1 w pkt 2, w art. 71c w ust. 3:

a) w pkt 1 wyrazy "art. 71c ust. 1 pkt 1" zastępuje się wyrazami "w ust. 1 pkt 1",

b) w pkt 2 skreśla się wyrazy "art. 71c";

6)

w art. 1 w pkt 2, art. 71e otrzymuje brzmienie:

"Art. 71e. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska, określi, w drodze rozporządzenia:

1) zakres informacji wymaganych do wydania decyzji, o której mowa w art. 71a ust. 1, mając na względzie potrzebę ograniczenia lub zmniejszenia uciążliwości hałasu na lotnisku lub w jego otoczeniu, kierując się zasadą zrównoważonego podejścia,

2) wykaz państw rozwijających się, o których mowa w art. 225a, mając na względzie obowiązujące w tym zakresie przepisy Unii Europejskiej.";

7)

w art. 1 w pkt 12:

  1. w zdaniu wstępnym skreśla się wyrazy "i 225b",

skreśla się art. 225b;

8)

po art. 1 dodaje się art. 1a w brzmieniu:

"Art. 1a. Zachowują moc ograniczenia i zakazy w zakresie wykonywania operacji lotniczych wprowadzone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


Uzasadnienie

Senat po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze, postanowił wprowadzić do jej treści osiem poprawek.

Zdaniem Senatu art. 7 dyrektywy 2002/30/WE, implementowanej niniejszą ustawą, wyłącza jedynie pewne reguły dokonywania ocen branych pod uwagę przed podjęciem decyzji o zastosowaniu środków ograniczających hałas, a nie stosowane środki jak to czyni, uchwalony przez Sejm, art. 71a ust. 6. W związku z tym Senat przyjął poprawkę nr 2, która, oprócz właściwego oddania treści dyrektywy, precyzyjnie określa charakter ograniczeń wyłączających stosowanie wspomnianych reguł dokonywania ocen.

Przyjmując poprawkę nr 3, Senat uznał, że również w tym wypadku przepis uchwalony przez Sejm w stopniu niedostatecznym oddaje treść dyrektywy. Przepis ten nakazywał konsultowanie decyzji jedynie z podmiotami zainteresowanymi we wprowadzanych ograniczeniach i zakazach, natomiast, zawarta w art. 2 lit. f dyrektywy definicja "zainteresowanej strony" jednoznacznie wskazuje, iż są to podmioty dotknięte lub, które zostaną dotknięte przez środki redukcji hałasu lub które mają uzasadniony interes we wprowadzeniu tych środków.

Poprawka 6 uzupełnia przepis upoważniający do wydania rozporządzenia o niezbędne wytyczne, tak aby był on w zgodzie w wymogami Konstytucji, a ponadto ogranicza treść rozporządzenia do określenia jedynie wykazu krajów rozwijających się, bez potrzeby ogłaszania wykazu użytkowników oraz samolotów z tych krajów.

Poprawki nr 7 i 8 powodują, iż treść art. 225b, który ma charakter przejściowy i reguluje stan od dnia wejścia w życie niniejszej nowelizacji Prawa lotniczego, znajdzie się w ustawie nowelizującej, a nie nowelizowanej.

Poprawki nr 1, 4 i 5 mają charakter porządkowy.