U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 22 kwietnia 2004 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 16 kwietnia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 71a w ust. 4 wyraz "zasadę" zastępuje się wyrazami "stosowanie zasady"; |
2) |
w art. 1 w pkt 2: a) w art. 71a skreśla się ust. 6, b) w art. 71b dodaje się ust. 5 w brzmieniu: "5. Przepisu ust. 2 nie stosuje się w przypadku ograniczeń polegających na ograniczeniu operacji lotniczych ze względu na porę dnia, nie powodujących istotnych zmian kosztów dla użytkowników statków powietrznych.";
|
3) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 71b ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Decyzję, o której mowa w art. 71a ust. 1, wydaje się w uzgodnieniu z właściwym terytorialnie wojewodą oraz po przeprowadzeniu konsultacji z podmiotami, których interes prawny lub faktyczny może wiązać się z wprowadzeniem ograniczeń lub zakazó w wykonywania operacji lotniczych."; |
4) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 71b w ust. 2 wyrazy "ust. 1" zastępuje się wyrazami "art. 71a ust. 1"; |
5) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 71c w ust. 3: a) w pkt 1 wyrazy "art. 71c ust. 1 pkt 1" zastępuje się wyrazami "w ust. 1 pkt 1",b) w pkt 2 skreśla się wyrazy "art. 71c"; |
6) |
w art. 1 w pkt 2, art. 71e otrzymuje brzmienie: "Art. 71e. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska, określi, w dr odze rozporządzenia:1) zakres informacji wymaganych do wydania decyzji, o której mowa w art. 71a ust. 1, mając na względzie potrzebę ograniczenia lub zmniejszenia uciążliwości hałasu na lotnisku lub w jego otoczeniu, kierując się zasadą zrównoważonego podejścia, 2) wykaz państw rozwijających się, o których mowa w art. 225a, mając na względzie obowiązujące w tym zakresie przepisy Unii Europejskiej."; |
7) |
w art. 1 w pkt 12:
skreśla się art. 225b; |
8) |
po art. 1 dodaje się art. 1a w brzmieniu: "Art. 1a. Zachowują moc ograniczenia i zakazy w zakresie wykonywania operacji lotniczych wprowadzone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.".
|
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
Uzasadnienie
Senat po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze, postanowił wprowadzić do jej treści osiem poprawek.
Zdaniem Senatu art. 7 dyrektywy 2002/30/WE, implementowanej niniejszą ustawą, wyłącza jedynie pewne reguły dokonywania ocen branych pod uwagę przed podjęciem decyzji o zastosowaniu środków ograniczających hałas, a nie stosowane środki jak to czyni, uchwalony przez Sejm, art. 71a ust. 6. W związku z tym Senat przyjął poprawkę nr 2, która, oprócz właściwego oddania treści dyrektywy, precyzyjnie określa charakter ograniczeń wyłączających stosowanie wspomnianych reguł dokonywania ocen.
Przyjmując poprawkę nr 3, Senat uznał, że również w tym wypadku przepis uchwalony przez Sejm w stopniu niedostatecznym oddaje treść dyrektywy. Przepis ten nakazywał konsultowanie decyzji jedynie z podmiotami zainteresowanymi we wprowadzanych ograniczeniach i zakazach, natomiast, zawarta w art. 2 lit. f dyrektywy definicja "zainteresowanej strony" jednoznacznie wskazuje, iż są to podmioty dotknięte lub, które zostaną dotknięte przez środki redukcji hałasu lub które mają uzasadniony interes we wprowadzeniu tych środków.
Poprawka 6 uzupełnia przepis upoważniający do wydania rozporządzenia o niezbędne wytyczne, tak aby był on w zgodzie w wymogami Konstytucji, a ponadto ogranicza treść rozporządzenia do określenia jedynie wykazu krajów rozwijających się, bez potrzeby ogłaszania wykazu użytkowników oraz samolotów z tych krajów.
Poprawki nr 7 i 8 powodują, iż treść art. 225b, który ma charakter przejściowy i reguluje stan od dnia wejścia w życie niniejszej nowelizacji Prawa lotniczego, znajdzie się w ustawie nowelizującej, a nie nowelizowanej.
Poprawki nr 1, 4 i 5 mają charakter porządkowy.