U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 22 kwietnia 2004 r.

w sprawie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 16 kwietnia 2004 r. ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 7 w ust. 4 wyrazy "pomoc indywidualna na restrukturyzację została zatwierdzona" zastępuje się wyrazami "projekt pomocy indywidualnej na restrukturyzację został zatwierdzony";

2)

w art. 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Rada Ministrów ustala, w drodze rozporządzenia, mapę pomocy regionalnej, określając:

    1. obszary kraju, na których dopuszczalne jest udzielanie pomocy publicznej oraz maksymalne wielkości pomocy dla tych obszarów, przy uwzględnieniu w szczególności poziomu produktu krajowego brutto na jednego mieszkańca na danym obszarze, a także
    2. rodzaje działalności gospodarczej, dla których udzielanie pomocy nie jest dozwolone oraz rodzaje działalności gospodarczej, dla których maksymalne wielkości pomocy są inne niż maksymalne wielkości pomocy dla obszarów kraju, wraz ze wskazaniem tych wielkości, biorąc pod uwagę, że udzielenie pomocy regionalnej dla niektórych rodzajów działalności gospodarczej wpływa szczególnie negatywnie na warunki konkurencji na wspólnym rynku.";

3)

w art. 24 w ust. 1 w pkt 1 po wyrazie "organu" dodaje się wyrazy "administracji publicznej";

4)

w art. 29 w ust. 3 wyrazy "właściwego do złożenia wniosku o notyfikację" zastępuje się wyrazami "opracowującego projekt programu pomocowego, podmiotu udzielającego pomocy";

5)

w art. 39 w ust. 1 wyrazy "jest zobowiązany" zastępuje się wyrazami "są zobowiązani";

6)

art. 47 otrzymuje brzmienie:

"Art. 47. W ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84, z późn. zm.) w art. 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Rada Gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1 oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw.".";

7)

w art. 50 w pkt 1, pkt 5a otrzymuje brzmienie:

"5a) warunki udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia zgodności udzielanej pomocy z prawem Unii Europejskiej,";

8)

w art. 53 w pkt 1, w pkt 8a wyrazy "udziela się" zastępuje się wyrazem "udziela";

9)

w art. 60 w pkt 2 w lit. b, w pkt 6 wyrazy "art. 2 pkt 12" zastępuje się wyrazami "art. 2 pkt 13";

10)

w art. 60 w pkt 2 w lit. f, w pkt 13 wyrazy "art. 2 pkt 10" zastępuje się wyrazami "art. 2 pkt 11";

11)

w art. 61 po wyrazach "art. 56" dodaje się wyrazy "i 61";

12)

dodaje się art. 61a w brzmieniu:

"Art. 61a. W ustawie z dnia 19 września 2003 r. o zmianie ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 189, poz. 1850) uchyla się art. 2.";

13)

w art. 62 w pkt 3, w ust. 2 wyraz "inwaestycji" zastępuje się wyrazem "inwestycji";

14)

w art. 63 w pkt 2 wyrazy "art. 4 ust. 2" zastępuje się wyrazami "art. 5 ust. 2";

15)

art. 64 otrzymuje brzmienie:

"Art. 64. Z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy umarza się postępowania o wydanie opinii przez Prezesa Urzędu prowadzone w trybie art. 24 lub 25 ustawy, o której mowa w art. 69.";

16)

dodaje się art. 65a w brzmieniu:

"Art. 65a. 1. Do czasu określenia szczegółowych warunków udzielania pomocy, o których mowa w art. 8, notyfikacji podlegają projekty aktów prawa miejscowego określające szczegółowe warunki udzielania pomocy, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2004 r.

2. Do postępowania notyfikacyjnego, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się art. 16.

3. W przypadku wydania przez Prezesa Urzędu opinii o niezgodności ze wspólny rynkiem projektu, o którym mowa w ust. 1, projekt ten nie podlega notyfikacji.";

17)

dodaje się art. 67a w brzmieniu:

"Art. 67a. Rozporządzenia wydane na podstawie art. 4 ust. 1 i art. 5a ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 50 niniejszej ustawy, art. 35 ust. 3 i art. 54 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 54 niniejszej ustawy, art. 2c ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 55 niniejszej ustawy, oraz art. 9 ust. 3, art. 10 ust. 3 i art. 11 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 60 niniejszej ustawy, zachowują moc do czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2004 r.";

18)

w art. 68 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do pomocy publicznej, o której mowa w art. 2 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 61a, stosuje się przepisy niniejszej ustawy o pomocy indywidualnej, z zastrzeżeniem ust. 2.";

19)

w art. 68 w ust. 2 wyrazy "wymienionej w ust. 1" zastępuje się wyrazami "wymienionej w art. 61a";

20)

w art. 69 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z wyjątkiem art. 2 ustawy z dnia 19 września 2003 r. o zmianie ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.";

21)

w art. 70 po wyrazach "Unii Europejskiej" dodaje się wyrazy ", z wyjątkiem art. 61a, który wchodzi w życie z dniem 1 maja 2007 r.";

22)

w art. 70 wyrazy "uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej" zastępuje się wyrazami "ogłoszenia".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


Uzasadnienie

Na posiedzeniu w dniu 22 kwietnia 2004 r. Senat rozpatrzył ustawę o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej i zaproponował wprowadzenie do jej treści 22 poprawek.

Wprowadzając poprawkę nr 2 Senat miał na względzie uwagi zgłoszone przez Komisję Europejską, a w szczególności, że mapa pomocy regionalnej powinna określać, w jakich sektorach udzielanie pomocy regionalnej nie jest dopuszczalne, oraz w jakich sektorach obowiązują inne pułapy intensywności pomocy.

Poprawka nr 4 eliminuje z przepisu niewystępujące w ustawie pojęcie "podmiot właściwy do złożenia wniosku o notyfikację" i wskazuje, że Rada Ministrów wyrażając zgodę na wniesienie odwołania od decyzji Komisji Europejskiej zobowiązana będzie wziąć pod uwagę stanowisko podmiotu opracowującego projekt programu pomocowego oraz podmiotu udzielającego pomocy. Rozpatrywana ustawa nie zawiera przepisu regulującego, kto jest podmiotem właściwym do złożenia wniosku o notyfikację, ani też przepisu dotyczącego wniosku o notyfikację. Stanowi ona jedynie, kto jest podmiotem właściwym do wystąpienia z wnioskiem o opinię, o której mowa w art. 12 ust. 1, a także o podmiotach uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o wycofanie notyfikacji.

Poprawka nr 6 zmierza do właściwego umiejscowienia w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych przepisu dotyczącego zwolnień przedmiotowych od podatku od nieruchomości, o których mowa w dodawanym przepisie. Zdaniem Senatu poprawność legislacyjna ustawy oraz jej czytelność dla adresatów przepisów podatkowych uzasadnia umieszczenie wszystkich przepisów dotyczących zwolnień przedmiotowych w jednym artykule.

Senat uznał, że dodawany przepis art. 4 ust. 4 pkt 5a ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych budzi zasadnicze wątpliwości co do zgodności przepisu z art. 92 ust. 1 Konstytucji (brak wytycznych dotyczących treści aktu; wytyczne określone w art. 4 ust. 5 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych odnoszą się wyłącznie do zakresu spraw sformułowanego w ust. 4 pkt 5 tego artykułu) oraz § 65 Zasad Techniki Prawodawczej, który stanowi, że zakres spraw przekazanych do uregulowania w rozporządzeniu powinien być sformułowany w sposób precyzyjny, w szczególności nie można posługiwać się ogólnikowym zwrotem "...określi szczegółowe zasady...". W związku z powyższym Senat przyjął poprawkę nr 7.

W związku z uchyleniem art. 56 ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy Senat uznał za uzasadnione uchylenie art. 61 tej ustawy, który jest bezpośrednio związany z uchylanym art. 56. W przeciwnym razie w ustawie pozostałby przepis pozbawiony normatywnej treści (poprawka nr 11).

Mając na względzie Zasady Techniki Prawodawczej, a w szczególności postanowienia dotyczące formułowania przepisów uchylających, a także przepisów przejściowych uznano za konieczne wprowadzenie poprawek nr 12, 18 - 21. Zdaniem Senatu przepis art. 68 ust. 1 łączy w sobie dwie kategorie przepisów - jest zarówno przepisem uchylającym, jak i przepisem przejściowym, dlatego też dokonano odpowiedniej modyfikacji art. 68 ust. 1 poprzez wyłączenie do odrębnego artykułu jego części uchylającej. W związku z powyższym dokonano odpowiednich zmian w art. 68 ust. 2 i art. 70. Ponadto w celu uniknięcia wątpliwości, że przepis ustawy o zmianie ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców, o którym mowa w art. 68 ust. 1 pozostał w mocy pomimo uchylenia ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców Senat przyjął poprawkę do art. 69 (poprawka nr 20).

Przyjmując poprawkę nr 16 Senat miał na względzie specyfikę art. 8 ustawy. W związku z tym, że przepis ten przewiduje opracowanie aktu prawa powszechnie obowiązującego określającego szczegółowe warunki udzielania pomocy, do czasu jego opracowania konieczne jest przejściowe uregulowanie trybu postępowania z programami organów samorządu terytorialnego. Będą one notyfikowane Komisji Europejskiej indywidualnie, tak jak inne programy.

Poprawka nr 17 dodaje do ustawy przepis przejściowy utrzymujący w mocy przepisy wykonawcze wydane na podstawie upoważnień ustawowych zmienianych rozpatrywaną ustawą. Jednocześnie Senat ograniczył w czasie obowiązywanie dotychczasowych przepisów wykonawczych. Będą mogły one obowiązywać nie dłużej niż do 31 grudnia 2004 r.

Ponadto Senat uznał za mało realny określony w art. 70 termin wejścia w życie ustawy, w związku z tym zaproponował poprawkę nr 22. W świetle tej poprawki ustawa wejdzie w życie z dniem ogłoszenia.

Poprawki nr 9, 10 i 14 modyfikują błędne odesłania.

Poprawki nr 5, 8, 13, 15 mają charakter redakcyjny.

Poprawki nr 1 i 3 ujednolicają terminologię ustawy.