U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 16 kwietnia 2004 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 2 kwietnia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu: "1a) w art. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie: "1) metra, z wyjątkiem rozdziałów 2, 4a-8, 10 i 12 oraz art. 13 ust. 1;";"; |
2) |
w art. 1 w pkt 2 w lit. b, w pkt 35 po wyrazie "przedstawiciela," dodaje się wyraz "importera,"; |
3) |
w art. 1 w pkt 2 w lit. b, w pkt 36 wyraz "przekazanie" zastępuje się wyrazem "oddanie"; |
4) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 25c w ust. 1 skreśla się wyrazy "oddawane do eksploatacji"; |
5) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 25c w ust. 2 wyrazy "podsystemu strukturalnego" zastępuje się wyrazem "podsystemu"; |
6) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 25d: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. W przypadku gdy TSI nie zostały ogłoszone przez Komisję Eur opejską, minister właściwy do spraw transportu określa, w drodze rozporządzenia, listę właściwych krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwi spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności kolei, uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa w zakresie ruchu pociągów.",b) skreśla się ust. 2; |
7) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 25e w ust. 2 i w art. 25k w ust. 3 i 4 po wyrazie "podsystemu" dodaje się wyraz "strukturalnego"; |
8) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 25f w ust. 1 w pkt 1 w lit. b wyrazy "realizacji projektu budowy" zastępuje się wyrazami "realizacji budowy"; |
9) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 25g w ust. 3 po wyrazach "przekazywane" dodaje się wyrazy ", do dnia 31 marca,"; |
10) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 25k w ust. 4 wyrazy "decyzję o oddaniu" zastępuje się wyrazami "decyzję w przedmiocie oddania". |
11) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 25l w ust. 1 wyrazy "osoba, której" zastępuje się wyrazami "podmiot, w stosunku do którego"; |
12) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 25n: a) w ust. 1 wyrazy "osoba, która podjęła" zastępuje się wyrazami "podmiot, który podjął", wyrazy "lub której" zastępuje się wyrazami "lub w stosunku do którego" oraz wyrazy "i wobec której" zastępuje się wyrazami "i w stosunku do którego", b) w ust. 2 wyrazy "gdy osoba będąca" zastępuje się wyrazami "gdy podmiot będący"; |
13) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 25p w ust. 1 w pkt 4 wyrazy "w art. 25k ust. 2" zastępuje się wyrazami "w art. 25k ust. 3"; |
14) |
art. 2 otrzymuje brzmienie: "Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 8, który wchodzi w życie z dniem 30 kwietnia 2004 r.". |
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
UZASADNIENIE
W wyniku rozpatrzenia uchwalonej przez Sejm w dniu 2 kwietnia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, Senat wprowadził do niej 14 poprawek.
Poprawka nr 1 zmierza do tego, aby przepisy dodanego przez ustawę rozdziału 4a, który dotyczy warunków zapewnienia interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości i transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie miały zastosowania do metra.
Celem uchwalenia poprawki nr 2 jest ustanowienie regulacji prawnej, w myśl której deklaracja weryfikacji zgodności podsystemu będzie dotyczyła również importera. W ten sposób sformułowana w art. 4 pkt 35 ustawy o transporcie kolejowym, w brzmieniu nadanym przez ustawę, definicja deklaracji weryfikacji zgodności podsystemu będzie spójna z pozostałymi uregulowaniami ustawy dotyczącymi importera w tym zakresie.
Istotą poprawek nr 4 i 5 jest taka modyfikacja przepisów art. 25c ust. 1 i 2 ustawy o transporcie kolejowym, w brzmieniu nadanym przez ustawę, aby stanowiły one, że ocenie zgodności z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności kolei podlegają podsystemy i składniki interoperacyjności, nie zaś jedynie podsystemy i składniki interoperacyjności oddawane do eksploatacji. W celu spójności terminologicznej w obrębie przepisów ustawy Senat uznał ponadto za stosowne sprecyzowanie, iż unormowania zawarte w art. 25e ust. 2 oraz w art. 25k ust. 3 i 4 dotyczą podsystemu strukturalnego, nie zaś każdego podsystemu (poprawka nr 7).
Zważywszy na to, iż określenie listy właściwych krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwi spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności kolei, powinno nastąpić w akcie normatywnym powszechnie obowiązującym, Senat uznał za konieczne uregulowanie tych kwestii w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw transportu, nie zaś w zarządzeniu Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (poprawka nr 6).
Istnieje konieczność zapewnienia spójności terminologicznej w art. 25f ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, w brzmieniu nadanym przez ustawę, który normuje problematykę przesłanek odstępstw od stosowania odpowiednich TSI dla podsystemów i składników interoperacyjności. W przypadku transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości ust. 1 pkt 1 lit. b tego artykułu posługuje się pojęciem "realizacji projektu budowy nowej linii kolejowej", natomiast dotyczący transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej ust. 1 pkt 2 lit. a tiret pierwsze stanowi o "realizacji budowy nowej linii kolejowej". Poprawka nr 8 likwiduje przytoczoną niespójność.
Sprecyzowania wymaga art. 25g ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym, w brzmieniu nadanym przez ustawę, który przewiduje obowiązek corocznej aktualizacji rejestrów, o których mowa w ust. 1 i 2, i ich przekazywania Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego przez określone podmioty - przepis ten powinien określać termin, do którego rejestry te powinny być przekazane. Celowi temu służy poprawka nr 9.
Poprawka nr 10 zmierza do usunięcia wątpliwości interpretacyjnych dotyczących art. 25k ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym, w brzmieniu nadanym przez ustawę, dotyczącego decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o oddaniu podsystemu strukturalnego do eksploatacji, gdy przewidywane prace w ramach planowanego odtworzenia lub modernizacji podsystemu strukturalnego objętego zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności kolei dla transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej mogą mieć wpływ na poziom bezpieczeństwa tego systemu. W toku senackiego postępowania legislacyjnego zwracano uwagę, że przepis ten sugerował, iż przedmiotem tej decyzji nie może być odmowa oddania podsystemu do eksploatacji.
Poprawka nr 14 zmierza do tego, aby przepis wydłużający okres utrzymania w mocy niektórych aktów wykonawczych wydanych na podstawie już nieobowiązującej ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym wszedł w życie z dniem 30 kwietnia 2004 r.
Poprawki nr 3 i 11-13 zmierzają do zachowania precyzyjnych konstrukcji redakcyjnych oraz sformułowania poprawnych odesłań w obrębie przepisów ustawy.