U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 kwietnia 2004 r.

w sprawie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 2 kwietnia 2004 r. ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 24 w ust. 2 wyraz "posiadacza" zastępuje się wyrazem "właściciela";

2)

w art. 43 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "art. 40" zastępuje się wyrazami "art. 42";

3)

w art. 45 wyrazy "pkt 7-9 i 11" zastępuje się wyrazami "pkt 7-9 i 11 załącznika";

4)

w art. 45 wyrazy "art. 40" zastępuje się wyrazami "art. 42";

5)

w art. 52 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) dofinansowanie organizacji wystaw i targów albo udziału w wystawach i targach związanych z hodowlą bydła mlecznego, produkcją lub przetwórstwem mleka w kraju i za granicą;";

6)

skreśla się art. 53.

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Senat, po rozpatrzeniu ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych, podjął w dniu 16 kwietnia 2004 r. uchwałę o wprowadzeniu do jej tekstu 6 poprawek.

Pierwsza poprawka ma na celu umożliwienie jedynie właścicielom indywidualnych ilości referencyjnych dokonywania ich konwersji - zamiany z dostaw na sprzedaż bezpośrednią i odwrotnie. Senat uznał, że cała konstrukcja przepisów dotyczących konwersji indywidualnych ilości referencyjnych wskazuje na to, że zamierzeniem autorów projektu ustawy było przyznanie tego prawa jedynie właścicielom. Uchwalona przez Sejm ustawa, przyznając to prawo posiadaczom (m.in. dzierżawcom), nie rozstrzygała jednocześnie o losie konwertowanych ilości po ustaniu tego posiadania.

Poprawka 5, podobnie jak 1, ma charakter merytoryczny. Stanowi powrót do przedłożenia rządowego w zakresie możliwości dofinansowania ze środków Funduszu Promocji Mleczarstwa organizacji wystaw i targów albo udziału w wystawach i targach związanych z hodowlą bydła mlecznego, produkcją lub przetwórstwem mleka w kraju i za granicą. Senat uznał, że poprawka umożliwia bezpośrednie wspomaganie rolników w zakresie poprawy jakości hodowlanej bydła mlecznego.

Senat zdecydował wykreślić przepis przewidujący sankcję w postaci grzywny dla każdego, kto dostarcza mleko podmiotowi skupującemu niewpisanemu do rejestru. Argumentem przemawiającym za przyjętym rozwiązaniem (poprawka 6) była ochrona interesów osób fizycznych, głównie ze środowisk wiejskich, które mogłyby zostać narażone na niewspółmiernie dotkliwą sankcję za stosunkowo niewielkie przewinienie.

Natomiast poprawki 2, 3 i 4 eliminują błędne odesłania albo precyzują odesłanie.