U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 kwietnia 2004 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz o zmianie niektórych innych ustaw w związku z wdrażaniem przepisów prawa Unii Europejskiej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 31 marca 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz o zmianie niektórych innych ustaw w związku z wdrażaniem przepisów prawa Unii Europejskiej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w tytule ustawy skreśla się wyrazy "w związku z wdrażaniem przepisów prawa Unii Europejskiej";

2)

w art. 1 w pkt 2, w art. 2 wyrazy "w art. 6, 18 i 40" zastępuje się wyrazami "w art. 6, art. 18 ust. 1 pkt 1, art. 33 ust. 1 i art. 40";

3)

w art. 1 w pkt 2, w art. 2 skreśla się wyrazy ", wraz ze zmianami obowiązującymi od daty ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi w trybie określonym odrębnymi przepisami";

4)

w art. 1 w pkt 4 w lit. b, w ust. 3 wyrazy "ustanawiane w szczególności przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO)" zastępuje się wyrazami "ustanawiane przez organizacje międzynarodowe, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem";

5)

w art. 1 w pkt 8, w art. 16a ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, harmonogram wyposażania statków w system AIS oraz kategorie statków zwolnionych z obowiązku wyposażenia w system AIS, biorąc pod uwagę rodzaje statków i rok budowy statków.";

6)

w art. 1 w pkt 8, w art. 16b ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, harmonogram wyposażania statków w rejestratory danych z podróży (VDR) oraz kategorie statków zwolnionych z obowiązku wyposażenia w VDR, biorąc pod uwagę rodzaje statków i rok budowy statków.";

7)

w art. 1 w pkt 9 w lit. b, w ust. 6 w zdaniu pierwszym po wyrazach "wyższe szkoły morskie uznane" dodaje się wyrazy ", w drodze decyzji,";

8)

w art. 1 w pkt 9 w lit. d, ust. 8a otrzymuje brzmienie:

"8a. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, regulamin pracy komisji egzaminacyjnych, o których mowa w ust. 8, oraz kryteria, którym powinni odpowiadać kandydaci na przewodniczących i członków tych komisji, uwzględniając konieczność zapewnienia sprawnego przeprowadzania egzaminu przez osoby posiadające odpowiednie wykształcenie i kwalifikacje.";

9)

w art. 1 w pkt 9 w lit. e, w ust. 10 wyrazy "biorąc pod uwagę wiążące Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowe w tym zakresie" zastępuje się wyrazami "uwzględniając konieczność prowadzenia szkoleń, o których mowa w ust. 4 i 5, w sposób umożliwiający uzyskanie przez osoby zainteresowane odpowiedniej wiedzy i umiejętności";

10)

w art. 1 w pkt 9 w lit. f, ust. 10a otrzymuje brzmienie:

"10a. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, programy szkoleń, o których mowa w ust. 4 i 5, i wymagania egzaminacyjne w tym zakresie, uwzględniając konieczność rzetelnego przygotowania do wykonywania obowiązków na statku.";

11)

w art. 1 w pkt 14, w art. 28a w ust. 1 w pkt 3 wyrazy "tak szybko, jak tylko informacja ta jest dostępna" zastępuje się wyrazem "niezwłocznie";

12)

w art. 1 w pkt 15, w art. 29a w ust. 1 po wyrazie "określi" dodaje się wyrazy "do dnia 31 grudnia 2009 r.";

13)

w art. 1 dodaje się pkt 15a w brzmieniu:

"15a) w art. 34 uchyla się ust. 2;";

14)

w art. 1 w pkt 16, w art. 35a w ust. 1 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Armator obowiązany jest do:";

15)

w art. 1 w pkt 16, w art. 35b w ust. 3 skreśla się wyraz "były";

16)

w art. 1 w pkt 16, w art. 35d wyrazy "uwzględniając postanowienia dyrektywy 98/41/WE z dnia 18 czerwca 1998 r. w sprawie rejestracji osób podróżujących na pokładzie statków pasażerskich płynących do portów Państw Członkowskich Wspólnoty lub z portów Państw Członkowskich Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 188 z 2.07.1998 r., z późn. zm.)" zastępuje się wyrazami "uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa osób przebywających na statkach";

17)

w art. 1 w pkt 17, w art. 37a w ust. 2 wyrazy "uwzględniając postanowienia dyrektywy 95/64/WE z dnia 8 grudnia 1995 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz. Urz. WE L 320 z 30.12.95 r., z późn. zm.)" zastępuje się wyrazami "uwzględniając konieczność rzetelnego udokumentowania oraz zapewnienia bezpiecznego przechowywania informacji, o których mowa w ust. 1";

18)

w art. 1 w pkt 19 w lit. c w tiret drugim, w pkt 9.3 wyraz "uczelni" zastępuje się wyrazem "szkoły";

19)

w art. 3 w pkt 2, w ust. 3 w pkt 2 wyrazy "Służbie SAR" zastępuje się wyrazami "Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa";

20)

w art. 3 w pkt 3, w art. 10b w ust. 3 wyrazy "uwzględniając postanowienia dyrektywy 2002/59/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiająca wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków i uchylająca dyrektywę 93/75/EWG (Dz. Urz. WE L 208 z 5.08.2002 r.)" zastępuje się wyrazami "uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa osób przebywających na statkach oraz ochrony środowiska";

21)

w art. 3 w pkt 4, w ust. 4 skreśla się wyraz "odpowiednio";

22)

w art. 3 w pkt 4, w ust. 4 po wyrazie "kapitana" dodaje się wyrazy "i armatora";

23)

w art. 5 w pkt 2, w art. 24 w § 2 wyrazy "rejestru, o którym mowa w art. 23," zastępuje się wyrazami "rejestrów, o których mowa w art. 23,";

24)

w art. 5 w pkt 2, w art. 24 w § 2 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem art. 73a.";

25)

w art. 5 w pkt 3, w art. 73a w pkt 1 po wyrazach "ma w państwie członkowskim" dodaje się wyrazy "Unii Europejskiej";

26)

w art. 5 w pkt 4, w § 1b wyrazy "w rozporządzeniu w sprawie powoływania dyspaszerów i postępowania dyspaszerskiego" zastępuje się wyrazami "w przepisach wydanych na podstawie art. 255 § 4";

27)

w art. 6 w ust. 1 po wyrazach "wydane na podstawie" dodaje się wyrazy "art. 15 ust. 1 pkt 2,", po wyrazach "wydanych na podstawie" dodaje się wyrazy "art. 15 ust. 1 pkt 2," oraz wyrazy "art. 25 ustawy" zastępuje się wyrazami "art. 25 pkt 1 i 3 ustawy";

28)

w art. 6 skreśla się ust. 2 oraz oznaczenie ust. 1;

29)

w załączniku do ustawy w pkt 14.2 wyrazy "od 15 m" zastępuje się wyrazami "powyżej 15 m";

30)

w załączniku do ustawy w pkt 17.13 wyrazy "i/lub" zastępuje się wyrazem "lub".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

W wyniku rozpatrzenia uchwalonej przez Sejm w dniu 31 marca 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz o zmianie niektórych innych ustaw w związku z wdrażaniem przepisów prawa Unii Europejskiej, Senat wprowadził do niej 30 poprawek.

Poprawka nr 1 zmierza do dostosowania tytułu ustawy do zasad techniki prawodawczej. Zgodnie z już utrwalonymi i niekwestionowanymi regułami, potwierdzonymi w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908), przedmiot ustawy nowelizującej określa się przez użycie zwrotu: "ustawa o zmianie ustawy ..... (tytuł ustawy)" albo "ustawa zmieniająca ustawę ..... (tytuł ustawy)", a jeżeli zmienia się jednocześnie kilka ustaw - "ustawa o zmianie ustawy ..... (tytuł ustawy)", wymieniając tytuł każdej zmienianej ustawy, przy czym jeżeli jedną ustawą zmienia się wiele ustaw i wymienienie w tytule ustawy nowelizującej tytułów wszystkich zmienianych ustaw powodowałoby, że tytuł ustawy nowelizującej byłby rażąco długi, można wyjątkowo sformułować go przy użyciu zwrotu: "ustawa o zmianie ustaw ....." i ogólnie podać ich wspólny przedmiot albo "ustawa o zmianie ustawy ..... (tytuł ustawy) oraz niektórych innych ustaw", wymieniając tylko tytuł podstawowej ustawy nowelizowanej. Wymogów tych nie spełnia tytuł przedmiotowej ustawy, który posługuje się formułą "oraz o zmianie niektórych innych ustaw w związku z wdrażaniem przepisów prawa Unii Europejskiej" zamiast formułą "oraz o zmianie niektórych innych ustaw".

Poprawka nr 3 zmierza do rezygnacji ze zbędnego z punktu widzenia zasad obowiązywania aktu normatywnego sformułowania, iż umowy międzynarodowe, do których odwołuje się ustawa o bezpieczeństwie morskim, stosuje się wraz ze zmianami obowiązującymi od daty ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi w trybie określonym odrębnymi przepisami.

Za niespełniającą wymogów art. 92 ust. 1 Konstytucji RP należy uznać taką konstrukcję przepisów upoważniających do wydania stosownych rozporządzeń, które zamiast formułować wytyczne dotyczące treści danego aktu wykonawczego stanowią o konieczności uwzględnienia postanowień odpowiednich dyrektyw Unii Europejskiej albo wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych. Z dniem uzyskania przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej konieczność respektowania postanowień aktów prawnych Unii Europejskiej, w tym dyrektyw, będzie mieć swoje źródło w obowiązku zapewnienia skuteczności prawu wspólnotowemu w krajowym porządku prawnym. Podobna uwaga dotyczy przepisów upoważniających odwołujących się do umów międzynarodowych - dochowanie wymogu zgodności aktu wykonawczego z przepisami ratyfikowanej umowy międzynarodowej wynika z hierarchicznego systemu źródeł prawa określonych w Konstytucji RP. Z uwagi więc na fakt, iż wytyczne mają być konkretnymi na gruncie danej delegacji ustawowej wskazówkami wyznaczającymi treść rozporządzenia lub sposób ukształtowania jego treści Senat uchwalił poprawki nr 5, 6, 9, 16, 17 i 20.

Poprawka nr 7 zmierza do uściślenia, że uznanie wyższych szkół morskich przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Zważywszy na fakt, iż określenie programów szkoleń, o których mowa w art. 19 ust. 4 i 5 ustawy o bezpieczeństwie morskim, w brzmieniu nadanym przez ustawę, i wymagań egzaminacyjnych w tym zakresie, a także regulaminu pracy komisji egzaminacyjnych oraz kryteriów, którym powinni odpowiadać kandydaci na przewodniczących i członków tych komisji, powinno nastąpić w akcie normatywnym powszechnie obowiązującym, Senat uznał za konieczne uregulowanie tych kwestii w rozporządzeniu, nie zaś w akcie kierownictwa wewnętrznego, wydanego przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej (poprawki nr 8 i 10).

Poprawki nr 12 i 28 zmierzają do tego, aby określenie terminu wydania przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej rozporządzenia, o którym mowa w 29a ust. 1 ustawy o bezpieczeństwie morskim, w brzmieniu nadanym przez ustawę, miało miejsce w przepisie upoważniającym do jego wydania, nie zaś w art. 6 ust. 2 przedmiotowej ustawy jako przepisie przejściowym. Z uwagi na fakt, iż w przepisach przejściowych reguluje się wpływ nowej ustawy na stosunki powstałe pod działaniem ustawy albo ustaw dotychczasowych, wyznaczenie upoważnionemu organowi terminu do wydania rozporządzenia regulującego materię dotychczas nieregulowaną w przepisach powszechnie obowiązujących powinno mieć miejsce w przepisie merytorycznym ustawy o bezpieczeństwie morskim, w brzmieniu nadanym przez ustawę.

Poprawka nr 13 zmierza do uwzględnienia konsekwencji legislacyjnej uchylenia ust. 3 w art. 7 ustawy o bezpieczeństwie morskim.

Motywem uchwalenia przez Senat poprawki nr 14 była konieczność respektowania zasady techniki prawodawczej, zgodnie z którą przepis prawny nie powinien zawierać wypowiedzi, która nie ma charakteru normatywnego.

Istotą poprawki nr 22 jest ustanowienie zasady, w myśl której obowiązki dotyczące poinformowania odpowiednich podmiotów w zakresie określonym w art. 11 ust. 4 ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, w brzmieniu nadanym przez ustawę, dotyczą nie tylko kapitana statku, ale również armatora.

Poprawka nr 27 zmierza do rozszerzenia katalogu aktów wykonawczych, które mają być czasowo zachowane w mocy do dnia wejścia w życie nowych aktów wykonawczych.

Celem poprawki nr 29 jest likwidacja nierozłącznego podziału w pkt 14.2 załącznika do ustawy.

Poprawki nr 2, 4, 11, 15, 18, 19, 21, 23-26 i 30 zmierzają do uściślenia zawartych w ustawie odesłań, zapewnienia spójności terminologicznej w obrębie jej przepisów, doprecyzowania zawartych w niej unormowań, a także zapewnienia precyzyjnych konstrukcji redakcyjnych.