U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 1 kwietnia 2004 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów

oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 19 marca 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 1 w lit. e:

a) w zdaniu wstępnym wyrazy "pkt 17 i pkt 18" zastępuje się wyrazami "pkt 17-19",

b) w pkt 18 kropkę na końcu zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 19 w brzmieniu:

"19) rozporządzeniu nr 139/2004/WE - rozumie się przez to rozporządzenie nr 139/2004/WE z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorców (Dz. Urz. UE L 024 z 29.01.2004, str. 1 i n.).";

2)

w art. 1 w pkt 16 w lit. b, w pkt 7a po wyrazach "nr 1/2003/WE" dodaje się wyrazy "oraz rozporządzeniu nr 139/2004/WE";

3)

w art. 1 w pkt 24 średnik na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. d w brzmieniu:

"d) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

"5a. Osobie upoważnionej do udziału w kontroli, na podstawie ust. 1a, przysługują uprawnienia kontrolującego w zakresie wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń oraz środków transportu kontrolowanego oraz dostępu do akt, ksiąg, wszelkiego rodzaju dokumentów i nośników informacji związanych z przedmiotem kontroli oraz ich odpisów i wyciągów, a także do sporządzania z nich notatek oraz uprawnienie do udziału wraz z kontrolującym w przeszukaniu, o którym mowa w art. 58 i w art. 91.";";

4)

w art. 1 w pkt 29, w art. 61a:

a) w pkt 1 po wyrazach "nr 1/2003/WE" dodaje się wyrazy "lub rozporządzenia nr 139/2004/WE",

b) w pkt 2 po wyrazach "nr 1/2003/WE" dodaje się wyrazy "oraz art. 12 rozporządzenia nr 139/2004/WE";

5)

w art. 1 w pkt 47, w art. 101:

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W przypadku gdy przedsiębiorca powstał w wyniku połączenia lub przekształcenia innych przedsiębiorców, obliczając wysokość jego przychodu, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się przychód osiągnięty przez tych przedsiębiorców w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.",

b) dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. W przypadku gdy przedsiębiorca nie osiągnął przychodu w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary, Prezes Urzędu może ustalić karę pieniężną w wysokości do stukrotności przeciętnego wynagrodzenia.

5. Przepisy ust. 1 - 4 stosuje się odpowiednio do związków przedsiębiorców.";

6)

w art. 1 w pkt 50:

a) w zdaniu wstępnym wyrazy "art. 103a" zastępuję się wyrazami "art. 103a -103b",

b) w art. 103a w ust. 3 w zdaniu wstępnym po wyrazach "Prezes Urzędu" dodaje się wyrazy ", z zastrzeżeniem art. 103b,",

c) dodaje się art. 103b w brzmieniu:

"Art. 103b. 1. W przypadku gdy przedsiębiorca powstał w wyniku połączenia lub przekształcenia innych przedsiębiorców, obliczając wysokość jego przychodu, o którym mowa w art. 103a ust. 3, uwzględnia się przychód osiągnięty przez tych przedsiębiorców w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

2. W przypadku gdy przedsiębiorca nie osiągnął przychodu w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary, Prezes Urzędu nakłada karę:

1) w wysokości do pięćdziesięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia - na przedsiębiorcę, który jako pierwszy spełnił warunki, o których mowa w art. 103a ust. 2;

2) w wysokości do siedemdziesięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia - na przedsiębiorcę, który jako drugi spełnił warunki, o których mowa w art. 103a ust. 2;

3) w wysokości do osiemdziesięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia - na pozostałych przedsiębiorców, którzy spełnili warunki, o których mowa w art. 103a ust. 2.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Jolanta DANIELAK


Uzasadnienie

Senat przyjmując poprawki nr 1, 2 i 4 stanął na stanowisku, iż należy wskazać wszystkie źródła prawa europejskiego, które stanowią o szczególnych kompetencjach Komisji Europejskiej i polskich organów antymonopolowych. Przyjęte poprawki powodują, iż również w rozumieniu europejskiego rozporządzenia nr 139/2004/WE w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorców, organem właściwym w sprawach regulowanych tym rozporządzeniem będzie Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na podstawie tego rozporządzenia Prezes Urzędu będzie mógł przeprowadzić kontrolę na wniosek Komisji lub organu ochrony konkurencji innego państwa członkowskiego.

Zdaniem Senatu samo prawo do udziału w kontroli osób, będących pracownikami organu ochrony konkurencji innego państwa członkowskiego lub osobami posiadającymi wiadomości specjalne, nie daje tym osobom uprawnień przysługujących kontrolującym - czyli pracownikom polskich organów. Tak wiec poprawka nr 3 ma na celu zwiększenie skuteczności kontroli poprzez nadanie osobom upoważnionym do udziału w kontroli m.in. prawa wejścia do budynku, lokalu i innych pomieszczeń kontrolowanego, prawa dostępu do akt i ksiąg oraz prawa do uczestnictwa, wraz z kontrolującym w przeszukaniu pomieszczeń lub rzeczy.

Poprawki nr 5 i 6 doprecyzowują przepisy dotyczące kar uzależnionych od wysokości przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary, ponieważ przepisów, w brzmieniu uchwalonym przez Sejm, nie można by zastosować wobec przedsiębiorców nowych, powstałych w wyniku połączenia lub przekształcenia. Ponadto poprawka powoduje zastosowanie systemu kary wyrażonej krotnościami przeciętnego wynagrodzenia wobec przedsiębiorców uczestniczących w porozumieniach ograniczających konkurencje ale współpracujących z Urzędem.