U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 1 kwietni 2004 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o usługach detektywistycznych
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 18 marca 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o usługach detektywistycznych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 1 w lit. b, w ust. 3 wyrazy "działalności gospodarczej polegającej na" zastępuje się wyrazami "przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą polegającą na" oraz po wyrazach "jeżeli pochodzą one" dodaje się wyraz "wyłącznie"; |
2) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 2 w ust. 1 w pkt 2 w lit. a wyraz ", wiarygodności" zastępuje się wyrazami "lub wiarygodności"; |
3) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 2 w ust. 1 w pkt 2 w lit. b wyraz ", ujawnienia" zastępuje się wyrazami "lub ujawnienia"; |
4) |
w art. 1 w pkt 4, w art. 6 wyrazy "zasadami etyki" zastępuje się wyrazami "powszechnie obowiązującymi zasadami etyki"; |
5) |
w art. 1 w pkt 8, w art. 13 w zdaniu wstępnym po wyrazie "sporządzić" dodaje się wyrazy "i przekazać zatrudniającemu go przedsiębiorcy"; |
6) |
w art. 1 w pkt 11 w lit. a w tiret pierwszym, w zdaniu wstępnym wyrazy "powinien zawierać" zastępuje się wyrazem "zawiera"; |
7) |
w art. 1 w pkt 11 w lit. a po tiret pierwszym dodaje się tiret w br zmieniu:"- pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie: "1) oznaczenie wnioskodawcy oraz jego siedziby (miejsca zamieszkania) i adresu, 2) numer wnioskodawcy w rejestrze przedsiębiorców albo w ewidencji działalności gospodarczej,","; |
8) |
w art. 1 w pkt 11 w lit. a w tiret drugim, w pkt 6 wyrazy "adresy zameldowania tych osób na pobyt stały i czasowy" zastępuje się wyrazami "miejsce zamieszkania i adres tych osób"; |
9) |
w art. 1 w pkt 12 w zdaniu wstępnym wyrazy "pkt 1 otrzymuje brzmienie" zastępuje się wyrazami "pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie" i dodaje się pkt 2 w brzmieniu: "2) oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego siedziby (miejsca zamieszkania) i adresu,"; |
10) |
w art. 1 w pkt 17, w art. 25b wyrazy "art. 11 pkt 2" zastępuje się wyrazami "art. 11"; |
11) |
w art. 1 w pkt 22, w ust. 3 wyrazy "organom administracji państwowej" zastępuje się wyrazami "organom administracji publicznej"; |
12) |
w art. 1 dodaje się pkt 23a w brzmieniu: "23a) w art. 42 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie: "2) kwalifikacje oraz dodatkowe wymogi dotyczące lekarzy i psychologów upoważnionych do przeprowadzania badań oraz wydawania orzeczeń, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 9,";"; |
13) |
dodaje się art. 2a w brzmieniu: "Art. 2a. Do postępowań administracyjnych w sprawach objętych przepisami niniejszej ustawy wszczętych, a niezakończonych przed dniem jej wejścia w życie, stosuje się przepisy dotychczasowe.".
|
WICEMARSZAŁEK SENATU
Jolanta DANIELAK
UZASADNIENIE
W wyniku rozpatrzenia uchwalonej przez Sejm ustawy o zmianie ustawy o usługach detektywistycznych Senat wprowadził do niej 13 poprawek.
Zgodnie z dodanym w art. 1 ust. 3 przepisów ustawy nie stosuje się do działalności gospodarczej polegającej na uzyskiwaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji, jeżeli poch
odzą one ze zbiorów danych ogólnie dostępnych. Nie negując motywu legislacyjnego, dla którego zmiana ta została wprowadzona, Senat uznał, iż w praktyce stosowania powołanego przepisu mogą pojawić się wątpliwości, czy ustawa będzie mieć zastosowanie do czynności wykonywanych przez detektywów, jeżeli w danej sprawie będą oni uzyskiwali, przetwarzali i przekazywali informacje w zakresie określonym w art. 2 ust. 1 jedynie ze zbiorów danych ogólnie dostępnych. W celu wyeliminowania problemów interpretacyjnych w tym zakresie Senat uchwalił poprawkę nr 1, zmierzającą do takiej modyfikacji powołanego przepisu, aby stanowił on, że ustawa nie ma zastosowania do przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą polegającą na uzyskiwaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji, jeżeli pochodzą one wyłącznie ze zbiorów danych ogólnie dostępnych.Poprawki nr 2 i 3 mają charakter redakcyjny.
Poprawka nr 4 zmierza do wprowadzenia zasady, że detektyw przy wykonywaniu usług detektywistycznych powinien kierować się powszechnie obowiązującymi zasadami etyki w miejsce postanowienia, w myśl którego powinien on kierować się zasadami etyki. Izba proponuje więc utrzymanie klauzuli, którą posługuje się ustawa nowelizowana.
Zgodnie z art. 13, w brzmieniu nadanym przez ustawę, detektyw ma obowiązek sporządzić końcowe pisemne sprawozdanie z wykonanych w danej sprawie czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1. Przepis ten powinien dodatkowo stanowić, że sprawozdanie to detektyw jest obowiązany następnie przekazać zatrudniającemu go przedsiębiorcy. W związku z tym
Senat wprowadził do ustawy poprawkę nr 5.Art. 18 ust. 1, w brzmieniu nadanym przez ustawę, określa informacje, jakie "powinien zawierać" wniosek o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych. Z uwagi na konieczność precyzyjnego określenia skutków prawnych złożenia niekompletnego wniosku Senat opowiedział się za zastąpieniem w tym przepisie sformułowania "powinien zawierać" sformułowaniem "zawiera" (poprawka nr 6).
Przepisy art. 18 ust. 1 pkt 1 i art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy nowelizowanej nie uwzględniają faktu, że przedsiębiorcą podejmującym i wykonującym działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych może być również osoba fizyczna. Stąd też powinny one - na zasadzie alternatywnej - stanowić zarówno o siedzibie, jak również o miejscu zamieszkania przedsiębiorcy. Podobna uwaga dotyczy art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy nowelizowanej, który stanowi jedynie o rejestrze przedsiębiorców, pomijając ewidencję działalności gospodarczej. W związku z tym Senat uchwalił poprawki nr 7 i 9.
Brak jest podstaw do tego, aby art. 18 ust. 1 pkt 6, w brzmieniu nadanym przez ustawę, stanowił o konieczności wskazania we wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych adresu zameldowania na pobyt stały i czasowy osób uprawnionych do reprezentowania przedsiębiorcy oraz pełnomocnika ustanowionego do kierowania działalnością określoną w zezwoleniu, nie zaś - jak stanowią inne przepisy ustawy - miejsca zamieszkania i adresu tych osób. Mając to na uwadze Senat wprowadził do ustawy poprawkę nr 8.
Zgodnie z dodanym do ustawy art. 25b przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych jest uprawniony do żądania od zleceniodawcy dokumentów, w tym okazania dokumentów stwierdzających tożsamość, koniecznych do oceny, czy zawarcie umowy i jej wykonanie będzie zgodne z wymaganiami określonymi w art. 6 oraz art. 11 pkt 2. Art. 11, w brzmieniu nadanym przez ustawę, stanowi, że detektyw przy wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, jest obowiązany przestrzegać przepisów prawa oraz odmówić wykonania czynności niezgodnej z prawem lub nieetycznej (pkt 1) oraz zachować należytą staranność i rzetelność, a zwłaszcza sprawdzić zgodność z prawdą uzyskanych informacji (pkt 2). Senat uznał za niecelowe odesłanie w art. 25b jedynie do art. 11 pkt 2, zważywszy na fakt, iż na gruncie danego stanu faktycznego może okazać się, że w świetle przedstawionych przez zleceniodawcę dokumentów nie będzie możliwe wykonanie stosownych czynności detektywistycznych na jego rzecz, które byłyby zgodne z prawem i etyczne. Argumentacja ta legła u podstaw uchwalenia poprawki nr 10.
Poprawka nr 11 zmierza do rozszerzenia o organy administracji samorządowej katalogu podmiotów, które mogą żądać uzyskania danych z rejestru detektywów w zakresie wykraczającym poza potwierdzenie posiadania przez daną osobę uprawnień detektywa.
Poprawka nr 12 służy zapewnieniu konsekwencji legislacyjnych nadania nowego brzmienia art. 29 ust. 3.
Senat uznał za niezbędne dodanie do ustawy przepisu przejściowego regulującego sposób zakończenia postępowań będących w toku. Z uwagi na wymóg zachowania pewności prawa, Izba opowiedziała się za tym, aby do postępowań w sprawach objętych przepisami ustawy stosowane były przepisy dotychczasowe (poprawka nr 13).