U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 1 kwietnia 2004 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 12 marca 2004 r. ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 5 w lit. a po wyrazach "Europejskiego Obszaru Gospodarczego" dodaje się wyrazy "oraz Konfederacji Szwajcarskiej";

2)

w art. 1 w pkt 9 w lit. a w tiret drugim, w pkt 9 wyraz "bierzni" zastępuje się wyrazem "bieżni";

3)

w art. 1 w pkt 12 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego właściwy organ sprawdza:

    1. zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu, a także wymaganiami ochrony środowiska;
    2. zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi;
    3. kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, o której mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1b, a także zaświadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 7;
    4. wykonanie - w przypadku obowiązku sprawdzenia projektu, o kó rym mowa w art. 20 ust. 2, takz e sprawdzenie projektu - przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane i legitymującą się aktualnym na dzień opracowania projektu - lub jego sprawdzenia - zaświadczeniem, o któ rym mowa w art. 12 ust. 7.",";

4)

w art. 1 w pkt 14:

a) w lit. a:

- ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W postępowaniu w sprawie zmiany decyzji o pozwoleniu na budowę, przepisy art. 32 - 35 stosuje się odpowiednio do zakresu tej zmiany.",

- skreśla się ust. 4,

b) w lit. b, w ust. 5 skreśla się pkt 3;

5)

w art. 1 w pkt 14 w lit. b, w ust. 6 wyrazy "Projektant jest obowiązany zamieścić w projekcie budowlanym" zastępuje się wyrazami "Projektant jest obowiązany dołączyć do projektu budowlanego";

6)

w art. 1 w pkt 19, ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do opłaty legalizacyjnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące kar, o których mowa w art. 59f ust. 1, z tym że stawka opłaty podlega:

  1. dwudziestokrotnemu podwyższeniu w przypadku rozbudowy istniejącego jednorodzinnego budynku mieszkalnego,
  2. pięćdziesięciokrotnemu podwyższeniu w przypadku pozostałych obiektów.";

7)

w art. 1 w pkt 20 w lit. a, w ust. 2 w zdaniu wstępnym wyrazy "nakłada na inwestora obowiązek przedłożenia w terminie 30 dni" zastępuje się wyrazami "nakłada na inwestora obowiązek przedłożenia w terminie 60 dni od dnia doręczenia decyzji";

8)

w art. 1 w pkt 31, w art. 71 w ust. 2 w pkt 4:

a) wyraz "zaświadczenia" zastępuje się wyrazem "zaświadczenie",

b) wyrazy "ostatecznej decyzji" zastępuje się wyrazami "ostateczną decyzję";

9)

w art. 1 w pkt 31, w art. 71 w ust. 5 w pkt 3 w lit. b wyraz "zbytków" zastępuje się wyrazem "zabytków";

10)

w art. 1 w pkt 37, w pkt 3 wyrazy "granicach pasa drogowego" zastępuje się wyrazami "koronie drogi";

11)

dodaje się art. 2a w brzmieniu:

"Art. 2a. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 72 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisó w wykonawczych wydanych na podstawie art. 72 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłuz ej jednak niz przez 6 miesięcy od dnia wejścia w z ycie ustawy.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Jolanta DANIELAK


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane, Senat podjął uchwałę o wprowadzeniu do niej 11 poprawek.

W poprawce nr 1 Senat doprecyzował, że samodzielne funkcje techniczne w budownictwie mogą również, poza obywatelami państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego, wykonywać osoby będące obywatelami Konfederacji Szwajcarskiej.

Poprawki nr 2, 8, 9 i 10 mają charakter doprecyzowujący.

Uchwalając poprawkę nr 3 Senat postanowił nałożyć na organ nadzoru budowlanego, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, obowiązek sprawdzenia zgodności projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu, a także wymaganiami ochrony środowiska.

W poprawce nr 4 Senat usunął zawartą w ustawie sprzeczność, polegającą na tym, że z jednej strony nieistotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunkó w pozwolenia na budowę nie wymagałoby uzyskania decyzji o zmianie pozwolenia na budowę i byłoby dopuszczalne, o ile nie dotyczyłoby elementów określonych w ustawie, a z drugiej strony decyzja w tej sprawie byłaby pozostawiona uznaniu organu nadzoru. Poprawka usuwa ponadto z katalogu elementów obiektu budowlanego, których nie dotyczy nieistotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego - elementy nośne układu konstrukcyjnego obiektu budowlanego - jako pojęcie o charakterze niedookreślonym.

Przyjmując poprawkę nr 5 Senat doprecyzował, że projektant jest obowiązany dołączyć informacje, o których mowa w ustawie do projektu budowlanego, zamiast - jak w przedłożeniu sejmowym - zamieszczać je w projekcie budowlanym. Zdaniem Senatu zatwierdzony projekt budowlany jest trwale spięty i nie ma możliwości zamieszczania w nim dodatkowych kart.

W poprawce nr 6 Senat wprowadził rozróżnienie stawek opłat legalizacyjnych w ten sposób, aby w przypadku rozbudowy istniejącego jednorodzinnego budynku mieszkalnego, stawka opłaty podlegała dwudziestokrotnemu - a nie pięćdziesięciokrotnemu - podwyższeniu. W opinii izby wyższej, opłata w wysokości zaproponowanej przez Sejm była - w odniesieniu do tej kategorii obiektów budowlanych - zbyt dolegliwa.

Uchwalając poprawkę nr 7 Senat wydłużył termin składania przez inwestora dokumentów, o których mowa w ustawie z 30 dni, do 60 dni od dnia doręczenia decyzji, uznając, że w terminie określonym przez Sejm nie jest możliwe wykonanie nałożonych na inwestorów obowiązków.

W poprawce nr 11 Senat dodał do ustawy przepis przejściowy, na podstawie którego czasowo zachowają moc dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie zmienianej niniejszą ustawą delegacji. Zdaniem Senatu pozwoli to uniknąć sytuacji, w której od dnia wejścia w życie analizowanej ustawy do dnia wydania rozporządzenia na podstawie zmienionego przepisu upoważniającego, nie będą obowiązywały żadne przepisy regulujące warunki i tryb postępowania w sprawach rozbiórek.