U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 19 marca 2004 r.

w sprawie ustawy o przewozie koleją towarów niebezpiecznych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 5 marca 2004 r. ustawy o przewozie koleją towarów niebezpiecznych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 2 w pkt 5:

a) w lit. a skreśla się wyrazy "zwane dalej "naczyniami",",

b) w lit. b skreśla się wyrazy "zwane dalej "cysternami",";

2)

w art. 2 pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6) ocena zgodności - sprawdzanie, przed wprowadzeniem do obrotu, ciśnieniowego urządzenia transportowego, projektu lub procesu jego wytwarzania, w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w regulaminie RID;

7) ponowna ocena zgodności - sprawdzanie znajdującego się w obrocie ciśnieniowego urządzenia transportowego, w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w Regulaminie RID, na żądanie właściciela, jego upoważnionego przedstawiciela albo użytkownika, w celu potwierdzenia zgodności z tymi wymaganiami;";

3)

w art. 9 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Zarządca infrastruktury kolejowej lub użytkownik bocznicy kolejowej powiadamia niezwłocznie o bezpośrednim zagrożeniu bezpieczeństwa, o którym mowa w ust. 3, właściwe ze względu na miejsce zdarzenia organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego, służby ratownicze oraz Policję.";

4)

w art. 12 w pkt 2 wyrazy "art. 36" zastępuje się wyrazami "art. 59";

5)

w art. 13 w pkt 2 wyrazy "procesach transportu" zastępuje się wyrazem "transporcie";

6)

w art. 14:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz akredytacji, autoryzacji i notyfikacji jednostki kontrolującej stosuje się odpowiednio przepisy art. 5 pkt 2, 5 i 6, 10-13, art. 7 ust. 1 pkt 2, art. 9, art. 13a, art. 14-18, art. 19 ust. 1-5, art. 20-22 oraz art. 24-36 ustawy z dnia 30 sierpnia 2000 r. o systemie oceny zgodności (Dz.U. z 2002 r. Nr 166, poz. 1360, z późn. zm.), z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów niniejszego rozdziału.",

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Czynności, o których mowa w art. 20 - 22 i art. 24 ustawy z dnia 30 sierpnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, wykonuje minister właściwy do spraw transportu.";

7)

skreśla się art. 16;

8)

w art. 17 w ust. 3 w zdaniu pierwszym wyrazy "naczynie lub cysterna, do których" zastępuje się wyrazami "ciśnieniowe urządzenie transportowe, do którego";

9)

w art. 17 w ust. 3 w zdaniu drugim wyraz "Jeżeli" zastępuje się wyrazami "W zakresie, w jakim" oraz wyraz "dotyczącej" zastępuje się wyrazem "dotyczących";

10)

w art. 19 skreśla się ust. 1;

110

w art. 22 w ust. 2 skreśla się pkt 1 i 2;

12)

w art. 23 skreśla się ust. 2;

13)

w art. 25 w ust. 1 w pkt 1 skreśla się wyraz "obowiązkową";

14)

w art. 25 w ust. 1 skreśla się pkt 2;

15)

w art. 26 w ust. 1 i 3, w art. 27 w ust. 1 i 3 oraz w art. 28 w ust. 2 - 6 użyte w różnym przypadku wyrazy "Prezes Urzędu Transportu Kolejowego" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "Prezes UTK";

16)

w art. 27:

a) w ust. 1 po wyrazie "wymagania" dodaje się wyrazy "lub oznakowanie znakiem Õ tego urządzenia zostało dokonane zgodnie z przepisami niniejszego rozdziału";

b) w ust. 2 po wyrazie "wymagań" dodaje się wyrazy "lub oznakowanie znakiem Õ tego urządzenia zostało dokonane niezgodnie z przepisami niniejszego rozdziału" oraz po wyrazie "obrotu" dodaje się wyrazy ", uiszczając opłatę, o której mowa w ust. 3";

17)

art. 27 oznacza się jako art. 28a;

18)

w art. 28:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku stwierdzenia, że:

1) ciśnieniowe urządzenie transportowe nie spełnia wymagań,

2) oznakowanie znakiem Õ ciśnieniowego urządzenia transportowego zostało dokonane niezgodnie z przepisami niniejszego rozdziału

- Prezes UTK, w drodze decyzji, nakazuje zapewnić w określonym terminie zgodność ciśnieniowego urządzenia transportowego z wymaganiami lub warunkami określonymi w art. 24 ust. 1 albo wycofać urządzenie z obrotu.",

b) w ust. 3 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) nie stwierdzi naruszeń, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2;

2) niezgodność ciśnieniowego urządzenia transportowego z wymaganiami lub z warunkami określonymi w art. 24 ust. 1 została usunięta albo urządzenie zostało wycofane z obrotu;";

19)

w art. 30 skreśla się wyrazy ", a także wymagania zawarte w przepisach Unii Europejskiej";

20)

w art. 36 w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) zaświadczenie o zdaniu egzaminu.";

21)

w art. 36 w ust. 3 wyrazy "mając na uwadze obowiązujące w tym zakresie przepisy Unii Europejskiej" zastępuje się wyrazami "uwzględniając zakres niezbędnych danych dotyczących doradcy";

22)

w art. 37 w ust. 2 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) zaświadczenie o zdaniu egzaminu;";

23)

w art. 53 w pkt 2 w zdaniu wstępnym wyrazy "w art. 54 dodaje się ust. 2a" zastępuje się wyrazami "po art. 54 dodaje się art. 54a" oraz ust. 2a oznacza się jako art. 54a;

24)

w art. 54 w pkt 2, w art. 1 wyrazy "kontroli przewozu drogowego towarów niebezpiecznych" zastępuje się wyrazami "kontroli w tych sprawach";

25)

w art. 54 w pkt 3, w pkt 5:

a) w lit. a skreśla się wyrazy "zwane dalej "naczyniami",",

b) w lit. b skreśla się wyrazy "zwane dalej "cysternami"";

26)

w art. 54 w pkt 3, pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6) ocena zgodności - sprawdzanie, przed wprowadzeniem do obrotu, ciśnieniowego urządzenia transportowego, projektu lub procesu jego wytwarzania, w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w umowie ADR,

7) ponowna ocena zgodności - sprawdzanie znajdującego się w obrocie ciśnieniowego urządzenia transportowego, w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w umowie ADR, na żądanie właściciela, jego upoważnionego przedstawiciela albo użytkownika, w celu potwierdzenia zgodności z tymi wymaganiami,";

27)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19c w pkt 2 wyrazy "procesach transportu" zastępuje się wyrazem "transporcie";

28)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19d:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz akredytacji, autoryzacji i notyfikacji jednostki kontrolującej stosuje się odpowiednio przepisy art. 5 pkt 2, 5 i 6, 10-13, art. 7 ust. 1 pkt 2, art. 9, art. 13a, art. 14-18, art. 19 ust. 1-5, art. 20-22 oraz art. 24-36 ustawy z dnia 30 sierpnia 2000 r. o systemie oceny zgodności (Dz.U. z 2002 r. Nr 166, poz. 1360, z późn. zm.), z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów niniejszego rozdziału.",

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Czynności, o których mowa w art. 20 - 22 i art. 24 ustawy z dnia 30 sierpnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, wykonuje minister właściwy do spraw transportu.";

29)

w art. 54 w pkt 4, skreśla się art. 19f;

30)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19g w ust. 3 w zdaniu pierwszym wyrazy "naczynie lub cysterna, do których" zastępuje się wyrazami "ciśnieniowe urządzenie transportowe, do którego";

31)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19g w ust. 3 w zdaniu drugim wyrazy "Jeżeli Regulamin RID" zastępuje się wyrazami "W zakresie, w jakim umowa ADR";

32)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19i skreśla się ust. 1;

33)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19l w ust. 2 skreśla się pkt 1 i 2;

34)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19ł skreśla się ust. 2;

35)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19n w ust. 1 w pkt 1 skreśla się wyraz "obowiązkową";

36)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19n w ust. 1 skreśla się pkt 2;

37)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19p:

a) w ust. 1 po wyrazie "wymagania" dodaje się wyrazy "lub oznakowanie znakiem Õ tego urządzenia zostało dokonane zgodnie z przepisami niniejszego rozdziału";

w ust. 2 po wyrazie "wymagań" dodaje się wyrazy "lub oznakowanie znakiem Õ tego urządzenia zostało dokonane niezgodnie z przepisami niniejszego rozdziału" oraz po wyrazie "obrotu" dodaje się wyrazy ", uiszczając opłatę, o której mowa w ust. 3";

38)

w art. 54 w pkt 4, art. 19p oznacza się art. 19r1;

39)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19r:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku stwierdzenia, że:

1) ciśnieniowe urządzenie transportowe nie spełnia wymagań,

2) oznakowanie znakiem Õ ciśnieniowego urządzenia transportowego zostało dokonane niezgodnie z przepisami niniejszego rozdziału

- Główny Inspektor Transportu Drogowego, w drodze decyzji, nakazuje zapewnić w określonym terminie zgodność ciśnieniowego urządzenia transportowego z wymaganiami lub warunkami określonymi w art. 19m ust. 1 albo wycofać urządzenie z obrotu.",

b) w ust. 3 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) nie stwierdzi naruszeń, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2;

2) niezgodność ciśnieniowego urządzenia transportowego z wymaganiami lub z warunkami określonymi w art. 19m ust. 1 została usunięta albo urządzenie zostało wycofane z obrotu;";

40)

w art. 54 po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:

"4a) w art. 22 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) stwierdzanie zgodności realizacji przewozu z wymaganiami określonymi w ustawie i umowie ADR;";";

41)

w art. 54 w pkt 6, w art. 38a w ust. 3 wyrazy "powinny zostać wycofane" zastępuje się wyrazami "podlegają wycofaniu";

42)

w art. 55 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) w art. 37 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) ewidencję kosztów ponoszonych na realizację zadań, o których mowa w art. 39 ust. 1 i art. 40 ust. 1, oraz ewidencję przychodów, o których mowa w art. 40 ust. 1;";";

43)

w art. 55 w pkt 2 po lit. b dodaje się lit. c w brzmieniu:

"c) ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady organizowania zadań, o których mowa w ust. 1, oraz tryb wyboru przewoźników kolejowych, kierując się zasadami uczciwej konkurencji i ochroną interesów konsumentów, w szczególności: kryteria ustalania zapotrzebowania na przewozy kolejowe, dopuszczalne formy organizacyjne wykonywania przewozów kolejowych oraz kryteria oferty przewoźników kolejowych.";";

44)

w art. 59 w ust. 3 wyrazy "powinny zostać wycofane" zastępuje się wyrazami "podlegają wycofaniu";

45)

po art. 59 dodaje się art. 59a w brzmieniu:

"Art. 59a. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 40 ust. 7 ustawy, o której mowa w art. 55, zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, wydanych na podstawie upoważnienia w brzmieniu nadanym przez art. 55 pkt 2 lit. c niniejszej ustawy.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Kazimierz KUTZ


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy z dnia 5 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych, Senat przyjął 45 poprawek.

Większość poprawek ma na celu doprecyzowanie rozwiązań ustawowych i zapewnienie ich spójności. Grupa poprawek (nr 2, 6, 11 - 14, 26, 28, 33 - 36) rozstrzyga kwestie zakresu zastosowania ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności, do oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych, dokonywanej na podstawie przepisów niniejszej ustawy oraz nowelizowanej ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych. Senat dokonał ponownej analizy ustawy o systemie oceny zgodności, oceniając, które z jej przepisów powinny mieć zastosowanie do niniejszej ustawy (poprawki nr 6, 7, 28 i 29). Zakres zastosowania przepisów art. 20 - 22 ustawy o systemie oceny zgodności, dotyczących podmiotów dokonujących autoryzacji, zgłaszania do notyfikacji oraz uprawnionych do nadzoru nad notyfikowanymi jednostkami kontrolującymi został ograniczony, poprzez wskazanie - jako wyłącznie uprawnionego do realizacji tych zadań, ministra właściwego do spraw transportu. Modyfikacji uległy również przepisy definiujące pojęcia: "ocena zgodności" i "ponowna ocena zgodności", tak aby uwzględnić przy ich formułowaniu zakres oceny zgodności dokonywanej na podstawie ustawy o systemie oceny zgodności. Senat proponuje również uchylenie niektórych przepisów ustawy, dotyczących obowiązków notyfikowanych jednostek kontrolujących, których wymóg wykonania wynika z ustawy o systemie oceny zgodności (poprawki nr 11, 12, 33 i 34), oraz modyfikację przepisów dotyczące opłat pobieranych za czynności dokonywane przez notyfikowane jednostki kontrolujące, tak aby były one uiszczane za czynności faktycznie wykonywane przez te jednostki (poprawki nr 14 i 36). Zważywszy, iż omawiana ustawa nie przewiduje dobrowolnej oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych, Senat przyjął poprawki uściślające terminologię w tym zakresie (poprawki nr 13 i 35).

Izba zwróciła uwagę na niespójność rozwiązań dotyczących kontroli ciśnieniowych urządzeń transportowych porównując przepis określający przedmiot kontroli (art. 26 i odpowiednio art. 19o dodany przez art. 54 pkt 3) z dalszymi przepisami regulującymi procedurę kontrolną, przesłanki umorzenia postępowania i zasady obciążania kosztami przeprowadzonych badań. Poprawkami nr 18 i 39 uzupełniono procedurę kontroli ciśnieniowych urządzeń transportowych, tak aby określała ona postępowanie w razie stwierdzenia niezgodności urządzenia z wymaganiami technicznymi oraz odpowiednio zmodyfikowano przesłanki umorzenia postępowania w tych sprawach, natomiast poprawkami nr 16 i 37 doprecyzowano kwestię uiszczania opłat za badania przeprowadzone podczas kontroli prawidłowości oznakowania ciśnieniowego urządzenia transportowego.

W związku z wprowadzeniem do ustawy, w toku prac sejmowych, pojęcia "ciśnieniowe urządzenia transportowe", obejmującego wymienione w definicji naczynia i cysterny, pojawiła się konieczność doprecyzowania terminologii ustawowej, w szczególności w tych przepisach, w których posłużono się pojęciem "cysterna" w znaczeniu innym niż wskazane w definicji (poprawki nr 1, 8, 10, 25, 30 i 32).

Kierując się potrzebą zagwarantowania maksymalnego bezpieczeństwa w transporcie drogowym towarów niebezpiecznych oraz potrzebą minimalizowania niekorzystnych skutków dla ludzi i środowiska, jakie mogą wystąpić w związku z ewentualną awarią lub wypadkiem kolejowym, Senat przyjął również poprawkę nr 3. Poprawka ta nakłada na określone podmioty obowiązek poinformowania właściwych służb ratowniczych, Policji oraz jednostek samorządu terytorialnego o wystąpieniu bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa w przewozie kolejowym towarów niebezpiecznych, w celu umożliwienia wymienionym podmiotom podjęcia z wyprzedzeniem odpowiednich działań przygotowawczych.

Poprawka nr 22 dodaje przepis nakładający na doradcę do spraw bezpieczeństwa przewozu koleją towarów niebezpiecznych, obowiązek dołączenia do wniosku o przedłużenie ważności świadectwa doradcy, zaświadczenia o zdaniu egzaminu - tak jak ma to miejsce w przypadku ubiegania się o wydanie świadectwa po raz pierwszy, natomiast poprawka nr 20 dokonuje korekty językowej przepisu, który określa obowiązek dostarczenia takiego zaświadczenia przy ubieganiu się o wydanie świadectwa. Poprawki nr 19 i 21 korygują, w zakresie wytycznych, przepisy stanowiące upoważnienia ustawowe.

Pozostałe poprawki mają charakter redakcyjny (poprawki nr 5, 9, 27, 31, 41 i 44), ujednolicający terminologię ustawy (poprawki nr 15, 24 i 40), jak również wprowadzają konsekwencje uchylenia określonych przepisów (poprawki nr 42, 43 i 45), zmierzają do uporządkowania kolejności artykułów (poprawki nr 17, 23 i 38) oraz korygują nieprawidłowe odesłania (poprawka nr 4).