U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 4 marca 2004 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo pocztowe
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 19 lutego 2004 r. ustawy o zmianie ustawy - Prawo pocztowe, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
w art. 1 w pkt 1, w ust. 1a wyraz "publiczny" zastępuje się wyrazami "świadczący powszechne usługi pocztowe"; |
|
2) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 48a: a) w ust. 1 w zdaniu wstępnym skreśla się wyraz "publiczny", b) w ust. 4 i 5 skreśla się wyraz "publicznego"; |
3) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 48a w ust. 3 w pkt 1: a) w lit. a po wyrazach "5 dnia" dodaje się wyrazy "od dnia nadania przesyłki listowej", b) w lit. b po wyrazach "7 dnia" dodaje się wyrazy "od dnia nadania przesyłk i listowej"; |
4) |
w art. 1 w pkt 5, art. 50a otrzymuje brzmienie: "Art. 50a. 1. Subsydiowanie powszechnych usług pocztowych niebędących usługami zastrzeżonymi z przychodów z usług zastrzeżonych jest zabronione, z wyjątkiem przypadku, gdy jest ono dokonywane w rozmiarze niezbędnym do wywiązania się operatora publicznego z nałożonego na niego obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych w zakresie usług niebędących usługami zastrzeżonymi. 2. Operator publiczny, przed uruchomieniem subsydiowania, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do przedstawienia Prezesowi URTiP wniosku o wyrażenie zgody na uruchomienie subsydiowania. 3. Prezes URTiP wydaje, w drodze decyzji, zgodę na uruchomienie subsydiowania w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku. Prezes URTiP może, w drodze decyzji, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, zgłosić sprzeciw wobec uruchomienia subsydiowania, jeżeli byłoby ono sprzeczne z przepisami prawa. 4. Prezes URTiP w okresie przewidzianym na wykonanie czynności, o których mowa w ust. 3, może zobowiązać pisemnie operatora publicznego do udzielenia, w terminie 7 dni od dnia doręczenia pisma, dodatkowych informacji umożliwiających wydanie decyzji. 5. W przypadku zgłoszenia sprzeciwu, o którym mowa w ust. 3, operator publiczny nie może uruchomić subsydiowania.". |
WICEMARSZAŁEK SENATU
Ryszard JARZEMBOWSKI
UZASADNIENIE
Senat, rozpatrując uchwaloną przez Sejm w dniu 19 lutego 2004 roku ustawę o zmianie ustawy - Prawo pocztowe, postanowił wprowadzić do jej tekstu 4 poprawk
i.Zmiany zaproponowane w dwóch pierwszych poprawkach dotyczą zobowiązania operatorów do doręczania przesyłek listowych w określonych ustawowo terminach. Senat uznał, że w związku z liberalizacją rynku pocztowego obowiązek ten powinien odnosić się do wszystkich operatorów świadczących powszechne usługi pocztowe, a nie wyłącznie do Poczty Polskiej jako operatora publicznego.
Tym samym, zgodnie z intencjami Izby, skarga z tytułu opóźnionego doręczenia przesyłki listowej będzie przysługiwała konsumentom nie tylko w ramach usług oferowanych przez Pocztę Polską, ale i przez innych operatorów świadczących powszechne usługi pocztowe.
W konsekwencji przedstawionych zmian Senat nałożył obowiązek przedstawiania Prezesowi URTiP informacji o liczbie złożonych skarg z tytułu nieterminowego doręczenia przesyłek na wszystkich operatorów świadczących powszechne usługi pocztowe.
Poprawka nr 3 jest wyrazem przekonania Izby, że konieczne jest doprecyzowanie przepisu określającego dzień, od którego konsument może występować ze skargą z tytułu opóźnionego doręczenia przesyłki listowej. Dodawany art. 48a nie wskazuje bowiem momentu, od którego powinien być naliczany graniczny termin 5- lub 7-dniowy.
W toku prac legislacyjnych Senat wiele uwagi poświęcił dopuszczalności tzw. subsydiowania krzyżowego. Senat stanął na stanowisku, że uprawnienia Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty jako organu regulacyjnego są w tym zakresie niewystarczające. Przekonanie to wynika z przyjętego przez Sejm rozwiązania, w myśl którego opinia
Prezesa URTiP w sprawie zasadności uruchomienia subsydiowania nie musi być dla Poczty Polskiej wiążąca.Z tego względu Senat proponuje rozwiązanie (poprawka nr 4), zgodnie z którym warunkiem koniecznym uruchomienia subsydiowania przez operatora publicznego będzie zgoda Prezesa URTiP, natomiast sprzeciw Prezesa w tej materii będzie skutkował niemożliwością uruchomienia takiego subsydiowania.